Organické tvary z 3D tisku na hladině. Unikátní loď MAMBO demonstruje možnosti nových technologií

mambo-boat1

Foto: Moi Composites

MAMBO je netradičně vypadající člun, vyrobený netradičními způsoby

0Zobrazit komentáře

Obří luxusní jachty, rychlé vodní čluny i jedinečné plovoucí domy, to všechno bylo k vidění na letošní Boat Show konané v italských Benátkách. Návštěvníci si ovšem během této akce mohli prohlédnout i unikátní člun pod názvem MAMBO, který byl skutečnou raritou mezi vystavovanými plavidly.

To je patrné již na první pohled. Tělo člunu působí až organickým dojmem, čemuž nahrávají linie lodi i vedví rozeklaná příď. Za tím stojí způsob výroby trupu lodi, díky kterému se může pochlubit titulem světově prvního plavidla ze sklolaminátu vytvořeného pomocí 3D tisku.

Loď Motor Aditive Manufacturing Boat (zkráceně MAMBO) je tvořena procesem zvaným CFM, což vychází ze spojení Continuous Fiber Manufacturing. Jedná se o využití dvou robotických zařízení, jež do požadovaného tvaru nanášejí a pomocí UV světla rovnou i vytvrzují kombinaci sklolaminátu a termosetické pryskyřice.

mambo-boat6

Foto: Moi Composites

Tvary lodi MAMBO

Tato technologie umožňuje vytvářet objekty s obdobnými vlastnostmi, jako mají ty ze sklolaminátu vyráběny tradičními postupy. V tomto případě však není pro tvarování zapotřebí žádných forem ani jiných speciálních nástrojů. To má vliv na rychlost produkce, ale také na daleko nižší náklady na výrobu nejrůznějších objektů. Navíc technologie zaručuje, že při zahřátí nebude docházet k deformaci trupu lodi.

V případě lodi MAMBO je tímto způsobem vyrobeno několik částí, které se následně laminováním pojí dohromady v jeden celek. To má na starosti italská loděnice Catmarine. Za samotným projektem ovšem stojí společnost Moi Composites založena na polytechnické univerzitě v Milánu.

mambo-boat3

Foto: Moi Composites

Robotické rameno při tisku

mambo-boat2

Foto: Moi Composites

Detail tisku lodi

Náplní společnosti Moi je zakázková výroba objektů všech tvarů a velikostí, které jsou vyráběny právě pomocí technologie CFM. Projekt lodi MAMBO má ryze demonstrační charakter a Moi na ní chtělo návštěvníkům (a především ostatním výrobcům lodí) představit rozsáhlé možnosti této technologie. Se sériovou výrobou MAMBO se tudíž nepočítá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To možná leckteré návštěvníky benátské přehlídky zklamalo. Jedná se totiž o velice atraktivní plavidlo s jedinečným tvarem, korkovou podlahou, sedačkami v bílé kůži, navigačním systémem a motorem o výkonu 115 koňských sil. Celkové rozměry plavidla jsou 6,5 metru na délku, 2,5 metru na šířku a jeho váha se pohybuje okolo 800 kilogramů. Lze ovšem předpokládat, že pokud se najde dostatečně motivovaný, movitý zájemce, Moi mu takovouto loď s radostí vytiskne.

mambo-boat7

Foto: Moi Composites

Člun je plně funkční a připraven na vyjížďku

mambo-boat4

Foto: Moi Composites

Detail lodi MAMBO

mambo-boat5

Foto: Moi Composites

Trup lodi před dalšími úpravami

Papež František s pohonem budoucnosti. Po Dacii se jeho novým papamobilem stává vodíková specialitka od Toyoty

papamobil-1

Foto: Toyota

Papamobil z vodíkové Toyoty Mirai

0Zobrazit komentáře

Papeže Františka můžeme označit za progresivního papeže, který se snaží s moderními technologiemi propojovat i tak zkostnatělou instituci, jakou je katolická církev, a sám jít v tom ohledu tím nejlepším příkladem. Svědčí to tom i jeho nový papamobil, který je poháněn technologií vodíkových článků.

Papež František je osobou, která je neustále zahrnována impozantními dary, mnohdy ryze světského charakteru, které mohou občas působit poněkud nepatřičně. Například představa Svatého otce prohánějícího se Vatikánem na motocyklu Harley-Davidson, který obdržel v roce 2013, je poněkud úsměvná. To samé platí i o vozu, který obdržel od Lamborghini.

Byť by byl papamobil vycházející z luxusního modelu Huracán velmi stylovou záležitostí, papež František se jej raději rozhodl věnovat na dobročinné účely, stejně jako zmíněný motocykl. Jak je o Svatém otci známo, preferuje spíše asketický způsob života, a proto dal v minulém roce před Lamborghini přednost Dacii Duster, tedy jednomu z nejdostupnějších SUV modelů na evropském trhu.

a-hydrogen-popemobile-for-his-holiness-pope-francis-1-min

Foto: Toyota

Trubková konstrukce zaručí dobrou viditelnost Svatého otce

Ani ne po roce však hlava římskokatolické církve svůj vozový park opět obměňuje. Namísto askeze nyní zvolil nejmodernější technologii. Poznávací značka SCV1 označující vatikánský papamobil byla umístěna na Toyotu Mirai poháněnou vodíkovým pohonem. Stejně jako v případě Dusteru i Toyota upravila vůz tak, aby co možná nejlépe odpovídal Františkovým potřebám.

Mezi ně patří především nutnost být vidět. To znamená, že zadní část 5,1 metru dlouhého sedanu přišla o vrchní část se střechou, kterou nahradila minimálně prosklená trubková konstrukce sahající do výšky 2,7 metru. Díky ní se může papež ve voze pohodlně postavit a posílat zdravice všem v okolí. Dobře jej bude vidět i v momentě, kdy se posadí na speciální bíle čalouněné sedadlo, a to i za šera díky nainstalovanému osvětlení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu s moderní technologií vodíku jde ruku v ruce také udržitelnost. A přesně ta je důvodem, proč papež František v minulém roce během své návštěvy Japonska přijal tento dar od Toyoty. V minulosti totiž několikrát vybízel k větší ohleduplnosti vůči životnímu prostředí a ve jménu svých kázání chce také jít tím nejlepším příkladem.

Palivové články jsou schopny na jedno natankování odvézt papeže až 500 kilometrů daleko a přitom produkovat jako jedinou odpadní látku vodu. Existují celkem dva exempláře tohoto unikátního automobilu, přičemž jeden z nich nyní papež přijal ve svém sídle ve Vatikánu. Jak je na tom tento miniaturní městský stát s vodíkovou infrastrukturou, je ovšem otázkou.

a-hydrogen-popemobile-for-his-holiness-pope-francis-10-min

Foto: Toyota

Papež František přebírá svůj nový papamobil

Mirai se stává dalším dílkem skládačky, pomocí které chce František změnit tvář celé katolické církve a více ji přiblížit světu 21. století. Kromě udržitelnosti patří k dalším aktuálním tématům, kterým se papež František věnuje, také problematika umělé inteligence. Před jejím nebezpečím varuje pravidelně a v poměrně nedávné době se také spojil s Microsoftem či IBM, s nimiž definoval principy tzv. etické umělé inteligence.

Zda to bude stačit na to, aby se papežovi podařilo rozšířit počty stoupenců křesťanské víry, kterých je v dnešní době okolo 2,1 miliardy, je těžké odhadovat. Nicméně Františkovo vystupování budí pozornost po celém světě a jeho otevřený přístup k některým citlivým tématům dává jasně najevo, že katolická církev se mění a chce být vírou i pro nové generace.

a-hydrogen-popemobile-for-his-holiness-pope-francis-13-min

Foto: Toyota

Díky osvětlení bude papež dobře viditelný za jakýchkoliv podmínek