Paříž navrhuje omezit vjezd automobilů do centra města. Nová pravidla by měla začít platit už příští rok

Patrik SvatošPatrik Svatoš

pariz

Foto: Margarida Louro/Unsplash

Paříž, hlavní město Francie

0Zobrazit komentáře

Během posledních měsíců se hned několik měst nebo států odhodlalo k velkým krokům v omezování dopravy. Například ve Španělsku na většině městských silnicí platí omezení rychlosti na 30 km/h. Své plány má také Paříž, jejíž starostka Anne Hidalgová chce bojovat proti znečištění a navrhuje hned několik zajímavých kroků. Dost možná se tak od roku 2022 centrem hlavního města Francie ve svém voze neprojedou lidé, kteří v něm nebydlí.

Celý návrh spočívá v omezení vjezdu automobilů do centra Paříže, což by vedlo ke snížení hluku i emisí a zároveň uvolnilo místo pro stromy, cyklostezky i pěší zóny. Nejedná se však o kompletní zákaz automobilové dopravy ve městě, v rámci chystaných změn je samozřejmě připravená celá řada výjimek.

Omezení by se netýkala například hotelových hostů, osob se zdravotním postižením, veřejné dopravy či majitelů nemovitostí uprostřed města. Zjednodušeně řečeno, jakákoli cesta přes centrum bez zastavení by byla nelegální, což by mohlo vést k poklesu dopravy v srdci města až o 55 procent, jak píše Bloomberg.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Už od roku 2014, kdy Anne Hidalgová usedla na místo starostky Paříže, její tým pracuje na různých scénářích, jak automobily v centru omezit. Prvním krokem byl zákaz starých naftových motorů, jimiž vybavené vozy nemohou do města ani do přilehlých oblastí. Poté byl autům zamezen vjezd do mnoha hlavních ulic a došlo k rozšíření chodníků či výsadbě zeleně v místech, která dříve sloužila pro parkování.

Aktuálně se o celém plánu vedou diskuze, které se mají ukončit později v tomto roce. Nejde přitom pouze o debatu na politické úrovni, ale zapojit se mohou také obyvatelé Paříže. Následně se přesně definuje, jaká auta a za jakým účelem budou moci jezdit do samotného centra, čímž se Paříž opět stane o něco ekologičtějším místem.

Dlouhodobý plán pro čistší Paříž

Pokud jste si mysleli, že jde jen o aktuální politické výstřelky, které reálně nemají šanci na úspěch, pak jste na omylu. Paříž už na chytřejší dopravě, ale i nižších emisích pracuje dlouhodobě. Už do roku 2024 se má prostor kolem Eiffelovy věže proměnit v obrovskou zahradu. Na tento projekt byla v minulosti vypsaná soutěž, kterou vyhrála britská architektonická firma Gustafson, Porter + Bowman.

Podobnou cestou se má vydat také nejznámější ulice Avenue des Champs-Élysées. Paříž chce oprášit její zašlou slávu a udělat z ní opět jedno z nejkrásnějších míst ve městě. Slavný bulvár má totiž podobný osud jako centrum Prahy, především pak okolí právě Pařížské ulice, jež je zaplněno turisty a běžný obyvatel města nemá moc důvodů jej navštívit. Pařížany však čeká změna a Champs-Élysées se do roku 2024 stane téměř dvoukilometrovým parkem.

vitezny-oblouk-francie-pariz

Foto: Pixabay/Pexels

Paříž je známá svými památkami i hustým provozem

Během pandemie Paříž ve velkém připravovala i cyklostezky. Zatímco v České republice je problém vybudovat i krátký úsek dálnice, francouzská metropole během uplynulých měsíců postavila více než tisíc kilometrů cest a jízdních pruhů pro cyklisty. Ve většině případů spojují centrum s předměstím.

A aby toho nebylo málo, už v roce 2019 motivovalo město občany příspěvkem ve výši 500 eur (přibližně 13 tisíc korun) na nákup elektrického kola. Dojíždět do práce na kole tak v Paříži není velký problém – a nejen v tomto ohledu by se mohla Praha i další česká města inspirovat.

Omezením aut to začíná, později může přijít i zákaz úplný

Aktuálně se jedná pouze o omezení vjezdu automobilů do centra Paříže, to se ale v blízké budoucnosti může změnit na kompletní zákaz vozů se spalovacím motorem. Ostatně o tomto kroku se už mluví ve spojení i s dalšími městy, například Londýnem či Amsterdamem. Nejčastěji se za zlomový označuje rok 2030, ale bude záležet na mnoha faktorech včetně stanoviska Evropské unie.

Jedno je však zcela jisté. Ať už se nám to líbí, nebo ne, nad spalovacím motorem se začíná smrákat. Kdo ví, jak dlouho se ještě budou moci milovníci benzinu v krásný letní podvečer, s větrem ve vlasech a ve společnosti brumlajícího motoru projíždět v nejznámějších ulicích světa. Veškeré dění nasvědčuje tomu, že už moc dlouho ne.

Lykan HyperSport ví, jak tvrdá práce je hrát v Rychle a zběsile. Poslední dochovaný kus a jeho NFT se vydražily za 11 milionů

Patrik SvatošPatrik Svatoš

lykan-1

Foto: Rubix Market

Lykan HyperSport z Rychle a zběsile 7

0Zobrazit komentáře

Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo třeba Aston Martin většina z vás jistě zná. Možná nějaký model od nich dokonce chcete mít jednoho dne ve své garáži. Existují však auta, jejichž jména si pamatují jen opravdoví nadšenci. Tím může být i Lykan HyperSport z filmu Rychle a zběsile 7, jehož poslední dochovaný kus včetně jeho digitální verze ve formě NFT nyní našel nového majitele, a to za cenu lehce přesahující 11 milionů korun.

Popularita NFT s každým dnem roste. Na vlně nezaměnitelných digitálních tokenů s často neuvěřitelně vysokou sběratelskou hodnotou – jejichž princip jsme vysvětlili v našem článku – se v posledních měsících svezli výtvarníci i hudebníci, nyní se tento svět propojil s hollywoodským hitem Rychle a zběsile 7. Spolu s ikonickým vozem z filmové série se totiž vydražilo i jeho NFT.

Dražba probíhala přes tržiště Rubix Market a startovací cena fyzického i virtuálního vozu začínala lehce nad hranicí dvou milionů korun. Nový majitel kromě samotného Lykanu získal také exkluzivní digitální koláž s motivem automobilu a další digitální obsah, který podobně jako jiná NFT může jednoho dne získat zajímavou sběratelskou hodnotu. Ostatně právě takto se například za necelé tři miliony dolarů vydražil i historicky první tweet.

Skutečný Lykan HyperSport postavila společnost W Motors ve Spojených arabských emirátech v počtu deseti kusů, avšak v průběhu natáčení adrenalinem a benzinem napumpovaného snímku se devět kusů zničilo. Při ceně přesahující v přepočtu 70 milionů korun za jedno auto nejde zrovna o zanedbatelnou částku, avšak jen do té doby, než ji srovnáte s rozpočtem, jenž u sedmého dílu filmové série činil čtyři miliardy korun.

lykan-2

Foto: Rubix Market

Lykan byl jednou z nehereckých hvězd Rychle a zběsile 7

lykan-3

Foto: Rubix Market

Lykan HyperSport se vydražil za více než 11 milionů korun

Poslední dochovaný Lykan HyperSport je prozatím k vidění v galerii W Motors v Dubaji a není určen k běžnému provozu, ale pouze pro filmařské účely – nebo právě k vystavení a pokochání se pohledem na unikátní kousek, jehož raritu ještě násobí převedení do formy nezaměnitelného tokenu zapsaného na blockchainu. Jedinečný je konec konců i stav vydraženého automobilu.

Vozu oproti standardu chybí airbag ve volantu či infotainment, pod kapotou není ani původní, dvakrát přeplňovaný šestiválec naladěný na 780 koní, který disciplínu z klidu na sto zvládal za 2,9 sekundy a z nuly na 200 km/h zrychlil za méně než deset sekund. Motor byl nahrazen plochým šestiválcem z Porsche 718, který výkon 245 koní posílá na zadní nápravu přes manuální převodovku. Nemá ani zrcátka a pár dalších maličkostí, které se zničily při natáčení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Lykan HyperSport navíc není prvním autem z populární série Rychle a zběsile, které si po filmové premiéře našlo nového soukromého majitele. V minulosti bylo možné pořídit speciálně upravený Dodge Charger, v dobrém smyslu slova bestii, kterou poháněl dnes těžko představitelný devítilitrový motor s více než 1 500 koňmi (některé zdroje uvádějí výkon dokonce o 700 koní vyšší).

Stejně tak dražba nebyla prvním průnikem zábavního průmyslu a fenoménu NFT. O propojení hudby a nezaměnitelných tokenů se nedávno postarali Eminem i The Weeknd, velké jméno – a vysoké částky – si ve světě digitálního sběratelství vydobyli také tvůrci pixelovitých postaviček CryptoPunks, kteří uvedli i novou kolekci nazvanou Meebits.