Organické tvary z 3D tisku na hladině. Unikátní loď MAMBO demonstruje možnosti nových technologií
Obří luxusní jachty, rychlé vodní čluny i jedinečné plovoucí domy, to všechno bylo k vidění na letošní Boat Show konané v italských Benátkách. Návštěvníci si ovšem během této akce mohli prohlédnout i unikátní člun pod názvem MAMBO, který byl skutečnou raritou mezi vystavovanými plavidly.
To je patrné již na první pohled. Tělo člunu působí až organickým dojmem, čemuž nahrávají linie lodi i vedví rozeklaná příď. Za tím stojí způsob výroby trupu lodi, díky kterému se může pochlubit titulem světově prvního plavidla ze sklolaminátu vytvořeného pomocí 3D tisku.
Loď Motor Aditive Manufacturing Boat (zkráceně MAMBO) je tvořena procesem zvaným CFM, což vychází ze spojení Continuous Fiber Manufacturing. Jedná se o využití dvou robotických zařízení, jež do požadovaného tvaru nanášejí a pomocí UV světla rovnou i vytvrzují kombinaci sklolaminátu a termosetické pryskyřice.
Tato technologie umožňuje vytvářet objekty s obdobnými vlastnostmi, jako mají ty ze sklolaminátu vyráběny tradičními postupy. V tomto případě však není pro tvarování zapotřebí žádných forem ani jiných speciálních nástrojů. To má vliv na rychlost produkce, ale také na daleko nižší náklady na výrobu nejrůznějších objektů. Navíc technologie zaručuje, že při zahřátí nebude docházet k deformaci trupu lodi.
V případě lodi MAMBO je tímto způsobem vyrobeno několik částí, které se následně laminováním pojí dohromady v jeden celek. To má na starosti italská loděnice Catmarine. Za samotným projektem ovšem stojí společnost Moi Composites založena na polytechnické univerzitě v Milánu.
Náplní společnosti Moi je zakázková výroba objektů všech tvarů a velikostí, které jsou vyráběny právě pomocí technologie CFM. Projekt lodi MAMBO má ryze demonstrační charakter a Moi na ní chtělo návštěvníkům (a především ostatním výrobcům lodí) představit rozsáhlé možnosti této technologie. Se sériovou výrobou MAMBO se tudíž nepočítá.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTo možná leckteré návštěvníky benátské přehlídky zklamalo. Jedná se totiž o velice atraktivní plavidlo s jedinečným tvarem, korkovou podlahou, sedačkami v bílé kůži, navigačním systémem a motorem o výkonu 115 koňských sil. Celkové rozměry plavidla jsou 6,5 metru na délku, 2,5 metru na šířku a jeho váha se pohybuje okolo 800 kilogramů. Lze ovšem předpokládat, že pokud se najde dostatečně motivovaný, movitý zájemce, Moi mu takovouto loď s radostí vytiskne.