Odměny v mobilní hře FIFA za reálné výkony na hřišti. Google, Adidas a EA přináší nový rozměr fotbalové zábavy
Když se řekne nositelná elektronika, většina z nás si jako první vybaví chytré náramky či hodinky. Jacquard od Googlu je dalším zařízením, které spadá do této kategorie. I když se na první pohled jedná o zcela obyčejnou plastovou krabičku, která toho moc neumí, opak je pravdou. Hranice jejích možností jsou nyní testovány v rámci spolupráce Googlu, Adidasu a herního obra Electronic Arts (EA), kteří pomocí Jacquardu přináší fotbalistům data o jejich hře a motivují je k lepším výkonům.
Technologie začínají ve velkém pronikat i do světa módního průmyslu a z původně „hloupých“ kusů oblečení se stávají chytré kousky, které ke klasickým funkcím oblečení nabízejí přidanou hodnotu v nejrůznějších podobách. Často se objevují oděvy vyráběné ze skutečně extrémně odolných materiálů nebo oblečení s technologickými prvky podporující komfort jejich uživatelů.
I zařízení Jacquard, které je napěchováno technologiemi, dokáže propůjčit oblečení celou řadu nových funkcí. Již dříve se malá černá krabička objevila například v bundě od Levi’s, díky čemuž je možné sypat z jejího rukávu různé triky. Pomocí zabudovaného Jacquardu lze například ovládat mobil, aniž bychom jej museli vytahovat z kapsy. Tuto technologii zkoušel také Yves Saint Laurent v u svých batohů, ve kterých zařízení opět fungovalo pro ovládání mobilních zařízení.
V případě nové kolaborace Googlu, Adidasu a EA však Jacquard plní trochu jinou funkci. Malá krabička, za jejímž vývojem stojí právě Google, je totiž prodávána společností Adidas v rámci speciální vložky do sportovní obuvi, konkrétně do fotbalových kopaček.
Kopačka plná dat
Je jasné, že pokud máte krabičku hluboko v botě pod nohou, nic skrze ni ovládat nebudete. Jacquard ve vložkách pojmenovaných Adidas GMR slouží pro sběr dat. Je umístěn ve speciálním pouzdře vložky dominantní nohy, zatímco v druhé vložce je umístěna náhražka zařízení, aby bylo zachováno stejné vyvážení u obou nohou.
Ať už se hraje ostrý zápas, nebo je Jacquard využíván pouze v rámci tréninku, zařízení je schopné sbírat data fyzického výkonu pomocí algoritmů strojového učení. Zaznamenává nejrůznější data týkající se kopů, statistiky běhu, zastavení i zrychlení. Uživatel si následně v prostředí mobilní aplikace prohlédne veškerá nasbíraná data, díky kterým může sledovat svůj dovednostní i výkonnostní progres.
Zařízení je schopné na jedno nabití sledovat hráče během dvou až tří zápasů, případně celý týden, pokud bude využíváno jen občasně. Nabíjení probíhá přes Micro USB a vždy je nutné vyjmout zařízení z boty, potažmo její vložky.
Vložky se tedy podobají podobnému systému od Nike, který umožňoval sledovat výkon při běhu pomocí senzorů zabudovaných v botě. Data z něj byla odesílána do uživatelova iPodu, takže běžec mohl svůj výkon sledovat v reálném čase.
Dávej góly a vydělávej
Vložky s Jacquardem, jejichž cena je 40 dolarů (asi 920 korun), však nabízejí i způsoby, jak ke hře motivovat. Zde vstupuje do hry třetí společnost, kterou je Electronic Arts. Ta je autorem mobilní hry navazující na legendární herní sérii FIFA. Jméno hry je EA Sports FIFA Mobile a hrát ji lze na zařízeních s operačním systémem Android či iOS.
Stejně jako v klasické hře, i zde se hráč stává manažerem, trenérem i fotbalovým hráčem v jednom a snaží se dostat svůj tým na vrchol. A právě v tom mu mohou pomoci i jeho výkony na skutečném trávníku. Hra totiž předkládá hráči nejrůznější týdenní výzvy, které musí plnit v reálném světě a kontroluje je právě prostřednictvím Jacquardu. Mezi tyto výzvy patří například vypálit během jednoho týdne 40 ostrých střel, uběhat určitý počet kilometrů a podobně. Za jejich plnění je na hráčův účet ve hře připisována virtuální měna, kterou může utrácet za vylepšování svého týmu a tím mu pomáhat v cestě na vrchol.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJedná se tak o další způsob, jak pomocí rozšířené reality motivovat uživatele k pohybu a zlepšování svých fyzických dovedností. Senzory v zařízení jsou natolik chytré, že dokáží rozpoznat pohyby, které skutečně patří jen fotbalu, nebude tak například sledovat příchod na trávník. Na něm ale dokáže sledovat jednotlivé sprinty, kličky, střely a další pohyby, kterými hráči vytvářejí hru.
„Museli jsme vytvořit celou řadu nových algoritmů strojového učení, které dokážou převzít data senzorů přicházející ze zařízení a interpretovat je na základě toho, jakého druhu tyto pohyby jsou,“ řekl pro magazín Wired Nicholas Gillian, vedoucí strojového učení pro Google ATAP, které má Jacquard na svědomí. Zároveň však dodal: „Nechceme po vás, abyste hráli fotbal jiným způsobem. Prostě jděte a hrajte jej tak jako vždy.“
https://www.youtube.com/watch?v=g2ZKJSHINZ0