Od bankrotu až na burzu. Henrik Fisker zvládá svůj reparát na výbornou a chystá nejudržitelnější elektrické SUV

fisker6Story

Foto: Wikimedia

Henrik Fisker

0Zobrazit komentáře

Psal se rok 2001 a Henrik Fisker prožíval absolutní vrchol kariéry designéra vozů. Po předchozí zkušenosti u BMW a tvorbě modelu BMW Z8 začal pro Ford navrhovat vozy značky Aston Martin, přičemž svůj podpis zanechal na takových vozech jako DB9 či V8 Vantage.

Jenže pro Fiskera to bylo málo. Snil totiž o založení vlastní společnosti produkující osobité vozy s inovativní technologií. K realizaci tohoto snu došlo v roce 2005, kdy se spojil s Bernardem Koehlerem, který svůj pracovní život taktéž zasvětil vozům a jejich designům.

Společnost Fisker Coachbuild původně působila jako úpravce již existujících modelů, přičemž se specializovala především na vozy od německých prémiových výrobců Mercedes-Benz a BMW. Fisker do jejich modelů přidával nové exteriérové a interiérové díly a také upravoval jejich technické parametry.

fisker3

Foto: Fisker

Henrik Fisker při prohlídce vozu

Úpravy se ovšem nedařily podle jejich představ a dodávky zákazníkům nabíraly na zpoždění. Na vině byl dost možná i fakt, že se Fisker od roku 2008 začal mimo úprav sériových vozů, mezi kterými nechyběly ani modely značky Tesla, soustředit i na vývoj vlastního automobilu. Projekt jménem Karma byl luxusní plug-in hybrid kombinující benzínový čtyřválec s elektromotorem. Benzínová jednotka přitom sloužila jako generátor energie ukládané do akumulátorů, které šlo nabíjet i ze sítě.

Po několika odkladech se vůz dostal na trh v roce 2011. Zájemcům byl nabízen za částku 100 tisíc dolarů, což v té době představovalo zhruba 1,8 milionu korun. I to byl důvod, proč projekt oslovoval především excentriky z řad celebrit a podnikatelů.

Za dobu výroby modelu Karma vzniklo asi 600 exemplářů. Jak všem z historie víme, Karmě se nikdy nepodařilo dosáhnout stejných úspěchů jako podobně laděnému Modelu S od Tesly.

fisker5

Foto: Wikimedia

Fisker Karma

Důvodem byla řada technických potíží, které tento vůz sužovaly, a také finanční problémy, do kterých se Fisker postupně dostával kvůli tahanicím o vládní půjčku. Značku navíc potkalo několik smolných momentů, například hurikán, který zničil jednu ze zásilek vozů. Henrik Fisker se proto pomalu stáhl z pozice generálního ředitele a ve společnosti, která nesla jeho jméno, začal vystupovat pouze coby člen představenstva.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To byl postupný začátek konce Fiskeru. V roce 2013 došlo k úplnému odchodu Henrika Fiskera z podniku a masivnímu propouštění zaměstnanců. Ani tento krok ale nepomohl automobilce udržet se na hladině a jediným východiskem se pro ni stal bankrot. To, co zůstalo, v následujícím roce odkoupil čínský Wanxiang, který podnik přejmenoval na Karma Automotive. Pod tímto jménem začal prodávat model Revero, vycházející z původní Karmy, a ve své činnosti pokračuje dodnes.

Ambiciózní návrat

O jméno Fisker však automobilový průmysl přišel jen na chvilku. V roce 2016 Henrik Fisker povstal z popela se svou novou společností Fisker Inc. Možnost stát se prvním výrobce čistě elektrických vozů mu sice protekla mezi prsty, jeho nové plány jsou ovšem neméně ambiciózní.

fisker4

Foto: Fisker

Chystané SUV Fisker Ocean

Cílem je přinést na trh cenově dostupné a prozatím vůbec nejudržitelnější elektrické SUV s dojezdem téměř 500 kilometrů. Důvodů, proč bude Fisker Ocean, jak značka vyvíjenou novinku pojmenovala, skutečně unikátní, je ale mnohem více.

Zajímavostí je například solární panel zabudovaný do střechy vozu či způsob, jakým bude nabízen zákazníkům. Ti si jej totiž budou moci nejen koupit za 37,5 tisíce dolarů, tedy přibližně 880 tisíc korun, ale také od Fiskeru pronajmout za sumu začínající na 379 dolarech za měsíc (zhruba 9 tisíc korun).

Zájemci budou moci ročně najezdit až 48 tisíc kilometrů, ještě předtím je však nutné složit zálohu ve výši 3 tisíc dolarů (přibližně 70 tisíc korun).

fisker1

Foto: Fisker

Ocean se chce stát udržitelným vozem díky použití široké palety recyklovaných materiálů

A pak jsou tu také jednání s koncernem Volkswagen o možném využití platformy MEB, díky které by vůz stál na stejném základu jako některé modely od této německé automobilky, Audi, Seatu či Škodovky, konkrétně modelu Enyaq. V této otázce však stále probíhají jednání a není jasné, kdy budou u konce (a zda budou zdárné).

Vstup na burzu

Fisker v současné době plánuje uvedení vozu do výroby koncem roku 2022. S tím by měly pomoci i aktuální události, které se ve Fiskeru v posledních dnech odehrály. Možná se Henrik Fisker inspiroval strategií Nikoly ve svém rozhodnutí spojit se se společností Spartan Energy Acquisition spadající pod Apollo Global Management, která je kótovaná na newyorské burze a díky které vstoupí na burzu i právě Fisker.

fisker-auto

Přečtěte si takéPodívejte se na nové koncepty elektrického SUV se solární střechou od FiskeruPodívejte se na nové koncepty elektrického SUV se solární střechou od Fiskeru

Cílem automobilky je tímto krokem získat kapitál přesahující 1 miliardu dolarů, jež mu pomůže pokračovat ve vývoji projektu Ocean. Díky fúzi, která by měla být završena v posledním kvartálu tohoto roku, získal Fisker finanční ocenění ve výši 2,9 miliardy dolarů při hodnotě 10 dolarů za akcii. Fisker tak může bez problému pokračovat v přípravě stavidel, po jejichž nadzvednutí zaplaví Ocean trh s elektrickými vozy, na kterém bude konkurovat modelům jako Tesla Model Y či Ford Mustang Mach-E.

fisker

Foto: Fisker

Interiér modelu Ocean

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Před dvěma týdny hovořil o velkých plánech. Teď ale Oldřich Bajer v čele Mall Group nečekaně končí

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

oldrich-bajer

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Oldřich Bajer nečekaně končí v čele e-commerce skupiny Mall Group

0Zobrazit komentáře

Ještě mám v živé paměti, jak mi Oldřich Bajer na velké bílé tabuli ve své kanceláři v pražských Holešovicích kreslil plány a popisoval, jakým způsobem se chystá akcelerovat růst Mall Group a otočit hospodaření skupiny do černých čísel. V internetovém světě se ale může vše rychle změnit a Bajer teď z vedení velké e-commerce skupiny nečekaně odchází.

„Za dva roky chci akcionářům odevzdat čísla a říct: tady to máte, tohle je první část mé mise,“ plánoval před pár týdny ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch Oldřich Bajer, který nastoupil do vedení Mall Group teprve před rokem. Jenže jeho mise skončila dřív, než sám čtyřiačtyřicetiletý manažer a podnikatel čekal.

Přestože se na společné misi, tedy otočit Mall Group po letech v mínusu konečně do černých čísel, shodli všichni, tedy jak Bajer jako šéf skupiny, tak i její akcionáři, tedy Rockaway, PPF Petra Kellnera a ECI Daniela Křetínského, tak se nakonec zřejmě zásadně rozešli v tom, jak cíle dosáhnout. A proto teď akcionáři sáhli k nečekanému řešení, o čemž jako první informoval deník E15.

„Potvrzujeme, že došlo ke změně na úrovni vedení Mall Group. Ta je nově řízená prostřednictvím zúženého boardu ve složení Petr Tomášek, Pavel Knap, Jakub Střeštík a Radko Sekerka, který jako předseda představenstva vede Jakub Havrlant. V novém vedení není dosavadní CEO Oldřich Bajer, který se s akcionáři skupiny rozcházel v názoru na budoucí řízení firmy, a proto ze skupiny odchází,“ uvedla PR manažerka skupiny Pavla Hobíková.

jakub-havrlant3

Foto: Rockaway

Jakub Havrlant, CEO Rockaway Capital

Do čela Mall Group tak po roce fakticky opět usedne Jakub Havrlant, který přitom svého nástupce hledal dlouho, protože sám už e-commerce skupinu, do níž patří Mall.cz, CZC, Košík.cz, Vivantis či Mall Pay a Mall.tv, řídit nechtěl. Ostatně od začátku o své pozici hovořil jako o dočasné, byť nakonec v čele Mall Group strávil dva a půl roku.

Pod tlakem velkých akcionářů v čele s Petrem Kellnerem (PPF drží ve skupině 40 %) a Danielem Křetínským s Patrikem Tkáčem (ECI drží rovněž 40 %) se mu nedařilo přiblížit se černým číslům a Oldřich Bajer měl být tím, komu se to podaří. Loni Mall Group utržila přes 16 miliard korun, ale ztráta se stále pohybovala kolem jedné miliardy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hledal jsem manažera, který bude 14 hodin denně makat a bude to digitální člověk. Ne korporátní člověk, ale byznysmen. A to on je. Já se přesouvám do role předsedy představenstva a dál nesu zodpovědnost za výsledky firmy,“ říkal před rokem o příchodu Bajera Havrlant, jehož Rockaway drží v Mall Group zbylých 20 procent. Nakonec ale evidentně sázka na spoluzakladatele Centrum.cz a módního e-shopu Zoot nevyšla.

Nové vedení teď podle vlastního vyjádření chce pokračovat v nastoleném trendu zaměření se na zákazníka a přidat v efektivitě a rychlosti rozhodování při řízení skupiny. O tom sice hovořil ve zmíněném rozhovoru před pár týdny také sám Bajer, ale s akcionáři přesto evidentně nenašel řeč. „Cílem je udržet současnou dynamiku vyvolanou zvýšenou poptávkou po online službách i po uklidnění situace a dovést tak firmu k nastaveným cílům,“ dodává k novému vedení Pavla Hobíková z Mall Group.

oldrich-bajer41

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Oldřich Bajer působil v čele Mall Group jen rok

Zajímavé je, že komentář Jakuba Havrlanta k následujícím plánům celé skupiny, která působí v České republice, na Slovensku, v Polsku, Slovinsku, Chorvatsku, Maďarsku a Rumunsku, se de facto shoduje s tím, jak viděl následující roky v Mall Group odcházející Bajer. „Mall Group je teď připravena vstoupit do další fáze, ve které se budeme soustředit na akceleraci nastavených procesů směrem k ziskovosti a excelenci v operativě,“ říká šestatřicetiletý zakladatel investiční skupiny Rockaway.

Bližší podrobnosti o tom, proč se cesty Mall Group a Oldřicha Bajera náhle rozešly, teď firma nechce komentovat. Vzhledem k tomu, že se vše událo velmi rychle, zatím není jasné ani to, zda bude Havrlant se svými kolegy a akcionáři hledat nového šéfa. Na dotazy CzechCrunche nereagoval ani Oldřich Bajer, jehož mise za posunutím Mall Group do pozice šampiona střední a východní Evropy skončila dříve, než vlastně pořádně začala.