Bylo to velké ohlášení, které mělo Google naplno dostat do herního světa. Jak už to ale u ambiciózních projektů někdy bývá, přehnaná očekávání vedou ke konci. To se nyní děje u gamingové streamovací služby Stadia, která po třech letech končí. A hlavním důvodem není ani tak selhání technologie, na které funguje, nýbrž nedostatek her, které by hráči mohli hrát. A samozřejmě i cena, jež od začátku nedávala příliš velký smysl.
V době, kdy každým rokem vzniká plejáda zajímavých her s vysokými technickými nároky, se platforma Google Stadia jevila jako chytré řešení. Představa, že nepotřebujete vysoce výkonný počítač nebo konzoli, protože ty nejlepší herní tituly zvládnete streamovat na dálku přes jakékoliv zařízení s operačním systémem Android, potažmo Google Chrome nebo Chromecast Ultra, byla zajímavá. Ale…
Aby něco takového mohlo v praxi mezi uživateli fungovat, byl zapotřebí přísun áčkových her – a to se příliš nedělo. I když Google zpočátku lákal například na Baldur’s Gate 3, Doom Ethernal, Humankind nebo Assassin’s Creed: Valhalla (a také Cyberpunk 2077), postupem času nabídku her příliš nerozšiřoval. Když se teď podíváte do výčtu podporovaných titulů, hardcorovější hráče tam nic moc nepřesvědčí.
O možném konci Stadie se tak s ohledem na upadající nabídku her spekulovalo již delší dobu. Podpořeno to bylo i skutečností, že Google před časem ukončil vývoj vlastních herních titulů, což spustilo odchod některých velkých jmen z týmu Stadie ke konkurenci. Například Jade Raymondová, která pracovala na sériích Assassin’s Creed či Watch Dogs, přešla na obdobnou vývojářskou pozici do Sony.
Dalším hřebíkem pro blížící se pohřbení služby byla i cenová politika, kterou Google v rámci Stadie nastavil. Lidé si totiž museli platit nejen předplatné, aby ji mohli využívat, ale také plné ceny všech her, které si chtěli zahrát. Prakticky tak platili dvakrát, zatímco konkurenční služby typu Cloud Gaming od Xboxu nebo GeForce Now od Nvidie měly vše v jednom balíčku.
Obecně byla Stadia nákladná i pro samotnou firmu, protože musela pod svá křídla lákat velká studia, u kterých potenciální hráči vědí, že mají dobré a zajímavé tituly. Že to příliš finančně nevycházelo, bylo zčásti potvrzeno i loňským zavřením vlastního herního studia Googlu, s čímž zaniklo i několik rozpracovaných projektů. Konec byl nevyhnutelný.
Google už evidentně neměl sílu platformu pouze udržovat, proto se rozhodl, že ji 18. ledna příštího roku definitivně ukončí. A spolu s tím bude vracet i peníze. Nejen za nakoupené hry a mikrotransakce, ale také za hardware pořízený skrze Google Store. Takže například ti, kteří si tímto způsobem koupili Chromecast Ultra, si zařízení budou moci ponechat a ještě jim přijde zpět částka, za kterou jej koupili.
Do 18. ledna bude možné službu Google Stadia nadále používat také v Česku, a to zdarma bez měsíčních poplatků. Nové hry už však do té doby nebude možné pořizovat.
Představte si film nebo hru, které máte nejraději. A teď k té představě přidejte okamžik, ve kterém vás jejich autoři požádají, abyste jim s tvorbou pomohli. Tenhle scénář patří do těch nejnepravděpodobnějších snů snad každého fanouška – ale Radim Zeifart ho prožívá v plném bdění. Nedávno se totiž český animátor probudil do dne, během kterého jej s nabídkou na spolupráci oslovili vývojáři nestárnoucího megahitu World of Warcraft.
World of Warcraft nelze nazvat jinak než fenomén. V žánru masivně multiplayerových her na hrdiny alias MMORPG je historickou jedničkou, už před lety překonal stovku milionů registrovaných uživatelů, autorům z Blizzard Entertainment přinesl tržby v miliardách dolarů a i dnes, pár měsíců před osmnáctými narozeninami, láká miliony platících zájemců. Jeho kouzlu propadly celé generace hráčů, pro něž byl naprosto formativním titulem. K nim patří i Radim Zeifart. Od milionů dalších ho ale odlišuje fakt, že dostal příležitost k fenomenálnímu úspěchu hry přispět.
Českého 3D grafika, který je v komunitě známý pod přezdívkou Hurricane, totiž oslovil přímo Blizzard s nabídkou na vytvoření nového traileru pro rozšíření Wrath of the Lich King, které v úterý obohatilo svět World of Warcraft Classic. Tedy verzi hry, kterou autoři před třemi lety vydali coby poctu a připomínku počátků titulu World of Warcraft a která běží souběžně se současnou, „moderní“ verzí. „Plácli jsme si zhruba v půlce března, v dubnu jsme začali psát scénář a pracovat na prvních vizuálech,“ popisuje Zeifart pro CzechCrunch počátky spolupráce.
Radim Zeifart, respektive Hurricane, je na warcraftovské scéně tak trochu pojem. Už dlouho vytváří pro hru vlastní trailery, které se kvalitou mohou měřit s tvorbou Blizzardu. Ten je přitom vynikajícími videosekvencemi v herním světě vyhlášený. Některá ze Zeifartových videí mají dokonce více zhlédnutí než ta oficiální. Upoutávka na Naxxramas z roku 2017 má přes čtyři miliony zhlédnutí, dva roky starý trailer na Black Temple atakuje tři miliony. Vývojáři hry proto první styky s talentovaným tvůrcem začali navazovat už před šesti lety.
„Ale i přes mou snahu těch pár předchozích kontaktů vyšumělo. Až teď v únoru nám do studia z ničeho nic přišel e-mail z marketingu Blizzardu ohledně příležitosti vytvořit trailer k datadisku Wrath of the Lich King Classic,“ říká Zeifart. Výsledek? Jen pár dní po premiéře už má na YouTube 850 tisíc zhlédnutí. Fanoušci si pochvalují jak zpracování, tak skutečnost, že se vývojáři dali dohromady s „jedním z nich“. A spokojeni jsou i v Blizzardu. „Na základě úspěchu traileru se tváří velmi optimisticky ohledně dalších projektů,“ prozrazuje Hurricane.
Spokojenost s velkolepým trailerem každopádně panuje na obou stranách. Po letech fanouškovské tvorby totiž proměna na tu profesionální přinesla hmatatelnou odměnu. „Vzhledem k rozdílům v naceňování tady v Česku oproti Spojeným státům byl tento projekt zaplacen velmi dobře. Je třeba odečíst porodní bolesti, které nevyhnutelně doprovázely naši první spolupráci s firmou tak rozsáhlou a náročnou jako Blizzard. Ale další projekty už by měly být mnohem víc v pohodě,“ poodhaluje Zeifart
Samotný trailer je podle jeho slov asi z osmdesáti procent čistě jeho vlastní prací. Nepravidelně mu s ním vypomáhali tvůrci, kteří se podobně jako on věnují fanouškovským videím a trailerům pro World of Warcraft. A byť šlo o oficiální spolupráci, stále si zachovala až překvapivý punc nezávislosti na Blizzardu. „Co se týče různého obsahu a grafických assetů, tak jsme nedostali prakticky nic,“ přidává nečekanou informaci Zeifart, který je jinak 3D grafikem a spolumajitelem studia Nice! zaměřeného na reklamní produkci.
„Vlastně se tomu ani tolik nedivím, jelikož pro Blizzard je obrovskou výhodou, když si dokážeme poradit sami. A když nemusíme čekat, až bychom třeba po týdnech domlouvání vydolovali potřebný obsah z jejich serverů,“ vysvětluje autor. Přesto byla práce na novince v něčem snazší než u dosavadních videí: „Největší rozdíl byl v tom, že mi byly k dispozici všechny stroje a software, co máme v Nice!, takže renderování a celková úroveň celého procesu výroby se výrazně posunuly vpřed.“
Není to poprvé, co se Blizzard Entertainment obrátil na výjimečný talent z řad milionů svých příznivců. Sice se tak neděje až tak často, jak by si komunita přála – soudě podle frekvence komentářů hlásajících „najměte ho!“ pod videotvorbou Zeifarta a podobně nadaných tvůrců, ale v poslední době si studio pláclo hned s několika fanouškovskými autory. Například při tvorbě trailerů pro kompetitivní turnaje, ale i při prezentaci příběhového pozadí hry.
Nový trailer pro Wrath of the Lich King se navíc běžné produkci od Blizzardu vymyká nejen tím, že ho fanoušek natočil, ale i tím, že si v něm fanoušci zahrají. Tedy přesněji jejich herní postavy. Namísto bezejmenných animovaných hrdinů a hrdinek se v několika záběrech objeví konkrétní avatary několika vybraných hráčů, na které následně upozornil i samotný Blizzard. A přiživil tím už tak velkou popularitu, kterou si World of Warcraft v klasické podobě u hráčů vydobyl.
World of Warcraft Classic v době svého vydání před třemi lety představil současné generaci hráčů titul v podobě z roku 2006. Tedy v téměř panenském stavu, v jakém ho mohli prozkoumávat úplně první dobrodruzi po premiéře na přelomu let 2004 a 2005. Klasická verze nabízí původní hratelnost i obsah, tedy složky, které během téměř osmnácti let od vydání několikrát prošly velmi výraznými změnami. Sama přitom zakomponovala jen nejzákladnější nebo nejdůležitější opravy a úpravy oproti originálu.
Když se to teď stalo realitou, je třeba vytrvat a vyrobit víc podobných trailerů!
Ani Classic nicméně neodolal toku času a zakrátko dostal – v podobně původní podobě – historicky první rozšíření hry The Burning Crusade. Nyní se k němu přidává dost možná ten vůbec nejoblíbenější přídavek v bohaté historii slavného MMORPG s titulem Wrath of the Lich King. Do hry přidal nový kontinent Northrend plný ledu a oživlých mrtvol pod nadvládou v titulu zmiňovaného krále lichů Arthase, postavy známé už ze strategie Warcraft 3. Ten v Zeifartově traileru samozřejmě nemůže chybět.
A byť hře pomáhá svými schopnostmi k úspěchu, sám autor videa se z jejích osidel vymanil. Už před dvěma lety Zeifart pro CzechCrunch prozradil, že World of Warcraft již delší dobu aktivně nehraje. A své abstinence se drží doteď, ačkoliv přiznává, že pár známých se ho pokusilo zlákat zpátky do fantastického světa Azerothu. „Ale je to časový závazek, ke kterému se už znovu nechci upsat,“ říká.
Možná i proto, že čas by teď mohla ještě více ubírat další videa. „Když můj fanouškovský trailer Naxxramas překročil milion zhlédnutí, myšlenka pracovat přímo pro Blizzard se začala dostávat daleko víc do popředí. A když se to teď stalo realitou, je třeba jen vytrvat a vyrobit víc podobných trailerů,“ uzavírá Radim Zeifart.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.