Odmítl nabídku Microsoftu a stále bojuje o přežití. Zachráncem TikToku na americkém trhu by se mohl stát Oracle
Už na úterý je stanovený termín, do něhož má čínská sociální síť TikTok prodat své americké operace, aby mohla ve Spojených státech i nadále fungovat. Po několikatýdenním mlžení o potenciálních kupcích vyšlo najevo, že Microsoft nakonec nebude ten, který se do obchodu, jenž může dosahovat až desítek miliard dolarů, zapojí.
Bezprecedentní kauza vznikla na základě exekutivního nařízení amerického prezidenta Donalda Trumpa. Do technologické scény vnesl politiku tím, že s odvoláním na otázku národní bezpečnosti nařídil vlastníkovi TikToku, čínské společnosti ByteDance, aby prodala své americké operace americké firmě, jinak bude na jeho největším trhu zakázán.
Stejný osud už ho ostatně bez varování potkal v Indii, která byla pro síť přinejmenším stejně zásadním trhem jako USA. Microsoft, který se hned na začátku přihlásil jako jeden z možných zájemců, ale nakonec TikTok nekoupí. „ByteDance nám dnes dal na vědomí, že americké operace TikToku neprodá Microsoftu. Jsme si jisti, že náš návrh by byl pro uživatele TikToku dobrý, zatímco my bychom chránili zájmy národní bezpečnosti,“ uvedla jedna z největších amerických technologických firem.
Microsoft byl jednou z firem, o které se jako o potenciálním kupci amerických operací TikToku nejvíce spekulovalo. Tím druhým byl a stále je další technologický obr Oracle, který měl ByteDance nabídnout 20 miliard dolarů (448 miliard korun) a nyní se stává horkým kandidátem na to, aby obří obchod skutečně zfinalizoval. Nic však v tuto chvíli není jisté a situace je stále komplikovaná.
Podle zdrojů deníku The New York Times a serveru CNN se ovšem Oracle má ve Spojených státech stát jeho byznysovým partnerem. Spojení nebylo označeno jako jasný prodej a zatím se ani neví, zda pomůže odvrácení zákazu TikToku v USA. Žádná ze stran se ke zprávám oficiálně nevyjádřila.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSám Trump už dříve vyjádřil své preference pro Oracle, ostatně firma má na administrativu velmi silné konexe. Jak upozorňuje magazín Axios, spoluzakladatel Oraclu Larry Ellison letos pořádal pro Trumpa sbírku, šéfka firmy Safra Catzová zase byla v roce 2016 přímou součástí Trumpova týmu.
Trumpovo exekutivní nařízení říká, že ByteDance má pro americké operace TikToku nalézt kupce do 20. září, sám prezident ale řekl, že termín je do úterý 15. září. Původně uvažoval o prodloužení lhůty do poloviny listopadu, ovšem v pátek řekl, že se termín nakonec neposune.
TikTok se nicméně nehodlá svých amerických aktivit jen tak vzdát. Celá kauza došla tak daleko, že firma podala na Trumpovu administrativu žalobu a argumentuje, že exekutivní nařízení je protiústavní. TikTok přitom na svou obranu prohlásil, že „nemá jinou možnost“.
Co se vlastně prodává?
Klíčovou otázkou ovšem zůstává, co a jak by se vlastně mohlo ve vynuceném obchodu prodat a jak by po technické stránce mohla globální sociální síť oddělit svou americkou součást. Exekutivní nařízení toto nespecifikuje. Do celého procesu se zapojila i čínská strana, když minulý měsíc schválila nové regulace, které čínským firmám znemožňují prodat jejich technologie kupcům ze zahraničí bez přímého souhlasu tamní vlády.
ByteDance se tak patrně rozhodl nové regulace využít ke stupňování tlaku na americkou vládu. Podle hongkongského deníku South China Morning Post totiž řekl, že neprodá algoritmus nebo zdrojový kód TikToku a potenciální kupec by tak byl nucen si vytvořit svůj. Zdroj deníku to přirovnal k situaci, kdy je možné prodat auto, ale ne jeho motor. Právě doporučovací algoritmus je totiž klíčovou součástí úspěchu TikToku.
Celá podstata TikToku by v případě takového scénáře zůstala v čínských rukou. Pakliže by prezident Trump na takovou podmínku nepřistoupil, hrozilo by, že už zítra se TikTok ve Spojených státech skutečně vypne. Co víc, součástí původního obchodu měly být i operace v Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandu.
Pokud by ale Trump skutečně vynucoval platnost svého nařízení okamžitě, TikTok by soud pravděpodobně požádal o aplikaci takzvaného nouzového opatření, které by účinek nařízení odložilo.
Současná kauza se dá klasifikovat jako součást čínsko-americké obchodní války. Je to vůbec poprvé, co se Spojené státy jakožto země, z níž vyšla většina globálních sociálních sítí, snaží omezit jinou ve svém rozvoji. Možná ještě důležitější však je, že bojuje proti kulturnímu fenoménu.
Globální kulturní fenomén
Mezi mladou generací získal TikTok zcela nevídanou popularitu. Oficiální statistiky ByteDance nezveřejňuje, nicméně se odhaduje, že v USA mohla mít síť založená na krátkých videích desítky milionů uživatelů a globálně se míří k magické jedné miliardě. I v Česku se počty uživatelů TikTok počítají ve stovkách tisíc a nejodebíranější tuzemští tiktokeři mají přes půl milionu příznivců.
Kvůli politickým tlakům nedávno opustil TikTok i jeho americký CEO Kevin Mayer. Jeho nově ustanovený post měl sloužit právě k navigování potenciálních otázek zákonodárců, a to jak z čínské, tak americké strany.
Kvůli svém čínskému původu se totiž TikTok nedostal do křížku poprvé. Prokázané jsou případy, kdy byl na síti cenzurovaný obsah o Ujgurech nebo masakru na náměstí Nebeského klidu. Firma kritiku dlouhodobě odmítá a tvrdí, že i přes čínské vlastnictví nespadá pod vliv tamního režimu. V březnu proto TikTok spustil například centrum pro transparentní moderaci obsahu.