Od střechy až po sklep. Roste poptávka po firmách, které před nákupem zkontrolují nemovitost i přilehlý pozemek

Eliška NováEliška Nová

mjolk_dum_husinec_boysplaynice_02-1536×1024-min

Foto: BoysPlayNice

Vila s fontánou

0Zobrazit komentáře

Ještě před deseti lety podobná služba neexistovala. To se ale změnilo a dnes firem, které se živí kontrolou nemovitostí před tím, než je někdo koupí, přibývá. „Ještě před třemi roky jsme byli zhruba na polovině kontrol. Lidé je považovali spíš za pojistku při prodeji než za faktické předcházení problémům,“ líčí Luděk Lošťák ze společnosti Audit nemovitostí. Současná situace na trhu s realitami jeho byznysu totiž víc než nahrává.

Firmy jako ta Lošťákova si berou na paškál byty, domy i pozemky. A toho všeho se v poslední době nedostává, lidé proto často sahají i po nemovitostech, které by jindy spíš přehlédli. A i tak za ně platí mnohem víc než před lety. Je potom logické, že si takový byt nebo dům nechají prověřit. Zkontrolovat je přitom možné prakticky všechno.

Hodnotí se celkový stav nemovitosti, tedy konstrukce, okna, utěsnění, revize, požární bezpečnost, hygiena nebo kvalita povrchů či celkový stav opotřebení. „Nejčastější vadou je vlhkost ve stěnách vzlínající do objektu kvůli špatné nebo neexistující hydroizoloaci. Potíže bývají často i s kvalitou krovu a střešní krytiny. Obecně vzato je ale potřeba každý objekt vnímat jako originál,“ líčí Lošťák.

Podobně hovoří i Tomáš Zima z firmy Nemoinspekt. Z nedostatků přidává ještě ty na tepelných izolacích nebo izolaci proti vodě, chyby spodní stavby, občas nejsou k dispozici důležité revize. Jiné vady jsou z logiky věci u dřevostaveb a jiné u zděných domů. Podle Zimy je přitom v zásadě jedno, zda jde o byt, dům nebo rekreační objekt – kontroly prý probíhají podobně. V první řadě se firmy zaměřují na zjevné závady, následně přichází na řadu i diagnostické přístroje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Soupis závad je jedna věc, důležité je ale také poznat, zda je nad nedostatkem možné mávnout rukou, nebo zda je kvůli němu od nákupu nemovitosti lepší ustoupit. „Podstatnými vadami nemovitosti jsou ty, které ovlivňují její užívání nebo životnost,“ nabízí jednoduchou poučku Zima.

Lošťák jeho slova zasazuje i do konkrétního rámce: „Hraje roli, zda je nemovitost označena jako k rekonstrukci, případně zda ji vlastník vydává za objekt k užívání. U standardně obývaných nemovitostí se setkáváme s křivými stěnami, obklady, dlažbou. To vše lze označit za nepodstatné. Pokud je ale nemovitost na stěnách vlhká nebo v ní jsou statické vady, lze to považovat za chyby, které mají vliv na budoucí stav nemovitosti a charakter jejího užívání. V tomto případě by měli být kupující na pozoru,“ uvádí.

Firmy ale zdaleka nenabízejí jen technickou kontrolu. Zákazník může poptat rovněž audit, zda na domě či bytě není věcné břemeno, jestli na pozemku není stavební uzávěra – což by znamenalo, že na něm není možné stavět – či zda s místem nepočítá stát pro nějakou svou infrastrukturní stavbu. To by zase znamenalo, že stát bude chtít pozemek odkoupit.

Zlegalizují i nelegální stavbu

Na přání lze také nechat zkontrolovat inženýrské sítě, tedy vodu, plyn, odpady, elektřinu, telekomunikace a podobně. V Auditu nemovitostí rovněž často naráží na nelegální stavby. To znamená, že stavba nezískala povolení, není v žádných plánech nebo je upravená tak, že neodpovídá schválenému projektu. „Nad rámec běžné služby je pak možné domluvit i zařízení legalizace těchto staveb formou stavebního řízení,“ uvádí Lošťák.

Poptat je možné u některých firem i kontrolu pozemku. „Každý pozemek je specifický, zejména svým umístěním, takže zde není úplně jednotný přístup. Mohou se velmi lišit okrajové podmínky dané například územním plánem či jinými regulativy v dané lokalitě. Obecně jsou u pozemků nejčastější problémy týkající se napojení na inženýrské sítě, přístupu na něj, omezení možné výstavby a realizovatelnosti stavby,“ vyjmenovává Zima.

Kolega z Auditu nemovitostí pak dodává, že problematická může být u pozemků také přítomnost radonu, k čemuž ale musí být přizvána jiná odborná firma. Pozor je podle Lošťáka potřeba dát ale i na samotné firmy, které kontroly nabízejí. Stává se totiž podle něj, že některé závady zaměňují za opotřebení. Stáří vysněného bydlení je přitom podle něj potřeba brát v potaz.

Audit jako důkaz

Kontrola samozřejmě také něco stojí. V porovnání s tím, kolik ale v Česku nyní stojí bydlení, jde v zásadě o minimální částku. „Záleží na druhu nemovitosti, její rozloze a typu naší služby,“ uvádí Zima z Nemoinspektu. Audit nemovitostí pak dodává konkrétní představu. Zákazník za jeho službu zaplatí od dvanácti do třiceti tisíc korun. Jediné, co Češi zatím příliš kontrolovat nechtějí, jsou chaty a chalupy. Vzhledem k tomu, že covid vystřelil nahoru i poptávku po nich, se ale dá očekávat nárůst i tam.

Kromě toho, že se lidé nechtějí nechat napálit, má celý proces ještě jeden aspekt. Závěry kontrolujících firem totiž čím dál častěji končí také jako důkazní materiál v případě sporu. Těch podle Lošťáka narůstá, což sám dává na vrub i tomu, že se lidé nejsou ochotní dohodnout.

„Naše technické zprávy se stávají podkladem pro soudní spory často, a to primárně proto, že mnozí advokáti slibují kupujícím, že se z prodávajícího pokusí vymoci zpět peníze a reálnost tohoto řešení po stavební stránce jim zcela uniká, protože to mnohdy nejsou specialisté na obor stavebních věcí a závad,“ líčí odborník z Auditu nemovitostí. Je tak potřeba dávat si pozor nejen za to, jestli do nemovitosti zatéká.

Úspěšný alkoholový byznys herce Dwayna Johnsona. Do jeho tequily Teremana investuje tvůrce likéru Jägermeister

Filip HouskaFilip Houska

teremana-1

Foto: Teremana

Dwayne Johnson s vlastní značkou tequily Teremana

0Zobrazit komentáře

Byl milovníkem tequily dlouhé roky. A měl štěstí – na trhu je totiž tolik značek tequily, že si snad všichni najdou svou oblíbenou. Řeč je o americkém herci Dwaynu Johnsonovi, kterému nikdo neřekne jinak než The Rock. Stále ale v segmentu prémiových destilátů viděl mezeru, kterou chtěl zaplnit. Proto se do této lihem nasáklé oblasti vydal se svou vlastní tequilou, se kterou dokázal oslovit i takového giganta, jako je Jägermeister.

Dwayne „The Rock“ Johnson je známý hlavně pro své herecké výkony v řadě úspěšných filmů. Ať už jde o sérii Rychle a zběsile, nové díly Jumanji nebo třeba Red Notice, který zbořil Netflix. Na place však není neustále, a proto má i pár bočních byznysů. Vedle například produkční společnosti Seven Bucks koketuje v posledních letech i se svou vlastní značkou tequily Teremana, kterou spoluzaložil v březnu roku 2020. A hned se jí začalo dařit.

Za první rok na trhu se jí prodalo více než 300 tisíc krabic, respektive přes 3,6 milionu lahví, a to jen v Severní Americe a Mexiku, kde je oficiálně dostupná. V roce 2021 pak Teremana překonala hranici 600 tisíc prodaných krabic, tedy přes 7,2 milionu lahví, a stala se jednou z nejúspěšnějších lihovin, pod kterou je podepsaný hollywoodský herec (v alkoholovém byznysu totiž podniká více hereckých hvězd). A vlastně ani nevadilo, že začínala v těch nejkrizovějších měsících.

Z mexického městečka po zájem Jägermeisteru

Dwayne Johnson plánoval výrobu vlastní tequily už nějakou dobu. Nakonec s jejím vydáním zamířil na březen roku 2020, tedy na začátek koronavirové pandemie. S nejistou dobou si ale slavný herec hlavu nelámal – zkrátka chtěl na trh dostat značku, na které pracoval s malou destilérkou v mexickém státě Jalisco, domovem pravé tequily. A přizpůsobil tomu i marketing.

Namísto velké kampaně, kterou měl jeho tým naplánovanou, vsadil na propagaci na svých sociálních sítích. „Zpočátku jsem nechtěl, aby Teremana působila příliš komerčně – v té době jsem cítil, že to spotřebitelé nechtějí. Proto jsem začal s fanoušky každé úterý otevírat lahve živě na Instagramu, kde jsem si s nimi i připíjel,“ říká Johnson v rozhovoru pro magazín Rolling Stone.

teremana-2

Foto: Teremana

Lahve tequily Teremana

Méně nákladná, zato osobnější propagace zafungovala – a Teremana začala být v kurzu. Nejprve dorazily odrůdy Blanco a Reposado, později se k nim přidal druh Añejo, který zpravidla zraje v sudech déle než jeden rok a má sytější barvu i chuť. Všechny tři typy se následně dostaly do obchodů i na několik alkoholových e-shopů, což prodeje v nepříliš ideální době podpořilo.

„Svá očekávání jsem měl pod kontrolou, protože jsem si na základě zkušeností z jiných podniků, v nichž jsem působil, uvědomoval, že když na lidi dolehnou těžké časy, spotřebitelé chtějí to, co jim vyhovuje. Lidé chtějí to, co znají, co mají rádi. A když přijdou těžké časy, není mnoho lidí, kteří by chtěli zkoušet nové věci,“ vzpomíná Johnson.

Během úvodního roku se nakonec prodalo přes 300 tisíc krabic s lahvemi o objemu 750 mililitrů, v následujícím roce šlo už o více než dvojnásobné množství. Při průměrné ceně 30 dolarů za lahev se tak v roce 2021 prodalo množství s hodnotou přes 18 milionů dolarů, což byl podle Johnsonových slov nevídaný úspěch. A nyní se může připravit na další velkou byznysovou kapitolu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do jeho tequily totiž před nedávném vstoupila německá lihovarnická společnost Mast-Jägermeister, známá hlavně pro produkci a distribuci bylinného likéru Jägermeister. Ačkoliv dosud nejsou zveřejněný žádné detaily této transakce, ví se, že Němci budou ve firmě Teremana figurovat jako strategičtí investoři a partneři, kteří pomohou tequilu dostat i na další trhy mimo Ameriku.

„S Mast-Jägermeister jsme vytvořili průkopnické partnerství. Nastal čas, aby se Teremana stala skutečnou globální značkou, kterou si budou moci vychutnat lidé na celém světě. Do budoucna budeme usilovně pracovat na zvýšení kapacity, rozsahu a distribuce,“ zmínil v oficiálním vyjádření Johnson.

„Vzhledem k rychlému úspěchu Teremany pod vedením jejích zakladatelů nastal správný čas posunout tuto značku a naše partnerství na další úroveň. Jsme nadšeni, že můžeme pokračovat ve spolupráci s Dwaynem a celým týmem a že můžeme pomoci přiblížit vizi tequily nejvyšší kvality a odpovědného původu ještě širšímu publiku a klíčovým mezinárodním trhům,“ doplnil Michael Volke, šéf Mast-Jägermeister.

Alkohol celebrity baví

Trh s prémiovými lihovinami je poměrně obsáhlý – a velkou roli v něm hrají i světové celebrity. Existuje totiž několik alkoholových značek, za kterými stojí světoznámí herci nebo hudebníci. Dost možná největší jméno má v této oblasti tequila od George Clooneyho jménem Casamigos, kterou v roce 2017 koupil na miliardu dolarů alkoholový obr Diageo. Za zmínku ale stojí i Aviation Gin od herce Ryana Reynoldse, který taktéž spadá pod křídla britského Diagea.

I na hudební scéně se s alkoholem poměrně aktivně podniká. Například za značkou pravého šampaňského Armand de Brignac stojí rapper Jay-Z. Od února loňského roku značka patří z poloviny koncernu Moët Hennessy Louis Vuitton. Drake, kolega z branže, je tváří Virginia Black American Whiskey, přičemž rapová legenda Diddy stojí za vodkou Ciroc. A to není zdaleka vše.

Pro celebrity takových rozměrů je vlastní značka alkoholu „podpisovým produktem“, který je dobře doplňuje na fotkách a dokáží skrze něj dosáhnout na širší cílové skupiny. Samozřejmě se jedná také o nový zdroj příjmů, což se potvrdilo ve Spojených státech hlavně během pandemie, kdy podle agentury Reuters vzrostl zájem o „super-prémiové lihoviny“ s cenou přes 200 dolarů – a očekává se, že do roku 2025 poroste tento segment meziročně o více než devět procent.

teremana-1-1

Foto: Teremana

Dwayne Johnson při nalévání své tequily Teremana

V tom vidí potenciál i Dwayne Johnson, který může mít ze všech zmíněných na trh takzvané super-prémiové lihoviny největší vliv. Ostatně se stačí podívat na jeho Instagram, kde herce sleduje téměř 300 milionů (o zhruba 100 milionů méně než nejsledovanějšího Cristiana Ronalda) – přes tuto platformu tak se svým alkoholem může zasáhnout pořádnou masu lidí. Zda mu jde primárně o to, je otázkou.

Jedním z lákadel, proč se The Rock do vlastní tequily pustil, je také příležitost navázat kontakt se svým dědictvím a kulturními kořeny (má totiž samojskou matku a vyrůstal na Novém Zélandu a Havaji). Dále jde také o kreativitu a rozmanitost nabízených produktů, jelikož může uspokojovat různé milovníky alkoholu. A byť má výroba tequily poměrně jasná pravidla, výsledné chutě se mohou výrazně lišit.