Oscary historicky opanoval jihokorejský snímek Parazit. Netflix i přes desítky nominací téměř propadl
Z letošních Oscarů, jejichž vyhlášení proběhlo dnes v noci, si nakonec zlatou sošku neodnesla ani režisérka Dcery, ani česká vedoucí výpravy Králíčka Jojo. I přes velký počet nominací téměř neuspěl ani Netflix. Nejznámější filmové ceny se nicméně do historie zapsaly jiným způsobem – velkým vítězstvím jihokorejské kinematografie.
Žánrový chameleon Parazit režiséra Džun-ho Pona patřil mezi filmovými fanoušky k jedněm z nejdiskutovanějších filmů roku. Jeho prvním velkým úspěchem byla Zlatá palma na filmovém festivalu v Cannes.
I když jsou zde většinou oceňovány filmy, které většinového člověka příliš nezaujmou, v jádru sociální drama o neočekávaném vzestupu jihokorejské rodiny se stalo poměrně oblíbeným napříč mnoha diváckými skupinami. Za nejoblíbenější film rok ho označil mezi jinými také Elon Musk.
Nyní se Parazit stal nejen prvním filmem z Jižní Koreje, který vyhrál cenu Akademie za nejlepší film a nejlepší režii, ale také historicky prvním neanglicky mluvícím snímkem úspěšným v těchto kategoriích. Vyhrál přitom také v kategorii mezinárodního filmu, kde byla v roce 2018 oceněna mexická Roma, také nominovaná i na hlavní ceny. Parazit pak kombinaci tří zásadních Oscarů doplnil ještě důležitou cenou za původní scénář.
Z 24 nominací jen dvě sošky
Podobně jako na nedávných Zlatých glóbech naopak až v překvapivém měřítku neuspěly filmy Netflixu. Ten si ze závratného počtu 24 nominací (nejvíce ze všech studií) odnesl pouze dvě výhry, pro Lauru Dern za vedlejší roli v Manželské historii a pro American Factory za nejlepší celovečerní dokument.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJe zajímavé, že zjevný favorit Irčan s deseti nominacemi nevyhrál ani jednou. Jak režisér Martin Scorsese, tak jeho spolupracovníci přitom patří k nejváženějším jménům v Hollywoodu.
Snad s výjimkou ocenění velmi netypického soundtracku filmu Joker a vítězství Tarantinova Tenkrát v Hollywoodu jen v jediné „velké“ kategorii byly ostatní ceny rozděleny poměrně standardním způsobem.
Joker, který měl s číslem jedenáct nejvíce nominací, kromě soundtracku vyhrál také Oscara za nejlepší herecký výkon Joaquina Phoenixe. Druhého Oscara si odnesl kameraman Roger Deakins za „jednozáběrové“ válečné drama 1917, které v kategorii vizuálních efektů zajímavě porazilo Avengers: Endgame i Lvího krále.
Filmu 1917 rovněž patřilo, zejména po Zlatých glóbech a cenách BAFTA, k favoritům na hlavní ceny, uspělo však pouze v technických kategoriích. Letošní Oscary se tak dá shrnout jako historické z hlediska bezprecendentní otevřenosti zahraničním filmům a naopak překvapivě skoupé k naplňování očekávání a oceňování zavedených Hollywoodských značek a jmen.
Je také otázkou, co relativní neúspěch znamená pro Netflix, který se po televizi snaží ve velkém prorazit také v celovečerní kinematografii. Na druhou stranu určitě nelze hovořit o naprostém selhání, jednak kvůli loňské Romě a jednak kvůli samotnému počtu nominací. Vzhledem k obřím investicím do obsahu i následného marketingu je však jasné, že Netflix by rád jistě víc.
Můžeme tak očekávat, že příští rok se svými filmy největší streamovací služba na světě zaútočí znovu. Podle deníku The Wall Street Journal jen za zmíněné filmy Irčan a Manželská historie Netflix utratil desítky milionů dolarů. Za propagaci k různým cenám měl zaplatit celkem přes 100 milionů dolarů, přičemž nejvíce mělo jít právě těmto dvěma titulům. Tradiční studia přitom utrácí před Oscary a dalšími cenami typicky kolem 5 až 20 milionů dolarů.