Patří mezi největší e-shopy a nabízí největší tržiště. Jak globální Amazon pomalu dobývá českou e-commerce

Peter BrejčákPeter Brejčák

smid-amazon-boxedInsider

Foto: Amazon

Michal Šmíd, ředitel českého Amazonu

0Zobrazit komentáře

Globální e-commerce gigant Amazon zatím pro českého zákazníka obecně neudělal mnoho, protože se v Evropě dosud soustředí na větší trhy s vyšším potenciálem. Navzdory tomu ale v tuzemsku během hlavní sezóny dává práci sedmi tisícům lidí, z nichž tisícovka pracuje na různých kancelářských pozicích. České e-shopy se minimálně zatím jeho aktivit bát úplně nemusí, i tak si ale u nás Amazon vybudoval relativně silnou pozici.

Hned za hranicí hlavního města a vedle Letiště Václava Havla se nachází obec Dobrovíz s počtem obyvatel, který nepřesahuje šest stovek. Malá vesnice však hraje důležitou roli pro jednu z globálně největších firem – právě v Dobrovízi má Amazon své vlastní distribuční centrum, které v normálním provozu zaměstnává tři tisíce lidí a během předvánočních nákupů ještě jednou tolik sezónních pracovníků.

Pro takový počet lidí je zapotřebí hodně místa, čehož si člověk všimne hned po výjezdu z dálnice D6. S 95 tisíci metry čtverečními (zhruba 13 fotbalových hřišť) je stavení s názvem PRG2 největší samostatně stojící průmyslovou budovou v Česku. Díky několika podlažím nabízí celkem přes 215 tisíc metrů čtverečních podlahové krytiny, na nichž je umístěných 648 kilometrů polic s více než 20 miliony skladových položek. Ty se pak v rámci celého centra pohybují pomocí dopravníků o délce 15 kilometrů.

„Odsud obsluhujeme zákazníky napříč Evropou,“ vysvětluje mi během prohlídky a za zachování přísných hygienických opatření Michal Šmíd, ředitel českého Amazonu. „Systém je nastaven tak, že kombinuje všechny sklady, sleduje trasy kamionů a vypočítává, jakým způsobem se zboží dostane k zákazníkovi nejrychleji,“ dodává.

smid-amazon-regular

Foto: Amazon

Michal Šmíd, ředitel českého Amazonu

Pokud si český zákazník objedná zboží z Amazonu, neznamená to, že mu přijde právě z distribučního centra v Dobrovízi. Algoritmy vypočítají nejlepší a nejrychlejší způsob, jak dát celou objednávku dohromady, což může zahrnovat i několik různých zastávek kamionů v jednom z přibližně padesátky skladů, které globální e-commerce gigant po celé Evropě provozuje.

S obrovským množstvím balíků, které přes Amazon denně proudí, tak firma hledá co nejlepší využití všech zdrojů. Navíc jsou jednotlivé sklady nebo logistická centra zaměřeny na různé typy výrobků – například ten v Dobrovízi na menší zboží, které mohou zpracovávat tzv. pickeři ve skladech ručně. Jinde se pak zpracovávají třeba velké balíky jako pračky či ledničky, což vyžaduje jiný technologický přístup i zázemí daného skladu.

Celá logistická síť se přitom rychle rozrůstá a často i mění. Mezi lety 2013 až 2015 Amazon v Česku provozoval centrum vráceného zboží, které následně přesunul na Slovensko. V Dobrovízi pak otevřel právě distribuční centrum. Konkrétní čísla, například kolik zboží Amazon v tuzemsku prodá, však společnost vůbec neprozrazuje.

„Já to ani nevím,“ směje se Šmíd, když po prohlídce skladu sedíme v jeho kanceláři nacházející se v rohu distribučního centra. „My to tady ani nemáme jak poznat,“ vysvětluje a svými slovy dokazuje obecně známou politiku Amazonu, kdy firma téměř nikdy nekomentuje svůj výkon a prodeje na jednotlivých trzích, stejně tak ani své plány na případné rozšiřování aktivit či novinky pro zákazníky.

Největší české tržiště

„Mezi největší tuzemské e-shopy bezpochyby Amazon patřit bude, i když svá data pro jednotlivé země nezveřejňuje,“ komentuje pro CzechCrunch Adam Kurzok, zakladatel startupu Expando, který pomáhá e-shopům se zahraniční expanzí a často přitom spoléhá i na Amazon.

Jedno z mála konkrétních čísel, které Amazon za Česko komunikuje, je počet zapojených firem, jež využívají jeho služby Marketplace neboli tržiště, tedy možnost využívat platformu i pro třetí strany, nebo služby tzv. fulfillmentu, kdy za ně vyřídí kompletní logistický servis od převzetí a skladování až po doručení balíků zákazníkům.

V tuzemsku Amazon eviduje tři tisíce zapojených firem (meziroční růst tohoto čísla nekomentuje), což z něj v tomto ohledu aktuálně dělá největší české tržiště. Například Mall.cz se službou Partner v dubnu hlásil 1 600 zapojených obchodníků třetích stran, jednička tuzemského e-commerce trhu Alza se pak podle místopředsedy představenstva Tomáše Havryluka v oblasti tzv. dropshipmentu nezaměřuje na kvantitu, ale kvalitu zapojených partnerů.

„Žádný z českých marketplaců ještě skladování pro třetí strany v rámci své služby nenabídl. České firmy využívají sklady Amazonu (služba Fulfillment by Amazon – pozn. red.) zčásti proto, že nechtějí řešit vlastní logistiku, ale také z důvodu, že jejich produkty získají díky rychlému doručení zdarma v režimu Prime výhodu oproti konkurenčním produktům,“ vysvětluje Kurzok, proč je Amazon v této oblasti v Česku tak dominantní.

Amazon pro třetí strany svou platformu nabízí ve dvou základních modelech spolupráce. Prvním je již zmiňovaný Marketplace, což obchodníkům může sloužit jako „předváděcí portál“, pomocí kterého mohou prodávat produkty na pěti evropských stránkách Amazonu a oslovit tak mnohem větší skupinu zákazníků než na domácím trhu. E-shopy si takovým způsobem často testují potenciální poptávku na jednotlivých trzích a v případě úspěchu si tam často rozběhnou vlastní mutaci.

Druhou možností je zapojit se do Fulfillmentu, kdy už obchodníci využívají i celou logistiku včetně naskladnění zboží či jeho vracení. „Nemusí se starat o nic, jen aby měli dostatek zboží,“ doplňuje ředitel tuzemského Amazonu Michal Šmíd s tím, že úkolem třetí strany je v takovém případě doručit zboží do některého z distribučních center a americký technologický obr, v jehož vedení letos skončí zakladatel Jeff Bezos, se postará o všechno ostatní.

amazon-dobroviz-1

Foto: Amazon

Distribuční centrum Amazonu v české Dobrovízi

Kolik firmy stojí zapojení do těchto prodejních modelů, Šmíd neupřesňuje, ale dodává, že záleží na konkrétní variantě i například na tom, jestli Amazon přijímá zboží v jednotkách kusů nebo v celých paletách (s nimiž se pracuje jednodušeji), nebo také jestli je zboží přijímáno v krabicích a obalech, které jsou přizpůsobené jeho logistickým požadavkům.

Obecně se spolupráce s Amazonem podle Adama Kurzoka z Expanda vyplatí hlavně e-shopům, pro které se český trh stává malým a rozhlížejí se do zahraničí. „Pro východní trhy většinou realizují expanzi vlastním e-shopem. Směrem na západ ale nechtějí investovat obrovské prostředky do budování brandu, a proto se rozhodnou vyzkoušet svou nabídku právě přes Amazon,“ popisuje Kurzok.

Zkušenosti si pochvaluje například Zuzana Válková ze společnosti Apronista, která přes Amazon prodává přibližně čtvrtinu všeho zboží. „Zejména v době probíhajících omezení v gastronomii a dalších službách nás prodej přes Amazon významně podporuje v distribuci produktů také na zahraniční trh,“ říká Válková.

jeff-bezos-amazon-crop

Přečtěte si takéAmazon ztrojnásobil zisk, utržil více než Apple. Dařilo se cloudu i reklaměAmazon ztrojnásobil zisk na 8,1 miliardy dolarů a utržil více než Apple. Dařilo se cloudové divizi i reklamám

Přidává se také Lukáš Hranol, majitel prodejce produktů pro fitness, sport a volný čas eFitness, který na Amazonu nabízí téměř pět tisíc výrobků. „Ačkoliv se na první pohled může zdát, že může být těžké se ve spolupráci s tak velikou společností prosadit, opak je pravdou. My jsme jako relativně malí hráči tuto výzvu přijali, a i když nás to zpočátku stálo mnoho práce, pomohlo nám to získat neuvěřitelná čísla a rozšířit celé podnikání,“ popisuje Hranol.

Jako skupinu obchodníků, kterým naopak spolupráci s Amazonem nedoporučuje, pak ředitel Expando označuje ty úplně nejmenší. „Pro někoho, kdo s prodejem produktů či s brandem zatím začíná, nedává smysl učit se to na Amazonu,“ přidává Kurzok své zkušenosti.

Kdy přijde na českou verzi

Amazon tak tuzemskou e-commerce nenápadně a bez větších marketingových aktivit pomalu „dobývá“ už několik let a zastává tady výraznou pozici, i když o ní moc není slyšet. Jeho aktivity lze totiž označit jen jako doplňkové, pro získání českých zákazníků toho zatím příliš neudělal. Jednou z největších novinek ještě v roce 2017 bylo spuštění české verze e-shopu, ovšem ta oficiálně spadá pod ten německý. Řečeno jinak, zákazník v češtině nenakupuje na adrese Amazon.cz, ale na české verzi německé domény Amazon.de.

Jinak Amazon v tuzemsku pravděpodobně roste hlavně díky tomu, že roste i celá e-commerce, a to kvůli pandemii opravdu rychle. Kdy se své vlastní verze e-shopu dočká i český zákazník, to jako v mnoha dalších případech Amazon oficiálně nekomunikuje. Svoji pozornost zatím zaměřuje jinam, jen loni naplno otevřel trh ve Švédsku, Nizozemsku nebo v sousedícím Polsku, což jsou násobně větší trhy s mnohem vyšším potenciálem, než nabízí ten český.

Obecně se však v e-commerce říká, že co Amazon udělá v Polsku, za dva roky udělá také v Česku. Historicky bylo příkladem stavění skladů, tvorba velkých náborových kampaní, aby měl ve skladech koho zaměstnávat, ale i zmiňovaný překlad stránek. Teď u našich sousedů aktivně shání a oslovuje prodejce, aby šli prodávat právě na jeho platformu.

amazon-dobroviz-2

Foto: Amazon

Distribuční centrum Amazonu v české Dobrovízi

„V Polsku to bude mít obrovsky těžké, ten trh je dost specifický a bojuje tam proti gigantovi jménem Allegro. Pokud však Amazon na nějaký trh vstoupí, je vytrvalý a investuje do reklamy obrovské rozpočty. Čísla z Polska podle mě rozhodnou, kdy vstoupí i do Česka,“ hodnotí Kurzok s tím, že zdejší e-commerce hráči se případného plného vstupu Amazonu na tuzemský trh bát obecně nemusí.

„Větší hráči se nemusí obávat, že je ohrozí někdo, kdo by vyrostl na lokálním trhu. V Evropě se však v jejich oborech můžou nalézat agilní šampioni z okolních zemí, kteří můžou využít Amazon pro vstup na další trhy, tedy i do Česka. Těch bych se obával spíše. Ale pozor – plány dovést do tuzemska zahraniční e-shopy skrz své platformy mají v budoucnu i například Mall nebo Heuréka,“ uzavírá Kurzok.

V mezičase však i u nás bude muset Amazon zapracovat na své reputaci jako zaměstnavatele. Dlouhodobě je totiž terčem kritiky za chování ke svým zaměstnancům, a to v zahraničí i ve svých českých provozech. Právě na lokální situaci nedávno upozornila i ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová.

„Na pracovníky jsou kladeny přehnané nároky a mnohdy nesplnitelné cíle. Zaměstnanci tak pracují téměř do roztrhání těla, což se samozřejmě podepisuje na jejich zdraví. A ‚za odměnu‘ často dostanou vytýkací dopisy a pak výpověď,“ napsala na Facebook s tím, že si na pracovní podmínky ve firmě posvítí.

„Amazon naprosto respektuje práva všech svých zaměstnanců. Je v našem zájmu vytvořit ve společnosti ty nejlepší pracovní podmínky a udržet si tak talentované zaměstnance. Kromě příznivých pracovních podmínek nabízíme všem našim zaměstnancům konkurenceschopnou mzdu, komplexní benefity a příležitosti pro kariérní růst,“ uvedla v reakci na ministryni Maláčovou Miroslava Jozová, PR manažerka Amazonu s tím, že společnost respektuje právo zaměstnanců vstoupit, založit či nevstoupit do odborových organizací, aniž by se obávali odvetných opatření, zastrašování nebo obtěžování.

Článek byl aktualizován 19.5. v 15.30 o závěrečnou reakci Amazonu.