Obstojí vozy Volva na ledu? Vyzkoušeli jsme to na zamrzlém jezeře kousek od polárního kruhu

Byli jsme první, kdo se svezl elektrickým Volvem EX30 s přídomkem Cross Country. Na ledě jsme se ale projeli i s EX90.

Eliška NováEliška Nová

volvo-2

Foto: Volvo

Vyrazili jsme s Volvem na sever Švédska

0Zobrazit komentáře

Teploměr tu přes den hlásí minus devět stupňů, v noci teploty klesají až k minus šestnácti. Sníh, který napadne, neodtává. Je přímou součástí krajiny severního Švédska. Jsme jen kousek od severního polárního kruhu, na jezeře, jehož led je hluboký jeden a půl metru. A právě tady zkoušíme nové vozy automobilky Volvo.

V nejsevernější části Švédska se nachází kraj Norrbotten. Jeho správním centrem je Luleå, která je na svou velikost s padesáti tisíci obyvateli nebývale impozantní. Je to studentské město, snad i proto tu mají architektonicky zdařilou prosklenou knihovnu.

Právě odsud vyrážíme ještě víc na sever, víc než hodinu a půl cesty, do krajiny, které vládne jen led a sníh. Sem už zasahuje Laponsko a značky podél cest upozorňují na přítomnost sobů. Je tu i velká pravděpodobnost, že zahlédnete polární záři, byť ani sob, ani barevné světlo nám pro tentokrát cestu nekříží.

Na výpravu máme ideálního společníka – Volvo EX90. Není pochyb, že z této krajiny, která je překrásná, ale taky pořádně zrádná, vzešlo. Zatímco uvnitř plně elektrického Volva se nachází takové malé hygge, zvenku jde o zkušeného obrněného matadora, který ví, odkud pochází.

Co se prvního týče, Volvo nezklamalo. Uvnitř je vůz jednoduchý, bez milionu matoucích tlačítek. Hlavní rozhraní tvoří displej ve velikosti tabletu postavený na výšku. Doplňuje ho malý displej u řidiče, který poskytuje základní informace. Jednoduchý design jako linka protíná podsvícené dekorativní obložení, jehož vzhled a tón lze měnit. Interiér doplňují subtilní a podlouhlé výdechy ventilace.

Reprosystém sem dodala společnost Bowers & Wilkins a i to je nejen neuvěřitelná designovka, ale také pořádný společník na cesty. Kromě toho má auto velkou panoramatickou střechu s tónovaným sklem. Vůz navíc vzdává hold severským bohům – jeho světla mají podobu Thorova kladiva. K vlastnostem je dobré dodat, že EX90 má dojezd až 614 kilometrů a z deseti na osmdesát procent se nabije asi za půl hodiny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co se druhého týče, podle automobilky jde o vůbec nejbezpečnější auto, které v jejích továrnách vzniklo. Navíc se v bezpečnosti nebojí ani srovnání s konkurencí. Volvo pro EX devadesátku vytvořilo nový typ vnějších senzorů, které zahrnují i laserový skener – tzv. lidar. Jeho úkolem je dohlédnout dál než to umí lidské oko. Celkový bezpečnostní systém tvoří pět radarů, osm kamer a dvanáct ultrazvukových senzorů.

Ty umí kromě jiného také odhadnout, jestli řidič aktuálně dává pozor na cestu. Díky tomu chce automobilka docílit vyššího bezpečí uvnitř vozu, dokáže ale monitorovat také to, co se děje venku. Kamery a senzory totiž dokážou rozpoznat nejen auta v okolí, ale také chodce, a na vzdálenost až 250 metrů tak umí předvídat možnou srážku.

Volvo má s bezpečnostní novinkou, kterou nazvalo Safe Space, velké plány. „V budoucnu by se měla rozšířit například také o rozpoznávání objektů ve tmě při dálničních rychlostech,“ líčí Martin Magnusson, který má v automobilce bezpečnostní prvky na starosti. Konečným cílem je pak zcela předejít dopravním nehodám.

Už teď ale svou posádku, která může být až sedmičlenná, umí vůz ochránit i jinak, což je vidět přímo na ledě. Tady na jezeře Björnträsket si automobilka vytvořila improvizovaný okruh tvořený množstvím prudkých a ještě prudších zatáček. Srážky se člověk bát nemusí, zaprvé proto, že nikdo jiný než volví flotila tu nejezdí, zadruhé proto, že pokud k ní dojde, skončí auto v hromadě sněhu, která tu vznikla odhrnutím ze zamrzlé plochy jezera. Pokud se tak stane, je tu odtahovací vůz, který auto jednoduše zapřáhne a doprovodí zpátky do zkušební dráhy.

Osobně jsem nejvyšší rychlost vytáhla na 55 km/h a mockrát jsem se do smyku nedostala. Kolega dosahoval i osmdesátky, takže do smyku se dostal častěji, tohle auto ale svého řidiče nenechá jít do většího dobrodružství – když EX90 cítí nebezpečí, nedovolí zrychlit a zapne všechny bezpečnostní prvky, které defacto nelze utlumit.

První elektrické Cross Country

O něco jiné je to s úplnou novinkou automobilky – vozem EX30 Cross Country. Jde o nejmenší Volvo, byť žádný drobek to opravdu není. Přídomek Cross Country u automobilky dostalo vůbec první elektrické auto. Malé SUV je na cestě ledovou plochou o poznání hbitější, víc se také dají utlumit bezpečnostní systémy, byť ani tady nejdou vypnout úplně. V zatáčkách na zamrzlém jezeře pak pěkně klouzalo, až se mi jako spolujezdci udělalo špatně. Při vlastním zkoušení jsem se s ním nebála víc rozjet, a tak jsem skončila v hromadě sněhu. Odtah ale naštěstí nebyl nepotřeba.

EX30 Cross Country se skvěle hodí do města, dojezd hlásí 425 kilometrů, i tady se pak dá z deseti na osmdesát procent dobít za bezmála půl hodinky. Ve srovnání s Volvem EX30 má pak zvýšenou světlou výšku, což mu usnadňuje jízdu v terénu, a má také větší kola.

volvo-hp

Přečtěte si takéRecyklované džíny a iPhony bez kabelů. Volvo představilo EX30Recyklované džíny a iPhony bez kabelů. Volvo představilo model EX30, svůj mini trumf do města

Interiér nejnovějšího přírůstku ve volví rodině je o poznání jiný. Je až překvapivě strohý, asi jako když ve studeném Švédsku doma nezapálíte svíčky. Vévodí mu samozřejmě displej postavený na výšku, jinak ale příliš neohromí. Pořád je to ale Volvo, takže mezi konkurencí patří interiér k těm lepším. Přílišná strohost ale severskému hygge příliš nesvědčí, byť mladí prý ocení, že je v tomto ohledu udržitelnější.

Volvo chce svojí novinku ukázat lidem, proto pokud si skrze platformu Landfolk půjčí prázdninový dům v Laponsku, bude jim k dispozici také toto malé SUV. Zájemci ho tak mohou protáhnout zimní krajinou, ve které ho Volvo vůbec poprvé představilo, a ve které jsme si ho mohli vyzkoušet i my.

Ještě jedno auto jsme ale ve Švédsku projeli. Na dvouhodinový okruh napříč setmělým severním Švédskem jsme vytáhli také model XC90. Jedno z nejoblíbenějších aut značky prošlo faceliftem. Vůz se spalovacím motorem v plně hybridní verzi má nejen nové detaily v designu, mezi něž se řadí třeba právě Thorova kladiva na osvětlení, vylepšené je ale i v jízdních vlastnostech.

S touhle designovkou jsme projížděli zasněžené švédské silnice, k místnímu folkloru pak patří, že v zimě tu pár cest přibude. I tady jsme si to tak, tentokrát i s dalšími řidiči, šinuli přes zamrzlé jezero. Všechny vozy uvedené v poslední době na trh tak mají jedno společné – když je všude kolem bílo, ve Volvu je stejně jako ve švédské domácnosti. Teplo, útulno a bezpečno drsné krajině navzdory.

Sliboval revoluci, raketově rostl, ale také lhal. Teď výrobce vodíkových tahačů Nikola vyhlásil bankrot

Osud společnosti Nikola, která slibovala vodíkovou revoluci, při pohledu do zpětného zrcátka nemohl skončit jinak. I proto, že její zakladatel lhal.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nikola-mvp-cc

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Nikola

Tahač od Nikoly

0Zobrazit komentáře

Je to turbulentní příběh o rychlém vzestupu a stejně rychlém, ne-li rychlejším pádu firmy, která se dlouho tvářila, že přinese revoluci do světa těžkých nákladních vozů. Americký výrobce tahačů s elektrickým pohonem Nikola tento týden vyhlásil ve Spojených státech bankrot. Firma a některé její součásti požádaly o soudní ochranu před věřiteli a budou se snažit rozprodat majetek. Strůjce celého neštěstí se jmenuje Trevor Milton, který firmu založil a nakonec za podvody, které napáchal, dostal několik let za mřížemi.

Společnost Nikola sice v loňském roce zvýšila výrobu svých elektrických nákladních automobilů, které využívají k pohonu vodíkové palivové články. Zůstala však vysoce ztrátová a dostala se do potíží při snaze získat dodatečný kapitál. Firma v soudních dokumentech odhaduje hodnotu svých aktiv na 500 milionů až jednu miliardu dolarů (zhruba 12 až 24 miliard korun). Hodnotu svých závazku pak odhadla na jednu až deset miliard dolarů (zhruba 24 až 240 miliard korun).

Cena akcií společnosti Nikola v tomto týdnu v reakci na vyhlášení bankrotu prudce klesla a tržní hodnota podniku sestoupila pod 40 milionů dolarů. Od vstupu na burzu v roce 2020 již akcie firmy ztratily více než 99 procent své ceny. V roce 2020, v době největší slávy firmy, se tržní hodnota společnosti Nikola pohybovala kolem 30 miliard dolarů, takže dorovnala tu automobilky Ford Motor.

nikola-stock

Foto: CzechCrunch

Vývoj akcií společnosti Nikola na grafu Google Finance

Nikola je další z řady firem, které se snažily prorazit v oblasti automobilů s elektrickým pohonem, ale skončily v problémech. V posledních několika letech již v tomto odvětví vyhlásily bankrot například společnosti Fisker, Proterra a Lordstown Motors. Jak vlastně příběh Nikoly vypadal? Připomínáme jeho zásadní milníky.

2014: Nikola Motor Company a velké plány

Trevor Milton prodává firmu dHybrid, která chtěla snižovat emise úpravou dieselových motorů a jejich přeměnou na hybridy, ale jak připomínal americký magazín Forbes, Milton nakonec zjistil, že investor, se kterým se dohodl, vykrádá jeho duševní vlastnictví a firmu zavřel. Místo toho založil společnost Nikola Motor Company s jasnou ambicí – vyvinout vysoce efektivní nákladní vozy s nulovými emisemi​. Klíčem k úspěchu měl být vodíkový pohon a elektrické baterie. V názvu firmy se Milton inspiroval vynálezcem Nikolou Teslou, stejně jako Elon Musk u Tesly, jemuž chtěl konkurovat.

2016: První prototyp je tu

Jak v prosinci 2016 reportoval magazín Automotive Logistics, Nikola slavnostně představuje prototyp svého vodíkového tahače zvaný Nikola One. Vozidlo mělo šestikolový pohon, elektrické motory a díky palivovým článkům na vodík mělo mít přes tisíc koní. Zároveň Nikola tvrdí, že má její tahač ujet na jedno nabití až téměř dva tisíce kilometrů. Trevor Milton všechny ujišťuje, že vývoj jde podle plánu, kamion je již plně funkční a v roce 2020 má jít do výroby.

trevor-milton3

Foto: Nikola

Trevor Milton, zakladatel automobilky Nikola

2019: Terénní čtyřkolka, vodní skútr i pick-up

Ještě se nevyrábí ani první tahač a Nikola představuje další vozidla. Tentokrát jde o terénní čtyřkolku NZT, a dokonce přidává i vodní skútr na elektřinu. Na trend elektrických pick-upů později reaguje oznámením vývoje vlastního elektrického pick-upu s názvem Nikola Badger. Ten má kombinací baterií a vodíkového pohonu nabídnout až tisícikilometrový dojezd. Ve vývoji mají být i další modely tahačů.

nikola-wav-4

Foto: Nikola

Elektrický skútr Nikola WAV

2020: Burza a raketový růst

Klíčový byznysový milník firmy. Nikola v rámci SPAC transakce po fúzi se společností VectoIQ vstupuje na americkou burzu Nasdaq. Nabírá nový kapitál a krátce po vstupu na burzu tržní hodnota Nikoly vystřeluje k 30 miliardám dolarů. V té době je tak najednou stejně hodnotná jako třeba tradiční automobilka Ford, která vyrábí jeden vůz za druhým, zatímco firma Trevora Miltona zatím stále nevyrobila ani jeden.

2020: Velká dodávka popelářských vozů a partnerství s GM

Jeden z největších poskytovatelů odpadových služeb v USA, společnost Republic Services, si u Nikoly objednává 2 500 elektrických popelářských vozů. Stále přitom platí, že automobilka nemá v produkci jediný model. Krátce nato firma získává obří investici ve výši dvou miliard dolarů od automobilky General Motors. Ta má Nikole pomoci mimo jiné s vývojem elektrického pick-upu Badger.

nikola-refuse

Foto: Nikola

Nikola Refuse je novým tahačem z produkce americké automobilky, který půjde využít nejen jako popelářský vůz

2020: Odhalení podvodu a konec zakladatele

Jen pár dní po oznámení dohody s General Motors přichází šok. Společnost Hindenburg Research zveřejňuje analýzu, ve které obviňuje Nikolu a jejího zakladatele Trevora Miltona z podvodu. Tvrdí, že Nikola roky přeháněla a lhala o svých technologiích i pokrocích. Nejvýraznějším příkladem má být právě tahač Nikola One prezentovaný jako funkční prototyp, který však ve firemním videu jel jen díky gravitaci z kopce​.

Nikolu začínají prošetřovat úřady a cena jejích akcií padá. Automobilka přiznává, že její tahač skutečně nejel na palivo budoucnosti, ale jen z kopce. O pár dní později už Milton odstupuje z vedení firmy a řeší se, jestli její vodíková auta a technologie vůbec existují.

nikola-one-1

Foto: Nikola

Nikola One

2020: Nouzové plány, storna a pád ke dnu

Nikola i díky kapitálu vybraného vstupem na burzu žije a chce díky němu dotáhnout vývoj elektrického tahače Nikola Tre, aby ho co nejdříve dostala na trh. Na něm totiž zatím stále nemá ani jeden vůz. Rovnou ale varuje, že má peníze při stávajícím tempu spalování hotovosti zhruba na dva roky.

Problémy se navíc kupí. General Motors odstupují od své plánované investice, ruší se tak například plán vyvinout elektrický pick-up Badger. Akcie padají dolů. Další ránu zasazuje Republic Services rušící zakázku na 2 500 popelářských vozů. Automobilka Nikola je na pokraji kolapsu.

nikola-badger

Foto: Nikola

Elektrický pick-up Nikola Badger

2021: Obžaloba zakladatele a druhý dech

Trevor Milton slyší u newyorského soudu jasný verdikt: je obviněn ze tří činů podvodu vůči investorům, kterým měl lhát o stavu firmy a jejích technologií, aby z nich vylákal peníze. Milton vinu odmítá, z vazby je propuštěn na kauci 100 milionů dolarů​. Samotná společnost Nikola se mezitím snaží pokračovat s novým vedením. Uzavírá smlouvu s Boschem na dodávky palivových článků pro nákladní vozy Nikola Tre a Two. Německá firma už do automobilky dříve investovala a ve spolupráci pokračuje. Zdá se, že by Nikola mohla chytit druhý dech.

2021: První dodávky jsou tu

Konec roku je důvod k oslavám. Nikola dodává prvním zákazníkům své elektrické tahače Nikola Tre. Zároveň souhlasí s uhrazením 125 milionů dolarů (2,8 miliardy korun) jako pokuty a odškodnění investorům. Uzavírá tím kapitolu regulatorních sporů a představuje snahu „zaplatit za své hříchy“ a firma pokračuje v realizaci (byť opožděné) svých slibů.

nikola-tre

Foto: Nikola

Tahač Nikola Tre v přístavu

2022: Podvod se stal, akvizice jako pojistka

Nikola oznamuje, že k zajištění své budoucnosti hodlá koupit krachujícího výrobce baterií Romeo Power, na němž byla závislá jako na hlavním dodavateli akumulátorů. Zakladatel Trevor Milton mezitím stojí přes soudem, kde ho porota jednomyslně shledává vinným ve věci podvodů na investorech Nikoly. Soud uznává, že Milton vědomě klamal o pokroku a technologiích firmy a tím neoprávněně navyšoval hodnotu akcií. Zakladateli firmy hrozí několikaleté vězení.

2023: Šéfové se točí a zakladatel jde do vězení

Nikola má během čtyř let už čtvrtého šéfa. Navíc se jí nevyhýbají další trable. Po sérii požárů baterií dobrovolně svolává všech 209 dosud dodaných elektrických kamionů Nikola Tre a pozastavuje jejich prodej. Zakladatele Trevora Miltona na konci roku posílá newyorský soud na čtyři doky do vězení, navíc ho čeká i významný finanční postih. Úřady požadují, aby vrátil peníze, které získal podvodem.

nikola

Foto: Nikola / CzechCrunch

Zakladatel automobilky Nikola Trevor Milton

2024: Tučná pokuta pro zakladatele

Trevoru Miltonovi je vedle odnětí svobody vyměřena také finanční pokuta a náhrada škody ve výši 168 milionů dolarů (3,8 miliardy korun).

2025: Bankrot a konec příběhu

Ve středu 19. února 2025 Nikola požádala o ochranu před věřiteli a oznámila záměr prodat veškerá nebo většinu svých aktiv​. V soudním podání firma přiznala, že jí zbývá pouze zhruba 47 milionů dolarů hotovosti na udržení omezeného provozu​, což nedostačuje k dlouhodobějšímu fungování.

„Podobně jako další podniky v sektoru elektromobilů jsme čelili různým tržním a makroekonomickým faktorům, které ovlivnily naši provozuschopnost. Bohužel jsme ani při největším úsilí nedokázali tyto velké problémy překonat,“ uvedl šéf společnosti Nikola Steve Girsky.

S přispěním ČTK