Ostrava zakázala elektrické koloběžky a elektrokola. Do centra s nimi už nesmíte
Před vstupem do historického centra tak obyvatele i turisty upozorní zvláštní dopravní značení zakazující vjezd cyklistů s přídavným pohonem.
Někteří na ně pro své rychlé přesuny po městě nedají dopustit, jiní proti nim naopak hlasitě brojí. Řeč je o elektrických koloběžkách a elektrických kolech, především pak těch sdílených, která neukáznění uživatelé mnohdy nevhodně parkují a omezují tak ostatní. Rázný krok nyní udělala Ostrava, jež koloběžky a kola na elektrický pohon zakázala. Prozatím ve svém historickém centru.
Nové opatření se týká obvodu Moravská Ostravy a Přívoz. Před vstupem do historického centra tak obyvatele i turisty upozorní zvláštní dopravní značení zakazující vjezd cyklistů s přídavným pohonem, myšleno tím elektrickým. Přídavný pohon nicméně nemusejí mít jen bicykly, ale také koloběžky. Proto se zákaz vztahuje na oba tyto dopravní prostředky.
Důvodem pro toto rozhodnutí je bezpečnost. Jak stojí v publikované veřejné vyhlášce, na kterou se odvolává blog Stavby v Moravskoslezském kraji, problémem je neukázněný pohyb uživatelů elektrických dopravních prostředků v pěší zóně, kde vjíždějí i na velmi frekventované chodníkové části. Na nich má být kvůli hladkému povrchu chodníků vyšší šance k nehodám.
Případná podklouznutí pak mohou ohrožovat nejen samotného jezdce, ale také okolní chodce. S tím se pojí i komplikovanější kontrola maximálního výkonu elektrifikovaných jízdních kol a koloběžek a dodržování jejich nejvyšší povolené rychlosti. Některé části města totiž svádějí k vyšší rychlosti, která může vést k vážným dopravním nehodám. Tomu se chce Ostrava vyhnout.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDalším negativním dopadem zvýšeného využívání těchto dopravních prostředků je podle úřadu i jejich odstavování na nevhodných místech, kde omezují pohyb chodců. Typicky třeba na zúžených chodníkových plochách, respektive v místech se zvýšenou intenzitou pohybu pěších. Problém má být také v parkování před obchody nebo restauracemi.
Nutno podotknout, že bezohledné parkování se týká především soukromých elektrických koloběžek a kol, nikoliv těch sdílených. V Ostravě totiž své elektrokoloběžky provozují startupy Bolt a Lime, které mají svá vyhrazená parkovací místa. Těch je v centru třetího největšího města republiky asi pětadvacet. Rychlost jejich prostředků je navíc v centru povolena ve výši maximálně 15 až 16 km/h.
Vedení Ostravy na dotaz CzechCrunche, zda se zákaz týká vysloveně i sdílených dopravních prostředků s elektrickým pohonem, zatím neodpovědělo.