Papír, nebo zvuk? Audioknihy a knihy nejsou konkurence, doplňují se, říká tvůrce české aplikace
Chceme podporovat lidi, aby četli, i když ušima, popisuje zakladatel Elredo. Audioknihy prý zvyšují počet přečtených knih o 40 procent ročně.
Zakladatelé aplikace Elredo Hana Langerová a Matěj Schmalz
Matěj Schmalz rád čte, je ale dysgrafik i dyslektik, takže mu tato kratochvíle nejde tak dobře a rychle, jak by chtěl. Audioknihy jsou tak pro něj nejlepším způsobem konzumace literatury. Když před pár lety hledal aplikace nabízející audioknihy, navíc se systémem personalizovaného doporučení, co vůbec číst, pohořel. „Žádná aplikace nesplňovala potřeby moderního čtenáře. Musel jsem využívat několik řešení. To mě štvalo a řekl jsem si, že to jde přece dělat lépe,“ krčí rameny. Rozhodl se to změnit vlastní aplikací Elredo, kterou nedávno představil světu.
„Rozhodnutí bylo postavit něco jako Netflix, kde je moře obsahu a také skvělá doporučení, a Duolingo, které uživatele motivuje k tomu, aby si k učení jazyků vytvořili dlouhodobý návyk. Chceme tak podporovat lidi, aby četli – i když ušima,“ usmívá se Schmalz během rozhovoru pro CzechCrunch.
Jak Schmalz dále vysvětluje, knihy a audioknihy totiž nejsou konkurence. „I když si to spousta lidí myslí a vydavatelé z toho mají strach. Data ukazují, že se naopak doplňují,“ říká s tím, že konzumace audioknih je spojená s pohybem například při sportu, v autě, či při domácích pracích. Zatímco papírové knihy lidé čtou, když v klidu sedí a chtějí mít čas jen pro sebe. „Audioknihy zvyšují počet přečtených knih asi o 40 procent ročně,“ doplňuje Schmalz.
Elredo začalo vznikat před dvěma lety, Schmalze jako zakladatele projektu doplňuje také Hana Langerová, kolegyně z vývojářské agentury, kde oba předtím pracovali. „Dělali jsme hodně společných projektů a uvědomili jsme si, že nám jde spolupráce skvěle. Proto jsme přemýšleli i nad vlastním byznysem,“ popisuje Schmalz. Dvojici zakladatelů o něco později doplnil i technologický ředitel Jakub Růžička, aktuálně tým tvoří již dvanáct lidí.
První rok a půl práce na aplikaci zahrnoval zejména dohadování spolupráce s knižními vydavateli v Česku a na Slovensku, bez čehož by Elredo nemohlo ani fungovat. V současnosti s nimi uzavírá smlouvy na jednorázový prodej, jak funguje například platforma Audible. Cílem je ale nabízet všechen obsah dostupný nonstop ve formě předplatného podobně jako streamovací platformy nebo Spotify.
Při následné validaci Schmalz se svým týmem narazili na dva hlavní problémy uživatelů. Prvním je, že lidé nemají čas na čtení a chybí jim k tomu návyk. Druhým je rozhodovací paralýza při výběru, co číst. „Podobně jako na Netflixu, kde strávíš hodinu hledáním toho, na co chceš koukat, až se naštveš, nekoukáš na nic a jdeš spát,“ směje se Schmalz.
Audioknihy zvyšují počet přečtených knih asi o 40 procent ročně.
V Elredu se z těchto důvodů zaměřili na podporu zdravých čtecích návyků, kde si uživatel dokáže nastavit své roční cíle, tedy kolik knih chce přečíst. Tyto cíle se automaticky rozplánují na měsíce a týdny, aplikace pak dělá tracking jejich dosažení. Pomáhat s motivací číst mají také prvky gamifikace a různé notifikace. Pro správné nastavení personalizovaného doporučení Elredo při registraci od lidí zjišťuje, jaké se mu líbí žánry, tituly či autoři.
Aktuálně má Elredo již přes 7,5 tisíce titulů, do konce roku by jich mělo být asi deset tisíc – zatím všechno audioknihy. Do budoucna vidí dva směry, kterými se vydat. „Buď budeme do aplikace přidávat elektronické knihy, nebo další audio formáty jako podcasty, každopádně se bude jednat o takzvaný ‚slow content‘,“ líčí Schmalz.