Online supermarket Košík.cz začne recyklovat papírové tašky. Před Vánoci zavádí také rychlé online reklamace

kosik3

Foto: Košík.cz

Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz

0Zobrazit komentáře

Vánoce jsou svátky klidu a míru, tak proč chodit do velkých supermarketů, kde je klid i mír v aktuálním čase nedostatkovým zbožím. V dnešní době lze nákup nejen na štědrovečerní večeři v klidu vyřídit z gauče na některém z online supermarketů. Ostatně třeba Košík.cz odhaduje, že v posledním vánočním týdnu odbaví 60 až 70 tisíc nákupů za 120 milionů korun. To je meziroční růst o 50 procent a také důvod, proč si na vánoční sezónu nachystal hned několik novinek.

Jedná se přitom o novinky, které už zákazníci znají od konkurenčního online supermarketu Rohlik.cz, tuzemské jedničky na trhu. Košík zavádí například možnost expresní online reklamace a také nový způsob, díky kterému bude papírové tašky z nákupů vracet zpátky do oběhu. Reklamace bude nově mnohem jednodušší – místo řešení problémů na zákaznické lince, online chatu nebo e-mailu bude zákazníkovi stačit stisknout pár tlačítek na webových stránkách.

Nové rozhraní, které by mělo být časem dostupné i v mobilní aplikaci Košíku, zobrazí uživateli poslední nákupy s rozpisem jednotlivých položek. Následně stačí vybrat ty, které byly třeba v horší kvalitě, v nákupu chyběly nebo jich bylo nesprávné množství. Zákazník také bude moci přesně definovat, co bylo u položky za problém a sdělit Košíku třeba i to, zda mu něco chutnalo.

„Zákazníci se vůbec nemusí bát dát nám vědět třeba i ve chvíli, kdy jim některý z produktů třeba nechutná nebo by si jeho kvalitu představovali jinak. I to je důležitá informace,“ říká Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz. Celý proces reklamace by měl podle Košíku zabrat necelou minutu a náhrada za reklamované položky se zákazníkovi okamžitě připíše na jeho kreditový účet v kteroukoliv denní či noční hodinu.

kosik1

Foto: Košík.cz

Košík.cz začne papírové tašky recyklovat

Na uplatnění reklamace má navíc zákazník až tři dny od doručení nákupu. Touto formou nelze reklamovat oblečení, prémiový alkohol, cigarety, elektroniku, dražší produkty a produkty spadající do speciálních akcí. Při reklamaci takového zboží je i nadále zapotřebí spojit se s operátory zákaznické linky, která je spolu s online chatem a e-mailem stále k dispozici.

Kromě online reklamací otevírá Košík prostor také pro poděkování kurýrům, kteří nákup doručili. Na základě žádosti ze strany zákazníků je nyní nově možné poslat spropitné, které se následně rozdělí mezi všechny kurýry. Vedle rychlých reklamací je i spropitné funkce, kterou již před delší dobou nasadil Rohlik.cz.

Cirkutašky na sedmkrát

Velkým tématem jsou pro všechny online supermarkety papírové tašky, v nichž kurýři potraviny doručují. Zatímco Rohlik.cz i pod tlakem zákazníků přesedlal na vratné tašky, v Košíku se rozhodli palčivou problematiku řešit technologií. Ta obyčejné papírové tašky změní na tzv. cirkutašky hned se sedmi životy.

Košík na jeden nákup spotřebuje v průměru pět až sedm papírových tašek, které se po vyprázdnění hromadí doma u zákazníků. Další tuny papírového odpadu z přijatého zboží se navíc kupí v jeho ve skladech. Proto se online supermarket, z něhož letos odešla finanční skupina PPF, a tak patří jen Křetínskému s Tkáčem (80 %) a Rockaway (20 %), rozhodl oslovit finskou společnost Huhtamaki, která mu pomůže papírový problém vyřešit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Košík chce ještě zintenzivnit zpětný odběr tašek od zákazníků, protože je nově spolu s dalším papírovým materiálem bude přeměňovat na nové obaly. „Bez papírových tašek se na Košíku ještě nějakou dobu neobejdeme – mají skvělou nosnost, věci nemačkají, a pokud se nedopatřením dostanou do volné přírody, papír se rychle rozloží. Testovali jsme i možnost opakovaně využitelných obalů, ale u nich je zase problém s vodou i chemií, kterou spotřebujete při praní a čištění,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek.

Veškerý papírový odpad tak poputuje do přibyslavského závodu Huhtamaki, kde bude rozvlákněn. Z výsledného produktu budou následně vyráběny nové obaly, například plata na vejce, která půjde i poté opět vytřídit a vyrobit z nich další papírový obal. Tento cyklus se může opakovat až sedmkrát, dokud nebude papírová hmota natolik nekvalitní, že poslouží již jen jako příměs do výroby.

kosik2

Foto: Košík.cz

Z papírového odpadu začne Košík.cz vyrábět obaly třeba na vajíčka

Kromě papírových plat s vejci od slepic chovaných na loukách v souladu se standardy ekologického zemědělství se budou časem původní tašky vracet k zákazníkům také ve formě vaniček na ovoce a zeleninu, květníků s bylinkami či jako organizéry na zálohované plechovky, které na trhu Košík nabízí ve spolupráci s Mattoni. Recyklace tašek má ovšem být jen výkopem celého konceptu pojmenovaného Ekocirkus, který Košík chystá pro následující roky.

„Vědět, do jakého kontejneru co hodit, neplýtvat a dojídat zbytky, kompostovat nebo vracet baterky, to prostě není věda. Pokud to mají vzít domácnosti za své, musíme je vtáhnout do hry, k ničemu je nenutit. Prostě se učit společně tak, aby to bavilo je i jejich děti. Proto Ekocirkus – naše ekologická dřina, know-how, disciplína a spousta zkoušení okořeněná bičem principála, ze kterých je na venek vidět jen ta část, kterou potřebujete vidět,“ uzavírá Tomáš Jeřábek.

Propustil 900 lidí přes Zoom, u soudu hrozil exkolegovi upálením. Vishal Garg svou firmou láká a děsí investory zároveň

Luboš KrečLuboš Kreč

gargStory

Foto: Better.com

Vishal Garg, šéf Better.com

0Zobrazit komentáře

Není na tom nic ceremoniálního ani důstojného. Vishal Garg prostě sedí, tak nějak rozvaleně u kancelářského stolu, před sebou má pár papírů, do kterých občas nahlédne, na sobě vestu. Vypadá to jako běžný konferenční hovor přes Zoom při pátku, ale není: „Vy, kdo jste na tomto callu, patříte k nešťastné skupině lidí, kteří jsou propuštěni. Ihned,“ říká Garg devíti stovkám přihlížejících a pokračuje: „Neříká se mi to snadno, když jsem tohle dělal minule, brečel jsem. Teď budu silnější. Propouštíme, aby firma přežila. Trh se změnil.“ Nakonec se musí poroučet i on.

Několik zaměstnanců, kteří Garga sledovali, si video nahráli a umístili ho na sociální sítě. Včetně svých povzdechů, stesků i pláče kvůli ztrátě zaměstnání. Z nahrávky se tento týden stal virální hit a z muže, který vyhodil 900 lidí přes Zoom během dvou minut bez hnutí brvou, instantní příklad bezcharakterního bídáka.

Šéf a zakladatel firmy Better.com sice následně vydal omluvu, že to od něj bylo necitlivé a že udělal chybu, pachuť ale zůstala. Dozorčí rada firmy ho proto v pátek přiměla, aby si vzal na neurčito volno, protože průšvihů už začalo být moc. Což je něco, nač je třiačtyřicetiletý Garg zvyklý, trable se mu totiž lepí na paty.

Better.com zprostředkovává on-line hypotéky americkým rodinám. Společnost vznikla v roce 2016 a od investorů jako CitiBank, Ally, Goldman Sachs nebo SoftBank dodnes vybrala podle databáze Crunchbase bezmála miliardu dolarů a její tržní ohodnocení se pohybuje kolem osmi miliard dolarů, tedy na úrovni 177 miliard korun.

Samotný Garg, který působí jako CEO firmy, bývá řazen mezi dolarové miliardáře a už nějakou dobu je veřejným tajemství, že se chystá se svým podnikem vstoupit na burzu.

Ačkoli byznys Better.com podle všeho funguje a společnost, která jen loni napůjčovala na bydlení 24 miliard dolarů, roste o stovky procent ročně, nad její budoucností visí pár otazníků. Nebo minimálně nad tou Gargovou – jeho příběh totiž trochu připomíná ten zakladatele WeWorku Adama Neumanna, jehož příběhová bublina splaskla před dvěma lety těsně před úpisem akcií.

Podobnost není daná jen tím, že významným investorem obou firem je fond SoftBank, že vznikly v New Yorku a že oba zakladatelé se do Ameriky přistěhovali (Neumann z Izraele, Garg z Indie).

U WeWorku a jeho zakladatele postupně začala vyplouvat na povrch řada znepokojujících informací o tom, jak kolem sebe budoval kult osobnosti, jak upravoval výsledky hospodaření, jak líčil firmu v mnohem pestřejších barvách. U Garga to je zase proud pochybností o tom, jak poctivý a morální podnikatel to vlastně je. Vyhazov stovek lidí přes Zoom je dalším střípkem v mozaice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jméno Vishala Garga figuruje především v řadě soudních sporů. Už několik let se s ním pře jeho dávný kamarád a obchodní partner Raza Khan. Ten ho viní, že v podstatě vytuneloval jejich společnou firmu na vyhledávání studentských půjček, která se v roce 2009 dostala kvůli finanční krizi do problémů.

Khan tvrdí, že Garg z ní vyvedl několik milionů dolarů, které pak použil mimo jiné na rozjezd Better.com. Když v prosinci 2019 proběhlo v kauze soudní líčení, Garg se v síni otočil na Khana a zakřičel: „Přišpendlím tě na zeď a upálím zaživa!“

Hodně impulzivní chování je mu blízké. V amerických médiích se už objevilo několik zpráv, jak například rozeslal svým podřízeným e-maily, kde je nazval „hloupými delfíny, kteří se chytí do sítí a sežerou je žraloci“. Zaměstnanci také vypověděli, že je běžně urážel, objevil se dokonce firemní e-mail, v němž zesměšňoval vlastní investory.

Kvůli jeho faux pas s propouštěním lidí přes internet mu dalo výpověď hned několik vysoce postavených manažerů a zmínili, že už nechtějí pracovat pro někoho, kdo si nenechá poradit, je příliš sebestředný a na lidi pohlíží spatra.

Egocentrismus a cholerické záchvaty nejsou mezi úspěšnými podnikateli ničím neobvyklým, kolují legendy o tom, jak třeba Bill Gates ve vzteku házel popelníkem o zeď nebo jak Steve Jobs dokázal neurvale strhat své spolupracovníky. Náročnost bývá součástí mimořádných osobností. Ovšem ani Gates, ani Jobs nikdy neměly problémy s tím, že by je někdo podezříval z podvodů nebo z finanční kriminality. A to přesně se Gargovi děje. Nejde přitom jen o Razu Khana.

masaoyshi-son-softbank

Foto: Softbank

Šéf SoftBank Masajoši Son

Banka Goldman Sachs, která do Better.com paradoxně v minulosti investovala, ačkoliv letos podle serveru Daily Beast svůj podíl ve startupu začala odprodávat, Garga před časem spolu s dalšími finančními institucemi zažalovala. Prý je podvedl, když mu před lety půjčily na nákup krachujícího poskytovatele hypoték, ale on pak údajně vyvedl peníze od věřitelů na soukromé účty.

Že netransparentně nakládá s financemi, mu začali vyčítat i někteří zaměstnanci Better.com, a investiční fond Pine Brook Capital, který drží ve společnosti podíl, už pohrozil, že Garga zažaluje kvůli špatnému přístupu k hospodaření.

Už loni Gargovi oznámila investiční banka Morgan Stanley, že mu nebude pomáhat s emisí akcií, takzvaným IPO, protože jí vadí negativní informace, které se o něm objevují. Zakladatel Better.com proto musel od klasické veřejné nabídky akcií přistoupit k náhradnímu plánu – že se spojí s už existující a na burze kótovanou schránkou, známou jako SPAC.

wework

Přečtěte si takéWeWork propustil 8 000 zaměstnanců, upravil byznys a jeho nový šéf hlásí: Příští rok se dostaneme do ziskuWeWork propustil 8 000 zaměstnanců, upravil byznys a jeho nový šéf hlásí: Příští rok se dostaneme do zisku

Tato cesta se stala v posledních dvou letech hodně oblíbenou, protože obnáší méně papírování, je levnější, ale zároveň je riskantnější pro investory, neboť na společnosti, které takto vstupují na burzu, neklade tak velké nároky, co se týče informování a reportování. Nový šéf amerického dohledu nad cennými papíry chce tuto praxi mimochodem omezit.

Jak to bude po ostudě s výpověďmi a nucenou Gargovou dovolenou se vstupem Better.com na burzu dál, je otázka. Zkraje prosince nicméně poslal investiční fond SoftBank vedený miliardářem Masajoši Sonem do Better.com tři čtvrtě miliardy dolarů, aby měla dost peněz v záloze, a aby mohla vyplatit i stávající akcionáře, kteří podle všeho s problematickým Gargem nechtěli už mít raději nic společného.