Oppenheimer je ohromující. První dojmy kritiků označují nový Nolanův film za jeden z jeho nejlepších

Včera proběhla světová premiéra Oppenheimera od Christophera Nolana. První reakce popisují film, který pojednává o vzniku atomové bomby, jako umělecký triumf.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

OPPENHEIMER

Foto: CinemArt

Cillian Murphy jako J. Robert Oppenheimer

0Zobrazit komentáře

Filmy Christophera Nolana mohou někdy působit jako umění pro umění, které je okázale zahleděné samo do sebe a jeho primárním cílem je hrát si s vlastním stylem nebo způsobem vyprávění jen tak, pro vlastní intelektuální uspokojení. Oppenheimer experimenty se zprostředkováním příběhu obsahuje také, ale režisér v něm chce hlavně prozkoumat složitý kontext kolem vzniku (a použití) atomové bomby a říct tak i něco k současnosti, kterou zdaleka nejmocnější zbraň v dějinách lidstva definovala. Podle prvních reakcí kritiky se mu to daří s ohromujícím úspěchem.

Přestože Nolanovy filmy většinou nemají nouzi o chválu novinářů, selhat v tomto případě by ani pro něj nebylo těžké. Tříhodinová novinka se totiž vydává do čtyřicátých let a do hlavy J. Roberta Oppenheimera, vedoucího laboratoře vyvíjející nukleární zbraň. Zatímco on sám přemýšlí nad technickou – a snad ještě složitější, morální – stránkou věci, kolem něj probíhá politická bouře, hnaná obavami z nacistů a později také Sovětského svazu.

Sám režisér i scenárista už dlouho mluví o tom, že to byl jeden z jeho nejnáročnějších projektů, hlavně právě kvůli faktuální povaze filmu, postihujícího pravděpodobně jeden z nejvýznamnějších a nejkritičtějších momentů v historii. Navíc se filmaři rozhodli nepoužít prakticky žádné digitální efekty (a to ani pro výbuch atomové bomby) nebo vizuálně zachytit Oppenheimerovy myšlenky.

První náznaky, že výsledek bude fungovat, přinesly samozřejmě trailery následované reakcí publika testovací projekce. Diváci podle Nolana z kina odcházeli zdrcení a neschopní mluvit. Ne nutně proto, že by se režisér označoval za filmařského génia, ale hlavně kvůli látce a strachu, jaký první testy a použití nukleárních zbraní nevyhnutelně provází. Včera v Paříži pak proběhla světová premiéra, z níž se od novinářů ozývají označení jako „velkolepý úspěch“ nebo „Nolanovo dosud nejpůsobivější dílo“.

„Z Oppenheimera jsem odcházel ohromený. Je to charakterová studie v tom největším měřítku s vynikajícím ústředním výkonem Cilliana Murphyho. Je to epické historické drama, ale s jasně nolanovskými prvky: napětím, strukturou, smyslem pro rozsah, působivou prací se zvukem, výtečnou vizuální stránkou. Wow,“ napsal na Twitteru Matt Maytum, šéfredaktor serveru Total Film.

S podobným nadšením se vyjádřila také Lindsey Bahr, která píše o filmu pro agenturu Associated Press. Snímek je podle ní úžasný v tom, jak pravdivě a kompaktně podává historii a pracuje během toho s vynalézavým vyprávěním. Pochválila i nuancované herectví Murphyho, Emily Blunt v roli Oppenheimerovy manželky Katherine, Roberta Downey Jr. coby představitele podnikatele Lewise Strausse i Matta Damona v roli generála Leslieho Grovese.

Jelikož se jedná o režiséra filmů jako Počátek, Dunkirk nebo Tenet, bylo od začátku jasné, že Oppenheimer nebude mít konvenční, lineární vyprávění. Gregory Ellwood ve svém tweetu zmiňuje tři vyprávěcí linie. Ty budou pravděpodobně sledovat různá časová období (jedno z nich nejspíš v černobílém obrazu, poprvé zachyceném kamerami IMAX) a prezentovat různé úhly pohledu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Prozatím mezi ohlasy prakticky nelze najít kritiku, jen nadšení a velká slova. Někteří píší, že po skončení snímku plakali, jiné hluboce vyděsil nebo uchvátil svou technickou i myšlenkovou propracovaností. S výtkou, která diváky dobře obeznámené s Nolanovou tvorbou nepřekvapí, nicméně přišel Jonathan Dean z The Sunday Times: ženské postavy nedostávají mnoho prostoru a oproti mužským jim schází komplexní charakterizace. Ani on ovšem nezapomněl dodat, že nakonec jde stále o výjimečné dílo.

Oppenheimera už dříve viděl také Kai Bird, autor faktuální předlohy filmu s názvem American Prometheus. Adaptaci označil za úžasný umělecký úspěch s poznámkou: „Doufám, že podnítí národní nebo i globální diskuzi o tématech, která byla pro Oppenheimera zásadní: jak žít v atomovém věku, jak žít s nukleárními zbraněmi.“ V neposlední řadě k tomu podle Birda patřila i role vědců ve společnosti a jejich role ve veřejné debatě. V době McCarthyismu, kdy američtí politici nepohodlné občany označovali za komunistické špiony a vláčeli je soudy, to pro levicově orientovaného fyzika bylo kritické téma.

Nolanova novinka vedle výše zmíněného nakonec zaujme ještě obsazením plným hereckých hvězd. Spolu se zmíněným Cillianem Murphym, Emily Blunt, Robertem Downey Jr. a Mattem Damonem se v ní objeví také Florence Pugh, Casey Affleck, Rami Malek, Kenneth Branagh a další. Na velká plátna Oppenheimer dorazí příští čtvrtek, tedy 20. července.

Barva už došla, růžové sklo ne. Džbány do kýčovité domácnosti filmové Barbie vyrobili Češi

Ručně foukané džbány pochází z dílen rodinné severočeské společnosti Klimchi. Ve filmu se objeví vůbec poprvé.

Filip HouskaFilip Houska

barbie-klimchi

Reprofoto: Architectural Digest / Klimchi

Margot Robbie coby Barbie vedle džbánů od Klimchi

0Zobrazit komentáře

Barbie musí mít vše růžové. Prostě vše. Růžové domy? Samozřejmě, když žije v Barbielandu. Růžové sedačky? Přece by neseděla na zelené. Růžová skluzavka? Není třeba odpovídat. Do růžova laděný šatník? Vyprovodíme se sami. Do výrazné barvy je potřeba vyladit i doplňky v domácnosti, například džbány na vodu. Ty ovšem v očekávaném hollywoodském filmu budou speciální ještě něčím jiným – a má to výrazný přesah do Česka.

Už příští týden na stříbrná plátna zamíří Barbie, hraný film inspirovaný nejslavnější panenkou od Mattela, v jehož hlavních rolích budou Margot Robbie coby Barbie a Ryan Gosling jako Ken. Příběh diváky zavede do bezstarostného Barbielandu, jednoho dne ale Barbie napadne nečekaná myšlenka – že někdy zemře. Jelikož plastový ráj není místem pro existenční krize, hrdinka se musí vydat do skutečného světa zjistit, jak se věci mají.

Na fiktivním a až kýčovitě plastickém Barbielandu, na který během tvorby v hollywoodských studiích padlo tolik růžové barvy, že dvornímu dodavateli došly jakékoliv její zásoby, se svým způsobem podíleli i Češi. Přesněji řečeno společnost Klimchi ze severočeského Kamenického Šenova. A jak je možné tušit, na návrhu skluzavky, venkovního posezení nebo sporťáku se nepodílí. Naopak Barbie vybavili domácnost.

Česká sklářská firma, jejíž příběh jsme se zakladatelem Lukášem Klimčákem pokryli už dříve, pro produkci zajistila ručně foukané džbány z edice Rosaline Hobnail, a to v nízké a vysoké variantě, které jsou od základu vyráběny v růžovém odstínu. „Jsem nadšený, že naše růžové džbány budou mít svůj velký filmový debut ve snímku Barbie,“ uvádí Klimčák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je pro mě obrovskou poctou vidět naše výrobky spojené s takovým projektem a po boku slavných herců. Snažíme se českému sklu dělat dobré jméno v zahraničí a toto je další dílek do skládačky. Hobnailový džbán je první a nejúspěšnější produkt od Klimchi. V naší rodinné sklárně se vyrábí už několik desetiletí,“ doplňuje zakladatel firmy.

Barbie má v Česku premiéru 20. července, za oceánem o den později. Ve stejnou dobu se navíc pro vybrané šťastlivce otevře i poměrně unikátní záležitost v podobě ubytování v tom nejrůžovějším domě, který je minimálně v kalifornském Malibu k dispozici. Za projektem stojí portál Airbnb, který dá okusit, jak by se asi bydlelo v kůži jednoho z nejslavnějších párů.