Od zdravé výživy k vlastnímu oblečení. Brněnský e-shop Aktin rozšiřuje sortiment a chce naučit Čechy nosit kvalitu

Michal Hubík, spoluzakladatel a ředitel Aktinu

Foto: Aktin

Brněnský e-shop Aktin začal před jedenácti lety prodávat zdravou a fitness výživu a soustředil se na výrobky bez aditiv. Daří se mu, vlastními silami se postupně dostal až na obrat 276 milionů korun, a tak rozšiřuje sortiment směrem do zcela nového segmentu vlastního oblečení, které by mělo sloužit především pro aktivní život.

Firma si novou kolekci, kterou ve čtvrtek představila novinářům, od základu navrhuje. Může tak dávat pozor na udržitelnost i detaily, které běžně zůstávají v módě spíš opomíjené. Zákazníci si mohou už teď nakoupit oblečení na cvičení i volný čas jako tepláky, mikiny a trička, ale i ponožky z prémiových materiálů. Na první pohled velký skok od dosavadních produktů nicméně podle zakladatele Aktinu Michala Hubíka dává smysl.

„Prostě si myslíme, že oblečení jde dělat lépe. Stejně jako jde lépe dělat jídlo. Štvalo nás, jak funguje běžně módní byznys, tedy dlouhé dodavatelské řetězce, nestabilní kvalita a výsledek, který ani není mnohdy hezký,“ říká Hubík. Filozofie za novou kolekcí je obdobná jako právě u jeho vlastní značky tyčinek, vloček, nebo másel. Stejně jako učí lidi jíst kvalitní potraviny, tak věří, že naučí své zákazníky i nosit kvalitní oblečení.

aktin_4-min

Brněnský e-shop se zdravou výživou Aktin expanduje i do módy

Foto: Aktin

Kolekce Aktinu se vyznačuje úhledným, minimalistickým designem a co největší kvalitou certifikovaných materiálů. Přesto se prodává za dostupnou cenu a Aktin zcela cíleně pracuje s menší marží. Na většině kousků není viditelné ani žádné logo – designérka Kristina Isikli věří, že produkt mluví takříkajíc sám za sebe.

Módní novinky Aktinu staví také na co nejkratším výrobním řetězci. „Už třeba dodávky kokosu mě naučily, že nejlepší je produkt přímo od zdroje na Srí Lance. Subdodavatel daleko více kolísá v kvalitě než přímé napojení na zdroj,“ popisuje Hubík svou motivaci, proč stejně postupoval i u oblečení.

„Tvoříme jen oděvy, které potřebujete a o kterých víme, že je budete milovat nejen jeden víkend, ale i spoustu dalších let,“ popisuje Isikli. Při tvorbě si dávala pozor i na takové detaily jako švy, knoflíky a střih, který přilne, ale přitom je pohodlný. Prozatím se zaměřuje převážně na ženy, ale v budoucnu chce rozšířit kolekci i na mužskou a dětskou sekci.

Aktin své nové oblečení prezentuje pod značkou Vilgain, tedy pod svou globální odnoží, která pracuje de facto se stejným sortimentem jako Aktin. Samotný brand vznikl letos v březnu a Hubík s jeho pomocí chtěl zamířit za hranice, avšak zakladatel firmy pro CzechCrunch přiznal, že na západních trzích nejde expanze tak snadno.

aktin-vlocky

Minutové vločky od brněnského Aktinu

Foto: Akin

„Zaměřili jsme se na Rakousko a Německo, ale expanze do zahraničí je opravdu těžká. Jsou zde náročnější zákazníci a větší konkurence. A upřímně, selháváme tam i v exekuci. Už víme, že je třeba ke každé evropské zemi, pokud tam chceme mít dopad, přistupovat individuálně,“ vysvětluje Hubík.

Většina příjmů tak nadále pochází z Česka, i když se firmě začíná dařit i na Slovensku. Na letošní rok si Hubík naplánoval růst v obratu o 42 % na 370 milionů korun. Zisk přitom bude nižší než loni, tehdy činil třináct milionů korun. Firma totiž ve velkém investuje a zároveň se projevují nízké marže, s nimiž Aktin vědomě pracuje.

Aktuálně e-shop distribuuje zhruba 1 300 objednávek denně, mezi nejoblíbenější produkty patří proteinové tyčinky Vilgain nebo ovesné vločky. „Těch lidé opravdu kupují hodně, několik tun měsíčně. Máme nejprodávanější a nejlépe hodnocené ovesné vločky v Česku,“ doplňuje Michal Hubík.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.