Od bankrotu až na burzu. Henrik Fisker zvládá svůj reparát na výbornou a chystá nejudržitelnější elektrické SUV
Henrik Fisker
Psal se rok 2001 a Henrik Fisker prožíval absolutní vrchol kariéry designéra vozů. Po předchozí zkušenosti u BMW a tvorbě modelu BMW Z8 začal pro Ford navrhovat vozy značky Aston Martin, přičemž svůj podpis zanechal na takových vozech jako DB9 či V8 Vantage.
Jenže pro Fiskera to bylo málo. Snil totiž o založení vlastní společnosti produkující osobité vozy s inovativní technologií. K realizaci tohoto snu došlo v roce 2005, kdy se spojil s Bernardem Koehlerem, který svůj pracovní život taktéž zasvětil vozům a jejich designům.
Společnost Fisker Coachbuild původně působila jako úpravce již existujících modelů, přičemž se specializovala především na vozy od německých prémiových výrobců Mercedes-Benz a BMW. Fisker do jejich modelů přidával nové exteriérové a interiérové díly a také upravoval jejich technické parametry.
Úpravy se ovšem nedařily podle jejich představ a dodávky zákazníkům nabíraly na zpoždění. Na vině byl dost možná i fakt, že se Fisker od roku 2008 začal mimo úprav sériových vozů, mezi kterými nechyběly ani modely značky Tesla, soustředit i na vývoj vlastního automobilu. Projekt jménem Karma byl luxusní plug-in hybrid kombinující benzínový čtyřválec s elektromotorem. Benzínová jednotka přitom sloužila jako generátor energie ukládané do akumulátorů, které šlo nabíjet i ze sítě.
Po několika odkladech se vůz dostal na trh v roce 2011. Zájemcům byl nabízen za částku 100 tisíc dolarů, což v té době představovalo zhruba 1,8 milionu korun. I to byl důvod, proč projekt oslovoval především excentriky z řad celebrit a podnikatelů.
Za dobu výroby modelu Karma vzniklo asi 600 exemplářů. Jak všem z historie víme, Karmě se nikdy nepodařilo dosáhnout stejných úspěchů jako podobně laděnému Modelu S od Tesly.
Důvodem byla řada technických potíží, které tento vůz sužovaly, a také finanční problémy, do kterých se Fisker postupně dostával kvůli tahanicím o vládní půjčku. Značku navíc potkalo několik smolných momentů, například hurikán, který zničil jednu ze zásilek vozů. Henrik Fisker se proto pomalu stáhl z pozice generálního ředitele a ve společnosti, která nesla jeho jméno, začal vystupovat pouze coby člen představenstva.