Otevření restaurací opět rozjelo placení přes QR kódy. Český startup Qerko chytá druhý dech a nabírá 15 milionů
Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko
Placení v restauracích by mělo být neviditelné, představoval před rokem svou vizi Lukáš Kovač, který se startupem Qerko umožňuje hostům platit za obědy či večeře jednoduše přiložením telefonu ke QR kódu na stole. Pandemie nakonec učinila neviditelné nejen placení, ale také hosty v restauracích, nicméně celý sektor se pomalu vzpamatovává a s ním i Qerko. Tuzemský startup navíc nabírá novou investici od Mitonu a Kovač tak má opět novou krev v žilách.
„Bylo to bolavé,“ přiznává o posledních více než dvanácti měsících Lukáš Kovač. „Měli jsme projekt s ukázkovým product market fitem a rozjetým byznysem, který šel ze dne na den na nula plateb. Po odeznění prvního šoku mi ale došlo, že je to vlastně obrovská příležitost,“ neskládal zbraně osmatřicetiletý zakladatel. Šanci, jak nepříznivou situaci v pandemii přetavit ve vlastní prospěch, ucítili také v Mitonu.
Tuzemská investiční skupina se rozhodla do Qerka v rámci nového investičního kola poslat dalších 15 milionů korun, částečně výměnou za podíl a částečně formou konvertibilní půjčky. Celkem už Kovač pro své plány nabral 32 milionů korun. Ve firmě mu aktuálně patří zhruba 12 procent, přes 62 procent má Miton a zbytek se dělí mezi tři klíčové lidi v týmu, Jana Dorazila, Romana Kantora a Miloslava Mrvíka.
Obrovskou příležitostí, o které Kovač mluví, má na mysli ještě větší digitalizaci dosud na mnoha místech absolutně offlinového gastro odvětví. Spolu s týmem se tak pustil nejen do samotných plateb, které představují jádro Qerka, ale také do digitalizace menu či věrnostních programů. A pomalu se chystá i za hranice gastronomického byznysu. Lidé si v pandemii zvykli, že mnoho věcí již jde dělat digitálně, a restauratéři na to musí reagovat.
„Majitelé hospod a provozní jsou si toho vědomi. Krásně to ilustruje právě probíhající vlna rozvolnění. My to vidíme už podruhé. Loni byla poptávka po Qerku tak velká, že jsme nestačili vyrábět QR kódy. Teď je to podobné. Od oznámení otevření zahrádek vystřelila poptávka raketově,“ hlásí Kovač s tím, že za poslední měsíc jeho firma uzavřela přes 200 nových smluv a čekají ji stovky instalací nových QR kódů napříč Českou republikou.
Digitální kiosek pro každého
Právě QR kódy umístěné na stolech v restauracích jsou hlavním produktem Qerka, respektive jeho hlavní službou. Když si host kód naskenuje, otevře se mu účet s jeho útratou, kterou může obratem zaplatit, případně může každý host uhradit svou část. Díky technologii App Clip navíc v případě iPhonů ani nemusí mít nainstalovanou mobilní aplikaci Qerka (a něco podobného se chystá pro Android). K samotnému zaplacení tak není vůbec potřeba čekat na obsluhu.
Qerko sice nebylo vytvářeno s představou protipandemických opatření, vzniklo ještě dříve, ale právě snaha snížit nutný styk se zákazníkem i potřeba jeho co nejrychlejšího odbavení nahrává pražskému startupu do karet. A jelikož samotné placení si v několika stovkách restaurací osahal už před pandemií, pustil se během ní do vývoje dalších produktů. Nově tak nabízí služby Kiosek a Digitální menu, které pokrývají oblast (do)objednávání jídel.
„Ne všechny naše služby se hodí všude. Jsou podniky, u kterých bude vždy fungovat jen platba přes QR kód. Ale jsou podniky, typicky zahrádky bez obsluhy, kde využijí i možnost, že si host může přes aplikaci také doobjednat,“ představuje novinky bývalý produktový manažer Seznamu. Výsledkem má být pokračující digitalizace celého podniku a možnost bezdotykové obsluhy hostů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV případě Digitálního menu si může každý podnik vybrat, jaké položky nechá hosty doobjednat přes naskenování QR kódu – mohou to být například jen nápoje, zatímco nad jídlem si bude chtít nechat kontrolu personál. Celý systém Qerka je napojen na většinu nejpoužívanějších pokladních systémů, takže obsluha či kuchyň je o objednávce přes Qerko automaticky informována. Služba Kiosek pak míří na další provozy stejnojmenného typu.
„Všichni dobře známe například z McDonald’s fyzický kiosek, kde si na dotykové obrazovce vyberete z menu, zaplatíte a pak vám vyjede lístek. Co když se toto vše může odehrát na obrazovce vašeho osobního zařízení, kdy dostanete digitální výdejní lístek a notifikaci, že je jídlo připravené k vyzvednutí? A co když to budete moct udělat pět minut předem, abyste nečekali?“ vysvětluje řečnickými otázkami Kovač fungování digitálního Kiosku od Qerka.
Využití typicky najde právě u kiosků, stánků či různých bister, kde podobný objednávkový systém funguje. Obvykle si však musíte objednat přímo u kasy a pak čekáte, až je vyhlášeno vaše číslo. Digitální kiosek od Qerka přitom nevyžaduje žádné velké náklady, jako je stroj za stovky tisíc, který by potřeboval elektřinu a papír, aby tiskl nerecyklovatelné výdejní lístky. Postupně tak chce startup pokrýt stále větší část zkušenosti, kterou zákazník s podnikem má.
„I když si gastronomie prochází nesmírně těžkým obdobím, v Mitonu věříme naší vizi chytré restaurace ještě více než před covidem. Restauratéři jsou ochotnější experimentovat a hledat nové cesty k výdělku a hostům. Podle toho, co nám říkají, jim Qerko zefektivňuje provoz, personálu šetří čas a výrazně zlepšuje zážitek hostů. Digitalizace restaurací je konečně na cestě a my u toho s Qerkem chceme být,“ komentuje novou investici Milan Zemánek, který má v Mitonu na starosti mimo jiné právě Qerko.
Vedle již zmíněných služeb chce Lukáš Kovač se svým týmem dál vylepšovat věrnostní program a celkovou péči o zákazníka, i když zrovna v daném podniku není. To je totiž věc, kterou ve výhradně offlinovém fungování restauratéři zvládají jen těžko. Některé velké řetězce si dokážou vyvinout vlastní řešení a se zákazníkem nějakým způsobem komunikovat, ale v menších restauracích či kavárnách obvykle dostanete maximálně kartičku na razítka.
„Restaurace a kavárny doteď neměly žádný nástroj, jak s hostem pracovat, pokud tedy nedisponují prostředky, jako má Starbucks. My jim dáváme levné, plošné a funkční řešení – platformu, kde mohou se svým hostem mluvit, poskytnout mu slevu za věrnost, omluvit se v případě, že byl host nespokojen, prostě šanci vytvořit si vlastní komunitu a věrné štamgasty,“ doplňuje Kovač.
Nedávné rozvolnění protipandemických opatření a opětovné otevření restauračních zařízení mu dodalo na optimismu, který se snažil neztrácet ani v uplynulých měsících. V podstatě každým dnem teď Qerko láme rekord z předchozího dne, co se týče počtu plateb i peněz, které „přes jeho QR kódy“ protečou. Do pandemie firma vstupovala zhruba se třemi sty podniky, do konce roku by jich ráda měla pětkrát víc.
S expanzí napříč celou Českou republikou Qerku pomáhá také Plzeňský Prazdroj, který službu doporučuje svým partnerským podnikům. I díky tomu se prý firmě daří expandovat také mimo velká města. „Věřím, že v Česku se Qerko hodí do zhruba 7 500 restaurací, kde je host obsluhován personálem. Při průměrné pětinové adopci služby se pohybujeme v objemu přesahujícím miliardu korun měsíčně,“ popisuje Kovač s tím, že tržby se během pandemie smrskly na minimum.
Byznys model Qerka je totiž založený převážně na transakcích, kdy si firma bere z každé platby malý poplatek. Čím víc Qerko pomůže, tím víc za něj restaurace zaplatí, avšak ve finále by měla dle jeho zakladatele také svůj chod více zrychlit a tím pádem i vydělat více peněz než bez digitalizační služby. Potenciál růstu je tedy velký, a také proto není ambicí Qerka dosáhnout v brzké době na break-even, ale naopak rychle expandovat a výhledově i za hranice.
Prozatím se Qerko rozšiřuje po Česku, přičemž v Praze si můžete placení přes QR kód vyzkoušet například v Kolkovně Dock, Krušovické Šalandě, Pivu Karlín či Turnovské pivnici Waltrovka, mimo hlavní město službu najdete v ústecké Srdcovce, brněnském Tusto Titanium či MaKa Coffee v Lysé nad Labem. Restauračních zařízení je však celkem několik už zmiňovaných stovek a Kovač hlásí, že brzy budou přibývat nejen další podniky, ale i nové funkce.