Parádně pixelová plošinovka Bzzzt doskákala k vydání. Hra českého vývojáře je poctou arkádám z osmdesátek

ZX Spectrum. Atari. Manic Miner. Jestli vám tyto značky něco říkají, čtěte dál. A jestli máte rádi povedené české hry, tak čtěte také.

Michal MančařMichal Mančař

bzzzt-boxed

Foto: KO.DLL

Pixely, plošiny a pořádná porce retro zábavy – to je Bzzzt

0Zobrazit komentáře

Karel Matějka je jeden z nejzkušenějších českých herních vývojářů. Kdo začal s hrami klidně už v devadesátých letech, určitě jeho jméno někdy v závěrečných titulcích spatřil. Pomáhal stvořit Mafii, Operaci Flashpoint, Poldu či Brány Skeldalu a tucet dalších domácích her. Jeho bohatá kariéra ho dokonce zavedla do herní divize giganta Disney. Teď se ale vrátil k vlastnímu vývoji. A vydal parádně pixelovou plošinovku Bzzzt.

„Po více než třiceti letech v herní branži jsem si řekl, že mě sólový vývoj her vlastně naplňoval nejvíce a chtěl bych to zažít znovu,“ říká pro CzechCrunch autor, který pracoval i na videoherních adaptacích známých značek Toy Story a Star Wars. Karel Matějka by se k takovým projektům – anebo třeba ke zmiňované Mafii – možná ale ani nedostal, kdyby si v mládí nezahrál legendárního Manic Minera.

Slavná skákačka pro osmdesátkový počítač ZX Spectrum byla tou úplně první hrou, kterou kdy Matějka viděl a vyzkoušel. „Bzzzt bylo původně koncipováno jako takový klon Manic Minera. Ale nakonec jsem se od toho trošku odklonil a pojal to jako poctu všem arkádovkám, na kterých jsem vyrůstal,“ vysvětluje stylizaci svého počinu. Skutečně, Bzzzt jako by na Steam a GOG vyskočilo z videoherních automatů, do kterých se sypou mince. A které dnes už lidé znají spíš z amerických seriálů.

Stařičký titul Matějkovi posloužil nejen coby prvotní inspirace pro Bzzzt, ale především ho k videohernímu vývoji vůbec nasměroval. Tvůrce Manic Minera Matthew Smith hru vydal ve svých osmnácti letech – a pro mladého Matějku se stal důvodem, aby se naučil programovat a dělat grafiku. Výsledkem byla například přes čtvrt století stará robotická akce Colony 28, jejíž kód i vizuály byly čistě Matějkovým dílem. Stejný sólo přístup nyní aplikoval na Bzzzt.

bzzzt-01

Foto: KO.DLL

Retro skákačka Bzzzt je poctou osmdesátkám a devadesátkám

To je poctou retro arkádám v mnoha rovinách. Nejen v samotné hratelnosti, kdy běháte a skáčete různě složitými úrovněmi a vyhýbáte se přitom nebezpečí v podobě lejzrů, cirkulárek nebo jiných robotů. Ale i v takových detailech, jako je třeba jméno hlavního hrdiny, robůtka ZX8000. Znalci retro hardwaru zbystří – ano, je to odkaz na počítač Sinclair ZX80 z roku 1980, který se pyšnil jedním kilobajtem RAM. To není překlep.

„Celá hra je prošpikována odkazy na staré hry a celkově dobu osmdesátek a devadesátek. Kromě ZX80 se v ní později objeví třeba také Avatar-i, což je slovní hříčka odkazující na Atari,“ připomíná Matějka značku osobních počítačů a konzolí, které před pár dekádami patřily k předním herním platformám. Později narození si jejich status mohou představit jako některého z velkých hráčů dnešního rozdělení trhu na Xbox, PlayStation a PC.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bzzzt ale není pouze sázka na retro a nostalgii. „Pod pixelartovou kapotou se ukrývá moderní design a poslední trendy v plošinovkách a jejich ovládání. Například jako v Celeste nebo Super Meat Boyovi,“ popisuje vývojář s připomínkou novějších a úspěšných zástupců žánru platformerů. Tuto kombinaci starého a nového Matějka tvoří sám s jedinou výraznější výjimkou.

„Hudbu mi složil Martin Linda, který vyvíjí software pro tvorbu audia Rytmik a také skládá hudbu inspirovanou například hrami z Amigy. Jakmile jsem ji slyšel, věděl jsem, že v Bzzzt prostě musí být,“ říká Matějka. Vlastně ještě v pár dílčích faktorech se zkušený tvůrce spolehl na externí spolupráci, a to v testování a lokalizaci hry. Ta vychází při příležitosti spuštění akce Czech & Slovak Games Week a kromě češtiny je dostupná v osmi dalších jazycích.

Zcela na sólo dráhu se nicméně Matějka – vystupující coby jednomužné herní studio Ko.dll – tak úplně nevydal. Na tvorbu Bzzzt si vzal volno z pozice art directora menší herní firmy LoudCake, kde jinak vzniká dlouhodobější a zatím neoznámený projekt. Ačkoliv ne tak velký jako třeba Operace Flashpoint či mobilní tituly pro Disney, na nichž za více než tři dekády v herním průmyslu pracoval.

„Právě ve větších studiích jsem si začal uvědomovat, že mi něco chybí. To prvotní nadšení, proč jsem s hrami začal. Hravost, nadhled, částečně i naivita starých her byly hlavním důvodem, proč jsem si řekl, že to chci zkusit znovu starým způsobem. Abych zachytil kouzlo původních her a pokusil se ho předat novým hráčům,“ uzavírá Karel Matějka.

Plošinovka Bzzzt vychází na Steamu a GOGu za 11,79 eura čili zhruba 300 korun, v premiérovém týdnu navíc s desetiprocentní slevou. Za 499 korun je k dispozici také v limitované fyzické edici s artbookem a sběratelskými doplňky na herním obchodu Xzone. A chystá se i vydání na Nintendo Switch i další konzole. Aby si co nejvíce hráčů mohlo připomenout, že dobrá hratelnost a klasická videoherní zábava jen tak nestárnou.

bzzzt-02

Foto: KO.DLL

Pixely, plošiny a pořádná porce retro zábavy – to je Bzzzt

Začíná týden českých videoher. Domácí vývojáři na Steamu odhalí novinky a lákají na vysoké slevy

Přes 270 her od 115 studií, slevy až 80 procent. Účast i zájem o česko-slovenský videoherní týden s každým rokem roste.

Michal MančařMichal Mančař

czsk1

Foto: Czech & Slovak Games Week

Novinky, slevy a oslava domácích her. To je Czech & Slovak Games Week

0Zobrazit komentáře

Právě odstartoval Czech & Slovak Games Week. Další ročník akce, která světu ukazuje šikovnost českých a slovenských herních vývojářů, tak s blížícím se státním svátkem 17. listopadu přináší i svátek videoherní. Po celý týden fanoušci budou moci sledovat představování novinek či využít slevy na hry z domácí produkce.

Na Steamu a GOGu se odteď až do příštího pondělí budou prezentovat ty nejlepší, nejzajímavější či nejnovější české hry. Akce Czech & Slovak Games Week pořádaná Asociací českých herních vývojářů se slovenskými protějšky ukáže světu i lokálním fanouškům tvorbu zavedených herních firem i díla malých a nezávislých studií či sólo vývojářů.

Už čtvrtý ročník akce nabídne přes 270 her se slevami až 80 procent. „S radostí sledujeme, jak se zájem o akci zvyšuje každým rokem. Letos se zapojilo 115 studií, což je spolu s téměř třemi stovkami her fantastické číslo, které ukazuje, jak bohatá a rozmanitá je naše herní scéna,“ uvedl předseda české asociace Pavel Barák.

brian-fargo-fallout

Přečtěte si takéDo Prahy přijede Brian Fargo, vydavatel her Fallout či Baldur's GateJako by do Varů přijel George Lucas. Praha přivítá vydavatele herních legend Fallout a Baldur’s Gate

Zájemci o domácí herní tvorbu budou po celý týden moci sledovat autorské streamy a nahlédnout do zákulisí vývoje, na programu je opět i živé vysílání Direct Showcase. Tedy na Steamu, YouTube, Twitchi a Facebooku streamovaná přehlídka nových her. Ta začne v pondělí ve 20 hodin a pořadatelé slibují světové premiéry a odhalení dosud nepublikovaných informací o připravovaných hrách.

U příležitosti svého pondělního vydání se v jejím rámci představí například retro plošinovka Bzzzt od vývojáře Karla Matějky (na kterou se na CzechCrunchi brzy podíváme zevrubněji v rámci rozhovoru). Brněnští Madfinger Games mají v plánu prezentovat svou nedávno oznámenou realistickou akci Gray Zone Warfare (i o té už chystáme více). Novinky ukážou i jejich sousedé Ashborne Games, kteří tvoří Last Train Home o československých legiích (ten jsme si už zahráli).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Czech & Slovak Games Week se stává nejen významnou událostí pro hráče, ale i pro malá a střední studia, která se snaží zviditelnit na globálním trhu. Jsme pyšní, že můžeme tuto událost pořádat, a podporovat tak naše talentované vývojáře,“ dodal Barák. A byť je Czech & Slovak Games Week především oslavou herní kreativity, zůstává také oblíbenou příležitostí domácí hry výhodně pořídit.

Pokud vám ve sbírce chybí třeba Machinarium od studia Amanita Design, které nedávno oslavilo dvacet let existence, seženete ho za čtvrtinovou cenu. Padesátiprocentní slevu si připravili slovenští tvůrci loveckého simulátoru Way of the Hunter. A o něco levněji můžete získat i úplnou novinku v podobě pravěkého survivalu Polylithic od zlínského studia Polyperfect.

milos-endrle3

Přečtěte si takéMiloš Endrle: České hry se za pár let rozjedou ještě mnohem vícČeský herní průmysl prý roste? Počkejte pět let a rozjedeme to ještě mnohem víc, říká Miloš Endrle