Obří vánoční dárek pro Jakuba Havrlanta. S Číňany prodává za šest miliard korun cestovku Invia

Den před Štědrým dnem uzavřely Rockaway Capital a CITIC Group jednu z největších tuzemských transakcí roku. Invii kupuje polský WP Holding.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

havrlant-invia

Foto: Rockaway / CzechCrunch

Jakub Havrlant a spol. prodávají cestovku Invia

2Zobrazit komentáře

Když Jakub Havrlant se svou skupinou Rockaway Capital kdysi vstupoval do Invie, bylo to pár dní před Silvestrem. Po osmi letech měl díky této cestovatelské skupině na konci roku opět napilno. Tentokrát si den před Štědrým dnem nadělil velký dárek, když dotáhl do zdárného konce významnou transakci. Za necelých 240 milionů eur, v přepočtu zhruba šest miliard korun, prodává celou Invii polské společnosti WP Holding. Největší cestovní agenturu v Česku dosud vlastnil s čínskou skupinou CITIC.

Končí tak česko-čínské partnerství, které vzniklo v roce 2016. Tehdy do Invie vstoupilo Rockaway podpořené kapitálem čínského CEFC. Jeho podíl později převzala čínská státní skupina CITIC. Cestovku, která provozuje platformy pro rezervaci zájezdů v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Česku, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku, kontrolovaly Rockaway a CITIC prostřednictvím vehiklu European Bridge Travel. Číňané v něm drželi šedesátiprocentní podíl, zbylých čtyřicet procent mělo Rockaway, které firmu aktivně řídilo.

O prodeji Invie se v poslední době živě spekulovalo. Kupce nakonec Jakub Havrlant našel – podobně jako v případě e-commerce skupiny Mall Group – v Polsku. Novým majitelem se stane WP Holding, který se specializuje na cestování, média a spotřebitelské finanční produkty. Patří mu například největší online platforma pro mezinárodní cestování v Polsku Wakacje.pl a prostřednictvím Szallas Group působí také v polském Nocowanie.pl, českých Hotel.cz a Spa.cz, maďarském Szallas.hu a rumunských Travelminit.ro či Litoralulromanesc.ro.

„Invia Group je klíčovým aktivem v našem portfoliu a důkazem naší schopnosti budovat a transformovat společnosti v lídry ve svých odvětvích. Od její akvizice v roce 2016 jsme expandovali do regionu DACH a konsolidovali skupinu. S naší podporou se Invia úspěšně orientovala v pandemické krizi a posílila svou pozici. WP Holding jako strategický hráč v sektoru cestovního ruchu má dobré předpoklady převzít Invia Group jako stabilní, vyváženou a dobře situovanou společnost a pokračovat v jejím růstu a rozvoji,“ uvedl Jaroslaw Czernek, investiční partner v Rockaway Capital.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Skupina Invia za období dvanácti měsíců, končící letos v září, vygenerovala tržby ve výši 183 milionů eur (4,6 miliardy korun) při zisku EBITDA, tedy před započtením úroků, daní a odpisů, ve výši 37 milionů eur (930 milionů korun). Za poslední rok odjely s Invií na dovolenou více než dva miliony zákazníků. Ti využili například platformy Invia.cz, Invia.sk, Invia.hu, Traveplanet.pl, Ab-in-den-Urlaub.de nebo Fluege.de.

Její spojení s WP Holdingem vytvoří skupinu, která má zákazníkům poskytnout přístup ke komplexní nabídce cestování, včetně tuzemských i mezinárodních destinací. Společně budou spravovat transakce přesahující 2,5 miliardy eur (přes 62 miliard korun).

„Se souhlasem regulačních orgánů dokončíme největší investici v Německu a pátou největší zahraniční M&A transakci v historii polských nestátních společností. Chceme spojit rozsah, který nabízí západoevropský trh, a potenciál růstu, který nabízí trh střední a východní Evropy. Pro WP Holding to také představuje posun identity. Poprvé v naší historii budeme generovat více příjmů a zisků z cestovního ruchu než z médií,“ říká Jacek Świderski, generální ředitel WP Holdingu.

Polský holding, s jehož akciemi se od roku 2015 obchoduje na varšavské burze, za posledních dvanáct měsíců (do letošního září) vykázal tržby ve výši téměř 347 milionů eur (8,7 miliardy korun) a zisk EBITDA ve výši 104 milionů (2,6 miliardy korun). Do cestovního ruchu se pustil v roce 2015 akvizicí zmíněné platformy Wakacje. Ta se měla od té doby jedenáctkrát zvětšit. Dál teď chtějí Poláci růst i s Invií.

Kupní cena ve výši téměř 240 milionů eur navíc nemusí být finální. WP Holding za ni získá stoprocentní podíl v Invia Group SE, přičemž cena může být navýšena o čistý peněžní přírůstek až do data uzavření transakce. To přitom podléhá splnění určitých odkládacích podmínek, včetně schválení spojení předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a spotřebitelů v Polsku a schválení Shanghai United Assets and Equity Exchange, které má být uděleno kupujícímu podle nařízení Čínské lidové republiky o nakládání se zámořskými aktivy státních podniků.

Jak se ubránit čínské konkurenci a Tesle? Japonské automobilky Honda a Nissan zvažují obří fúzi

Po spojení Hondy a Nissanu by vznikla firma s tržní hodnotou kolem 58 miliard dolarů. Celá akce prý přitom nemá být o záchraně Nissanu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

honda-prelude

Foto: Honda

Příští rok se vrátí sportovní hybridní kupé Honda Prelude

0Zobrazit komentáře

Na tradiční automobilky po celém světě stále více tlačí nástup elektromobility a nových přístupů, a to jak v podání americké Tesly, tak třeba řady rychle rostoucích a do světa expandujících čínských značek. Dobře si to uvědomují v Japonsku, které je dlouhodobě významným hráčem v automobilovém sektoru. Tamní automobilky Honda a Nissan nyní oznámily dohodu na zahájení rozhovorů o možné fúzi. Právě díky ní by totiž mohly lépe odolávat konkurenci.

Spojením obou podniků by vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za konkurenty Toyota a Volkswagen. Honda je druhou největší automobilkou v Japonsku, zatímco Nissanu patří třetí příčka. Tržní hodnota Hondy přesahuje 40 miliard dolarů a tržní hodnota Nissanu se pohybuje kolem 10 miliard dolarů.

Automobilky předpokládají, že rozhovory dokončí zhruba v červnu. Plán fúze počítá s vytvořením nové holdingové společnosti, pod kterou by firmy Honda a Nissan spadaly. Součástí nové skupiny by se mohla stát rovněž automobilka Mitsubishi, která je strategickým partnerem Nissanu. Mitsubishi se hodlá do konce ledna rozhodnout, zda se do fúze zapojí.

Nově vzniklá společnost by mohla být v roce 2026 uvedena na japonskou burzu. Podle současné tržní kapitalizace Hondy a Nissanu by hodnota společného podniku činila 54 miliard dolarů, respektive 58 miliard dolarů, pokud by byla zahrnuta i společnost Mitsubishi, píší Financial Times.

Společnost Honda v loňském roce vyrobila kolem čtyř milionů vozů, Nissan pak zhruba 3,4 milionu. Produkce firmy Mitsubishi mírně přesáhla milion vozů, napsala agentura AP. Fúze by podle agentury Reuters znamenala největší změnu v globálním automobilovém průmyslu od roku 2021, kdy spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles s francouzským konkurentem PSA vznikla automobilová skupina Stellantis.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn se v pondělí k plánované fúzi vyjádřil velmi skepticky. Označil ji za „zoufalý krok“ a předpověděl, že nebude úspěšná. Upozornil, že při fúzích je důležité, aby se aktivity slučovaných podniků vzájemně doplňovaly, což podle něj aktivity Hondy a Nissanu nesplňují. Ghosn byl v roce 2018 v Japonsku zatčen kvůli obvinění, že zneužíval firemní peníze a nepřiznával všechny příjmy. Po propuštění na kauci uprchl do Libanonu.

Vážné úvahy o fúzi ukazují podle experta EY na automobilový průmysl Petra Knapa problémy tradičních výrobců na vysoce konkurenčním trhu. „Situace je obzvlášť komplikovaná pro značky, které zaostaly ve vývoji hybridních a elektromobilních platforem. Střednědobě by vznik třetího největšího globálního výrobce znamenal dalšího silného konkurenta zaměřeného i na evropský trh Y-EV. Nejasný je osud aliance Nissan-Renault. Krátkodobě jde zejména o řešení velkých problémů Nissanu,“ řekl ČTK Knap.

Automobilka Nissan minulý měsíc uvedla, že zruší devět tisíc pracovních míst, což odpovídá zhruba šesti procentům její celkové pracovní síly. Zároveň výrazně zhoršila odhad celoročního zisku. Šéf automobilky Honda Tošihiro Mibe se dnes snažil ujistit akcionáře, že plánované spojení neznamená záchranu společnosti Nissan firmou Honda. Případná fúze je podle něj založena na předpokladu, že Nissan dokončí kroky ke zlepšení svého hospodaření.

S přispěním ČTK