Oficiální dresy za 1 500 korun, makety za třetinu. Se státním znakem by je ale neměl prodávat nikdo

Na logo lví hlavy s korunkou má Český hokej licenci, pro státní znak to však neplatí. Využívají toho neoficiální prodejci a nabízejí levnější kopie.

Jiří BlatnýJiří Blatný

repre-dresy-3

Reprofoto: Český hokej / Kaufland / CzechCrunch

Originální dres reprezentace (vlevo) a neoficiální, který prodává Kaufland

0Zobrazit komentáře

Český hokej minulý listopad představil nové reprezentační dresy. Plnil tím prý přání veřejnosti. Po šesti letech se na ně totiž vrátil velký státní znak, který nahradil lví hlavu, logo Českého hokeje. Během nynějšího světového šampionátu v Praze a Ostravě je o dresy velký zájem, ale svaz i kvůli změně ikony na hrudi není jediným, kdo je nabízí. Neoficiální varianty prodávají i oficiální partneři jak Českého hokeje Kaufland, tak mistrovství světa Tesco. V podstatě se tak opakuje situace, která hokejový svaz přiměla od státního znaku v roce 2018 upustit. Prodej oblečení se symbolem Česka je navíc podle právničky protizákonný.

Když se dnes projdete Prahou či Ostravou, narazíte na fanoušky v dresech české reprezentace, které mohou mít různý původ. „Se startem mistrovství světa v ledním hokeji máme v nabídce i neoficiální fanouškovské předměty, abychom uspokojili přání zákazníků,“ říká o oblečení a dalším zboží s českými motivy mluvčí řetězce Kaufland Renata Maierl. Oficiální dresy podle ní obchod, jeden z hlavních partnerů Českého hokeje, neprodává „z kapacitních důvodu Českého svazu ledního hokeje“. Kaufland o záměru nabízet neoficiální merch nicméně hokejový svaz předem informoval, CzechCrunchi to potvrdila mluvčí organizace Aneta Lednová.

V souvislosti s návratem velkého státního znaku, na který nemá hokejový svaz ochrannou známku, vznikla zajímavá situace – prodejci nabízí neoficiální oblečení pro fanoušky za zlomek ceny, za kterou je k dostání to oficiální z e-shopu Českého hokeje. A zatímco tam dres pro letošní sezonu stojí 1 490 korun, například ten z Kauflandu podle letáku – který navíc upozorňuje na partnerství řetězce s Českým hokejem – vyjde na 499 korun. Na oficiální verzi jsou také loga sponzorů, tedy i Kauflandu, zatímco na těch prodávaných samotným obchodem loga nenajdete.

S legálností prodeje merche se státními znaky to je ale problematické, jak vysvětlila CzechCrunchi Petra Dolejšová, advokátka se zaměřením na právo v marketingu: „Na rozdíl od státní vlajky, u které je použití možné za podmínky, že je to důstojným způsobem, můžou státní znak používat jen osoby, které jsou uvedené v Zákoně o užívání státních symbolů ČR. Najdeme tam sportovce při reprezentaci Česka, ale ne fankluby a jiné prodejce merche. Prodávání těchto dresů je tedy za hranou zákona samo o sobě,“ říká Dolejšová.

Z toho vyplývá, že by podle platného zákona dresy národního týmu se státním znakem neměl správně prodávat žádný prodejce, potvrzuje Dolejšová. Ve stejném duchu zní i oficiální stanovisko ministerstva vnitra k užívání státních symbolů na komerčních předmětech, které úřad vydal v roce 2014. „Malý ani velký státní znak ČR tedy na komerčních předmětech užívat nelze,“ píše se v závěru dokumentu.

O dresy národního týmu byl už před šampionátem enormní zájem, jak potvrdila CzechCrunchi Lednová. A že na nich už není logo, na které má Český hokej licenci, toho teď nevyužívá jen Kaufland. Tesco, pro změnu oficiální partner celého mistrovství, makety českých dresů prodává také za velkého zájmu. Dres také bez reklam vyjde s klubovou slevou na 519 korun, napsal server iDNES, který o tématu dříve informoval. Iva Pavlousková z oddělení komunikace Tesca pro CzechCrunch uvedla, že jejich zásoby jsou téměř vyprodané.

Na dotaz CzechCrunche na právní ohledy prodávaných dresů Pavlousková odpověděla obecně: „Chceme významnou sportovní událost oslavit společně s našimi zákazníky, a proto jsme připravili něco speciálního.“ Přímo na otázku o tom, jak konkrétně má Tesco právní problematiku prodeje ošetřenou, ale neodpověděla. Stejný dotaz zaslaný Kauflandu a Českému hokeji zůstal do vydání tohoto textu bez odpovědi.

Státní znak z dresu hokejové reprezentace zmizel v roce 2018. Český hokej ho pod tehdejším ředitelem Tomášem Králem nahradil lví hlavou s korunkou. Argumentoval i tím, že kvůli prodeji dresů a dalších hokejových předmětů neoficiálními kanály svaz ročně přicházel až o deset milionů korun. Na logo, které kritici přirovnávali k levné kopii značky výrobce kamionů Scania, si totiž orgán mohl pořídit ochrannou známku. Na rozdíl od státního znaku.

Současný šéf Českého hokeje Alois Hadamczik při představení aktuálních dresů, na kterých je znovu velký státní znak, rozhodnutí vysvětloval tak, že jím plní přání hokejové veřejnosti.