Ostrava zakázala elektrické koloběžky a elektrokola. Do centra s nimi už nesmíte

Před vstupem do historického centra tak obyvatele i turisty upozorní zvláštní dopravní značení zakazující vjezd cyklistů s přídavným pohonem.

Filip HouskaFilip Houska

elektrokolobezka_1

Foto: Yiting He/Unsplash

Elektrické koloběžky mají do historického centra Ostravy zákaz

0Zobrazit komentáře

Někteří na ně pro své rychlé přesuny po městě nedají dopustit, jiní proti nim naopak hlasitě brojí. Řeč je o elektrických koloběžkách a elektrických kolech, především pak těch sdílených, která neukáznění uživatelé mnohdy nevhodně parkují a omezují tak ostatní. Rázný krok nyní udělala Ostrava, jež koloběžky a kola na elektrický pohon zakázala. Prozatím ve svém historickém centru.

Nové opatření se týká obvodu Moravská Ostravy a Přívoz. Před vstupem do historického centra tak obyvatele i turisty upozorní zvláštní dopravní značení zakazující vjezd cyklistů s přídavným pohonem, myšleno tím elektrickým. Přídavný pohon nicméně nemusejí mít jen bicykly, ale také koloběžky. Proto se zákaz vztahuje na oba tyto dopravní prostředky.

Důvodem pro toto rozhodnutí je bezpečnost. Jak stojí v publikované veřejné vyhlášce, na kterou se odvolává blog Stavby v Moravskoslezském kraji, problémem je neukázněný pohyb uživatelů elektrických dopravních prostředků v pěší zóně, kde vjíždějí i na velmi frekventované chodníkové části. Na nich má být kvůli hladkému povrchu chodníků vyšší šance k nehodám.

Případná podklouznutí pak mohou ohrožovat nejen samotného jezdce, ale také okolní chodce. S tím se pojí i komplikovanější kontrola maximálního výkonu elektrifikovaných jízdních kol a koloběžek a dodržování jejich nejvyšší povolené rychlosti. Některé části města totiž svádějí k vyšší rychlosti, která může vést k vážným dopravním nehodám. Tomu se chce Ostrava vyhnout.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším negativním dopadem zvýšeného využívání těchto dopravních prostředků je podle úřadu i jejich odstavování na nevhodných místech, kde omezují pohyb chodců. Typicky třeba na zúžených chodníkových plochách, respektive v místech se zvýšenou intenzitou pohybu pěších. Problém má být také v parkování před obchody nebo restauracemi.

Nutno podotknout, že bezohledné parkování se týká především soukromých elektrických koloběžek a kol, nikoliv těch sdílených. V Ostravě totiž své elektrokoloběžky provozují startupy Bolt a Lime, které mají svá vyhrazená parkovací místa. Těch je v centru třetího největšího města republiky asi pětadvacet. Rychlost jejich prostředků je navíc v centru povolena ve výši maximálně 15 až 16 km/h.

Vedení Ostravy na dotaz CzechCrunche, zda se zákaz týká vysloveně i sdílených dopravních prostředků s elektrickým pohonem, zatím neodpovědělo.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

O tři roky později, ale přece. Tesla začíná s výrobou elektrických tahačů Semi

Elon Musk tahače, které ujedou až 800 kilometrů, představil v roce 2017, do prodeje měly první kusy dorazit v roce 2019.

Luboš KrečLuboš Kreč

0x0-semi_07

Foto: Tesla

Elektrický tahač Tesla Semi

0Zobrazit komentáře

Americká automobilka Tesla pošle do výroby po třech letech od startu produkce modelu Y nový vůz. Ovšem tentokrát to nebude osobák, nýbrž náklaďák. Elon Musk totiž na Twitter napsal, že v prosinci firma doručí společnosti Pepsi první elektrické tahače Semi. Ty měly být původně v prodeji už v roce 2019, ale takové zpoždění už je u Tesly vlastně standard.

„Mám radost, že můžu oznámit start produkce náklaďáků Tesla Semi s dodávkou pro Pepsi k 1. prosinci,“ uvedl Musk a připojil informaci, že vozy na jedno nabití ujedou až 500 mil (zhruba 800 kilometrů) a že jsou „super zábavné“.

Pepsi na ně čeká už docela dlouho, protože stovku těchto futuristicky vyhlížejících kamionů si nápojářský gigant objednal bezprostředně poté, co je Musk představil – v roce 2017. Premiéru měl tehdy mimochodem i druhá generace sporťáku Roadster, na něhož zájemci pořád čekají, stejně jako na hranatý Cybertruck.

Tahač Semi se měl vyrábět ve dvou specifikacích – s dojezdem 800 kilometrů za 180 tisíc dolarů (4,5 milionu korun) a s dojezdem 500 kilometrů za 150 tisíc dolarů. Američtí zájemci o ně ale museli složit zálohu dvacet tisíc dolarů a Tesla rezervace přestala letos v létě přijímat. Výroba kamionů se plně rozjede příští rok.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tesla není zdaleka jediná a ani první, kdo s elektrickými tahači přišel. Aktuálně sice čím dál víc zaznívá, že pro pohon velkých náklaďáků bude lepší vodík než akumulátor, zatím ale pořád převládají baterie. Kromě nechvalně proslulého startupu Nikola se na poli ale hodně snaží třeba Volvo, které už je dokonce nabízí zákazníkům. Amazon spolu s Rivianem zase plánuje výrobu elektrickým dodávek.

Samotná automobilka Tesla před pár dny ohlásila, že za třetí kvartál roku 2022 doručila zákazníkům opět rekordní počet vozů, a to 343 tisíc aut. Analytici ale čekali o něco lepší čísla, slabší výkon přičítají obecně ochlazení na světovém trhu.