Online nákupy potravin spouští také Penny. Doručení v den objednání zajistí kurýři českého startupu DoDo

Filip HouskaFilip Houska

dodo-1-1

Foto: DoDo

Kurýr rozvozové společnosti DoDo

0Zobrazit komentáře

Nakupovat potraviny přes internet dnes již není ničím výjimečným. Zejména poslední rok a půl výrazně změnil návyky domácností, které fyzické nákupní vozíky vyměnily za online košíky a namísto procházení regálů se proklikávaly webovými sekcemi nebo mobilními aplikacemi. Jelikož online nákupy představují budoucnost i pro supermarkety, začíná s nimi také řetězec Penny, který pro doručování potravin otevřel spolupráci s českým startupem DoDo. Ten bude pro Penny rozvážet zatím v Plzni.

DoDo je na tuzemském logistickém poli zavedeným hráčem. V loňském roce firma Michala Menšíka výrazně vyrostla, dosáhla půlmiliardových tržeb a nákupy už rozváží z několika supermarketů. Exkluzivně spolupracuje se sítí supermarketů Tesco, kompletně zajišťuje rozvoz pro online supermarket Košík.cz a také spolupracuje s dosud poměrně nenápadným e-shopem Tomato.cz.

Nyní do svého portfolia přidává i původem německý supermarket Penny, který v Česku operuje s téměř 400 pobočkami a nově také e-shopem. „Chceme být lidem blíž. Poslední rok a půl změnil nákupní chování lidí a my jim chceme nabídnout alternativu k nákupu v našich kamenných obchodech. Ty vždy byly, jsou a budou pro nás základem, ovšem reagujeme na potřeby a požadavky zákazníků, a proto jsme připravili projekt Penny domů,“ říká Jens Krieger, generální ředitel Penny.

Pilotní provoz online nákupů v Penny startuje v Plzni, a pokud se uchytí, má se dál rozšiřovat, byť zatím firma nechce sdělovat podrobnosti. „V průběhu pandemie, během které jsme zažili růst o sto procent, se nám ozvaly prakticky všechny velké supermarkety. Vidíme, že po digitalizaci prodejů i ze strany těch nejtradičnějších hráčů, mezi které se řadí také Penny, je velká poptávka,“ říká pro CzechCrunch šéf startupu DoDo pro Česko a Slovensko Martin Marek.

dodo-penny-2

Foto: DoDo

DoDo zvládne doručit nákup z Penny i do dvou hodin

Online objednání potravin v Penny funguje podobně jako v jiných supermarketech. Zákazníci navštíví nový web Penny domů, do košíku vloží vybrané zboží a následně zaplatí online kartou. Minimální výše objednávky je 500 korun s tím, že cena za dopravu činí 69 korun. Součástí procesu je i volba časového slotu, během kterého bude nákup doručen, což se odvíjí od časové vytíženosti kurýrů.

DoDo uvádí, že nákup bude možné objednat až tři dny předem, přičemž nejrychleji může být zboží doručeno dvě hodiny od objednání. To je rozdíl například proti konkurenčnímu Tescu, pro které rovněž jezdí kurýři DoDo, ale možnost doručit nákup v den objednání spustilo teprve nedávno, navíc stále ne tak rychle. Stejně jako Tesco každopádně Penny přistupuje k vyřizování online nákupů, které pro zákazníky kompletuje přímo ve své kamenné prodejně. I to přitom zajišťuje DoDo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vyvinuli jsme vlastní aplikaci, která umožní, aby objednávky na prodejně sestavil přímo kurýr, který je následně rozváží. E-shopové objednávky tudíž nijak nenaruší běžný chod kamenného obchodu. Pro obchodníky znamená zajištění takzvaného pickingu dopravcem další usnadnění a urychlení potenciálního vstupu na internet,“ doplňuje Marek. Tesco má proti tomu na kompletaci nákupů vlastní zaměstnance.

Zástupci DoDo pro CzechCrunch potvrzují, že i díky novým partnerstvím jede letos vše podle plánu a společnost míří na miliardový obrat, tedy dvojnásobek co vloni. Vedle posilování domácího byznysu, kde vedle spoluprací s jinými supermarkety pomáhalo DoDo v roce 2020 rozvážet vánoční stromky nebo kloktací testy na covid, se etabluje také za hranicemi, konkrétně v Maďarsku (kde mimo jiné testovalo rozvoz skútry po Balatonu) a Bulharsku. Chystá se i expanze do Německa a Rakouska.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tesla má nejprodávanější auto v Evropě i místo v elitním klubu. Její tržní hodnota překonala jeden bilion dolarů

Filip HouskaFilip Houska

tesla-model3-elon-musk

Foto: Tesla/CzechCrunch

Elon Musk a Tesla Model 3

0Zobrazit komentáře

Elon Musk má další důvod k oslavám. Jeho společnost Tesla v pondělí překonala na burze magickou hranici jednoho bilionu dolarů v tržní hodnotě a zařadila se po bok těch největší amerických veřejně obchodovaných firem. Spolu s tím si ruce může mnout i sám Elon Musk – díky vydařené jízdě automobilky totiž šéf Tesly výrazně poskočil v žebříčku nejbohatších lidí světa a o desítky miliard dolarů utíká zakladateli Amaoznu Jeffu Bezosovi.

Tesla si pomyslné dveře do exkluzivního klubu amerických, veřejně obchodovatelných firem s tržní hodnotou přesahující bilion dolarů (zhruba 22 bilionů korun) pomalu otevírala minimálně posledních několik dní. Minulý týden oznámila další rekordní finanční výsledky a začátkem tohoto týdne vše korunovala americká autopůjčovna Hertz, která oznámila, že od Tesly nakoupí za několik miliard dolarů 100 tisíc jejích elektrických vozů. Akcie na to reagovaly poměrně jasně.

Do zhruba 18 hodin středoevropského času rostly sedmiprocentním tempem, až narazily na hranici 970 dolarů za jednu akcii. K prolomení magické tisícidolarové hranice zbývalo třicet dolarů. A tu se Tesle podařilo překonat vzápětí překonat a okolo půl deváté večer našeho času se dokonce pohybovaly na úrovni 1 040 dolarů za kus. Aktuálně oscilují kolem hranice 1 020 dolarů za akcii a rostou skoro dvanáctiprocentním tempem.

Tesla má nejprodávanější auto v Evropě

Díky tomu se Tesla přehoupla přes hranici jednoho bilionu dolarů v tržní kapitalizaci, což je vůbec poprvé za jedenáctiletou historii firmy. Zároveň se zařadila po bok technologických gigantů jako Apple, Microsoft, Google, Facebook a Amazon, kteří bilionovou pásku protrhli už dříve. Ovšem jen rekordní objednávka ze strany autopůjčovny Hertz za tímto milníkem nestojí. Úspěch na tom má i situace v Evropě.

Nejpopulárnější auto od Tesly, Model 3, se totiž dostalo v září vůbec poprvé na první místo mezi nejprodávanějšími nové automobily v Evropě a porazilo tak vozy jako Renault Clio a Volkswagen Golf, které tomuto žebříčku dlouho dominovaly. A jak uvádí výzkum společnosti Jato Dynamics, ukazuje se, že Model 3 od Tesly má oproti zmíněným „konkurentům“ solidní náskok – jen během září se prodalo 24 591 nových Modelů 3 oproti 18 264 prodaným vozům Renault Clio, které skončily na druhém místě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Současně je to také poprvé, co se měsíčním evropským bestsellerem stalo elektrické auto a také vozidlo vyrobené mimo Evropu. Úspěch Modelu 3 potvrzuje, jak se evropský trh minimálně zčásti snaží přecházet od spalovacích motorů k těm elektrickým, k čemuž nemalou měrou pomáhají i různé státní dotace na snížení ceny elektrických a hybridních aut. Podle agentury Bloomberg tvořily zářijové prodeje elektrických a hybridních vozidel 23 procent celkových prodejů nových vozů, což je meziročně téměř dvojnásobně více.

Z toho, jak se Tesle daří, samozřejmě benefituje také samotný Elon Musk, který v Tesle drží přes 17 procent. I díky velké jízdě jeho automobilky, která za minulé čtvrtletí vydělala v přepočtu 35 miliard korun a doručila rekordní počet aut, se jeho jmění podle žebříčku Bloomberg Billionaires Index zvýšilo na 252 miliard dolarů. Oproti druhému Jeffu Bezosovi tak má náskok skoro 60 miliard dolarů.