Otevření restaurací opět rozjelo placení přes QR kódy. Český startup Qerko chytá druhý dech a nabírá 15 milionů
Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko
Placení v restauracích by mělo být neviditelné, představoval před rokem svou vizi Lukáš Kovač, který se startupem Qerko umožňuje hostům platit za obědy či večeře jednoduše přiložením telefonu ke QR kódu na stole. Pandemie nakonec učinila neviditelné nejen placení, ale také hosty v restauracích, nicméně celý sektor se pomalu vzpamatovává a s ním i Qerko. Tuzemský startup navíc nabírá novou investici od Mitonu a Kovač tak má opět novou krev v žilách.
„Bylo to bolavé,“ přiznává o posledních více než dvanácti měsících Lukáš Kovač. „Měli jsme projekt s ukázkovým product market fitem a rozjetým byznysem, který šel ze dne na den na nula plateb. Po odeznění prvního šoku mi ale došlo, že je to vlastně obrovská příležitost,“ neskládal zbraně osmatřicetiletý zakladatel. Šanci, jak nepříznivou situaci v pandemii přetavit ve vlastní prospěch, ucítili také v Mitonu.
Tuzemská investiční skupina se rozhodla do Qerka v rámci nového investičního kola poslat dalších 15 milionů korun, částečně výměnou za podíl a částečně formou konvertibilní půjčky. Celkem už Kovač pro své plány nabral 32 milionů korun. Ve firmě mu aktuálně patří zhruba 12 procent, přes 62 procent má Miton a zbytek se dělí mezi tři klíčové lidi v týmu, Jana Dorazila, Romana Kantora a Miloslava Mrvíka.
Obrovskou příležitostí, o které Kovač mluví, má na mysli ještě větší digitalizaci dosud na mnoha místech absolutně offlinového gastro odvětví. Spolu s týmem se tak pustil nejen do samotných plateb, které představují jádro Qerka, ale také do digitalizace menu či věrnostních programů. A pomalu se chystá i za hranice gastronomického byznysu. Lidé si v pandemii zvykli, že mnoho věcí již jde dělat digitálně, a restauratéři na to musí reagovat.
„Majitelé hospod a provozní jsou si toho vědomi. Krásně to ilustruje právě probíhající vlna rozvolnění. My to vidíme už podruhé. Loni byla poptávka po Qerku tak velká, že jsme nestačili vyrábět QR kódy. Teď je to podobné. Od oznámení otevření zahrádek vystřelila poptávka raketově,“ hlásí Kovač s tím, že za poslední měsíc jeho firma uzavřela přes 200 nových smluv a čekají ji stovky instalací nových QR kódů napříč Českou republikou.
Digitální kiosek pro každého
Právě QR kódy umístěné na stolech v restauracích jsou hlavním produktem Qerka, respektive jeho hlavní službou. Když si host kód naskenuje, otevře se mu účet s jeho útratou, kterou může obratem zaplatit, případně může každý host uhradit svou část. Díky technologii App Clip navíc v případě iPhonů ani nemusí mít nainstalovanou mobilní aplikaci Qerka (a něco podobného se chystá pro Android). K samotnému zaplacení tak není vůbec potřeba čekat na obsluhu.
Qerko sice nebylo vytvářeno s představou protipandemických opatření, vzniklo ještě dříve, ale právě snaha snížit nutný styk se zákazníkem i potřeba jeho co nejrychlejšího odbavení nahrává pražskému startupu do karet. A jelikož samotné placení si v několika stovkách restaurací osahal už před pandemií, pustil se během ní do vývoje dalších produktů. Nově tak nabízí služby Kiosek a Digitální menu, které pokrývají oblast (do)objednávání jídel.
„Ne všechny naše služby se hodí všude. Jsou podniky, u kterých bude vždy fungovat jen platba přes QR kód. Ale jsou podniky, typicky zahrádky bez obsluhy, kde využijí i možnost, že si host může přes aplikaci také doobjednat,“ představuje novinky bývalý produktový manažer Seznamu. Výsledkem má být pokračující digitalizace celého podniku a možnost bezdotykové obsluhy hostů.