Druhý díl úspěšné hry Kingdom Come českého studia Warhorse nyní sklízí úspěchy a atakuje 3 miliony prodaných kopií – ještě před vydáním se ale dostavila i vlna kritiky. Tu zvedla na sociální síti X konzervativní část hráčské komunity. Ta tvůrcům vytýkala přítomnost černošského lékaře Musy a možnost queer románku hlavního hrdiny Jindřicha.
„Tohle nás před releasem trošku vylekalo,“ říká v podcastu Crunch CEO Warhorse Martin Frývaldský. Celý podcast si můžete pustit ve videu níže, na YouTube nebo Spotify.„Zejména u postavy černošského lékaře Musy jsme čekali, že něco přijde. U gay scény nás to ale překvapilo, mysleli jsme si, že je to naprosto nekonfliktní záležitost,“ popisuje Frývaldský twitterovou výzvu k bojkotu, která se však na prodeji hry nijak neprojevila.
Opačné kritice čelila společnost u vydání prvního dílu Kingdom Come, kdy jiné části hráčů naopak chybělo ve hře zastoupení minoritních skupin a jiných než středoevropských etnik. „Tehdy jsme vydali několik méně šťastných prohlášení, že se tam takoví lidé nemohli ani náhodou vyskytovat,“ naráží Frývaldský na tweety kreativního ředitele Daniela Vávry z roku 2018.
Tentokrát Vávra zveřejnil na síti X vlákno, ve kterém obhajuje rozhodnutí zapojit tyto postavy do hry. Podle jeho slov studio do rozmanitosti nikdo nenutil, gay postava se objevila už v KCD1 a malijský lékař Musa přišel do Čech jako člen královského dvora krále Zikmunda. Frývaldský vysvětluje, že tyto kroky nejsou projevem woke aktivismu, ale snahou o rozvětvení příběhu. „Je to tvůrčí rozhodnutí, rozhodně žádná agenda,“ konstatuje.
Kingdom Come jako Hospoda na Mýtince
Rozporuplný efekt přinesla hra také lokalitám, které se staly předlohou fiktivního světa. Kromě turistických míst, jako je Kutná Hora nebo hrad Trosky, se v KCD2 objevily také vesnice s několika desítkami obyvatel. Ty na zvýšenou pozornost nejsou zvyklé a jejich infrastruktura není připravena na nával přijíždějících fanoušků. Někteří starostové už si na to postěžovali v médiích. „Ty články jsou trochu cimrmanovské – otevřeli si hospodu a přišli jim tam lidi,“ komentuje situaci Frývaldský.
„Já chápu, že když se do nějaké menší obce navalí autobus, může to být problém,“ říká Frývaldský. „Ale zase bych to tak nedramatizoval. Sejde z očí, sejde z mysli, ta prvotní vlna brzy opadne,“ dodává. Studio Warhorse se naopak podílelo na vzniku projektu Kingdom Come Live, který má fanouškům KCD2 nabídnout množství aktivit v reálných lokalitách, které se ve hře objevují.
„Máme hodně community-driven marketing, kdy s fanoušky pracujeme už přes 10 let a jsme s nimi ve velmi úzkém kontaktu,“ vysvětluje Frývaldský motivaci k navázání spolupráce s městy a obcemi na Kutnohorsku, v rámci které vznikne několik turistických stezek a atrakcí. „Je to taková vedlejší aktivita, která ekonomicky nemá žádný význam. Naopak je to spíš nákladné, ale je to ta hezká část,“ dodává CEO.
Proč je Frývaldský proti státním dotacím v herním průmyslu? Jak hodnotí polarizující tweety kreativního ředitele Warhorse Daniela Vávry? A jak si Warhorse chce udržet svou pozici ve špičce světových herních studií? Pusťte si celý podcast.
Vnímání videoher veřejností ušlo pořádný kus cesty. Ze záležitosti přinejlepším podivínů se stala zábava prakticky pro každého bez rozdílu… I když jak v čem. Šárka Tmějová se na české herní scéně pohybuje coby novinářka přes deset let a nyní usedla na post šéfredaktorky serveru Games.cz – jako první žena na podobné pozici mezi herními weby. V jiných odvětvích by to nebyla kdovíjaká zpráva. Ale co ve hrách?
„Společnost dnes hraní her u žen bere jako trochu menší senzaci než dřív. Samozřejmě, předsudky úplně nezmizely, ale i s tím, jak se videohry celkově posouvají do mainstreamu, roste i podíl žen, které se jim věnují,“ popisuje nová šéfredaktorka Games.cz. Ale tenhle posun zdaleka není dokončen. „Doufám, že ‚hraju hry‘ bude jednou podobně pozoruhodná věta jako ‚poslouchám hudbu‘, ale to asi ještě nějakou dobu potrvá,“ říká.
Naráží tím především na publikum čtenářů, hráčů a fanoušků spíš než na situaci v herních médiích či mezi vývojáři. „V hráčské komunitě je situace složitější. Většina lidí už si na naši přítomnost zvykla, ale najdou se skupiny, které naopak mají potřebu být vůči ženám v herním prostoru o to více nepřátelské,“ vysvětluje Tmějová. Proč? „V jádru asi ze strachu ze změny statusu quo a pocitu ohrožení ‚výsostně mužské zábavy‘,“ říká.
Herní žurnalistika u nás nikdy nebyla obor, kde by si člověk během pár let snadno vydělal na dům s bazénem.
Naopak v pracovní sféře prý už ženská přítomnost nikoho moc nezaskočí. Což připomíná třeba i příklad Alžběty Trojanové, někdejší šéfky pořadu Re-Play a dodnes jedné z nejvýraznějších českých herních osobností. „I když sama jsem zrovna nedávno dostala pozvánku do debaty, kde jsem evidentně měla primárně rozředit složení panelu mužů 45+,“ přidává Tmějová trochu hořce úsměvný případ. „Na jednu stranu cítím určitou povinnost reprezentovat hráčky, na té druhé nechci být senzace ani jednoduché řešení, jak si odškrtnout kolonku diverzity.“
Tmějová vedení svého dlouhodobě domovského serveru převzala poté, co se dosavadní šéfredaktor Aleš Smutný posunul výš v hierarchii mateřské společnosti Tiscali. Už pod Smutným se tento herní web snažil odlišit od konkurence větším důrazem na komentáře spíš než na klasickou honbu za novinkami, pod Tmějovou se má tento přístup ještě prohloubit.
Odezva čtenářů je prý vesměs pozitivní – ale druhou stranou mince jsou třeba stížnosti na tahání politiky do videoher. „Což mi přijde spíš úsměvné, protože hry nikdy nevznikaly v nějakém bezstarostném apolitickém vakuu a z principu média vždy nějakým způsobem odráží svou dobu a prostředí. Řešit, jestli jsou hry politické, mi připadá zhruba stejně přežité jako otázka, jestli jsou hry umění,“ míní Tmějová.
Leckoho by mohlo napadnout, jestli se tenhle přístup vyplácí. Dvojnásob v době, kdy to herní média nemají vůbec lehké. Další populární web Vortex loni překvapil čtenáře dramatickou výzvou k záchraně před potenciálním koncem, samotné Games.cz zase zasáhly výrazné personální škrty.
„Většina herních médií funguje na kombinaci příjmů z reklamy, předplatného, sponzoringu a osobního entuziasmu lidí, kteří jim věnují svůj čas a úsilí,“ říká Tmějová. A přidává vzpomínku na to, jak sama v mládí psala recenze nikoliv za peníze, ale pouze výměnou za kopii testované hry. „Herní žurnalistika u nás nikdy nebyla obor, kde by si člověk během pár let snadno vydělal na dům s bazénem,“ říká žena, jež kromě Games.cz působí například na Radiu Wave v pořadu Quest.
To nezní jako prostředí, ve kterém by se úžeji zaměřeným herním projektům mělo kdovíjak dařit. Navíc když do té rovnice přičtete sílu a objem obsahu sociálních sítí a influencerů. A přece Tmějová nepropadá panice. „Se současným rozmachem umělé inteligence mám trochu obavy, jestli pomyslné majáky lidmi vymyšleného obsahu zvládneme v oceánu AI internetu vůbec časem najít. Ale snažím se být optimistická,“ říká.
České herní publikum je hodně nostalgické. Otázka je, zda jsou čtenáři ochotní přijmout, že se svět od devadesátých let změnil.
„Čtenáři si nebudou chtít procházet záplavu informací, budou chtít vědět, co je doopravdy podstatné. A tam vidím naši roli,“ přibližuje Tmějová svou vizi budoucnosti, v níž se má ještě posílit role médií coby kurátorů obsahu.
A na závěr přidává jedno zamyšlení: „České herní publikum je hodně nostalgické. Často slýchám, jak se lidem stýská po zlaté éře Levelu a Score – což je pochopitelné. Tehdy to bylo nejen o hrách, které si málokdo mohl dovolit a muselo se o nich hlavně číst, ale i o budování komunity a spiklenectví nad společným koníčkem. Nostalgie někdy vytváří dojem, že ‚dřív bylo všechno lepší‘, což není nutně pravda. Herní média se musí přizpůsobit době a hledat nové způsoby, jak oslovit notně větší publikum. Otázka je, zda jsou čtenáři ochotní přijmout, že se svět od devadesátých let změnil.“
💸 CD Projekt vydělává, chystá novou hru a seriál. Polské studio si v roce 2024 trochu pohoršilo v tržbách, ty meziročně klesly o pětinu v přepočtu na šest miliard korun, ale zisk zůstává lehce pod třemi miliardami. Taky oznámilo spolupráci s vývojáři mobilních her Scopely na novém titulu a připomnělo novou seriálovou adaptaci Cyberpunku 2077.
🎸 Příští týden 4. dubna bude pražským Forem Karlín znít hudba z League of Legends (a vstupenky lze ještě koupit). Hlavním lákadlem představení Chronicles je kombinace rockové a symfonické hudby, kterou doplní vizuální show. Fanoušci se mohou těšit na písničky od skupin K/DA, Imagine Dragons nebo Linkin Park.
🥳 Game Informer je zpátky. Herní magazín, který po 33 letech fungování loni na podzim dostal stopku od majitelů z GameStopu, našel s celým původním týmem záchranu díky firmě Gunzilla Games.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.