Od programování k obřímu fitness e-shopu. GymBeam Dalibora Cicmana míří letos na 3,5 miliardy korun

Slovenský podnikatel se pragmaticky a na základě tvrdých dat probojoval do pozice jednoho z největších hráčů v regionu. Působí na šestnácti trzích.

dalibor-cicman

Foto: GymBeam

Dalibor Cicman, zakladatel a ředitel GymBeam

0Zobrazit komentáře

Začalo to docela nevinně. Dalibor Cicman už od mládí a při škole programoval webové stránky a e-shopy. Jednoho dne ho napadlo, že si vytvoří i vlastní internetový obchod. To, co z původně malých snah vzniklo, je nadnárodní byznys, jenž letos míří na tržby 150 milionů eur, tedy 3,5 miliardy korun. To ho řadí mezi největší firmy svého druhu v regionu.

O svém příběhu a přístupu k byznysu Cicman vyprávěl v ByznysCastu Dana Tržila. Své mládí Cicman strávil za počítačem v Košicích a programováním si vydělával už při škole. Poté se přesunul k e-shopovému segmentu a postupně z něj začal vyrůstat byznysmen, který je pověstný svým pragmatickým rozhodováním na základě dat.

Na začátku minulé dekády postavil tým, který de facto vytvářel e-shopy sériově. Prodával i takové věci, jako jsou sedací pytle nebo příslušenství do domácnosti. A činil tak v e-shopu emi.cz, jenž existuje dodnes. Během deseti let tak vybudoval podnik, který zaměstnával padesát lidí a měl obrat čtyři miliony eur, a to zcela bez vnějších investic. Přiznává, že výběr sortimentu byl z jeho pohledu oportunistický – zboží volil prostě podle toho, kde viděl příležitost, ne na co byl zrovna odborník.

„Z toho stavu ale byla výzva celé podnikání posunout dál. V týmu se totiž netvořila firemní kultura nebo loajalita ke značce a celé to bylo vnímané jen jako faktura na projekt. I já jsem vnímal, že mám velmi roztříštěnou pozornost na e-shopy s úplně různými kategoriemi,“ říká Cicman. Nakonec se tak rozhodl, že ostatních e-shopů se zbaví a bude se soustředit jen na jeden segment – a tím se stalo právě fitness.

To se psal rok 2014 a jak už byl tou dobou zvyklý, Dalibor Cicman se ještě předtím obrátil k datům, respektive reportům konzultantských společností. Z nich zjistil, že právě obor zdraví a sportovní výživy by v oblasti e-commerce mohl v následujících letech ve střední Evropě růst. Když si následně začal celou kategorii studovat detailněji po celém světě, tak zjistil, že v zahraničí funguje obor často na modelu direct to customer (DTC) – to znamená, že e-shop prodává zpravidla zboží pod svou vlastní značkou a zároveň je vyrábí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tento model v různých částech světa vytlačil dřívější systém, kdy e-shopy jen přeprodávaly značky druhých stran. „Tehdy mi přišlo jako super nápad, že budeme pionýři v tomto byznys modelu v naší kategorii a našem regionu. A také že budeme mít vlastní značky produktů s vlastní výrobou, které budeme zároveň distribuovat koncovým spotřebitelům,“ popisuje Cicman svůj záměr z roku 2014. Jeho výhodou také bylo, že z předchozích podnikání měl peníze na rozjezd. Ještě před spuštěním samotného GymBeamu tak začal jednat o odkupu firem, které by mu pomohly podobně komplexní vizi naplnit.

Už za několik měsíců tak koupil menší slovenskou firmu, jež vyráběla sportovní výživu Bodyfit. Jejich značku pak nahradil GymBeamem. Cicman říká, že si koupil především know-how – výrobu, receptury či způsoby jednání s regulatorními orgány, které výrobky schvalují. Ostatně o devět let později je možné říct, že se mu sázka na celkové pokrytí řetězce od výroby po dodání vyplácí – na stejný systém stále více naskakují i tak velcí giganti e-commerce, jako je Alza se svými privátními značkami. Na vlastním brandu ostatně do značné míry stojí i přímá konkurence GymBeamu, tedy Aktin.

Jedna z hlavních inovací tedy byla po stránce byznys modelu, ovšem druhým zásadním dílkem do skládačky bylo cílení. „V té době totiž naši konkurenti velmi striktně cílili na muže a kulturisty,“ říká Cicman s tím, že podobně na tom byl i zmíněný Bodyfit. „Proto jsme si vymysleli, že budeme cílit i na ženy. Bylo to zároveň v souladu s naší strategií, že jsme chtěli chytat nové zákazníky, kteří zkušenost s podobnými produkty doposud neměli.“

grizly-alensa-gymbeam-ruzovy-slon-i-oveckarna

Přečtěte si takéGrizly, Alensa, GymBeam, Růžový slon i Ovečkárna hodnotí letošekNad očekávání dobré výsledky. Grizly, Alensa, GymBeam, Růžový slon i Ovečkárna hodnotí letošní rok

Na tuto polovinu populace se zaměřuje ve velkém i dnes, třeba v rámci vlastní privátní značky BeastPink. Zatímco samotný GymBeam zůstává pro zákazníky, kteří nehledají nic speciálního, pro tento přídavek do portfolia platí, že Cicman s týmem tvoří i separátní marketing a komunikaci na sociálních sítích. Na saturovaných trzích, jako je Itálie, pak dokonce i separátní e-shopy.

Dalibor Cicman pokračuje v produktové expanzi i dnes – jedním z posledních přídavků do portfolia je kupříkladu VanaVita, která se zaměřuje na bio produkty pro vegany a vegetariány a zároveň na zákazníky, pro něž jsou například důležité rozložitelné obaly. Stále se ale rozšiřuje i po geografické stránce a vyhlíží nové příležitosti.

Online antikvariát Knihobot vyjíždí do Německa a Rakouska. Už má první desítky tisíc přečtených knih

Po úspěchu v Česku a na Slovensku se Knihobot vydává na nové trhy. Po náročném roce hlásí růst tržeb a chce najít nového investora.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

knihobot

Foto: Knihobot

Dominik Gazdoš, zakladatel online antikvariátu Knihobot

0Zobrazit komentáře

Jednoduše poslat zpátky na trh již přečtené knihy mohou po Češích a Slovácích nově také v Rakousku a Německu. Se svým online antikvariátem tam přijel český projekt Knihobot, který k našim západním sousedům přichází s úspěšným konceptem, díky kterému se rozjel u nás, ale s novým jménem. Pod mezinárodní značkou Bookbot už v Rakousku a Německu zapustil první kořeny a hlásí, že tamní zákazníci mu již poslali první desítky tisíc knih v němčině. Do konce roku by chtěla firma prodat v těchto dvou zemích zhruba čtvrtinu z celkového objemu prodaných knih. Knihobot tak chce dát definitivně zapomenout na náročný loňský rok, v němž musel propouštět a pozměnit strategii růstu.

Zatímco v loňském roce Knihobot vyrostl v obratu na 182 milionů korun, teď hlásí, že jen za první letošní pololetí dosáhl na 130 milionů korun. Je tedy na dobré cestě významně vyrůst a pomoci k tomu má i zahraniční expanze. V německojazyčných trzích vidí zakladatel Knihobotu Dominik Gazdoš velký potenciál. Jednak proto, že v nich má ležet mnoho miliard eur, navíc prý v Německu ani Rakousku neexistuje odpovídající konkurence. Gazdoš přitom říká, že použité knihy se tam prodávají mnohem častěji než u nás.

„Knižní trh v Rakousku a Německu je v mnoha ohledech jiný než český. Použité knihy se tam prodávají mnohem častěji a jsou běžně k dostání třeba na Amazonu. V tom hlavním se ale podobá tomu našemu v době, kdy jsme s Knihobotem začínali. Všichni cílí na kupující a ignorují výkup přesto, že je pro fungování naprosto zásadní,“ říká Dominik Gazdoš a doplňuje, že Bookbot v Rakousku a Německu bude fungovat stejně jako Knihobot v Česku a na Slovensku – na jedné straně jako knihkupectví s knížkami z druhé ruky, na druhé straně jako partner, který bude nechtěné knížky vykupovat a prodávat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejný je také byznys model, kdy původní majitel knihy dostane šedesát procent z prodejní ceny knih a navíc zaplatí poplatek 1,19 eura (necelých 30 korun). Bookbot v rámci celého procesu zajistí vše od nafocení, propagace a prodeje až po odeslání novému majiteli. Plány má český online antikvariát na nových trzích velké, do konce roku chce v Německu a Rakousku prodávat asi čtvrtinu všech knih a postupně by se měly tyto trhy co do objemu vyrovnat českému. Prozatím však na nich bude Knihobot fungovat ze svého centrálního skladu v pražských Vysočanech. Doručení objednávek slibuje do tří až pěti dnů.

V Rakousku a Německu má za sebou Bookbot několik prvních týdnů provozu a zákazníci mu prý posílají zhruba 10 tisíc německojazyčných knih týdně. Pro dlouhodobý úspěch je podle Gazdoše klíčová široká nabídka knih, proto se na výkup již nechtěných titulů od lidí v tuto chvíli zaměřuje nejvíce. Zákazníci je mohou bezplatně zasílat prostřednictvím kurýra, ve Vídni jezdí ve spolupráci s jiným českým startupem DoDo speciální taxíky a firma do budoucna plánuje najít silného lokálního partnera, kde by bylo možné knihy taktéž objednávat. V Česku spolupracuje s Levnými knihami. Knihy ve všech jazycích bude možné zakoupit na všech čtyřech trzích, kde Knihobot aktuálně působí.

Další rozvoj knižního secondhandu, který vznikl v roce 2019, by mohla podpořit také nová investice, jak prozradil pro Seznam Zprávy Dominik Gazdoš. Dosud jeho firma získala od investorů jeden milion eur (v aktuálním přepočtu zhruba 24 milionů korun) s tím, že necelých 45 procent v Knihobotu drží investiční skupina Miton a většinový podíl dál patří Dominiku Gazdošovi a jeho bratrovi Davidovi. „Hledáme dalšího investora na výrazně větší investiční kolo, než proběhlo dosud,“ uvedl Gazdoš s tím, že k Mitonu by ideálně rád přidal dalšího investora ze zahraničí, který by pomohl s expanzí na německém trhu.