Parádně pixelová plošinovka Bzzzt doskákala k vydání. Hra českého vývojáře je poctou arkádám z osmdesátek
ZX Spectrum. Atari. Manic Miner. Jestli vám tyto značky něco říkají, čtěte dál. A jestli máte rádi povedené české hry, tak čtěte také.
Karel Matějka je jeden z nejzkušenějších českých herních vývojářů. Kdo začal s hrami klidně už v devadesátých letech, určitě jeho jméno někdy v závěrečných titulcích spatřil. Pomáhal stvořit Mafii, Operaci Flashpoint, Poldu či Brány Skeldalu a tucet dalších domácích her. Jeho bohatá kariéra ho dokonce zavedla do herní divize giganta Disney. Teď se ale vrátil k vlastnímu vývoji. A vydal parádně pixelovou plošinovku Bzzzt.
„Po více než třiceti letech v herní branži jsem si řekl, že mě sólový vývoj her vlastně naplňoval nejvíce a chtěl bych to zažít znovu,“ říká pro CzechCrunch autor, který pracoval i na videoherních adaptacích známých značek Toy Story a Star Wars. Karel Matějka by se k takovým projektům – anebo třeba ke zmiňované Mafii – možná ale ani nedostal, kdyby si v mládí nezahrál legendárního Manic Minera.
Slavná skákačka pro osmdesátkový počítač ZX Spectrum byla tou úplně první hrou, kterou kdy Matějka viděl a vyzkoušel. „Bzzzt bylo původně koncipováno jako takový klon Manic Minera. Ale nakonec jsem se od toho trošku odklonil a pojal to jako poctu všem arkádovkám, na kterých jsem vyrůstal,“ vysvětluje stylizaci svého počinu. Skutečně, Bzzzt jako by na Steam a GOG vyskočilo z videoherních automatů, do kterých se sypou mince. A které dnes už lidé znají spíš z amerických seriálů.
Stařičký titul Matějkovi posloužil nejen coby prvotní inspirace pro Bzzzt, ale především ho k videohernímu vývoji vůbec nasměroval. Tvůrce Manic Minera Matthew Smith hru vydal ve svých osmnácti letech – a pro mladého Matějku se stal důvodem, aby se naučil programovat a dělat grafiku. Výsledkem byla například přes čtvrt století stará robotická akce Colony 28, jejíž kód i vizuály byly čistě Matějkovým dílem. Stejný sólo přístup nyní aplikoval na Bzzzt.
To je poctou retro arkádám v mnoha rovinách. Nejen v samotné hratelnosti, kdy běháte a skáčete různě složitými úrovněmi a vyhýbáte se přitom nebezpečí v podobě lejzrů, cirkulárek nebo jiných robotů. Ale i v takových detailech, jako je třeba jméno hlavního hrdiny, robůtka ZX8000. Znalci retro hardwaru zbystří – ano, je to odkaz na počítač Sinclair ZX80 z roku 1980, který se pyšnil jedním kilobajtem RAM. To není překlep.
„Celá hra je prošpikována odkazy na staré hry a celkově dobu osmdesátek a devadesátek. Kromě ZX80 se v ní později objeví třeba také Avatar-i, což je slovní hříčka odkazující na Atari,“ připomíná Matějka značku osobních počítačů a konzolí, které před pár dekádami patřily k předním herním platformám. Později narození si jejich status mohou představit jako některého z velkých hráčů dnešního rozdělení trhu na Xbox, PlayStation a PC.