Papež František s pohonem budoucnosti. Po Dacii se jeho novým papamobilem stává vodíková specialitka od Toyoty
Papeže Františka můžeme označit za progresivního papeže, který se snaží s moderními technologiemi propojovat i tak zkostnatělou instituci, jakou je katolická církev, a sám jít v tom ohledu tím nejlepším příkladem. Svědčí to tom i jeho nový papamobil, který je poháněn technologií vodíkových článků.
Papež František je osobou, která je neustále zahrnována impozantními dary, mnohdy ryze světského charakteru, které mohou občas působit poněkud nepatřičně. Například představa Svatého otce prohánějícího se Vatikánem na motocyklu Harley-Davidson, který obdržel v roce 2013, je poněkud úsměvná. To samé platí i o vozu, který obdržel od Lamborghini.
Byť by byl papamobil vycházející z luxusního modelu Huracán velmi stylovou záležitostí, papež František se jej raději rozhodl věnovat na dobročinné účely, stejně jako zmíněný motocykl. Jak je o Svatém otci známo, preferuje spíše asketický způsob života, a proto dal v minulém roce před Lamborghini přednost Dacii Duster, tedy jednomu z nejdostupnějších SUV modelů na evropském trhu.
Ani ne po roce však hlava římskokatolické církve svůj vozový park opět obměňuje. Namísto askeze nyní zvolil nejmodernější technologii. Poznávací značka SCV1 označující vatikánský papamobil byla umístěna na Toyotu Mirai poháněnou vodíkovým pohonem. Stejně jako v případě Dusteru i Toyota upravila vůz tak, aby co možná nejlépe odpovídal Františkovým potřebám.
Mezi ně patří především nutnost být vidět. To znamená, že zadní část 5,1 metru dlouhého sedanu přišla o vrchní část se střechou, kterou nahradila minimálně prosklená trubková konstrukce sahající do výšky 2,7 metru. Díky ní se může papež ve voze pohodlně postavit a posílat zdravice všem v okolí. Dobře jej bude vidět i v momentě, kdy se posadí na speciální bíle čalouněné sedadlo, a to i za šera díky nainstalovanému osvětlení.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSpolu s moderní technologií vodíku jde ruku v ruce také udržitelnost. A přesně ta je důvodem, proč papež František v minulém roce během své návštěvy Japonska přijal tento dar od Toyoty. V minulosti totiž několikrát vybízel k větší ohleduplnosti vůči životnímu prostředí a ve jménu svých kázání chce také jít tím nejlepším příkladem.
Palivové články jsou schopny na jedno natankování odvézt papeže až 500 kilometrů daleko a přitom produkovat jako jedinou odpadní látku vodu. Existují celkem dva exempláře tohoto unikátního automobilu, přičemž jeden z nich nyní papež přijal ve svém sídle ve Vatikánu. Jak je na tom tento miniaturní městský stát s vodíkovou infrastrukturou, je ovšem otázkou.
Mirai se stává dalším dílkem skládačky, pomocí které chce František změnit tvář celé katolické církve a více ji přiblížit světu 21. století. Kromě udržitelnosti patří k dalším aktuálním tématům, kterým se papež František věnuje, také problematika umělé inteligence. Před jejím nebezpečím varuje pravidelně a v poměrně nedávné době se také spojil s Microsoftem či IBM, s nimiž definoval principy tzv. etické umělé inteligence.
Zda to bude stačit na to, aby se papežovi podařilo rozšířit počty stoupenců křesťanské víry, kterých je v dnešní době okolo 2,1 miliardy, je těžké odhadovat. Nicméně Františkovo vystupování budí pozornost po celém světě a jeho otevřený přístup k některým citlivým tématům dává jasně najevo, že katolická církev se mění a chce být vírou i pro nové generace.