Očekávaný vlak na letiště zastaví v Praze v devíti stanicích. Podívejte se, jak budou vypadat

Vlak z centra Prahy do Kladna s odbočkou na letiště by měl začít jezdit ve třicátých letech. Podívejte se, na kterých zastávkách v Praze zastaví.

Eliška NováEliška Nová

dlouhamile

Foto: Správa železnic

Terminál Dlouhá Míle, jedno ze zastavení na trati na letiště

0Zobrazit komentáře

Až jednou pojede, tak vlak mezi Masarykovým nádražím a pražským Letištěm Václava Havla projede devíti zastávkami. Některé už existují, jiné budou novostavbou. U všech ale platí, že se v jednotlivých zastávkách veřejný prostor zásadně promění. CzechCrunch dal nyní dohromady vizualizace a popis všech plánovaných devíti zastávek. Podívejte se, jak budou vypadat.

„Je to jeden z nejrozsáhlejších a nejsložitějších infrastrukturních projektů v Česku, celkové náklady přesahují 50 miliard korun,“ uvádí tisková mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová s tím, že finance na projekt jdou jak z národních, tak evropských zdrojů. I když se v minulosti hovořilo o tom, že příprava trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na ruzyňské letiště má zpoždění, správce železniční cesty stále uvádí termín dokončení na přelomu let 2029 a 2030.

Co se týče jednotlivých stanic na trati, celkové náklady ještě nejsou jasné. Některé zastávky jsou totiž stále v přípravné fázi a ceny mají být upřesněny v projektové dokumentaci. Známá je ale částka za proměnu Masarykova nádraží, která bude stát 3,4 miliardy korun. Úsek mezi Bubny a Výstavištěm, a to včetně nádraží na obou těchto zastávkách, pak vyjde na 4,7 miliardy korun.

Při budování trasy chce stát využít také soukromého kapitálu v takzvaném PPP projektu, konkrétně pro trať mezi Veleslavínem a letištěm. Počítá se také s ražením tunelů, a to mezi Dejvicemi a Veleslavínem. „Zde aktuálně běží příprava na projednání dopadu na životní prostředí, projekt bude následně pokračovat do povolovacího procesu,“ dodává Friebová.

Podívejte se v galeriích níže, jak bude devět železničních zastávek z centra Prahy až na letiště, vypadat.

Masarykovo nádraží

Z nejstaršího koncového pražského nádraží by měly vlaky vyjíždět. Aktuálně se kvůli tomu přistavují dvě koleje, které by měly sousedit s budovou Masaryčka od Zahy Hadid. Jejich celkový počet tak stoupne na devět. Správa železnic tu také chystá přestřešení kolejiště, díky čemuž vznikne nový veřejný prostor. Seshora pak povedou eskalátory přímo na nástupiště. A také rychlejší cesta napříč Prahou. Střecha usnadní především cestu mezi Florencí a hlavním nádražím.


Bubny

Původní nádraží v Bubnech bude nově sloužit jako památník těch, kteří odsud odjeli na poslední cestu směrem do nacistických koncentračních táborů. S Bubny se ale na trase stále počítá, jen tu vznikne nové nádraží, které Správa železnic začala stavět už na začátku loňského roku. Nádraží se přesune blíž rekonstruovanému Negrelliho viaduktu, bude tedy blíž i stanici metra Vltavská. Přibyde tu také kolej a počítá se rovněž se vznikem nové lávky, která povede do Stromovky. Projekt Jakuba Ciglera počítá mimochodem také s náměstím, ostatně v okolí nádraží by měla vzniknout nejen celá nová čtvrť, ale také Vltavská filharmonie.


Výstaviště

Na Výstavišti vznikne zcela nová zastávka. Trať tu bude rovněž dvojkolejná a povede nad úrovní terénu po několika mostních estakádách. I tady se počítá se vznikem pěší lávky, která usnadní cestu na nádraží z Letné. Díky nové trati se uvolní některé drážní pozemky, ostatně už teď tu vznikla cesta pro pěší a cyklisty. Ta mimochodem po dlouhých letech propojila Letnou s Holešovicemi – dvě čtvrti pod Prahou 7, které rozdělovaly právě koleje. Zároveň se počítá s tím, že u zastávky vzniknou obchodní prostory.


Dejvice

Staré dejvické nádraží patří k těm nejkrásnějším v Praze, po cestě na letiště ovšem lidé budou využívat podzemní dvojkolejnou stanici, která bude mít společný vestibul se stanicí metra Hradčanská. Díky tomu vznikne i snadný přestup na tramvaje na povrchu. Druhý vestibul stanice je navržený západně u křižovatky Dejvické a Eliášovy ulice.

Vestibul i trať budou v podzemí a část tunelu pro železnici sousedí přímo se stěnou tunelu Blanka. Ve Stromovce ale vlak vyjede opět na povrch. Díky vedení trati v tunelech se uvolní koridor takzvané buštěhradské dráhy, která vede mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Vzniknout by tu měla Zelená radiála, místo pro cyklostezku, hřiště a odpočinkové plochy. Propojit by se tak mohla Stromovka se Šáreckým údolím.


Veleslavín

Ve Veleslavíně počítá Správa železnic rovněž s novostavbou. I ta ale zůstane lidem z ulice skrytá, bude totiž rovněž podzemní. To znamená, že přestoupit na vlak bude možné přímo z vestibulu metra. Podobné řešení zvolila Správa železnic v Česku vůbec poprvé. Sloužit by nová stanice měla nejen těm, kdo pojedou na letiště, fungovat by měla i jako klíčový přestupní bod pražské veřejné dopravy. Schází se tu tramvaje, autobusy, metro a vlak.

Design stanice vyšel z architektonické soutěže, ve které uspělo studio Idhea Architekti. Ti se soustředili na ekologický aspekt stavby, budou tu tak vzrostlé stromy i zelené střechy. Vybrané prvky návrhu by zároveň měly posloužit jako jednotící design na dalších stanicích trati. Kromě dvou průjezdných kolejí tu budou také dvě koleje pro ukončování části spojů z Kladna. Stará nádražní budova tu zůstane zachována.


Liboc

V minulém století tato malebná čtvrť Prahy 6 železniční zastávku měla, v osmdesátých letech byla ale zrušená. Obnoví se právě s budováním trati na letiště. Byť ne na původním místě, ale o pár desítek metrů dál. V Liboci vznikne novostavba, která má kromě snadného spojení na letiště přinést místním benefit v podobě rychlé cesty do centra Prahy. Součástí nádraží je podchod, který má umožnit komfortní přístup.


Ruzyně

Stanice už tady existuje, Správa železnic ale stávající budovu hodlá zbourat. Stanice se přesune na opačnou stranu ulice Drnovská. Nová ruzyňská zastávka by měla mít větší kapacitu, zároveň by ale měla například usnadnit průjezd cyklistům. Stanice bude mít jediné ostrovní nástupiště, které umožní snadný přestup mezi vlaky od Kladna a na letiště.


Dlouhá Míle

Ve stanici Dlouhá Míle vznikne nový terminál, který bude zásadní pro přestup mezi jednotlivými druhy dopravy. Nádraží bude napojené na autobusové linky a tramvajovou trať. Bude tu také parkoviště P+R, které se bude zároveň nacházet blízko Pražského okruhu. To by mělo ulevit dopravě v Praze 6. Za architektonickým návrhem stojí Afry a Pavlíček Hulín architekti.

Bezbariérový terminál si bude hrát se střechami, jejich výška se totiž mění podle jednotlivých částí objektu. Nejnižší je nad autobusovými nádražími, stoupá pak k hlavnímu vstupu do podzemní části s přestupem na vlak. Ve střední části je střecha prosklená, na jižní jsou fotovoltaické panely. Počítá se také s čekárnou i drobnými obchody. I toto nádraží myslí na ekologii, počítá se zelenými střechami i zadržováním dešťové vody.


Letiště Václava Havla

Na tuto zastávku čeká Praha už mnoho let. Spojení mezi letištěm a centrem dlouhodobě chybí. Původně sem mělo jezdit metro, nakonec je to tedy vlak. Železniční zastávka počítá s jedním ostrovním nádražím, které bude mít z každé strany kolej, což má umožnit snadný a rychlý přestup cestujících. Nástupiště má být navíc spojeno podchody s oběma letištními terminály. Stanice má být zároveň připravená ke zprůjezdnění. Trať by totiž v budoucnu měla vést směrem na Kladno přes odbočku Jeneček, díky čemuž by vznikla velká smyčka. Stanici Správa železnic koordinuje s pražským letištěm, které se také chystá na další rozvoj.

Kdo naváže na Čestmíra Strakatého nebo Snuggs? Nominujte své favority v Czech Social Awards

Letošní ročník cen pro nejvydařenější projekty na sociálních sítích má patnáct kategorií. Své favority může veřejnost nominovat do konce září.

Marta PlecitáMarta Plecitá

czech-social-awards

Foto: Petr Lebeda

Čestmír Strakatý – vítěz kategorie Osobnost, Czech Social Awards 2023

Ceny Czech Social Awards otevírají druhou dekádu své existence. V minulých letech v nich uspěla velká jména české social media scény, jakými jsou Čestmír Strakatý, Karel Kovy Kovář nebo značka Snuggs, letošní vítěze budeme znát za dva měsíce. Projekt, který začínal v komorní podobě jako Blogerka roku, se za jedenáct let proměnil v prestižní událost českého online světa. Přibyly nové kategorie a roste počet veřejných hlasů, které rozhodují o vítězích. „V loňském roce jich přišlo celkem 45 800, letos očekáváme ještě vyšší počet,“ říká zakladatelka iniciativy Michaela Derynková.

Co musí splňovat social media projekt, aby měl šanci na vítězství? Každý uživatel má svá vlastní kritéria a závisí to také na zaměření konkrétního mediálního produktu. Zatímco u podcastů lidé hledají inspiraci, rozšíření obzorů nebo čistě zábavu, u aplikací se rozhodují spíš podle uživatelské přívětivosti nebo praktičnosti. I proto vznikly nové kategorie, aby bylo oceňování co nejpestřejší a zároveň nejspravedlivější.

Kategorie cen Czech Social Awards 2024
Přihlášení v těchto kategoriích je pro projekty bezplatné.

Osobnost – Ocenění jednotlivců, kteří se významně podíleli na formování a obohacení prostoru na sociálních sítích během uplynulého roku.

Podcast – Tato kategorie si klade za cíl ocenit podcasty výrazně se vymykající svou kvalitou, originalitou i schopností oslovit a zapojit své posluchače.

Generace Z – Ocenění pro mladé tvůrce na sociálních sítích, kteří věkově patří do generace Z a zároveň generaci Z oslovují.

Digitální tvůrce – Ocenění pro talentované jednotlivce nebo týmy, jež vynikají v tvorbě digitálního obsahu a kreativních projektů.

Média – Kategorie sleduje práci českých médií na sociálních sítích, a to bez ohledu na velikost či zaměření redakcí, aby reflektovala pestrost a inovativnost mediálního prostředí.

Projekt – Tato oblast je určena pro projekty a značky, které využívají sociální sítě a digitální platformy k dosažení pozitivního dopadu ve společnosti. Ty mohou zahrnovat různé iniciativy, jako jsou charitativní kampaně, ekologické nebo sociální projekty a inovativní iniciativy, které se zaměřují na zlepšení života lidí nebo ochranu životního prostředí.

Veřejná správa – Ocenění v této kategorii podtrhuje význam moderní a otevřené státní správy, která aktivně využívá digitální platformy k budování důvěry, zapojování veřejnosti a poskytování aktuálních a důležitých informací. Tato kategorie zároveň inspiruje další veřejné instituce k inovativnímu a efektivnímu využívání digitálních nástrojů.

Kromě těchto kategorií otevírají organizátoři dalších osm komerčních. Přihlášení do nich je zpoplatněno. Za jedenáct let se podle Michaely Derynkové v oceněních změnilo i mnoho dalšího. Zmíněný první rok byl zaměřený čistě na blogerky, postupující ročníky pak sledovaly růst popularity osobností na YouTube a Instagramu. Letošní vyhlášení si všímá také komunikace firem a veřejných institucí na sociálních sítích. I to odráží nové trendy a pestrost online světa.

Chceme dál inspirovat a podporovat kreativitu a spolupráci mezi tvůrci, značkami a institucemi. To nás motivuje nepřestat. Chceme být platformou, která oceňuje smysluplnou práci jednotlivců i týmů a pomáhá formovat budoucnost digitálního prostoru,“ vysvětluje Michaela Derynková, která je zároveň zakladatelkou agentury Imedium, kde se specializují na spolupráci s influencery a vytváření kampaní s vybranými značkami.

Komerční kategorie Czech Social Awards 2024
Přihlášení v těchto kategoriích je pro projekty zpoplatněno.

Značka – Ocenění značek, které se vynikajícím způsobem angažují na sociálních sítích, vynikají ve svém contentu, komunikaci a schopnosti zapojit uživatele.

Startup – Tato kategorie je určena pro inspirativní brandy, které se na sociálních sítích pohybují maximálně dva roky a dokázaly plně využít svou sílu k růstu a budování své pozice. Oceňuje dynamiku a průbojnost mladých značek, které i přes své krátké působení dokázaly na sociálních sítích zaujmout.

Influencer marketing – Tato kategorie vyzdvihne nejlepší spolupráce a kampaně mezi značkami a influencery, kteří vynikají ve své kreativitě.

Kampaň – Kategorie pro úspěšné a inspirativní kampaně, které excelují v dosažených výsledcích na sociálních sítích.

Firemní podcast – Pro inspirativní podcasty vytvořené komerčními subjekty, vyčnívající v originalitě tématu, kvalitě obsahu a schopnosti oslovit cílovou skupinu.

Aplikace – Oceňuje mobilní aplikace, jež vynikají svou uživatelskou přívětivostí, inovací a schopností zapojit uživatele.

Video – Tato kategorie ocení komerční videa, která díky svému originálnímu zpracování, autenticitě či kreativitě dosáhla v propagacích či organicky výjimečných výsledků.

Agentura – Tato kategorie oceňuje agentury, které excelují ve strategii a tvorbě obsahu pro sociální sítě.

„Být výjimečným v digitálním prostoru.“ Tak zní claim akce, která vyvrcholí slavnostním vyhlášením během galavečera 28. listopadu 2024. Z projektů, které může veřejnost navrhovat online až do konce září 2024, odborná porota vybere v každé kategorii pětici nominovaných. Porotu tvoří odborníci z akademického prostředí společně s profesionály z marketingu, médií, neziskových organizací a mediálních agentur. „Tato různorodost v porotě zajistí široké spektrum pohledů a odborných znalostí pro objektivní a vyvážené hodnocení všech nominací,“ dodává Derynková.

O tom, kdo doplní řadu jmen vítězů minulých ročníků, jako je Čestmír Strakatý, Petr Mára, Karel Kovy Kovář, projekt Svoboda zvířat nebo značka Snuggs, nakonec v online hlasování rozhodne opět veřejnost. 

CC Native

Partnerem článku je Czech Social Awards