Od financí k umění. V Pardubicích plánujeme otevřít galerii, říká šéfka CFIG Arts Marie Stochlebová
Sbírka obrazů, aukce, dluhopisové emise z umělecké sféry i vlastní galerie. Aktivity s kulturním přesahem jsou v portfoliu CFIG stále četnější.
Skupina CFIG založila dceřinou společnost CFIG Arts, jejíž ředitelkou je Marie Stochlebová
Dceřiná společnost investiční skupiny CFIG, CFIG Arts, vznikla přirozeným zájmem svého zakladatele Martina Chovance o svět umění. Postupně začal budovat vlastní sbírku tvořenou především českými umělci 19. a 20. století a s tím, jak rostla na hodnotě, se rozhodl pojmout ji jako samostatnou investiční entitu. O její rozšiřování a další aktivity související s uměleckou sférou se od jejího počátku stará ředitelka CFIG Arts Marie Stochlebová.
O rozvíření stojatých vod na trhu umění hovořil Martin Chovanec již v minulosti, nyní jeho plány začínají získávat jasnější obrysy. Jeho miliardové skupině se totiž daří pokračovat v růstu. „Za letošní první pololetí jsme dosáhli srovnatelného zisku jako za celý loňský rok. A to navíc v době, kdy byla zahájena válka na Ukrajině a roztočila se inflační spirála, což mělo dopad na některé naše činnosti,“ říká Chovanec k posledním finančním výsledkům své skupiny.
Její hrubý zisk před zdaněním dosáhl za první pololetí roku 2022 hodnoty 87 milionů korun, za předchozí rok činil 93,6 milionů korun. Aktiva skupiny činila k 30. červnu 1,477 miliardy korun, což je oproti stejnému období předchozího roku nárůst o 25 procent. Díky pozitivním výsledkům se tak Chovanec může věnovat rozvoji dalších investičních aktivit v uměleckém sektoru – s tím úzce souvisí zapojení Marie Stochlebové.
Mladá žena se již během svých studijních let zabývala propojením uměleckého světa s tím ekonomickým. Vystudovala obor Culture Industry na londýnské univerzitě Goldsmiths, který by se dal dle jejích slov volně přeložit jako studium současného kulturního prostředí. „Věnovali jsme se tomu, jak umělecké odvětví funguje, jak fungují kreativci a jak se jejich činnost váže na ekonomiku – mnohdy jde o přehlížený sektor, přitom je zásadní kulturně, hodnotově, ale i ekonomicky,“ vysvětluje Stochlebová.
Po působení v Nadaci uměleckých sbírek, investičním fondu Pro Arte nebo Bohemian Heritage Fund nastoupila do skupiny CFIG, jelikož zde od Martina Chovance dostala příležitost věnovat se ryze výtvarnému umění, což je obor, který je jí nejmilejší. „Mohla jsem se tak po letech zaostřit na oblast, u které jsem v Nadaci uměleckých sbírek začala.“
Čím je umělecká sbírka CFIG Arts specifická?
Sbíráme české umění, což není v České republice nic neobvyklého. Češi totiž rádi sbírají Čechy. V naší sbírce jde především o průřez 19. a 20. stoletím, máme ale také něco ze současné tvorby – pan Chovanec sbírku diverzifikuje, ale ústředním tématem, které se jí prolíná, je krajinomalba.
Můžete vyjmenovat nějaké umělce, které ve sbírce máte?
Z 19. století máme zastoupeny žáky Maximiliana Josepha Haushofera, například Adolfa Chwalu a Michaela Haubtmanna, z 20. století hodně obdivujeme Mařákovce, tedy krajináře školené u profesora Julia Mařáka na pražské Akademii výtvarných umění, zmínila bych například Aloise Kalvodu, Josefa Ullmanna nebo Františka Kavána. A ze současných umělců máme ve sbírce Pastu Onera či Martina Krajce. V každém případě jde o díla etablovaných umělců, která mají dobrý investiční potenciál.