Nad očekávání dobré výsledky. Grizly, Alensa, GymBeam, Růžový slon i Ovečkárna hodnotí letošní rok

Přední osobnosti české e-commerce v anketě přibližují, jakých výsledků aktuálně dosahují a jaké mají nastavené priority pro letošní rok.

Peter BrejčákPeter Brejčák

grizly-alensa-gymbeam-ruzovy-slon-i-oveckarna

Foto: CzechCrunch

Představitelé české e-commerce odpovídají na to, jak se jim daří

0Zobrazit komentáře

V Česku na internetu prodá – v rámci specializovaných obchodů – více zboží než oni jen málokdo. CzechCrunch oslovil s prosbou o zhodnocení jejich aktuální situace zástupce několika e-shopů, které se umístily v žebříčku stovky největších e-shopů u nás. A navzdory nepříznivé ekonomické situaci, kdy i kvůli vysoké inflaci již více než rok klesá apetit spotřebitelů, někteří z nich hlásí pozitivní výsledky.

V prvním dílu ankety mezi předními tvářemi českých e-shopů odpovídá Dominik Píchal, zakladatel e-shopu Grizly.cz se zaměřením na zdravé potraviny, Adam Durčák, zakladatel erotického e-shopu Růžový slon, Jaromír Kijonka z Alensa.cz se specializací na kontaktní čočky, zakladatel sportovního GymBeamu Dalibor Cicman a ředitel e-shopu Ovečkárna.cz Ondřej Machala.

Otázky jsme jim položili dvě:

  1. Jak se vám vydařila první polovina roku a co očekáváte v té druhé?
  2. Zmiňte tři body/oblasti/projekty/strategie, které ve vašem byznysu pro letošní rok považujete za absolutně klíčové.

Anketa je součástí e-commerce speciálu

grizlycz

Foto: Grizly.cz

Dominik Píchal, zakladatel e-shopu Grizly.cz

Dominik Píchal, zakladatel, Grizly.cz

První polovina roku byla nad očekávání dobrá. Šli jsme do ní s obavou, ale rok jsme výborně nastartovali novou kreativní komunikací (TV, rádio, display), která přinesla skvělé výsledky. Aktuální tržby máme dle plánovaného budgetu a meziročně rosteme o 25 procent. Daří se nám výrazně nad plán v zahraničí.

  • Pozitivní faktory roku: ochota nakupovat, čím dal vyšší vnímání svého zdraví a toho, co jím.
  • Negativa: citlivost na akce a úrokové sazby a obecně letní období bude náročné (propad tržeb, ale náklady stejné).
  • Výzvy: růst, investovat do výroby, logistiky a IT a současně mít kladnou EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy – pozn. red.) a cash flow.

Klíčové oblasti:

  1. Investice do IT – při růstu a expanzi měníme systémy.
  2. Zlepšování nákupu – navazování strategických partnerství pro zvyšování hrubé marže.
  3. Efektivita provozu – vzhledem k nízkomaržovému odvětví musíme být provozně efektivní (versus růst nákladů a mezd v kontextu inflace).

ruzovy-slon

Foto: Růžový slon

Adam Durčák, zakladatel a ředitel Růžového slona

Adam Durčák, zakladatel, Růžový slon

První polovina roku se vydařila, v obratu máme meziroční nárůst o přibližně 15 procent. Vzhledem k tomu, že celý e-commerce trh klesá, to považujeme za dobrý výsledek. Ve zbytku roku čekáme podobný trend.

Naše největší výzvy – vstupujeme do zahraničí, na což připravujeme naše systémy a procesy. Díky tomu se rozšiřujeme i personálně, vytváříme nový interní personální systém. Ve druhé polovině roku se také zaměříme na různé edukační a osvětové akce a projekty, na kterých se budeme aktivně podílet.

Klíčové oblasti:

  1. Vstup na zahraniční trhy.
  2. Vytvoření nové platformy pro sdílení a přenos informací mezi odborníky. Koncem dubna se uskutečnil první ročník konference Orgasmus v novém miléniu, kde se nám historicky poprvé podařilo propojit „nejvýznamnější šiřitele informací“, tedy mediální odborníky, s odbornou veřejností. Cílem konference byla osvěta problematiky vedoucí ke zlepšení sexuálního života české populace. Akci chceme opakovat každý rok, a to i v zahraničí.
  3. Aktivní účast a podpora osvětových akcí, edukace veřejnosti – navazuje na předchozí bod. Více se podílíme na vzdělávání české populace v oblasti sexu a intimity, využíváme nových kontaktů, propojujeme naše znalosti se znalostmi jiných odborníků.

kijonka3

Foto: Alensa

Jaromír Kijonka, spoluzakladatel e-shopu Alensa

Jaromír Kijonka, spoluzakladatel, Alensa

První polovina se podařila nad očekávání, Alensa i přes multisegmentové ochlazení spotřebitelské poptávky registruje dvouciferný růst tržeb. Samozřejmě je potřeba mnohem pečlivě sledovat náklady nebo marži. Přestože klíčovým segmentem Alensy jsou kontaktní čočky, velmi pozitivní je náš růst v oblasti dioptrických brýlí, a to zejména v prvním čtvrtletí roku 2023. Děláme vše proto, aby tento trend pokračoval i v následujících kvartálech v průběhu roku 2023.

Klíčové oblasti:

  1. Rozvoj pobočkové sítě. Alensa za posledních sedm měsíců otevírá už třetí kamennou optiku a završila tak svůj dlouhodobý cíl propojení onlinu s offlinem. Po optice v pražské Lazarské ulici z října 2022 jsme v květnu otevřeli pobočku v Brně a následně i první optiku na Slovensku – v bratislavském obchodním centru Eurovea. Další města a země budou následovat v nejbližší době.
  2. Bedlivé sledování nákladů včetně těch logistických, které jsou v e-commerce poměrně klíčové.
  3. Posilování personálního zázemí, jak na pobočkách, tak v dalších oblastech. Alensa jako stabilní zaměstnavatel i přes pokles e-commerce jako celku nejenže nemusela propouštět, ale stále přijímá nové spolupracovníky na klíčové pozice napříč skupinou.

gymbeam-2022_094_dalibor-cicman-min

Foto: GymBeam

Dalibor Cicman, ředitel e-shopu GymBeam

Dalibor Cicman, zakladatel, GymBeam

Za první pololetí 2023 firma dosáhla meziročního růstu na úrovni přibližně 70 procent, z toho český trh na úrovni 80 procent, což je více než 20 procent nad stanovený rozpočet. Náš tým odvádí skvělou práci a stále plníme velmi ambiciózní cíle. Věřím, že trend udržíme i ve druhé polovině roku.

Tento růst se nám navíc daří i při zvyšování průměrné hrubé marže o přibližně dvě procenta, což považujeme za důležité. Letos plánujeme vykázat i rekordní EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy). Nejvíce nás pozitivně překvapila poptávka na ukrajinském trhu, kde jsme nyní jedničkou v naší kategorii, a úspěšná expanze na italský trh.

Nedaří se nám stabilně držet maloobchodní ceny kvůli volatilitě cen vstupních ingrediencí. Dále se potýkáme s nedostatkem e-commerce odborníků na trhu. Ačkoli mnoho společností propouští, my nabíráme kolegy do všech oddělení napříč firmou.

Klíčové oblasti:

  1. Za klíčové považujeme pokračování v úspěšné expanzi do Itálie.
  2. Rozšiřování produktového portfolia do kategorií, které rychle rostou.
  3. Tím, že je náš business model DTC, by třetím bodem bylo zvyšování průměrných marží díky vertikální integraci.

ondrej-machala-min

Foto: Dodo

Ondřej Machala, nový ředitel Ovečkárny

Ondřej Machala, ředitel, Ovečkárna.cz

V první polovině roku jsme navzdory pokračujícímu propadu české e-commerce způsobenému energetickou krizí a rostoucí inflací zaznamenali velice pozitivní růst. V prvním kvartálu jsme meziročně navýšili čisté tržby o 52 procent a v pozitivním trendu pokračujeme i ve druhém kvartálu. Na druhou polovinu roku, která je pro nás stěžejní, se připravujeme již s výrazným předstihem, a to ve všech klíčových odděleních a projektech.

Letos jsme se zaměřili na optimalizaci skladových zásob, vyladění logistiky, práci s daty, revizi sortimentu a expanzi na zahraniční trhy. Jako jeden z větších projektů máme i otevření prodejny v Praze během druhé poloviny léta. Nejen tyto kroky by nám měly v následujícím pololetí pomoci doručit plánovaná čísla s významným meziročním navýšením. Samozřejmě v aktuální situaci se mnohem hůře predikuje a vliv zmiňované inflace a nejistoty u koncového zákazníka bude i nadále pokračovat.

Klíčové oblasti:

  1. Optimalizace skladových zásob a navazující práce s daty.
  2. Expanze na další zahraniční trhy (v dubnu jsme otevřeli Rakousko a v plánu máme další dvě země).
  3. Personální posílení týmů vybraných oddělení (marketing, sales, logistika).

Diskuze (0)

Novinka

Anonym