Pandemie pro nás byla reklama zadarmo, říká šéf Lékárna.cz. Náhlý čtyřnásobný růst byl náročný, ale hodně nás posunul
Karel Klodner, šéf Lékárna.cz
Nejstarší internetová lékárna u nás, s příznačným názvem Lékárna.cz, v posledních letech příliš pozornosti nebudila. Věnovala se zejména investicím do interního rozvoje, což ale postupně začíná přinášet své ovoce – za loňský rok výrazně rostla a v Česku se pomalu dotahuje na své konkurenty.
Růst pokračoval i začátkem letošního roku, během nástupu pandemie koronaviru pak v podstatě ze dne na den firma zaznamenala čtyřnásobný nárůst prodejů. Kvůli nedostatku zboží a obrovskému náporu na logistiku však někteří zákazníci nebyli spokojeni a dostat je zpátky do světa e-commerce teď není jednoduché.
O rychlém růstu Lékárna.cz, ale také o problémech během pandemie, její reakci, přípravě na případnou druhou vlnu a souvisejících dalších plánech či celkové vizi jsme se bavili s jejím šéfem Karlem Klodnerem.
Lékárna.cz za loňský rok překvapila rychlým růstem, ten se však nezastavil ani letos a v tržbách dokonce leden překonal prosinec, což je většinou nejsilnější měsíc v roce. Čím je to způsobeno?
Sklízíme ovoce, které jsme zasadili v posledních letech. Hodně jsme investovali do vývoje, platforem i do lidí, což se teď konečně začíná projevovat. Není to o lepších marketingových akcích nebo že bychom byli levnější. Jednak trh roste jako takový a zároveň u nás nakupuje víc lidí.
Pokračoval vysoký růst i v dalších měsících?
V meziročním srovnání jsme rostli také v únoru, i když ten je u lékárenských e-shopů obecně nejslabším měsícem v roce. První dva měsíce letošního roku jsme každopádně překonali i své vlastní plány.
„Naše kapacity jsou dobře připraveny na organický růst, ne na čtyřnásobný nárůst ze dne na den.“
Pak přišel březen a nástup pandemie. Jak se podepsala na vašich výsledcích?
To byla úplně jiná liga. Byť se nám měsíce předtím slušně dařilo, najednou přišla koronavirová pandemie a několikanásobně nám stoupla návštěvnost, prodeje se v prvních dnech zvýšily hned čtyřnásobně. Pandemie byla taková reklama zadarmo, od rána do večera v televizi vystupovali politici, kteří říkali, aby lidé raději nechodili nikam a nakupovali online.
Byli jste na takový skokový růst připraveni?
Museli jsme reagovat rychle, jinak bychom to nebyli schopni ustát. Naše kapacity jsou dobře připraveny na organický růst, ale ne na čtyřnásobný nárůst, který nastal v podstatě ze dne na den. Navíc tento růst z našeho pohledu přišel v nevhodnou dobu, během víkendu, kdy má naše logistika zavřeno. Když jsme v pondělí přišli do práce, věděli jsme, že takový nával nebudeme schopni odbavit.
Jak jste reagovali?
Do 24 hodin jsme museli zavést organizační i procesní změny včetně zvýšených hygienických opatření. Začali jsme omezovat dostupnost zboží a na skladě jsme poprvé zavedli druhou směnu, čímž jsme v podstatě zdvojnásobili počet zaměstnanců logistiky. Myslím, že jsme to nakonec zvládli dobře a rychle.
Předpokládám, že i vy jste měli problémy se zásobováním vlastních skladů?
Ano, měsíční skladové zásoby včetně těch pojistných se v některých kategoriích vyčerpaly za několik hodin a frontu na produkty měli také dodavatelé. Ve finále to byl pro nás největší problém – nebyli jsme schopni dostatečně přesně plánovat, co a kdy budeme zákazníkům schopni dodat, protože tyto informace jsme neměli ani od dodavatelů.
To s sebou neslo upravování objednávek a obvolávání zákazníků. V normálním režimu máme reklamace v promile procent, teď to byly jednotky procent. Zákaznické centrum to nebylo schopné zvládat, začali jsme řešit automatizaci některých záležitostí. I tak to ale na zákaznické zkušenosti moc nepřidá, když jim po několika dnech přijde automatizovaný e-mail o tom, že jejich objednávka nebude kompletní a část peněz jim vrátíme.
Jaká tehdy byla nálada u vás ve firmě?
Na jednu stranu jsme byli šťastní, že kšefty rostly a pokračovaly a že jsme v rámci možností zvládli dobře zareagovat, zvýšit kapacity, zavést procesní změny nebo upravit vratkový modul. S tím budeme pracovat i nadále v lepších časech. Na druhou stranu nemám radost, že zkušenost nových zákazníků nebyla úplně pozitivní. To se ale netýká jen nás, až na pár světlých výjimek to postihlo obecně všechny velké e-shopy.