Od pár reklamních stojanů k Hugo Bossovi. Brněnská Authentica se přiblížila k půlmiliardovému obratu

Authentica se specializuje na vybavení kamenných obchodů. Zároveň nabízí outsourcing logistiky, loni vyexpedovala přes 600 tisíc objednávek.

Peter BrejčákPeter Brejčák

miroslav_hanak_ceo_authentica_full_photo-min

Foto: Authentica

Miroslav Hanák, spolumajitel a ředitel Authentica Group

0Zobrazit komentáře

Před dvaceti lety založil Miroslav Hanák s několika přáteli malou firmu na reklamní stojany. Aktuálně je již brněnská Authentica zavedený hráč, který dodává retailové marketingové produkty i globálním značkám jako Hugo Boss, C&A, Tchibo nebo Philips. A během pandemie k tomu rozběhla další byznysovou nohu, outsourcing logistiky, v němž vidí velký potenciál.

„Když přijdete do prodejny, Authentica umí vyrobit v zásadě cokoli, co tam vidíte, vyjma zboží – od designových dřevěných pokladen až po reklamní stojany a balení zboží,“ přibližuje Miroslav Hanák, zakladatel Authentiky. Když v roce 2003 ve čtyřech lidech a s pár reklamními stojany byznys rozbíhal, udělali přitom obrat pět milionů korun. „Ve snu by mě nenapadlo, že z toho vlastními silami bez externího financování vybudujeme značku s obratem téměř půl miliardy korun a globálními klienty,“ vypráví.

Nyní se tak Authentica specializuje na vybavení a dekorace kamenných obchodů. Loni podle vyjádření dosáhla obratu 465 milionů korun, přičemž více než sedmdesát procent přišlo ze zahraničí. Svůj tým rozšířila o šedesát lidí na celkových 260, součástí skupiny je také chráněná dílna o více než 60 lidech, kartonážka pro výrobu a zpracování kartonů, farma 3D tiskáren a nedávno přibyla i vlastní unikátní tiskárna na lahve.

Byznys Authentiky ale v posledních letech zastavil příchod pandemie. V podstatě ze dne na den musela zastavit výrobu. „Bylo to náročné, najednou jsme měli skoro dvě stě volných lidí. Nemohli jsme dopustit, aby najednou byli bez práce. Začali jsme hledat jiné zdroje příjmu a mezitím využívali volné kapacity pro výrobu ochranných štítů pro zdravotníky,“ říká Hanák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během této doby společnost nalezla také další příležitosti, konkrétně otevřela novou fulfillmentovou divizi pro kompletní outsourcing logistiky a navazujících služeb pro malé a střední e-shopy, aby se nemusely starat o vlastní sklady a expedici. Nejdřív Authentica tuto službu spustila pro svého dlouhodobého klienta, rakouskou značku mikrodrinků Waterdrop.

Pro tu původně Authentica dodávala balení, později k tomu přidala skladování a expedici objednávek. Po vyladění této spolupráce začala fulfillment nabízet také dalším malým a středním e-shopům. Pro Waterdrop a ostatní e-shopy loni vyexpedovala přes 600 tisíc objednávek, přičemž letos očekává navýšení o polovinu.

„Logistika je pro e-shopy noční můrou. Řešení skladových prostor, zaměstnanců, objednávkového systému, vyjednávání o cenách dopravy. Právě logistika bývá častou překážkou v jejich růstu. Fulfillment tohle řeší. My navíc díky retailovým službám dokážeme e-shopům nabídnout i návrh, výrobu a kompletaci balení,“ dodává Petr Litavec, šéf Authentica Fulfillment.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Na Dráčiku šíří konspirace. Jeho obří hračkářství na Slovensku vydělalo přes 100 milionů korun

Tržby hračkářství Dráčik na Slovensku a v Česku se blíží čtyřem miliardám korun. Jeho majitel Dušan Víglaský budí kontroverze svými komentáři.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

dracik

Foto: Dracik.cz

Logo hračkářství Dráčik

0Zobrazit komentáře

Číst si o Wagnerovcích a válce na Ukrajině, slovenské prezidentce či kontroverzních názorech na očkování nebo lidi s jinou sexuální orientací, když nakupujete hračky, není běžné. Dušan Víglaský, zakladatel jedné z největších sítí prodejen s hračkami v Česku a na Slovensku, ale obě věci již delší dobu spojuje. Na webu jeho společnosti Dráčik se objevují kontroverzní texty plné dezinformací, které už řeší i policie. Na výsledky Dráčiku to však nemá velký vliv – firma jen na Slovensku poprvé vydělala přes 100 milionů korun a tržby v obou zemích se počítají v několika miliardách.

Konspirační a různě kontroverzní texty píše Dušan Víglaský přímo na hlavní stránku svého e-shopu. Začal na slovenské mutaci Dracik.sk, nyní již texty i překládá a ukazuje je na Dracik.cz. Kdo si tak do jeho e-shopu přijde koupit hračky, může si přečíst odstavce, ve kterých oslavně píše o skupině Wagnerovců, zpochybňuje pozici slovenské prezidentky Zuzany Čaputové, historicky se vysmíval lidem z komunity LGBT+, podporoval ruskou invazi na Ukrajinu a vyjadřoval se i proti očkování během covidové pandemie. V Česku ho kvůli tomu začala vyšetřovat policie.

Proti chování jediného majitele Dráčiku se loni ohradily také společnosti LEGO a Albi, Víglaský si z toho ale velkou hlavu nedělal. V příspěvku ze 14. listopadu nazvaném Média lžou mimo jiné uvedl, že „tvrzení, že poškozuji partnery a ruší se mnou smlouvy, je čistá lež s číslem 1“. A potvrdil, že příspěvky skutečně sám píše: „V jednom jste ale měli pravdu. Články píšu já, Dušan Víglaský, a budu je psát nadále. Zdá se, že vám to nějak nevyhovuje.“ První takový text se na Dráčiku objevil loni v srpnu, dnes jich je kolem stovky.

Když se příspěvky začaly šířit v médiích a po sociálních sítích, řada uživatelů psala, že kvůli tomu přestane u Dráčika nakupovat. Výsledky firmy za uplynulý rok, na které jako první upozornily Aktuality.sk, ukazují, že chování jejího majitele na zákazníky nemělo příliš velký vliv. Dráčik na Slovensku operuje s dvěma hlavními entitami – Dráčik DIVI s.r.o. a Dráčik – Duvi SK s.r.o. Jejich loňské tržby v součtu přesáhly 90 milionů eur, v přepočtu 2,1 miliardy korun. V obou případech šlo o značný meziroční růst, v roce 2021 obě firmy utržily v přepočtu přes 1,5 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vyrostl i zisk, který dohromady poprvé překonal 100 milionů korun. Zisk obou slovenských entit Dráčika loni činil 4,45 milionu eur, tedy přes 105 milionů korun. V roce 2021 vykázaly obě firmy v kolonce zisk v součtu a v přepočtu 86 milionů korun. V Česku operuje Dráčik především s entitou Dráčik – DUVI CZ s.r.o., jejíž výsledky za loňský rok zatím ještě nebyly zveřejněny. V roce 2021 utržila 1,7 miliardy korun při čistém zisku 26 milionů korun. Tržby česko-slovenského hračkářství se tak v součtu pohybují těsně pod hranicí čtyř miliard korun.

I díky tomu patří Dráčik k největším prodejcům hraček v Česku a na Slovensku, kde koncem loňského roku podle svých údajů provozoval celkem 149 prodejen – 76 na Slovensku a 73 v Česku. Víglaský firmu založil v roce 1991 a jak uvádí slovenský Denník N, médiím se dlouhodobě vyhýbá, za více než třicet let existence svého byznysu udělal jen minimum mediálních výstupů. Zároveň Denník N připomíná, že Víglaskému patří vedle Dráčika také logistická společnost Tinaco, která loni utržila 96 milionů eur (2,3 miliardy korun) a vydělala 1,7 milionu eur (40 milionů korun).