Pavel Turek: Formule E jede. Má šanci stát se novou královnou motosportu?

Pavel TurekPavel Turek

Pavel Turek

0Zobrazit komentáře

Pavel Turek, který se dlouhých 17 let pohyboval ve světě Formule 1, aby se následně v roce 2013 stal komerčním ředitelem letecké série Red Bull Air Race, kde zajišťuje finanční a příjmové stránky tohoto seriálu, jako je sponzoring, prodej vysílacích práv, prodej vstupenek nebo merchandising, sepsal pro CzechCrunch další sloupek, ve kterém tentokrát detailně rozebírá Formule E – novou sérii závodů monopostů poháněných výhradně elektricky.

Jaký obrázek se vám vybaví, když se řekne motosport? Pokud je to sytě rudá formule v zatáčkách Monte Carla, nejste sami. Formule 1 vždy patřila a stále patří k tomu nejlepšímu, co může sport na čtyřech kolech nabídnout. Udrží si pověst královny motosportu i v příštích letech? Možná ano – napříč kontinenty jí ale v tichosti elektrického motoru roste vážná konkurence.

Formule E je ztrátovým podnikem bez tradice. Přesto věřím, že budoucnost bude patřit právě jí. A vsadil bych si na to hned z několika důvodů, které dále rozebírám.

Nenechme se mýlit, startupovost je součástí plánu

Ekonomové a milovníci statistik si ve Formuli E najdou zářný příklad toho, jak nevést (nejen) motoristický podnik.

Start seriálu oznámili jeho zakladatelé v roce 2012, první závod se jel o dva roky později. Od té doby nebyla Formule E ani na okamžik v zisku – aktuálně jde o podnik se ztrátou okolo 30 milionů liber.

pavel-turek-4

Mnozí to přičítají startupovému přístupu, kdy nově vzniklý projekt „pálí“ peníze investora (v případě Formule E Liberty Global, která je největším podílníkem).

Na Formuli E je však třeba se dívat ne jako na cestu k instantnímu zhodnocení vložených peněz, ale jako na investici do silné vize, která je na velmi dobré cestě k realizaci. Věřím, že ziskovost podniku – pokud nedojde k nějaké zásadní změně nebo chybě – je nevyhnutelná a dočkáme se jí v příštích několika letech.

musk

Přečtěte si takéElon Musk má plán, jak dostat fotbalisty ze zatopené jeskyně. Do Thajska posílá svůj týmElon Musk má plán, jak dostat fotbalisty ze zatopené jeskyně. Do Thajska posílá svůj tým

Velká jména už se řadí do fronty

Formule 1 bývala po dlouhá léta výkladní skříní technologií, které se vyvíjely speciálně pro ni a po úspěšném použití si našly cestu do každodenního provozu. Příklady ani nemusíme hledat v nejvyšších výbavách automobilek – například aktivní podvozky nebo systémy rekuprace energie jsou dnes už poměrně běžnou položkou výbavy nového auta.

V blízké budoucnosti se těžiště technologických inovací přesune do Formule E. Důvod je prostý. Ať s trendem elektromobility souhlasíte, nebo jím opovrhujete, nelze jej nevnímat. Nezáleží ani na tom, zda jste zastáncem baterií nebo vodíkového pohonu. Důležitá jsou v tomto případě ona zastřešující témata, se kterými je Formule E právem spojována – udržitelnost, bezemisní provoz, ekologie a autonomní řízení – v kombinaci se zájmem vyspělých světových metropolí jít v těchto tématech příkladem.

pavel-turek-3

Automobilky si image seriálu samozřejmě všímají. Když jsem letos navštívil závod Formule E v Berlíně, došla mi jedna věc – automobilky sem nejdou kvůli prestiži, ale kvůli společné vizi a ztotožnění se s myšlenkami kolem motosportu budoucnosti. V tomto ohledu si zatím lidé stojící za Formulí E počínají naprosto skvěle. Vědí, že neprodávají finální produkt, ale příslib do budoucna.

Vstup do seriálu od příští sezony potvrdilo BMW a Nissan, Porsche a Mercedes-Benz neotálely a potvrdily účast od šesté sezony, která odstartuje v roce 2019. Jsem upřímně zvědavý, jak zareagují ostatní automobilky.

Za pozornost stojí také rostoucí zájem o Formuli E v řadách partnerů. O největší rozruch se v loňské sezoně postaral Hugo Boss a jeho přesun z Formule 1 právě do Formule E. Ředitel Mark Langer okomentoval změnu lakonicky: „Samozřejmě že je Formule 1 extratřídou mezi motoristickými závody, ale Formule E je inovativnější a udržitelnější. Samotné motory a závody ve velkých městech, to je něco, co mladé publikum vyhledává. Otevírá nám to nové příležitosti.“

Piloti nezůstávají pozadu, právě naopak

Nemá smysl si nalhávat, že piloti Formule E jsou celebritami na úrovni jezdců Formule 1 nebo že mají stáje elektrické formule své skalní fanoušky, kteří by s nimi cestovali od závodu k závodu.

Formule E letos vstoupí do své páté sezony, Formule 1 právě odjíždí svou sedmdesátou druhou. Tradici, kterou si za tu dobu vybudovala, zkrátka nenahradíte, i kdybyste na to měli sebevětší rozpočet.

Formule E musí své ikonické tváře a stáje ještě vychovat, s tím ale pořadatelé seriálu samozřejmě počítají. A dělají hodně pro to, aby tento proces urychlili – jednou z cest je přetažení známých jmen z F1.

Zájem soutěžit vyjádřil ještě před opuštěním Formule 1 Felipe Massa, kterého nakonec ve Formuli E opravdu uvidíme už od příští sezony v týmu Venturi, v rámci letošní švýcarské Velké ceny se elektrickým monopostem projel legendární Emerson Fittipaldi a šéf Formule E Alejandro Agag hýří sebevědomím na téma Fernando Alonso v jednom z „jeho“ aut, jakmile získá takzvaný „triple crown“ (vítězství v Monte Carlu v F1, 24 hodin Le Mans a Indy 500). Počkejme si na další známé tváře, myslím, že dorazí co nevidět!

Formule E všem ukazuje, co znamená „divák na prvním místě“

Koupit si lístky na Grand Prix F1 je pro mnohé návštěvníky životní zážitek. Nedivím se jim. Atmosféra závodů je skutečně skvělá, zázemí špičkové a o zábavu mají postaráno prakticky celý víkend. Ale musí sáhnout pořádně hluboko do kapsy – například vstupenky na první závod sezony, Velkou cenu Austrálie, začínají na 150 amerických dolarech a stoupají až ke čtyřem tisícům.

pavel-turek-1

Formule E zvolila formát, který sice není tak hutný, ale v mnoha ohledech je pro běžného návštěvníka stravitelnější. Lístky se pohybují v řádu desítek dolarů, celá Velká cena se zvládne odjet během jediného dne a k okruhu se prakticky v každém místě konání dostanete veřejnou dopravou. V Berlíně byl například okruh dostupný z centra U-Bahnem, takže lze strávit pohodový prodloužený víkend ve městě a jeden den si zpestřit návštěvou závodů. Přidejte k tomu skvěle fungující aktivační zónu, doprovodné programy od sponzorů, kteří se předhánějí v předvedení co nejrevolučnější technologické novinky, a máte postaráno o zábavu celé rodiny.

Je patrné, že stejně jako automobilkám se Formule E snaží i návštěvníkovi prodat spíše pěkně zabalenou vizi budoucnosti než hotovou věc. Pochybuju ale, že to někoho odradí. Na závody elektrických supersportů se z podstaty věci chodí z jiných důvodů, než je dlouholetá tradice.

Formule E přitom ve všech ohledech funguje s nesrovnatelně nižšími rozpočty. Poslední týmy na roštu F1 typicky fungují se zhruba dvaceti miliony eur na sezonu, průměr se pohybuje mezi šedesáti a osmdesáti miliony. Ve Formuli E můžete mít víc peněz než katarští majitelé fotbalového klubu Paris Saint-Germain, ale v ničem vám to nepomůže – rozpočet na tým na sezonu je zastropovaný částkou tři a půl milionu dolarů.

Je sympatické pozorovat, jak se s tímto omezením – samozřejmě daným také řádově nižšími příjmy z vysílacích práv, licensingu, prodeje vstupenek, merchandisingu a sponzoringu – Formule E pere a jak to pořadatele nutí přemýšlet „prozákaznicky“.

Dokonale to demonstruje FANBOOST. Každý fanoušek může hlasovat pro svého oblíbeného jezdce, jezdec s největším počtem hlasů před nejbližší Velkou cenou dostane do svého závodního vozu extra porci výkonu. Dokážete si takhle silné propojení pilota a fanouška představit ve Formuli 1? Já ne, a to ani dnes v éře po Berniem Ecclestoneovi.

Nerad bych dělal definitivní závěry o zaručeném úspěchu, na to je Formule E stále příliš mladá. Jsem však přesvědčený, že o ní rok od roku uslyšíme stále víc a ve stále pozitivnějším světle. Stačí si ve vyhledávači najít „Formule E Gen2“ a možná mi i skeptici dají za pravdu, že takhle jednoduše nevypadá auto průměrného motoristického seriálu.

Lubo Smid: WWDC 2018, akce, která se prostě musí zažít

0Zobrazit komentáře

CEO české technologické společnosti STRV Lubo Smid společně se svými kolegy Jakubem Kašparem a Janem Remešem shrnul první dojmy z novinek zachycených během osobní návštěvy včerejší WWDC 2018 od Applu v kalifornském San Jose.

Sledovali jste včerejší WWDC od Applu? Já samozřejmě ano – i když si o pozornost prakticky na den přesně řekl také Microsoft se svou akvizicí GitHubu.

Před konferencí se jako vždy hojně diskutovalo o tom, co všechno Apple (ne)představí. Kolovaly zvěsti o iPhonu SE 2 nebo výrazném výkonovém upgradu MacBooků, ničeho z toho jsme se však nedočkali. Zklamání? Neřekl bych, tradiční jarní WWDC byla vždy zaměřena spíš na vývojářskou komunitu než na koncového uživatele.

Takhle vypadala konference WWDC 2018 z pohledu dvou našich „vyslanců“ Jakuba Kašpara a Honzy Remeše, kteří si na keynote vybojovali místa v přední řadě.

strv-wwdc-3

WWDC se musí zažít

WWDC se musí zažít. Sledovat akci online je sice fajn – v STRV ostatně bereme live streaming z různých konferencí jako společenskou událost a party v jednom – ale zážitek to rozhodně není tak silný, jako když člověk na vlastní oči vidí Tima Cooka během prezentace a potká se s lidmi, kteří na všech představených novinkách pracovali.

JB_preview

Přečtěte si takéJaroslav Beck o české VR hře Beat Saber: Hra se zaplatila v prvních hodinách prodejeJaroslav Beck o české VR hře Beat Saber: Hra se zaplatila v prvních hodinách prodeje

První osobní dojmy z novinek jsou zatím jen pozitivní. macOS Mojave (sbohem, označení operačního systému podle pohoří) doznal na první pohled menších úprav, ale začíná se ubírat směrem, který přinese velké změny – skvěle vypadá i funguje například nový dark mode, který přepne nativní aplikace do tmavších odstínů a ulehčí očím při několikahodinové práci na Macu. Nový Mac App Store bude taky stát za to, i když ho ještě čeká pořádný kus vývoje.

strv-wwdc2

Jakub Kašpar a Honza Remeš z STRV na konferenci WWDC 2018

Waze a Google Maps v CarPlay

Za zmínku určitě stojí otevření CarPlay aplikacím třetích stran (konečně jej budeme moct používat s Google Maps a Wazem) i grouped notifications a pokročilé Do Not Disturb v iOS 12. Konkrétně u Do Not Disturb je patrné, že se Apple vydává podobným směrem jako Google a snaží se dát lidem větší kontrolu nad tím, kolik času tráví s telefonem v ruce a jak jej využívají. Nově bude možné si například nastavit časový limit na jednotlivé aplikace. Super krok. I samotné představení iOS 12 napovědělo něco o technologiích, kterým bude Apple v blízké budoucnosti věnovat pozornost – začalo například prezentací augmentované reality.

Co se WWDC jako takové týká, člověk nestačí žasnout, jak skvěle se dá tak velká akce zorganizovat. Na každém rohu jsou k dispozici lidi ve výrazných oranžových tričkách, kteří pomůžou, poradí, přesně nasměrují. A o akci vědí všechno. A kdo se nechce ptát, tomu pomůže aplikace připravená čistě pro WWDC.

strv-wwdc-2

Silné dojmy si odnesl také Jindra Doležy, který vede náš iOS tým a WWDC sledoval s ostatními vývojáři v naší pražské kanceláři:

“Nejvíc mě zaujal USGZ formát pro ukládání 3D modelů a animací pro ARKit. Myslím, že tohle má obrovský potenciál pomoct rozvoji augmentované reality, protože to zásadně zjednoduší zobrazení objektů ve správné velikosti ve 3D prostoru. Je super, že se Apple poučil z minulých nezdarů a rovnou se domluvil s Adobe, aby Creative Cloud tenhle formát podporoval hned od začátku.“

Nad rámec všech novinek je zajímavé pozorovat určitou změnu v přemýšlení Applu. Možná jste ji taky zaznamenali – firma se postupně otevírá, působí to, jako by mizela „jobsovská“ posedlost absolutní kontrolou vlastního produktu. Už je to několik let, co nás Apple překvapil opravdu zásadní inovací typu iPod nebo iPhone. Zdá se, že vizionářský leadership nahrazuje pragmatičtější přístup Tima Cooka a větší důraz na spolupráci – nebo alespoň výraznější tolerování se – s ostatními technologickými obry. Sám jsem zvědavý, kam až Apple v tomhle ohledu zajde a jaký dlouhodobý výsledek to bude mít.

Mimochodem, kdybyste se o WWDC 2018 chtěli pobavit osobně, stavte se 14. června u nás v STRV. V rámci mDevCampu pořádáme workshop WWDC 2018 REVIEWS, NEWS & INSIGHTS. Kromě shrnutí toho nejdůležitějšího z konference samozřejmě podrobíme zatěžkávací zkoušce nové Memoji, které konečně umí detekovat vyplazený jazyk… :P

strv-wwdc-4