Alza představila nové tržiště a cílí s ním na miliardový obrat. Je to pro nás klíčová priorita, říká Petr Bena

Peter BrejčákPeter Brejčák

alza-vydej-showroom-holesovice2Insider

Foto: Alza

Hlavní showroom Alzy v Holešovicích

0Zobrazit komentáře

Největší tuzemský e-shop Alza pokračuje v budování svého tržiště. Česká e-commerce jednička, jež loni v obratu překonala 37 miliard korun, oznámila vznik nového portálu Alza Marketplace, ve kterém chce snižovat bariéry pro zapojení třetích stran, mezi nimiž figurují různé další e-shopy či výrobci, a urychlit tak rozšiřování nabídky pro zákazníky. Na jednom místě se tak propojí dva stávající programy pro externí dodavatele zboží, Dropshipment a Partner.

„Rozvoj Marketplace je jednou z cest, díky nimž můžeme zákazníkům nabízet širší nabídku zboží ze stále více kategorií, jako je alkohol, nábytek nebo móda,“ popisuje Petr Bena, místopředseda představenstva firmy s tím, že velká prodejní tržiště, v nichž dodavatelé získají zázemí i další odbytový kanál, jsou světovým trendem v oblasti e-commerce a způsob prodeje, kterému v Alze věří.

„Další rozvoj partnerského prodeje jsme definovali jako jednu z našich klíčových priorit pro tento rok. Spojení stávajících programů do Marketplace, a tedy jednoho propojeného portálu, kdy obě do té doby odděleně vyvíjené platformy mohou vzájemně těžit ze svých výhod, usnadní škálovatelnost a jeho budoucí růst. Pro jednotlivé napojené dodavatele tak bude například mnohem snadnější nabízet jak fyzické zboží, tak poukazy,“ doplňuje pro CzechCrunch Bena.

Tuzemská e-commerce jednička ostatně není jediná, která na velký trend v podobě tržišť naskakuje. Svoje tržiště buduje Mall Group, přidávají se oboroví hráči jako Zoot (který je navíc zapojen i do tržiště Alzy) nebo Pilulka a z globálních gigantů pak své aktivity v této oblasti v Česku rozšiřuje také Amazon a jeho konkurenční eBay. Podobně jako její konkurenti, ani Alza příliš podrobností například o objemu prodejů přes své tržiště neprozrazuje.

petr-bena-2-regular-min-as

Foto: Alza.cz

Místopředseda představenstva Alza.cz Petr Bena

„Program Dropshipment začala Alza výrazněji rozšiřovat před rokem a půl, podíl na celkovém obratu firmy tedy ještě není příliš velký. Partnerský prodej má však pro nás velký potenciál, neustále jej rozvíjíme a jen za loňský rok se tržby z této formy prodeje více než ztrojnásobily a od začátku letošního roku již vzrostly o dalších 136 procent,“ popisuje Bena.

Podíl na celkovém obratu je však podle jednoho ze dvou místopředsedů představenstva firmy jen jedním směrem pohledu na rozvoj partnerského prodeje. Za stejně důležitou pro zákazníky označil možnost otevírat nové segmenty, zejména když se Alze podaří začít spolupráci s velkými hráči, jako to bylo například u alkoholu nebo tištěných knih.

Další miliardový byznys

„Velký potenciál má i spolupráce s menšími a malými partnery, kteří vhodně doplní naše dosavadní portfolio,“ doplňuje Bena s tím, že na tržiště Alzy je aktuálně napojených 1 400 partnerů nabízejících více než 300 tisíc položek fyzického zboží i poukazů. Celkově e-shop počítá s tím, že se Alza Marketplace letos stane „plnohodnotně dospělým“ segmentem, jak interně označuje kategorie s obratem vyšším než jedna miliarda korun. Loni takových bylo celkem patnáct.

„Stejně jako u obratu pro nás ani počty zalistovaných nebo prodaných položek nejsou natolik zásadní jako to, že díky zapojení různých partnerů, kteří jsou odborníky na daný sortiment, můžeme otevírat nové segmenty a rozšiřovat nabídku pro zákazníky. Kromě již zmíněného alkoholu nebo knih touto formou nabízíme například hudební nástroje, široké portfolio ze segmentu auto-moto, osvětlení nebo nábytek,“ vyjmenovává Bena.

Právě nábytek je pro Alzu jedním ze segmentů, v němž může díky expedici zboží přímo ze skladů partnerů rozšiřovat nabídku také o výrobky, na které své sklady a další části logistického řetězce nemá úplně stavěné. Naopak v segmentech s rychlejší obrátkou (knihy, auto-moto) je už Alza schopná nabízet i naskladnění a expedici přímo ze svého skladu, čímž se více posouvá do oblasti tzv. dropshipmentu, tedy kompletního outsourcingu péče o logistiku.

Dalším krokem v rozvoji tržiště bude jeho otevření také v zahraničí, aby na jedné straně Alza umožnila partnerům exportovat, ale aby také zahraniční hráči mohli prodávat skrze její platformu zde v Česku. Ještě předtím však dojde k postupné konvergenci dvou systémů prodeje (zboží a poukazů) na jedno místo.

Zmíněné dárkové poukazy jsou na Alze novinkou, v níž od konce loňského roku umožňuje partnerům tvořit a prodávat dárkové vouchery na spektrum služeb od ručně vyráběného textilu, přes zážitky až po poukazy na wellness pobyty nebo kurzy a workshopy. Na první pohled se tak zdá, že se e-commerce jednička přibližuje zážitkovým portálům jako Slevomat.

„Se Slevomatem bychom náš prodej poukazů srovnávat nechtěli,“ říká však Bena s tím, že touto možností dalšího napojení na její e-shop Alza nechce konkurovat zavedeným portálům nabízejícím poukazy. „Pro nás je na jedné straně zásadní rozšíření nabídky pro naše zákazníky, když dlouhodobě například poukazy pro nákup patří mezi jedny z nejoblíbenějších ‚dárků na poslední chvíli‘,“ upřesňuje.

„Zároveň tím otevíráme snadnou cestu do online prostředí pro podnikatele, kteří třeba ani nemají vlastní e-shop a takto se mohou opřít o naši robustní e-commerce platformu, fungující marketing a širokou zákaznickou základnu,“ dodává Petr Bena.