Od programování k obřímu fitness e-shopu. GymBeam Dalibora Cicmana míří letos na 3,5 miliardy korun
Slovenský podnikatel se pragmaticky a na základě tvrdých dat probojoval do pozice jednoho z největších hráčů v regionu. Působí na šestnácti trzích.
Začalo to docela nevinně. Dalibor Cicman už od mládí a při škole programoval webové stránky a e-shopy. Jednoho dne ho napadlo, že si vytvoří i vlastní internetový obchod. To, co z původně malých snah vzniklo, je nadnárodní byznys, jenž letos míří na tržby 150 milionů eur, tedy 3,5 miliardy korun. To ho řadí mezi největší firmy svého druhu v regionu.
O svém příběhu a přístupu k byznysu Cicman vyprávěl v ByznysCastu Dana Tržila. Své mládí Cicman strávil za počítačem v Košicích a programováním si vydělával už při škole. Poté se přesunul k e-shopovému segmentu a postupně z něj začal vyrůstat byznysmen, který je pověstný svým pragmatickým rozhodováním na základě dat.
Na začátku minulé dekády postavil tým, který de facto vytvářel e-shopy sériově. Prodával i takové věci, jako jsou sedací pytle nebo příslušenství do domácnosti. A činil tak v e-shopu emi.cz, jenž existuje dodnes. Během deseti let tak vybudoval podnik, který zaměstnával padesát lidí a měl obrat čtyři miliony eur, a to zcela bez vnějších investic. Přiznává, že výběr sortimentu byl z jeho pohledu oportunistický – zboží volil prostě podle toho, kde viděl příležitost, ne na co byl zrovna odborník.
„Z toho stavu ale byla výzva celé podnikání posunout dál. V týmu se totiž netvořila firemní kultura nebo loajalita ke značce a celé to bylo vnímané jen jako faktura na projekt. I já jsem vnímal, že mám velmi roztříštěnou pozornost na e-shopy s úplně různými kategoriemi,“ říká Cicman. Nakonec se tak rozhodl, že ostatních e-shopů se zbaví a bude se soustředit jen na jeden segment – a tím se stalo právě fitness.
To se psal rok 2014 a jak už byl tou dobou zvyklý, Dalibor Cicman se ještě předtím obrátil k datům, respektive reportům konzultantských společností. Z nich zjistil, že právě obor zdraví a sportovní výživy by v oblasti e-commerce mohl v následujících letech ve střední Evropě růst. Když si následně začal celou kategorii studovat detailněji po celém světě, tak zjistil, že v zahraničí funguje obor často na modelu direct to customer (DTC) – to znamená, že e-shop prodává zpravidla zboží pod svou vlastní značkou a zároveň je vyrábí.