Otec a syn vybudovali půlmiliardový byznys, bez nějž se nerozjedou auta. Předávání firmy ale bolelo

Společnost Classic Oil vyrábí nemrznoucí směsi a prodává motorové oleje. V posledních letech silně roste, chystá také stamilionové investice.

Luboš KrečLuboš Kreč

classic-oil-mvpStory

Foto: Classic Oil / Filip Houska/CzechCrunch

Otec a syn Šrobovi z firmy Classic Oil

0Zobrazit komentáře

„Tati, do kolika tu dneska jsi?“ houkne Tomáš Šroba přes prosklenou stěnu do sousední kanceláře. „Do dvanácti,“ zazní tlumená odpověď. „Asi pojede na kolo,“ mávne rukou devětatřicetiletý CEO. Zní to jako téměř ideální symbióza mezi otcem zakladatelem a synem pokračovatelem, ale cesta k ní nebyla snadná. A nejde jen o to. V příběhu společnosti Classic Oil se protíná několik přímek, které symbolizují výzvy, jimž aktuálně čelí tuzemští podnikatelé – kromě generační výměny jde i o napojení na automobilový průmysl, závislost na německé ekonomice a potřebu urychlit automatizaci.

Kancelář Tomáše Šroby na letmý pohled vypadá, jako by patřila milovníkovi chemie. Místo konferenčního stolku a křesílek stojí v rohu soudky na motorové oleje, v polici jsou srovnané koňaky a na stěně je… výstavka grafitti sprejů? „Pozor, to je umění, které mám rád a které příležitostně sbírám. Je to dílo od Kryštofa Kintery, tamhle vedle je obraz Martina Krajce,“ opravuje Tomáš Šroba mou neznalost. „A chemie mě ve škole vůbec nebavila,“ zdůrazňuje, když si sedá ke svému černému stolu.

Společnost, kterou řídí, sídlí na okraji Kladna v bývalém areálu legendární Poldovky, hned vedle obřího hangáru Sochorové válcovny, dnes v majetku Třineckých železáren. Firma distribuuje motorové oleje, průmyslová maziva a emulze německých značek Classic a Oest, vyrábí a recykluje nemrznoucí směsi a také se se svými kapalinami stará o vytápění a chlazení velkých a moderních komerčních nemovitostí (jen namátkou komerční centra Bořislavka, Metropole Zličín či rezidenční mrakodrap V-Tower).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Loni jsme v obratu překonali 400 milionů, rok předtím to bylo 330 milionů. Letos bychom se mohli dostat k půlmiliardě,“ říká Tomáš Šroba, který si v otcových firmách prošel všemi možnými pozicemi. „Dodnes vlastně nevím, jestli by pro mě nebylo bývalo lepší, kdybych získal zkušenosti i z nějakých jiných podniků. Ale to už asi nezjistím,“ dodává absolvent Vysoké školy finanční a správní.

Roman Šroba, který letos oslaví 64. narozeniny, začal podnikat už v 90. letech: s kamarádem nejprve vyklízel nemovitosti pro restituenty, s bratrancem zase v rámci konkurzní podstaty získali sklady bývalého zásobování Poldovky v chátrajícím areálu Koněv. „Bylo to vlastně takové řempo, tedy řemeslnické potřeby. Ložiska, oleje, pracovní oděvy a tak,“ vzpomíná. Příliš velká šíře sortimentu byla ale paradoxně limitující, takže když se Šroba starší v roce 2009 rozhodl od obchodního partnera oddělit, věděl, že příště se musí byznysově víc zacílit.

„A motorové oleje se ukázaly jako velmi zajímavý směr,“ dodává jeho syn, který mu už tehdy ve firmě pomáhal. Podařilo se jim navázat partnerství s německou rodinou Lühmannů, kteří provozují čerpací stanice a mají vlastní značku motorových olejů Classic. Ti se později stali i menšinovými podílníky ve Šrobově firmě, která se pojmenovala podle nich Classic Oil.

Od Třineckých železáren také společnost koupila u Kladna prostor, kde dřív sídlilo poldovácké olejové hospodářství včetně nádrží, a právě z nich začala stáčet německá maziva. Pár let na to se naskytla i šance na otupení závislosti na jednom dodavateli a jedné produktové vertikále – z chemičky Velvana, která krachovala, přišel manažer kvality Jan Skolil. Ten Šrobovým pomohl vybudovat novou laboratoř a nový byznys s nemrznoucí směsí a dodnes ve firmě působí jako její technický ředitel a prokurista.

sklenar

Přečtěte si takéMálo se chválíme, že jsme 17. spolková země neplatí, říká SklenářMálo se chválíme, legenda o 17. spolkové zemi neplatí. Náš význam pro Němce ale roste, říká Petr Sklenář

Nejde přitom o kapaliny do ostřikovačů aut, ale o chladicí směsi do motorů, kterých je v každém autě několik litrů, aniž by to šofér tušil. Časem k tomu navíc přidali i schopnost použité nemrznoucí směsi recyklovat, což dělají jako jediní ve střední Evropě, a znovu je využívat, takže spolu s private label výrobou pro cizí zákazníky a dodávkami teplonosných kapalin do velkých budov včetně sportovišť se během deseti let od založení postavili na víc byznysových nohou. Včetně špičkové laboratoře evropské úrovně.

Jenže to už se začalo smrákat na jiný trabl – odlišný pohled otce, který společnost majoritně vlastnil a řídil, a syna, který byl jeho přirozeným nástupcem a který měl čím dál větší slovo. V roce 2017 se dokonce stal druhým jednatelem, ale v dalších letech následovalo něco, o čem nedávno otevřeně hovořila v našem podcastu Money Maker Martina Kornfeilová a co zná řada rodinných firem: hádky, spory, nepochopení toho, kdo má jakou roli.

classic-oil-a

Foto: archiv Classic Oil

Roman Šroba (uprostřed) a jeho syn Tomáš a klíčový spolupracovník Jan Skolil (vlevo)

„Nebylo to příjemné. Nevzpomínám na tu dobu rád. Tím, že jde o rodinu, to pak bolí dvojnásob,“ říká Tomáš Šroba, teď už uvolněně a s úsměvem. Vlastně se nedělo nic mimořádného, ale spíš postupné odlaďování nesouladů – typicky syn něco schválil a otec to zvrátil. „Prostě jsme se o to tahali,“ dodává diplomaticky.

„Je to přirozené, asi si tím musí projít každý. Ale byly chvíle, kdy jsem s tím chtěl seknout,“ vypráví Tomáš Šroba. Jeho otec se na rozdíl od něj k tísnivým podnikatelsko-rodinným okamžikům už nechce vracet, každopádně nakonec to byl on, kdo ustoupil. A syn mu zpětně vzdává hold: „On tu firmu vydupal v podstatě z nuly, navíc s ní začal, když mu táhlo už na padesátku.“

kaput

Přečtěte si takéNěmecko neroste. Je Kaput? K pochopení proč, čtěte tuto knihuNěmecko neroste. Je Kaput? K pochopení, v jakém stavu je jeho ekonomika a proč, čtěte tuto knihu

A podobně jako v případě Martiny Kornfeilové a jejího táty i v Classic Oil to teď funguje opět jako po drátkách – otec do firmy chodí výrazně méně a na denním řízení se nepodílí, ale coby většinový majitel spoluvytváří její strategii a má vhled do zásadních rozhodnutí. Většinu času tak může věnovat koníčkům, cestování a sportu (jako správný Kladeňák je bývalým profesionálním hokejistou). „Náš vztah je znova takový, jako byl dřív. Všechno je už v pohodě,“ raduje se Šroba mladší.

Jak už to tak ale bývá, jeden problém vystřídaly další. Nejprve dorazila covidová pandemie, pak následný útlum v automobilovém a německém průmyslu, na nějž je česká ekonomika úzce navázaná. „Nejde o to, že by se nám nedařilo, ale na trhu je prostě cítit nervozita. Musíme se ohánět a diverzifikovat. Navíc nás doběhlo, že jsme v minulých letech zanedbali investice do fabriky,“ říká Tomáš Šroba.

Úplně všechno vyřešené ještě nemáme. Ale na tohle je a bude čas. Nějak to dopadne, ústavu zatím nesepisujeme.

Když si o tom povídáme, procházíme areálem, který je přeplněný mobilními nádržemi a kontejnery na kapaliny, které míří buď na recyklaci, nebo na expedici nebo se z nich bude teprve stáčet do menších lahví: „Tohle je neudržitelné.

I proto už se chystá nová hala, která bude sloužit jako sklad a jako administrativní zázemí, její výstavba spolu s dalšími úpravami, které už Šrobovi udělali, si vyžádá čtvrtmiliardové investice.

kornfeilova

Přečtěte si takéTátovi jsem napsala, že dávám výpověď, říká Martina KornfeilováTátovi jsem napsala, že dávám výpověď, říká Martina Kornfeilová. Teď chce s rodinnou firmou miliardu

„Velké téma je pro mě automatizace a produktivita. U našich stáčecích a výrobních linek budou vždycky lidé, plně robotický režim tady zatím mít nemůžeme, protože máme dost variabilní skladbu produktů, relativně rychle je střídáme. Ale i když se teď dost zvětšujeme, nenabíráme a nabírat nebudeme, musíme to zvládnout s nynějším počtem lidí,“ dodává Šroba mladší s tím, že v Classic Oil aktuálně zaměstnávají přes 50 lidí.

Přestože Classic Oil má pořád v názvu i v logu německou značku, její vazba na byznys rodiny Lühmannů je dnes mnohem volnější. Němci už dokonce nedrží v české společnosti žádný podíl, jejich 25 procent získal právě Tomáš Šroba, který se tak stal i spolumajitelem. „Pro ně jsou teď hodně důležité čerpací stanice v Německu,“ dodává.

classic-oil-b

Foto: archiv Classic Oil

Roman Šroba a jeho syn Tomáš

A co pak elektromobily a třeba klimatická změna a oteplování? Nejsou tohle špatné zprávy pro někoho, kdo vyrábí a prodává motorové oleje a nemrznoucí směsi? „Víte, co je paradox? Že v některých elektromobilech je až čtyřikrát více chladicích kapalin než je v klasickém voze se spalovacím motorem,“ směje se Šroba.

Takže z tohoto pohledu prý o byznys nemá obavu, současně s tím ale cítí, že dlouhodobá sázka na automobilový průmysl a německé dodavatele (kromě Classic hodně spolupracují s dalšími třemi německými dodavateli) může být nebezpečná, takže se soustředí na rozvoj dalších pilířů: dodávají maziva třeba pro obranný a strojírenský průmysl a velký potenciál vidí nadále v dodávkách a péči o topení a chlazení v budovách: „Tam jsou příležitosti opravdu značné.

Když se loučíme, dojde ještě znovu na téma nástupnictví. Nakonec si s otcem své role vydiskutovali, ale jak to bude jednou s vlastnictvím? On má čtvrtinu, táta zbytek, ale co jeho další tři sourozenci? Mají už jasno, kudy dál? A nechystají třeba rodinnou ústavu?

Tomáš Šroba se na moment trochu zamračí a pak řekne: „Úplně všechno vyřešené ještě nemáme. Ale na tohle je a bude čas. Nějak to dopadne, ústavu zatím nesepisujeme. Jeden problém jsme vyřešili, teď to funguje a je klid, tak nemá cenu vytvářet potenciálně další.

Měla dělat administrativu, skončila ve skladu. Po pár letech jako šéfka spoluřídí stamilionový byznys

Nechtěla jsem být jednou z těch, co se nikam neposouvají, vypráví Kristýna Rusňáková, která vyrostla společně s byznysem e-shopu Trenýrkárna.cz.

Peter BrejčákPeter Brejčák

rusnakova-mvpStory

Foto: Archiv KR / Filip Houska/CzechCrunch

Kristýna Rusňáková

0Zobrazit komentáře

Léta pracovala ve sportovních prodejnách a hledala možnosti, jak se kariérně pořádně posouvat. To se jí paradoxně podařilo tak, že jako recepční nastoupila do kosmetického salonu – ten totiž provozovali majitelé Trenýrkárna.cz, dnes stamilionové skupiny online byznysů včetně zachráněné značky Pietro Filipi. Kristýna Rusňáková ve firmě začínala ve skladu, po osmi letech ji už ale spoluřídí.

„Od mala jsem byla motivovaná něco dělat. Nechtěla jsem být jednou z těch, co se nikam neposouvají a celý život stráví na jedné pozici,“ vypráví svůj příběh Rusňáková pro CzechCrunch. Ještě během střední školy plánovala ve studiu pokračovat na policejní nebo vojenské akademii. „Rozmyslela jsem si to, když jsem se podívala na tabulkové platy,“ usmívá se.

Její dlouholetá záliba ve hraní fotbalu ji nakonec přivedla do retailu, během pár let tak prošla několika pozicemi v různých řetězcích se sportovním zbožím. Většinou ale po vypršení pracovní smlouvy na dobu určitou po jednom roce skončila a přesunula se dál. „U těchto prodejců téměř nebyla možnost kariérně růst a nebudu lhát, motivací pro mě vždy byly i peníze,“ pokračuje Rusňáková.

kristyna-rusnakova-trenyrkarna-3-copy

Foto: Trenýrkárna.cz

Kristýna Rusňáková

Větší možnosti jí pak přineslo rozhodnutí přestěhovat se z rodné Moravy do Prahy, kde – opět „bez dalšího směřování“ – nejdřív pracovala ve sportovním obchodě. Oklikou přes kamarádku se ale dostala na pozici recepční v kosmetickém salonu. „Nějaké věci jsem se učila, po šesti měsících to ale už byla rutina a stagnace,“ přiznává.

Shodou náhod ale šlo o salon, který tehdy vlastnila podnikatelská dvojice Ruslan Skopal a Adam Rožánek, nyní již v e-commerce známá jména stojící za několika úspěšnými online byznysy. Jejich příběh se naplno začal rozbíhat v roce 2012, když odkoupili e-shop Trenýrkárna.cz se zaměřením na pánské spodní prádlo, a postupně jej dostali do pozice největšího takto oborově zaměřeného hráče u nás.

Od trenek až k záchraně Pietro Filipi

Nezůstalo ale jen u jednoho e-shopu. V roce 2018 před možným krachem odkoupili značku trenek Styx a během pandemie poprvé v obratu překonali hranici sto milionů korun. V roce 2022 se k nim přidali i investoři ze skupiny SPM – za níž stojí Slavomír Pavlíček a Marek Španěl, vedle jiného spoluzakladatelé miliardového herního studia Bohemia Interactive – a překonali již obrat 200 milionů.

Loni pak pod svá křídla Skopal a Rožánek od skupiny Natland odkoupili i krachující módní značku Pietro Filipi – od letošního dubna pod ní prodávají také vlastní pánskou kosmetiku. Skupinu byznysů pak doplňuje i privátní značka spodního prádla Nedeto, investičně pak podpořili například i e-shop a výrobce menstruačních kalhotek Maluna.

trenyrkarna

Foto: Trenýrkárna.cz

Vedení Trenýrkárny Kristýna Rusňáková, Adam Rožánek a Ruslan Skopal

Rusňáková ale do firmy nastupovala v roce 2017, kdy v ní na plný úvazek pracovalo asi šest lidí a její tržby se tehdy pohybovaly na úrovni 34 milionů korun. Skopal a Rožánek jí nabídli, ať jim z kosmetického salonu přijde do e-shopu vypomáhat s administrativou. „V tak malém týmu ale v podstatě každý pracuje na všem,“ popisuje Rusňáková, která novou pracovní výzvu přijala.

Jak tomu ale bývá, situace se rychle změnila a u administrativy se dlouho nezdržela. „Kolegyně, která měla na starost sklad, odešla na neschopenku, tak jsem ji zastoupila. A po měsíci bylo jasné, že mě z něj nikdo jen tak nedostane,“ směje se Rusňáková. Tehdejším skladem byl prostor nacházející se za prodejnou v Sokolovské ulici. A nevypadalo to v něm zrovna nejlépe.

Dělala jsem pořádky a nacházela zboží, o kterém nikdo ani nevěděl, že jej máme.

„Byl to chaos a nedalo se v něm vyznat. Přes víkendy jsem tam chodila dělat pořádky a nacházela přitom zboží, o kterém nikdo ani nevěděl, že jej máme,“ vzpomíná Rusňáková na dobu, když e-shop neměl zavedený žádný skladový systém. Práce ale bylo hodně a během sezóny se někdy stávalo, že pracovníci museli ve „skladu“ i přespávat a do druhé hodiny ráno například chystat krabice nebo balit objednávky.

Rusňáková tak běžně pracovala přesčas. „Nejvíc se mi ale líbila svoboda. Když něco nefungovalo, mohla jsem sama přijít s řešením, jak věci zlepšit a nepotřebovali jsme procházet dlouhými schvalovacími kolečky. Kluci ve mě měli důvěru,“ říká. S narůstajícím objemem práce – kdy jen mezi lety 2017 a 2018 Trenýrkárna vyrostla na téměř dvojnásobek z 33 milionů na 60 milionů korun – si tak pod sebe přebírala odpovědnost za sklad, expedici, vratky či reklamace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Až nakonec Ruslan stanovil, že ve skladu budu mít právo veta – nic nepřejde beze mě,“ usmívá se Rusňáková. V roce 2018 se navíc sklad stěhoval do Satalic za pražským Černým mostem, začal fungovat samostatně mimo kancelář a v podstatě se tak firma rozdělila na dvě části. S tím Rusňákové přibyly další odpovědnosti včetně náboru a výplat lidí i jejich motivace a management.

V roce 2018 se proto ve firmě rozhodli vytvořit také board manažerů, kam za logistiku zasedla právě Rusňáková, vedle ní ale i lidé odpovědní například za nákup či marketing, a všichni se začali víc podílet i na řízení strategie. „Obecně se hodně lidí v práci stará jen o svůj rybníček, mimo své pravomoci se ani nedívají. Já jsem vždy byla jiná, když jsem viděla problém, upozorňovala jsem na něj a chtěla to řešit,“ říká Rusňáková.

Místo růstu obratu jsme se strategicky zaměřili na zlepšování marže.

S vypuknutím pandemie koronaviru pak začala o to větší jízda. S velkým nárůstem zájmu o nakupování online Trenýrkárna narážela na limity skladu, kde se doslova nešlo pohnout a Rusňáková jednou deset minut před půlnocí zažila i pocit naprostého zoufalství. „Už jsem nevěděla, kam všechno to zboží nacpat – sklad byl totiž úplně plný. Volala jsem Adamovi, že to všechno nechám tak, jak to je, a už se nikdy nevrátím. Adam byl tak hodný, že přijel na pomoc, a společně jsme to zvládli,“ popisuje.

„Pracovali jsme pořád,“ pokračuje s tím, že během jednoho měsíce dokázala v přesčasech nasbírat i sto hodin. Další velká změna pak nastala, když se firma stěhovala do většího skladu na Zličíně. Protože tehdy Trenýrkárna zaváděla i nový skladový systém (tzv. WMS), každou jednu položku – kterých byly desítky tisíc – museli lidé ručně naskenovat.

trenyrkarna

Přečtěte si takéI vedení vyhořelo. Zavedli proto sabatikl, kdy je zakázáno pracovatVětšina vedení si prošla krizí nebo vyhořením. Zavedli proto sabatikl, kdy je zakázáno pracovat

Dva roky poté došlo na další stěhování skladu, tentokrát do Zdic u Prahy, kde už ale i samotná výstavba probíhala podle požadavků a na míru e-shopu. Ke stěhování přitom vždy docházelo za plného provozu bez omezování služeb a komfortu zákazníků. „Není to jednoduché, projít tolika velkými změnami během pár let není pro každého. Ale s tím, jak firma roste, postupně se nastavuje a zlepšuje,“ přibližuje Rusňáková.

Na byznysu se zároveň v této době podepsalo obecné dění – tedy propad spotřebitelské poptávky související s vysokou mírou inflace, cenami energií i válkou na Ukrajině. Po letech žní tak na celý trh e-commerce dopadlo ochlazení, a to se nevyhnulo ani prodejci spodního prádla. „Poprvé jsme museli hromadně propouštět. Byla to pro mě nová a velmi nepříjemná situace. O to horší bylo, že jsme k tomuto kroku museli přistoupit na dvakrát,“ popisuje Rusňáková.

Byznys se ale nezastavil, Skopal zároveň chtěl vyřešit otázku svého případného nástupce, aby firmu mohl převzít někdo další – když bude mít problém, nebo když jej pozice přestane bavit. Rusňáková tak nakonec loni zasedla do pozice tzv. co-CEO. Kromě logistiky a procesů má na starosti i oblast HR, kde se snaží budovat brand dobrého zaměstnavatele.

„Nejsme největší, ani ve Zdicích, kde máme sklad, nás mnoho lidí nezná,“ přiznává Rusňáková. Proto Trenýrkárna například sponzoruje tamní sportovní turnaje a snaží se lidi motivovat i méně tradičními benefity, mezi něž patří například měsíční sabatikl ke klasické dovolené navíc. Nárok na něj má každý zaměstnanec včetně skladníků po odpracování čtyř let.

Ze skladu se tak Rusňáková během osmi let vypracovala až do pozice, z níž spoluřídí tým o čtyřiceti lidech a byznys ve stovkách milionů korun. Podle vyjádření loni Trenýrkárna utržila společně se značkou Maluna 234 milionů korun, tedy jen s malou meziroční změnou. „Místo růstu obratu jsme se strategicky zaměřili na zlepšování marže, kterou se nám daří zvyšovat i díky lepší práci s vlastními značkami,“ komentuje Rusňáková. A co bude dál? „Uvidíme. Ale těším se na další nové výzvy,“ uzavírá s úsměvem.