Opisovat číslo platební karty se zdráhá 77 procent uživatelů. Bezpečí řeší Click to Pay

Jak to, že v zemi zasvěcené online nákupům většině zákazníků chybí pocit bezpečí při platbě kartou? Odpověď nabízí Luděk Slouka z Mastercard.

Brandstories Mastercard

Foto: CzechCrunch

Luděk Slouka z Mastercard byl hostem podcastu BrandStories.

V Česku máme největší počet e-shopů v Evropě a jejich tržby rostou čtrnáctiprocentním tempem. Přesto se tři čtvrtiny uživatelů necítí dobře, když své citlivé platební údaje musí sdílet s online obchodníkem. Velká část zákazníků navíc kvůli složitému platebnímu procesu nákup vůbec nedokončí. Jak je to v dnešní době, kdy platíme čím dál častěji mobilem nebo chytrými hodinkami, možné? Na to jsme se zeptali ředitele digitálních plateb společnosti Mastercard pro střední Evropu.

„Jakmile musí uživatel někam na internetu zadávat informace o platební kartě, má pocit, že ztrácí kontrolu nad tím, kam jeho údaje odcházejí,“ popisuje Luděk Slouka, ředitel digitálních plateb společnosti Mastercard, který byl hostem nejnovějšího dílu podcastu Brandstories vznikajícího ve spolupráci CzechCrunche s vybranými firmami. Pustit si ho můžete na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTubu či na odkazu níže.

Podíl plateb kartou v digitálním světě posledních deset let stabilně roste. „Dnes podle statistik Asociace pro elektronickou komerci probíhá 45 procent plateb kartou, což potvrzují i naše čísla. Jinak je zajímavé, že v Česku máme dlouhodobě vysoký podíl dobírek, zhruba kolem devíti procent, ale i to se mění. Do budoucna bude trendem ukládání platební karty u obchodníka, což je změna, kterou akceleruje rozvoj digitálních tržišť. Tam všude bude důvěra zákazníků potřeba,“ upozorňuje Slouka na zásadní překážku budoucího vývoje.

Mastercard se na obavy snaží reagovat a hledat způsoby, jak do internetových nákupů vracet pocit jistoty. Největší strach mají internetoví zákazníci z toho, že se stanou obětí podvodníků vydávajících se za obchodníka. Typicky jde o podvodné stránky objevující se v průběhu procesu platby, na kterých útočník usiluje o vylákání citlivých údajů o platební kartě oběti. Spolehlivě rozlišit, kam vlastně údaje odcházejí, je v internetovém prostředí často nemožné, i když se člověk snaží chovat obezřetně, kontroluje správné adresy webů i jejich šifrované zabezpečení.

„Internetové platby probíhají kromě karetních transakcí dalšími způsoby, například připojením bankovního účtu nebo vytvořením digitální peněženky přímo u zahraničí služby. Neexistence jednotného standardu vytváří různorodost a s ní i příležitosti pro útočníky. Naší odpovědí je vytvoření jednotné uživatelské zkušenosti, která bude vždy obsahovat jasně popsané kroky,“ vysvětluje Slouka, jakou cestou se Mastercard vydalo.

Dosud bylo oblíbené především využívání služeb digitálních peněženek jako Google Pay a Apple Pay, kde jsou údaje o kartě uloženy a předávány obchodníkům v šifrované podobě. Stále populárnější je také tokenizace platebních karet, kdy zákazník pro platby na internetu využívá virtuální karty vytvořené pro konkrétní nákup nebo pro uložení u jednoho obchodníka. Výhodou je, že díky virtuální kartě není potřeba nikde na internetu zadávat údaje zdrojové karty a zároveň ji lze v případě prolomení bezpečnosti kdykoliv zrušit a vygenerovat novou.

Ještě o úroveň výše bezpečnost posouvá novinka, se kterou Mastercard a další karetní společnosti nedávno přišly. „Inovativní platební řešení Click to Pay přináší do digitálních plateb komfort a bezpečí. Stačí vytvořit profil Click to Pay, kde si zákazník bezpečně uloží svoji kartu, a pak už ji při nakupování na internetu nebude muset nikdy hledat. U obchodníků podporujících tuto možnost lze potom platit bez manuálního přepisování čísel a bezpečnostních kódů, přičemž na pozadí zákazníka před zneužitím chrání naše bezpečnostní protokoly,“ zmiňuje Slouka hlavní výhody.

Nová platební metoda Click to Pay byla v Česku spuštěna v srpnu 2022 a dnes tuto možnost placení nabízí třetina ze všech 51 tisíc českých e-shopů. Neustále navíc probíhají technická vylepšení a již u čtyř institucí (Air Bank, Raiffeisenbank, ČSOB a Twisto) je možná pohodlná registrace prostřednictvím mobilního bankovnictví. „Přímo ve svém bankovnictví pod detailem karty Mastercard zákazník uvidí možnost registrace do Click to Pay. Celý proces registrace se odehrává v bezpečném prostředí banky, která předává potřebné kontaktní údaje o zákazníkovi a jeho kartě. Zákazník potom jen potvrzuje správnost údajů,“ říká Luděk Slouka.

Klienti ostatních bank mají možnost si profil Click to Pay založit na webech karetních společností. Registrace je také možná v procesu platby přímo na stránce online obchodníka. 

Právě spolupráce s bankami je podle Slouky pro budoucí rozvoj bezpečného placení na internetu kritickým faktorem: „Banky jsou v českém prostředí nositelem důvěry. Takže možnost, že si zákazník službu Click to Pay aktivuje v důvěrně známém prostředí své banky, je klíčem k tomu, aby toto řešení začal úspěšně využívat.“

Více informací se můžete dozvědět v dalším díle podcastu Brandstories na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTube. Dozvíte se v něm také:

  • Proč se zákazníci zdráhají ukládat platební karty u obchodníků.
  • Co všechno zablokování karty neřeší.
  • V čem všem pomohl vznik standardu plateb PSD2.
  • Jak Mastercard bojuje moderními technologiemi proti kybernetickým podvodníkům.
  • Kde všude pomáhá biometrické ověřování plateb.
CC Native

Partnerem článku je Mastercard

Google ukázal umělou inteligenci Gemini. Vrací úder a říká, že je lepší než ChatGPT od OpenAI

Nový model umělé inteligence pohání chatbota Bard a přichází také do telefonů Pixel 8 Pro. Google tím reaguje na konkurenční služby.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

pichai-gemini

Foto: Google / CzechCrunch

Šéf Googlu Sundar Pichai a umělá inteligence Gemini

0Zobrazit komentáře

Ve světě umělé inteligence se investují obrovské prostředky do vývoje všech možných nástrojů a každá firma si chce ukousnout alespoň část rychle rostoucího trhu. V posledním roce hrálo prim především OpenAI, ve kterém má masivně zainvestováno Microsoft – před rokem veřejnosti představilo svou konverzační umělou inteligenci ChatGPT a vzalo svět útokem. Teď v očekávaném tahu vrací úder konkurenční Google, který představil svůj nový model. Jmenuje se Gemini a je to dosud nejvýkonnější umělá inteligence, kterou v Googlu vyvinuli. Navíc tvrdí, že v mnoha ohledech má být lepší než vše od OpenAI.

Nejprve Gemini dorazí do chatbota Bard a telefonů Pixel 8 Pro. Později se má rozšířit i do prohlížeče Chrome a dalších služeb od Googlu. „Tato nová éra modelů představuje jedno z největších vědeckých a inženýrských úsilí, které jsme jako společnost podnikli,“ prohlásil výkonný ředitel Googlu Sundar Pichai, když umělou inteligenci Gemini představoval. Nejprve je služba k dispozici klientům z anglicky mluvících trhů, ti další přijdou na řadu později.

„Jsem upřímně nadšený z toho, co nás čeká, a z příležitostí, které Gemini otevře lidem po celém světě,“ doplnil šéf firmy, která se spolu s dalšími předními technologickými hráči přetahuje o to, kdo nabídne lepší služby a nástroje poháněné umělou inteligencí, jež umožní lidem změnit nebo usnadnit práci či potenciálně měnit celé obory.

Takřka přesně před rokem vzalo všem vítr z plachet OpenAI a jeho ChatGPT, které si rychle oblíbili i přední české byznysmenky a byznysmeni. Google sice kontroval představením vlastní konverzační umělé inteligence s názvem Bard a v létě ji zpřístupnil také v Česku, ale její schopnosti zatím za ChatGPT zaostávaly. A právě to se má teď podle Googlu změnit, protože Barda bude pohánět AI model Gemini, který přináší řadu vylepšení a nových schopností. Jeho možnosti využití navíc budou široké, a tak přichází ve třech tarifech.

geminivs

Foto: Google

Google se chlubí tím, že je jeho AI model Gemini lepší než ChatGPT

Nejvýkonnější model od Googlu se jmenuje Gemini Ultra a má být přímým konkurentem GPT-4, což je aktuálně ten nejlepší model od OpenAI. Prostřední model Gemini Pro má podle Googlu překonat GPT-3.5, což je aktuálně základní verze ChatGPT. A Gemini Nano má sloužit zejména pro mobilní zařízení, do kterých chce Google svou umělou inteligenci také nasazovat. Americká technologická firma, která patří pod mateřskou společnost Alphabet, to ale bude dělat postupně.

Od tohoto týdne ji mohou uživatelé vyzkoušet v chatbotu Bard, kde bude k dispozici verze Gemini Pro. Nabídne například pokročilejší uvažování, plánování či porozumění. Začátkem příštího roku pak má dorazit placená verze chatbota běžící na platformě Gemini Ultra, která se bude jmenovat Bard Advanced. Detailní informace o cenách zatím Google neprozradil. Například konkurenční ChatGPT Plus od OpenAI, v němž je k dispozici model GPT-4, vyjde na osobu na dvacet dolarů (450 korun) měsíčně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě populárnímu ChatGPT se chce nyní Google postavit. Proto během představování svého Gemini ukázal velké množství srovnávacích testů, v nichž chtěl ukázat, že v řadě ukazatelů jeho Bard díky novému modelu umělé inteligence překonává prozatím bezplatnou verzi ChatGPT. Dosud nejvýkonnějším AI modelem na trhu byl GPT-4 od OpenAI, ale Google nyní tvrdí, že i ten se svým modelem Gemini Ultra překonal (viz jeho srovnávací testy na obrázku výše). Prozatím ho však veřejnost nemůže vyzkoušet.

„S výsledkem přes 90 procent je Gemini prvním modelem umělé inteligence, který překonává lidské experty ve standardním průmyslovém benchmarku MMLU. Je to náš největší a nejschopnější model umělé inteligence,“ uvedl Eli Collins, viceprezident pro produkty v Google DeepMind. Zkratka MMLU znamená Massive Multitask Language Understanding a měří schopnosti umělé inteligence pomocí standardních testů v kombinaci 57 předmětů, jako je matematika, fyzika, historie, právo, medicína a etika.

Google zároveň zdůrazňuje, že je Gemini vytvořen nejen pro práci s textem, ale také pro multimodální výkon. Na videu níže se na multimodální fungování v praxi můžete podívat. Google tu ukázal, jak jeho Bard poháněný Gemini pomáhá studentovi s domácím úkolem z fyziky. Na dalším videu se Google spojil s youtuberem Markem Roberem, který pomocí Bardu a Gemini Pro sestavuje papírovou vlaštovku.