Rohlik.cz vyslyšel volání zákazníků. Nákup nově doručí i ve vratných taškách a v Česku míří na 10 miliard

Vratná nákupní taška od Rohlik.cz

Foto: Rohlik.cz

Největší český online supermarket udržuje i v roce 2021 vysoké tempo. Pod vedením zakladatele Tomáše Čupra si Rohlik.cz dokráčel pro titul prvního tuzemského startupového jednorožce, když jeho hodnota po velkých investicích překonala miliardu dolarů, rozjel expanzi po celé Evropě a letos by rád jen v Česku v obratu atakoval 10 miliard korun. Jeho zákazníky však často pálí jiná záležitost – hromadící se papírové tašky. A to se nyní Rohlík rozhodl řešit uvedením vratných tašek.

Stávající papírové tašky, ve kterých kurýr Rohlíku přivezl nákup a následně je zákazník mohl buď vyhodit nebo vrátit kurýrovi, případně využít k vlastním účelům, ale nešly opakovaně použít, byly pro Rohlík dlouhodobé téma. Po testování různých alternativ nyní firma začíná využívat první vratné nákupní tašky. Jejich výhodou je, že se dají vyprat, a tak se budou pro doručování nákupů využívat opakovaně.

„Rohlíku opravdu záleží na životním prostředí, a proto jako první maloobchodní prodejce nabízíme skutečně funkční řešení opakovaně použitelných tašek. Naši zákazníci si ekologičtější variantu papírové tašky velmi přáli,“ říká komerční ředitel Rohlik Group Olin Novák, který se od října stane po Petru Pavlíkovi novým šéfem českého Rohlíku. Vratné tašky již několik týdnů fungují v Rakousku či Německu a nově si je mohou při nákupu zvolit i tuzemští zákazníci.

Taška z PET lahve

Podle Rohlíku, který se odvolává na studii Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, má jeho nová vratná taška až o 80 procent nižší dopad na životní prostředí, než je tomu u papírové tašky. Vratné tašky jsou vyrobeny z recyklovaných PET lahví a zákazníci je při dalším nákupu vrátí zpět kurýrovi. Ze skladu pak taška putuje do prádelny, kde je proprána a očištěna, přičemž ji Rohlík plánuje využít minimálně pro pětadvacet nákupů.

Zákazníci si budou moci při každém nákupu vybrat, v jakých taškách si nechají nákup doručit. I nadále budou k dispozici stávající papírové varianty. Při prvním nákupu do vratných tašek si Rohlík naúčtuje vratnou zálohu ve výši 250 korun, kterou zákazníkovi vrátí v případě návratu k papírovým taškám. Jakmile plastová vratná taška doslouží, rozvlákní se na granulát, ze kterého se pak mohou vyrobit další rPET lahve.

cupr-rohlik

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

Foto: Rohlik.cz

Se zavedením vratných tašek by se měl také snížit jejich počet, ve kterém kurýři nákupy doručují. „Vratné tašky jsou proti stávajícím papírovým větší, vejde se do nich tedy více zboží a zákazník by jich měl obdržet méně,“ vysvětluje Olin Novák a připomíná, že důvod, proč stávající papírové tašky nebylo možné opakovaně použít, byl v tom, že je nešlo vyčistit a zajistit přísné hygienické standardy. U pratelných tašek se situace mění.

Vratné tašky nasazuje v těchto týdnech tuzemský online supermarket i na dalších trzích, kde působí. Již delší dobu funguje v Maďarsku pod značkou Kifli.hu, rozjíždí se mu byznys v Rakousku pod hlavičkou Gurkerl.at a první týdny ostrého provozu má za sebou také německý Knuspr.de. Brzy by chtěl Tomáš Čupr se svým týmem vstoupit také do Rumunska, Itálie, Španělska či Francie.

„V Rakousku jsme devět měsíců po spuštění překonali hranici dvou tisíc objednávek denně. V Německu se pár týdnů po spuštění blížíme hranici tisíce objednávek,“ popisuje vývoj zahraničí expanze zakladatel Rohlíku, který se zároveň rozhodl investovat v následujících měsících a letech celkem 45 milionů eur (1,1 miliardy korun) do automatizace procesů. Plánovaná expanze a celkový růst provozu by bez toho totiž byly jen stěží zvládnutelné.

„Jeden z důvodů je, že chceme být efektivnější, ale druhý důležitý důvod je, že nejsou lidé. I když jim zaplatíte dvojnásobek, lidé v zemích, kam expandujeme, často nechtějí pracovat manuálně. Pokud chceme dál růst, musíme do automatizace investovat,“ popisuje strategii Tomáš Čupr, který zároveň poprvé oficiálně potvrdil také hospodářské výsledky českého Rohlik.cz.

Pokračující růst v Česku

Již dříve představitelé Rohlíku uváděli, že obrat celé skupiny Rohlik Group, do níž spadají všechny domácí i zahraniční aktivity, by měl za uplynulý fiskální rok končící v dubnu 2021 překonat 300 milionů eur (7,6 miliardy korun). Za celou skupinu ještě firma nemá výsledky auditované, ale Olin Novák pro CzechCrunch potvrdil, že český Rohlik.cz utržil v uplynulém fiskálním roce 7,4 miliardy korun a v tom následujícím, který právě probíhá, by rád atakoval 10 miliard korun.

Tomáš Čupr zároveň potvrdil, že se Rohlik.cz i nadále drží v zisku, který by za uplynulý fiskální rok překonal hranici 200 milionů korun, avšak vinou jednorázových nákladů týkajících se vyjednávání o velké investici byl výsledek nižší. „Musíte zaplatit poradce, právníky a další náklady, které se pohybovaly mezi 4 a 5 miliony eur,“ prozradil Čupr. Pro následující rok očekává, že by se měla ziskovost pohybovat zpět nad 200 miliony korun.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.