Oslo nabídne s elektroauty od Jaguaru první bezdrátově nabíjené taxíky na světě. Ani čekání tak už nebude ztráta času
Že jsou Norové největšími evropskými nadšenci pro elektromobilitu, je všeobecně známý fakt. Jen za loňský rok zde podle statistik vzrostl trh s elektromobily o 30 %, a to na 268 tisíc čistě elektrických vozů a téměř 120 tisíc provozovaných plug-in hybridů. Čistě elektrickým vozům se v této severské zemi podařilo dosáhnout postavení, ve kterém tvoří 42 % ze všech nově prodaných vozidel. Na tamních silnicích není tedy vůbec žádný problém narazit na elektrické Golfy, Nissany, Tesly a další elektromobily. Konkrétně Model 3 se zde v loňském roce stal vůbec nejprodávanějším osobním automobilem.
Nejvíce elektromobilů bychom našli v hlavním městě Oslu, které nabízí také nejvyšší počet nabíjecích míst. Již brzy však vybraní řidiči nebudou muset kvůli dobíjení svého vozu k nabíjecím stanicím vůbec zajíždět. Oslo totiž chce jako první město na světě vybudovat infrastrukturu, díky které budou vozy tamní taxislužby nabíjeny bezdrátově.
Tento úmysl Oslo oznámilo již začátkem loňského roku, jak informoval magazín The Verge. Nyní ovšem nabrala tato bezdrátová vize mnohem reálnějších obrysů díky spolupráci norské metropole s několika důležitými partnery, ke kterým nově přibyla také automobilka Jaguar. Ta se rozhodla městu dodat své elektromobily vybavené tou správnou technologií.
Čekání na klienta nebude jen zbytečným postáváním
Na projektu pojmenovaném ElectriCity se mimo norské metropole a britské automobilky podílí také americká technologická společnosti Momentum Dynamics, místní největší poskytovatel nabíjecích stanic Fortum Recharge a provozovatel taxislužby Cabonline. Právě tento přepravce obdrží 25 elektrických Jaguarů I-Pace, patřících do segmentu velkých SUV.
Vozy budou vybaveny potřebnou technologií dodávanou společnosti Momentum Dynamics, která umožní nabíjení ze sítě instalované Fortum Recharge. Ta bude síť zároveň napájet potřebnou energií. Řidiči elektrických taxíků tedy nebudou muset trávit desítky minut u dobíjecích stanic, ale pro nabití se bude jen stačit zařadit do fronty, ve které vozy běžně čekají na zákazníka.
Pod vyznačenými místy na stání se budou nacházet indukční desky, které při indikaci vozu zahájí bezdrátové nabíjení akumulátoru výkonem 50 až 75 kW. Bez jakéhokoliv fyzického propojení budou vozy tímto způsobem nabíjeny v průměru 6 až 8 minut za jakéhokoliv počasí, tedy i v zimním období či během deště. Řidiči vozů taxi tedy budou zákazníkům vždy k dispozici a dojezd je bude trápit jen minimálně.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsOslo chce zahájit testování této novinky v rámci svých snah o snížení produkce emisí o 95 % do roku 2030. Jedním z kroků, jak chce tohoto odvážného kroku docílit, je absolutní uhlíková neutralita právě taxislužeb operujících ve městě, a to do roku 2024. Tím hlavní město navazuje na rozhodnutí celé země začít od roku 2025 prodávat na celém území Norska pouze uhlíkově neutrální automobily.
Pokud budou vybavovány tou správnou technologií, časem by se bezdrátové nabíjení mohlo přesunout i do sektoru osobní dopravy a nabízet řidičům krátké dobíjení, například při stání na semaforech či vyhrazených parkovacích místech. Podobné bezdrátové nabíjení taxíků chtějí nicméně brzy začít testovat také britská města Coventry a Nottingham.