Od Ostravy posílá zboží do 182 zemí světa. Skladon pomáhá se zásilkami e-shopům z Česka i Spojených států

Iva BrejlováIva Brejlová

skladon-founders

Foto: Skladon

Trojice stojící za startupem Skladon – Miloš Halecký, Patrik Babinec a Konstantin Margaretis

0Zobrazit komentáře

Skladon, firma, která e-shopům poskytuje skladovací prostory a kompletní logistické služby kolem rozesílání zásilek, loni vyšplhala se svým obratem na 121 milionů korun. To je proti roku 2020 víc než jedenapůlnásobný nárůst. Během minulého roku proteklo jejím skladem skoro 4,8 milionu kusů zboží, o rok dřív to byla polovina. Firma je jedním z největších tuzemských poskytovatelů fulfillmentu pro e-shopy. A s nárůstem e-commerce se daří i jí. Hodlá teď zvětšit i sklad pro balíky zákazníků, letos na jaře se z deseti tisíc čtverečních metrů stane už šestnáct.

„Uplynulý rok pro nás byl tím vůbec nejdynamičtějším za celou sedmiletou historii Skladonu,“ říká Konstantin Margaretis, CEO a spoluzakladatel firmy. Mluví o intenzivnějších nákupech na internetu i potřebě, kterou řada e-shopů musela vyřešit – jak dostat k zákazníkům balíčky co nejrychleji a s co nejmenší námahou?

Tento zásadní kousek cesty objednávky k zákazníkovi řeší právě takzvaný fulfillment. Oblast, ve které se Skladon co do plochy vyšplhal na jednoho z největších českých poskytovatelů pro e-shopy. Posílá zásilky do 182 zemí světa a celkem ho využívá 70 internetových obchodů se souhrnným obratem v řádu několika miliard korun, mezi něž patří například firmy Kilpi, Skinners, nanoSpace, Snuggs nebo Trezor.

Vedle českých firem jsou to od loňska ale i ty zahraniční. Třeba americký výrobce bot či švýcarská farmaceutická společnost. Skladon má také navázané spolupráce s největšími internetovými tržišti, jako jsou Alza, Allegro, eBay či Amazon. „Obchodník tak může využít toho, že z jednoho skladu má možnost odbavovat hned několik prodejních kanálů – svůj e-shop, své velkoobchodní odběratele a různá online tržiště,“ říká Margaretis.

Z Mošnova až do Antverp

Mošnov, malá obec za hranicemi Ostravy, je pro dopravce extrémně zajímavá. Ne kvůli samotné obci – ta má o něco méně než tisícovku obyvatel – ale kvůli své poloze. Hned u ní se rozkládá ostravské letiště Leoše Janáčka, kterým loni prošlo přes sto tisíc lidí. A zároveň významný areál nákladového letiště. Jen loni tudy proteklo přes 18 tisíc tun nákladu. Z místa se podle Margaretise stává multimodální nákladní středisko.

Leží poblíž česko-polských hranic a vyjednalo si mimo jiné spolupráci s Belgií, aby tok nákladu byl plynulejší. Před pár měsíci odstartovalo výstavbu dopravního terminálu za tři čtvrtě miliardy korun. Když odsud vyjede vlak s nákladem, pohodlně se dostane až do Antverp, přístavního města v Belgii, odkud pak zásilky putují do celého světa.

skladon_4

Foto: Skladon

Mošnovské prostory Skladonu

„Skladonu tak nechybí přímý vstup na místní nákladní letiště, přímá vlaková linka do přístavu v Antverpách ani bleskový přístup do čtyř okolních států, do kterých jsme schopni zásilky doručovat v režimu D+1, tedy na druhý den od podání,“ popisuje Margaretis.

Skladon je tu jedním z významných nájemníků. Ve zdejších halách si předloni pronajal prostor o pěti tisících čtverečních metrech. Loni už se pohyboval na dvojnásobné ploše. A letos na jaře chce svou plochu rozšířit na celkových 16 tisíc metrů čtverečních. „Řádově se jedná o milionové investice spojené s každým takovým rozšířením,“ popisuje Margaretis.

Průměrný zákazník Skladonu, tedy e-shop, tu měsíčně odešle 1 700 zásilek. Větší klienti ovšem násobně více. Společnost se zároveň soustředí hlavně na střední a větší e-shopy, což vysvětluje dynamicky rostoucím segmentem e-commerce i zvyšující se poptávkou po službách, na které se zaměřuje. Mošnovským skladem cestuje hlavně móda, kosmetika, zboží z oblasti zdraví, knihy a hračky. 

Jsme technologická firma

Sklad, ve kterém vyřídí takové množství zakázek, potřebuje systémové řízení. Když sem přijede produkt, při příjmu ho zaměstnanci naskenují a až do opuštění skladu se dá systémově monitorovat. Interní skladovací systém řídí algoritmus. A ten rozhoduje například o tom, kam zboží umístit, nebo vybírá ideální trasu pro jeho vyskladnění. 

Ač si pod fulfillmentem lidé nejspíš představí hlavně sklady a balíky, považujeme se primárně za technologickou firmu, ve které hrají klíčovou roli neustálý vývoj a inovace na backendu, ve frontendových aplikacích i v oblasti integrací s dalšími komponenty světa e-commerce. Technologii a preciznost založenou na datech a prediktivních modelech pak můžeme přenést i do hmotného světa palet a zásilek,“ říká Margaretis.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další technologie Skladon směřuje do aplikace pro zákazníky. Pro majitele e-shopu má aplikaci, která obchodníkovi ukazuje stav jeho zboží nebo třeba dostupnost napříč jednotlivými prodejními kanály a trhy. Ještě letos se ale podle Margaretise rozšíří tak, aby řešila pomoc mimo jiné třeba i v byznysovém rozhodování.

Firma zatím funguje s jedním skladem, teď se ale hodlá i fyzicky posunout na své klíčové trhy. „V roce 2022 se chceme zaměřit na důslednou přípravu zahraniční expanze, jejíž součástí bude budování distribučních skladů v dalších zemích Evropy,“ popisuje Margaretis s tím, že největší zájem o své služby zaznamenává Skladon především u klientů v západní a jihovýchodní Evropě.

Polský fotbalista Lewandowski kritizuje ruskou invazi na Ukrajinu. Ukončil i lukrativní spolupráci s Huawei

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lewa-huawei

Foto: Huawei

Fotbalista Lewandowski ukončil spolupráci s Huawei

0Zobrazit komentáře

Hlavním úkolem Roberta Lewandowského je střílení branek. Polský fotbalista v této disciplíně patří v posledních letech k nejlepším hráčům v Evropě, když dává góly v dresu německého Bayernu Mnichov i polské reprezentace. V posledních dnech se však také stal hlasitým kritikem ruské invaze na Ukrajinu, zasadil se o to, aby Poláci odmítli nastoupit v kvalifikaci o postup na mistrovství světa právě proti ruské reprezentaci a teď navíc ukončil lukrativní spolupráci s čínskou firmou Huawei.

„Je to pravda. Dnes jsme se rozhodli ukončit marketingovou spolupráci mezi Robertem Lewandowským a značkou Huawei,“ potvrdil v pondělním rozhovoru pro polský deník Interia Sport hráčův agent Tomasz Zawiślak. Oficiálně sice důvody pro ukončení spolupráce neuvedl, ale podle dostupných informací by mělo jít právě o válku na Ukrajině. Huawei totiž patří mezi firmy, které se rozhodly v Rusku zůstat a dál podnikat. Britský bulvární deník Daily Mail navíc přispěchal s informací, že Huawei mělo pomáhat režimu Vladimira Putina s obranou proti kyberútokům.

Zpráva o propojení značky Huawei a Putinovy vlády se měla objevit v čínských médiích, odkud však dle tvrzení Daily Mail zanedlouho zmizela. Takový scénář není nemožný, Čína obsah na internetu kontroluje a některé zprávy maže (Rusko by se ostatně mohlo pokusit o něco podobného), avšak pravdivost celého tvrzení se zatím nepodařilo ověřit. Samotné Huawei ho kategoricky odmítá. „Nemáme o tom úplné informace, takže se zastavím u toho, co jsme již uvedli,“ uvedl agent Roberta Lewandowského na dotaz, zda právě toto odhalení bylo důvodem, proč se fotbalista rozhodl spolupráci s čínskou značkou ukončit.

Jisté je nyní jen to, že marketingové partnerství, které odstartovalo v roce 2015, mezi Huawei a aktuálně jedním z nejlepších fotbalistů Evropy končí. „Společnost Huawei CBG Polska lituje ukončení spolupráce s Robertem Lewandowským. Vážíme si naší dlouhodobé spolupráce a přejeme mu mnoho úspěchů do budoucna,“ uvedlo ve svém prohlášení Huawei, jež v roce 2020 s polským reprezentantem podepsalo novou smlouvu, díky níž se Lewandowski stal jeho hlavní tváří pro celou Evropu.

Mělo jít o tříletý kontrakt a podle britského deníku The Mirror se jeho přerušením třiatřicetiletý Lewandowski připravil zhruba o pět milionů eur (téměř 130 milionů korun). Právě tolik mu měla každý rok spolupráce s Huawei vynést. Útočník Bayernu Mnichov byl tváří mnoha reklamních kampaní, v nichž se objevoval s nejnovějšími telefony či hodinkami značky Huawei a čínský výrobce si pochvaloval, že mu v Polsku díky této spolupráci rychle začaly růst prodeje. Součástí některých kampaní byla i fotbalistova manželka Anna, ani ona už ale v dalších spotech vystupovat nebude.

Z Roberta Lewandowského se nyní stal hlasitý kritik Ruska a jeho prezidenta Vladimira Putina za to, že podnikl invazi na Ukrajinu, která probíhá od konce února. Poláci navíc měli v kvalifikaci o postup na netradičně zimní mistrovství světa v Kataru sehrát za pár týdnů zápas právě s Ruskem, avšak Polsko nakonec v takové situaci odmítlo nastoupit a v bojkotu se k němu připojily také Švédsko a Česká republika. Obě reprezentace totiž mohly na ruský výběr narazit v následujícím utkání.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je to správné rozhodnutí! Nedovedu si představit, že bych hrál zápas s ruskou reprezentací v situaci, kdy na Ukrajině pokračuje ozbrojená agrese. Ruští fotbalisté ani fanoušci za to nemohou, ale nemůžeme se tvářit, že se nic neděje,“ napsal na Twitteru krátce po vypuknutí invaze Lewandowski a v následujících zápasech si nasadil kapitánskou pásku v barvách Ukrajiny. I jeho apel spolu s protesty dalších hráčů nakonec vedl k tomu, že byla ruská reprezentace z kvalifikace o postup na světový šampionát vyloučena, stejně jako ruské kluby z evropských pohárových soutěží.

Ruské výběry i jednotliví sportovci jsou postupně vylučováni také z mnoha dalších soutěží či asociací. Na celé Rusko míří značné ekonomické sankce a ze země odchází stále se zvětšující zástup zejména západních firem. V posledních dnech svůj konec oznámil také Netflix, který se připojil k Applu, Samsungu, Microsoftu, největším módním značkám či herním vývojářům. Mezi největší firmy, které naopak v Rusku dál pokračují ve svém byznysu beze změn nebo se zatím ke konfliktu nijak nevyjádřily, patří Coca-Cola, Nestlé, PepsiCo, McDonald’s, Procter & Gamble či Unilever a právě také Huawei. Jeho nejvýraznější marketingovou tváří v Česku byl v posledních letech hokejista Jaromír Jágr.