Papírovým stravenkám odzvonilo. Edenred v Česku ve velkém digitalizuje a za obědy platí mobilní stravenkou desítky tisíc lidí

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

edenred-apple-pay

Foto: Edenred

Digitální stravenky od Edenredu si můžete nahrát do mobilu

Když se řekne stravenka, většina zaměstnanců si představí nevzhledný papírek, který musí předat obsluze při placení za oběd, což je zpravidla doprovázeno již omletou hláškou, že jim na stravenky nebude vráceno. Jedním z hlavních hráčů tuzemského stravenkového trhu je Edenred, který se však tento stav snaží změnit. Proto masivně investuje do digitalizace a dnes už tak stravenky najdete i v mobilu.

Stravenky nejsou jen o obědech, ale právě s nimi je mají zaměstnanci, kteří je často dostávají jako součást svých odměn, nejvíce spojené. Celosvětově dnes Edenred zpracuje každý rok zhruba 2,5 miliardy platebních transakcí, a byť se to při pohledu do tuzemských podniků nemusí zdát, již čtyři pětiny z nich jsou dnes digitální.

V České republice je ovšem situace trochu odlišná. Klasické papírové stravenky tu mají silnou tradici, a přestože jinak Češi patří mezi pionýry v bezkontaktních či mobilních platbách, ve stravenkách přechod do digitální podoby teprve začíná.

„Pro Edenred je digitalizace plateb, a to nejen těch stravenkových, klíčová priorita. V České republice ještě díky silné pozici papírové stravenky nejsme tak daleko a náš podíl digitálních transakcí na jejich celkovém objemu se nyní pohybuje okolo 30 procent, ale naším cílem je dostat se do tří let na 80 procent,“ hlásí marketingový a inovační šéf tuzemského Edenredu Jakub Ryba.

jakub-ryba-edenred

Foto: Edenred

Jakub Ryba, marketingový a inovační šéf Edenredu

Důkaz, že to globální společnost, která v Česku funguje od roku 1993 a jejíchž služeb každý den využívá 600 tisíc lidí, myslí s digitalizací vážně, přišel letos v únoru. Tehdy se k překvapení mnoha insiderů Edenred objevil po boku šesti velkých tuzemských bank v první vlně nasazování platební služby Apple Pay. Díky ní mohou lidé platit své obědy místo plastovými kartami u terminálů iPhonem.

Výhody pro všechny strany

Placení mobilním telefonem, ať už jde o Apple Pay či Google Pay, které Edenred rovněž podporuje a jež české banky v posledním roce začaly hromadně nasazovat, je u nás hodně populární. Edenred si to uvědomuje a pracuje na tom, aby si vedle klasické debetní karty lidé do mobilů nahrávali i stravenky. Dnes jsou stravenky Ticket Restaurant Card nahrané ve více než 57 tisících českých telefonech, ale to Edenredu nestačí.

zdenek-cendra-boxed

Přečtěte si takéChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch PodcastuChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch Podcastu

V Česku už dnes drtivá většina plateb probíhá bezkontaktně, lidé jsou na takové placení zvyklí, a tak v Edenredu mají velké plány. Proto pracují na tom, aby svým firemním zákazníkům, jichž je přes 23 tisíc, vysvětlili, proč mají papírovou stravenku, kterou už jejich zaměstnanci přes dvacet let dávají číšníkům, nahradit tou digitální.

„Jedním z klíčových projektů tohoto roku je pro nás například migrace všech zaměstnanců České pošty – tedy něco přes 40 000 lidí s místem pracoviště rozptýleným po celé republice – z papírových stravenek na naše karty. Tento projekt pokládáme za klíčový moment, odrazový můstek, od kterého digitalizace již pojede jako po másle,“ popisuje nejbližší plány Ryba.

edenred-praha

Foto: CCA

Sídlo Edenredu v pražském Karlíně

Důvodů, proč zatím lidé na digitální verze u stravenek na rozdíl od debetních a kreditních karet tolik nepřecházejí, je více, ale mezi ty nejčastější se řadí obavy z toho, že stravenku v mobilu všude nevezmou. Jakub Ryba ovšem říká, že toho se zákazníci rozhodně nemusejí bát. Edenred má dnes po celé zemi 57 tisíc partnerských akceptačních míst a z nich již necelá polovina karty přijímá a další rychle přibývají.

„Edenred logicky na počátku tohoto snažení řešil klasický problém slepice a vejce – tedy dokud nebylo dostatečné pokrytí míst, kde se dá kartou platit, zaměstnavatelé karty nechtěli. A restaurace zase nechtěly digitalizovat, dokud nebude dostatečná poptávka,“ vysvětluje Ryba s tím, že dnes se již situace rychle mění. Pomoci má i zmíněný přechod zaměstnanců České pošty a přidávají se další firmy.

Benefit totiž mají digitální stravenky podle Edenredu přinést jak při samotném placení, kdy nemusíte vytahovat papírové kupony a neřešíte tedy ani vrácení drobných, tak také pro zaměstnavatele i restaurace a další podniky. Firmy dokážou digitální stravenky mnohem rychleji distribuovat k zaměstnancům a navíc s nimi mají minimální administrativu.

A to platí i pro restaurace, kde rovněž šetří čas již zmíněné rychlejší odbavení při placení, protože číšník či servírka nemusí nic přepočítávat. Navíc majitelé restaurací dostávají díky digitalizaci celého procesu peníze ze stravenek mnohem dřív, obvykle už do 48 hodin od platby.

Růžová Rekola mají za sebou další rekordní sezonu. Český bikesharing přilákal už čtvrt milionu uživatelů

Peter BrejčákPeter Brejčák

rekola1-min

Foto: Rekola

Český bikesharing Rekola v Praze

0Zobrazit komentáře

Ulicemi českých měst brázdí růžová kola už šest let. Populární bikesharing Rekola právě uzavřel další sezonu a chlubí se nadále rekordním zájmem uživatelů. Ti jen za letošní rok ujeli přes 1,4 milionu kilometrů, což je více než třetina z 3,4 milionu za celou dobu existence. Tomu odpovídá i nárůst samotných uživatelů, během letošního roku se zvýšil ze 170 na 250 tisíc.

Podle dat společnosti má aplikaci Rekola v telefonu každý druhý Pražan mezi 20 a 30 lety a hlavní město vévodí i žebříčku nejaktivnějších uživatelů, kteří dohromady najeli 830 tisíc kilometrů. Po druhém Brně byli uživatelé v počtu výpůjček překvapivě nejaktivnější v Mladé Boleslavi, kam Rekola expandovala letos a nestihla se tam ani celá sezona. Popularita růžových kol je tam ovšem vysoká.

V Mladé Boleslavi a v Českých Budějovicích se navíc Rekola rozhodla pokračovat i v zimním provozu. V ostatních osmi českých městech, kde působí, ukončila sezonu oficiálně k 21. listopadu. Růžová kola se v nich nicméně do ulic vrátí v příští sezoně už o měsíc dříve než dosud, tedy již začátkem března.

rekola5-vit-jezek1-min

Foto: Rekola

Vít Ježek, zakladatel bikesharingu Rekola

„Ve městech jsme měli tento rok dva tisíce dopravních prostředků a příští rok plánujeme ještě více. Jen v Praze by se mělo během jara objevit tisíc kol,“ uvedl Vítek Ježek, zakladatel a ředitel Rekol, s tím, že dosud jich v Praze jezdila zhruba 800.

Letošní rok se v případě Rekol nesl ve znamení mnoha novinek. Kromě tradičních kol umožnila výpůjčky paddleboardů, představila sportovní kola i nová elektrokola. Ta byla nejdřív dostupná jen pro uživatele v Praze, Mladé Boleslavi a Frýdku-Místku, později se stala součástí nově nabízeného firemního bikesharingu.

cohen2

Přečtěte si takéKomik Sacha Baron Cohen ostře kritizuje sociální sítě: Ve 30. letech by Facebook nechal Hitlera propagovat holokaustKomik Sacha Baron Cohen ostře kritizuje sociální sítě: Ve 30. letech by Facebook nechal Hitlera propagovat holokaust

S elektrokoly plánuje Rekola nadále rozšiřovat „růžovou“ zónu, kde uživatelé mohou tato kola parkovat. Všeobecně však s nimi plánuje posilovat zejména firemní fleety, protože pro Rekola jde o další nohu z byznysového hlediska a úvodní spolupráce s firmami hlásí vyšší míru využití. Po KPMG a CDN77 jsou již v jednání i další firmy, které by rády od příští sezony své zaměstnance na elektrokola rovněž posadily.

rekola-elektrokolo-min

Elektrické kolo od bikesharingu Rekola

Nově představené dopravní prostředky doplnily již existující flotilu koloběžek využívaných v Dejvickém univerzitním kampusu a Českých Budějovicích či dříve představených skateboardů, na nichž se aktuálně jezdilo v Olomouci. „Variabilita prostředků je budoucnost mikromobility, každá trasa i uživatel hledají jiný způsob přepravy,“ uvedl Ježek.

Jak dále doplnil, pro Rekola je při rozvoji mikromobility, na které pracuje kromě deseti českých měst také ve finském univerzitním městečku Vaasa, důležitá zejména udržitelnost. „Snažíme se být udržitelní v tom, jak fungujeme a rosteme. Fandíme lokálním výrobcům, snažíme se hledat součástky v Česku, málo převážet, nelétat letadlem. I kola převážíme na vozíku za kolem,“ řekl Ježek.

rekola

Foto: Rekola

Bikesharing Rekola aktuálně působí v deseti českých městech

S novinkami navíc Rekola nekončí. Již nyní ve svých dílnách pracují například na elektronickém zámku, který by mohl zjednodušit odemykání kol. Ta na sobě aktuálně mají klasický zámek s číselným kódem, ale zatím není jasné, kdy a jak se podaří Rekolům novinku v podobě vylepšeného zámku nasadit. Zároveň se mají růžových kol dočkat i obyvatelé dalších českých měst, konkrétní však zatím být Vít Ježek i vzhledem k probíhajícím jednání být nechce.

„Vždy spolupracujeme s městy, kde jezdíme. Zavádíme bikesharing po vzájemné dohodě, přidáváme kola tam, kde dávají smysl a město je odsouhlasí, a současně mu poskytujeme data pro rozvoj infrastruktury,“ doplnil Ježek.