Pale Fire Capital kupuje za více než 100 milionů korun většinový podíl v Aukru. Šéfem zůstává Kunz

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Lumír Kunz, CEO Aukra

0Zobrazit komentáře

Na další velký nákup se rozhodla vydat investiční skupina Pale Fire Capital, za kterou stojí trojice Jan Barta, Dušan Šenkypl a David Holý. Za více než 100 milionů korun koupila nadpoloviční podíl v tuzemském aukčním portálu Aukro. V jeho vedení i nadále zůstane Lumír Kunz, který se do pozice CEO přesunul před rokem ze skupiny Leverage, jež do Aukra rovněž investovala.

Investiční skupina Leverage se svým fondem Leverage Technology do Aukra poprvé vstoupila v roce 2017. Tehdy nakoupila 15% podíl, který nakonec rozšířovala až na současných 41 % a loni v květnu zároveň vyměnila šéfa aukčního portálu, který má 4 miliony registrovaných uživatelů. Jako CEO nastoupil spoluzakladatel a partner skupiny Leverage Lumír Kunz a ve své pozici zůstane i po vstupu nového strategického investora.

Barta, Šenkypl a Holý z Pale Fire Capital získávají v Aukru 59 procent, zbylá část připadne Leverage. Znamená to tedy, že z firmy nyní definitivně odcházejí ostatní investoři. Jedná se o brněnskou Agoru Development, brněnského podnikatele Ladislava Chodáka a pražskou společnost Equity Partners Petra Kymličky.

leverage-technology_Lumír Kunz_Jan Boruta_Václav Liška_Matěj Boruta

Foto: Leverage

Partneři skupiny Leverage: Lumír Kunz, Jan Boruta, Václav Liška, Matěj Boruta

„Vstup Pale Fire Capital znamená zjednodušení jednatelské struktury, kde jediným jednatelem bude Lumír Kunz. Zbytek managementu zůstává ve stejném složení,“ potvrdil pro CzechCrunch sám Lumír Kunz, že se ve vedení největšího aukčního online tržiště v Česku minimálně v nejbližší době nic nezmění. Námluvy s Pale Fire Capital probíhaly několik měsíců a nové finanční prostředky a know-how mají pomoci nastartovat novou kapitolu Aukra.

Největší aukční portál totiž prožíval zlaté časy zhruba před sedmi lety, kdy přes něj ročně protekly transakce za více než šest miliard korun. V loňském roce to bylo proti tomu jen 1,5 miliardy korun a za rok 2017 navíc Aukro skončilo s tržbami ve výši 108 milionů korun ve ztrátě necelých 4 milionů korun. Lumír Kunz ovšem věří, že je portál opět na dobré cestě k lepším výsledkům.

michal-zalesak-lighthouse

Přečtěte si takéČeský fond Lighthouse Ventures vložil vyšší stovky tisíc eur do brněnského AI startupu Pekat VisionČeský fond Lighthouse Ventures vložil vyšší stovky tisíc eur do brněnského AI startupu Pekat Vision

„Letos se na Aukru protočí 1,8 až 1,9 miliardy korun, návštěvnost bude o 50 procent větší než v roce 2018,“ potvrzuje plány Kunz. V Aukru viděla skupina Leverage potenciál už před dvěma lety, když do něj vstoupila, a podle Kunze si již firma stihla vybudovat dobrou pozici pro jednání s dalšími potenciálními investory. Ti se tak začali hledat nejen kvůli penězům, ale také kvůli dalšímu rozvoji a tomu, co může nový investor přinést.

jan-barta-pale-fire-capital

Jan Barta z Pale Fire Capital

„Aukro je v tomto roce ve velmi pozitivní trendu, takže jsme vydělali dost peněz a nebyli tak závislí na vstupu investora, minimálně po finanční stránce. Mohli jsme si tedy vybírat a dělali jsme to opravdu pečlivě,“ popisuje námluvy s investory, kterých bylo kolem deseti, Kunz. Dohoda s Pale Fire Capital nakonec proběhla i kvůli tomu, že se velmi dobře vyznají v online byznysu, v Aukru stejně jako Leverage vidí potenciál a mají zároveň silné finanční zázemí. Ostatně více než stamilionová investice Aukro ohodnotilo zhruba na čtvrt miliardy korun.

Zpátky k aukcím

„Aukro je výzva, na kterou se nesmírně těšíme. Marketplace business modely jsou oblast, která nás dlouhodobě investičně zajímá, a Aukro je synonymem pro marketplace. Současný management už započal hezký obrat a věřím, že s naším přispěním jej ještě urychlíme a vrátíme postupně Aukro tam, kde kdysi bylo,” říká Jan Barta, partner Pale Fire Capital.

Jeho slova potvrzuje i Lumír Kunz, který se s Aukrem již od loňského léta, kdy byla revidována kompletní strategie firmy, začal vracet k jeho podstatě, kterou jsou aukce, a větší orientaci na retailového uživatele. To znamená, že místo pevných cen dostanou opět největší prostor aukce, jež se obvykle týkají použitých nebo lehce poškozených produktů či rozbaleného zboží.

aukro

Spolupráci v rámci této strategie chce Aukro otevřít také s e-shopy a B2C subjekty, které na aukčním portálu často prodávají. „Velký potenciál je také v kategoriích sběratelství, starožitnictví a umění, ve kterých je Aukro velice silné,“ vysvětluje Kunz, kudy se bude chtít portál dál ubírat. Od roku 2003 se na Aukru prodalo přes 73 milionů kusů zboží za 40 miliard korun a Leverage ve spolupráci s Pale Fire Capital mu chtějí vrátit trochu zašlou slávu.

I proto prozatím v Aukru nepomýšlí na zahraničí expanzi, která je u podobných onlinových projektů často na stole. „Expanze nás ze střednědobého hlediska určitě zajímá, ale není to otázka tohoto roku a možná ani příštího,“ dodává Lumír Kunz. Hlavní bude vybudovat si opět silnou pozici v České republice, přičemž v Aukru jistě sledují i například vývoj kolem populární prodejní aplikace Letgo. Ta sice původně ohlásila odchod z Česka – a Aukro se na tom snažilo reklamní kampaní získat nové zákazníky –, ale nakonec Letgo stále funguje, takže konkurence zatím tuzemskému aukčnímu portálu neubyla.