Ostrava předběhla Prahu, na letiště tam pojede elektrovlak. Na jedno nabití zdolá až 80 kilometrů

České dráhy jednotku zatím nasadí v Moravskoslezském kraji, během roku 2026 dostanou dalších 15 kusů, budou nejspíš jezdit tamtéž.

Luboš KrečLuboš Kreč

navrh-bez-nazvu-2

Foto: Škoda Group / Canva Pro/CzechCrunch

První český bateriový vlak

0Zobrazit komentáře

S novým jízdním řádem na železnici, který vstoupil v platnost v polovině prosince, dochází i technologické změně – na tratě v Moravskoslezském kraji vyjede první vlak s bateriovým pohonem. Do dvou let k němu přibudou další, Český drahám je dodá společnost Škoda Group ze skupiny PPF.

Vlaky vyvinula právě plzeňská Škoda a budou jezdit na trati z Veřovic na Novojičínsku přes Štramberk, Kopřivnici, Příbor a Studénku do Ostravy. Mluvčí Škody Group Jan Švehla uvedl, že vlaky vycházejí z elektrických jednotek RegioPanter, ale mohou jezdit i na neelektrifikovaných tratích. Dojezd vlaku na baterie je 80 kilometrů.

Lidé z Novojičínska díky tomu získají celodenní přímé vlakové spojení s krajským městem. Dosud na lince S8 při cestě do Ostravy museli většinou přestupovat ve Studénce. V létě budou navíc vybrané spoje této linky zajíždět i k letišti v Mošnově. Praha se vlaku v Ruzyni dočká až ve 30. letech.

Vlak je dlouhý téměř 53 metrů. Je v něm 140 míst k sezení, celkem se do něj vejde 323 cestujících. Vlak je bezbariérový, je v něm wi-fi, klimatizace, kamerový systém či odbavovací systém, v němž lze platit kreditní kartou.

Vlak se může dobíjet za jízdy pod elektrickou trolejí nebo když pod ní stojí ve stanici, ale také třeba připojením vysokonapěťového kabelu v koncové stanici. Vlak dokáže při pohonu na baterii jet rychlostí 120 km/h, v trolejovém módu zvládne až 160 km/h.

České dráhy už podle náměstka jejich generálního ředitele Jiřího Ješety objednaly od Škody dalších 15 vozů, které budou k dispozici na konci roku 2026. „To jsou ale úplně nové bateriové vlaky, které se začínají vyrábět, vyvíjet a schvalovat. Kdežto první čtyři jednotky jsou vlastně standardní RegioPantery dovybavené bateriemi,“ řekl už dříve Ješeta. Také tyto vlaky mají jezdit v Moravskoslezském kraji.

Vláda už ale vypsala dotační program, aby elektrovlaků bylo v Česku – je v něm 15 miliard korun z modernizačního fondu a žadatalé o příspěvek na nákup ekologičtějších sousprav se mohou hlásit do jara 2025.

S využitím ČTK.