Odměna za loajalitu. Nike na počest superhvězdy NBA LeBrona Jamese postaví budovu s jeho jménem
Nike už dávno nepatří mezi pouhé výrobce sportovního vybavení. Byť jde samozřejmě o jeho klíčový byznys, díky jehož podstatné části firma z amerického Oregonu loni utržila 36,4 miliardy dolarů, stále více se angažuje do technologických iniciativ s cílem inovovat sportovní odvětví jako celek.
V poslední době jsme tak od Nike viděli samošněrovací boty, pokročilé postupy pro efektivnější a přírodu méně zatěžující výrobu nebo aplikace pro pohodlnější nakupování. Protože se tato oblast čím dál hlouběji zakořeňuje v DNA firmy, musí Nike podstupovat příslušné kroky, aby mohl pro zmíněné plány zajišťovat ideální zázemí.
Takové, kde může probíhat vývoj, výzkum a testování novinek v mnohem větším a pokročilejším měřítku. A to byl hlavní impuls k tomu, aby Nike své ústředí doplnil o novou budovu, v níž se veškerá jeho technologická kouzla budou odehrávat.
V rozsáhlém kampusu Nike World Headquarters v přímé blízkosti města Beaverton se v průběhu příštího roku otevře moderní stavba s futuristickým exteriérem, kde bude sídlit důležitá divize Advanced Innovation. Právě ta má na starosti moderní technologie a jejich využití do běžných sportovních doplňků, které mohou zlepšit výkony profesionálů i rekreačních sportovců.
Věda o sportu
Klíčovou součástí nové budovy bude laboratoř Sport Research Lab, k níž Nike přistupuje velice zodpovědně a nakládá s ní jako s místem, kde se definuje takzvaná věda o sportu. O to víc, když se do jejich prostor přemístí všichni inženýři, designéři i vědci, kteří budou moci užívat až pětinásobně větší plochy, než měli doposud.
Spolu s laboratoří se vybudují i plnohodnotné basketbalové hřiště podle parametrů NBA, 200metrová dráha (včetně 100metrového rovného úseku) pro běžce, umělé kopce a také travnaté tréninkové hřiště. Aby totiž Nike mohl své nové produkty efektivně testovat, potřebuje prostředí, kde se jeho atleti tradičně pohybují.
Pocta jedné z největších hvězd NBA
Nike je zároveň znám tím, že si svých sponzorovaných sportovců hýčká a snaží se jim na stůl pokládat velice lukrativní smlouvy za to, že budou na svém těle hrdě nosit ikonickou fajfku.
Mluvit o tom může nejen jeden z nejlepších fotbalistů světa Cristiano Ronaldo, ale především LeBron James, veleúspěšný americký basketbalista, který má na kontě dvě zlaté olympijské medaile a tři mistrovské tituly z NBA, kde byl mimo jiné čtyřikrát vyhlášen nejužitečnějším hráčem soutěže (MVP).
Právě podle něj bude nová budova Nike pojmenována, konkrétně jako LeBron James Building. Existuje několik důvodů, proč byl vybrán zrovna on, nicméně tím nejpravděpodobnějším bude jeho dlouhých 18 let trvající smlouva s americkým sportovním gigantem a obecně fakt, že se zejména basketbal rychle adaptuje na nové trendy (viz boty Adapt BB nebo „chytré“ dresy s technologií NikeConnect s NFC).
„Je to tak surreální. Je mi ctí být posledních 18 let součástí této skvělé firmy. A pocit, že bude v kampusu budova s mým jménem – je to doopravdy pocta, cítím se výjimečně,“ komentuje James.
Na druhou stranu nebude jediným, po kterém bude pojmenována budova v komplexu Nike – chystá se otevření i takzvané Serena Williams Building, která bude reprezentovat tenisové zaměření a jméno nese pro změnu po jedné z nejlepších tenistek historie.
I Adidas modernizuje
Pokud přijde na řeč modernizace sídel největších sportovních firem, nelze zapomenout ani na Adidas, odvěkého evropského rivala Nike, který se svým soupeřem neustále trumfuje. Ať už jde třeba o velké sponzorské smlouvy nebo i právě o nové kancelářské a vývojové budovy.
Adidas tak před nedávnem otevřel ve svém německém ústředí World of Sports novou pracovní arénu, která se inspiruje podobou fotbalových stadionů a má motivovat ke sportu. Uvnitř pak vládne zajímavá synergie mezi otevřenými prostory a zasedacími místnostmi, díky níž mají tamní zaměstnanci vnímat „svobodu“ během práce.