Připravte si telefony, nastanou jim horké chvilky. Vyšlo totiž nové Diablo: Immortal, a to dokonce o den dřív, než jeho tvůrci z Blizzardu původně plánovali. Tedy alespoň na mobily, pro které byla novinka – jež je k dispozici zdarma – původně určena. Ani majitelé stolních počítačů ale nepřijdou zkrátka, dřívější termín vydání na čtvrteční večer zůstává nezměněn.
Sice to není takříkajíc plnohodnotné pokračování, na které fanoušci slavné série netrpělivě čekají, ale stále je to Diablo. Tedy temná akce, při níž se budete probíjet hordami démonických nepřátel v roli některého z hrdinů vládnoucích mečem či magií. A navíc je Diablo: Immortal zdarma. Před případným zatracujícím verdiktem, na nějž si mnozí zatvrzelí příznivci klasického Diabla brousí zuby, tedy není důvod nedat hře šanci.
Tuto možnost získali už ve středu večer hráči na mobilních telefonech, nové Diablo totiž tvůrci z Blizzard Entertainment a NetEase vypustili s denním předstihem oproti dříve avizovanému času na Google Play i na App Storu od Applu. Pro ty, kteří mobilnímu hraní neholdují a zůstávají věrní stolním počítačům, je stále v platnosti původní termín vydání, tedy dnešních 19 hodin.
Na PC se novinka přitom neměla původně vydat vůbec, o tom, že na počítače hra zamíří, informoval Blizzard teprve před několika týdny. Spolu s tím také potvrdil, že Immortal bude podporovat cross play neboli možnost hrát společně s dalšími uživateli bez ohledu na platformu, případně cross save, tedy jednoduché pokračování v rozehrané hře tu na PC, tu na mobilu.
Ke známé hratelnosti, v jejímž jádru je neutuchající boj se zástupy nepřátel a vylepšování vlastních schopností a vybavení, přidává Diablo: Immortal také novou kapitolu do temného fantasy příběhu o válce mezi nebem a peklem. Ten série rozvíjí napříč třemi hlavními tituly a několika rozšířeními, mobilní přírůstek je dějově zasazený mezi druhý a třetí díl.
Z dřívějšího vydání se však nemohou radovat v Nizozemsku a Belgii. V obou zemích totiž titul narazil na regulaci hazardních prvků v online hrách. Ty jsou v Immortalu přítomné v podobě takzvaných lootboxů, jež obsahují náhodné herní doplňky, hráči si je mohou koupit za skutečné peníze a které slouží k monetizaci jinak free-to-play hry.
Hráčům jinde na světě však Diablo Immortal může zkrátit čekání na čtvrtý díl známé značky, na kterém se v Blizzardu už pracuje. Vzhledem k tomu, že jeho vydání je však minimálně ještě rok vzdálené, vyjde Diablo IV už pod hlavičkou Microsoftu. Ten nedávno za rekordní sumu získal vydavatele Activision Blizzard, mateřskou společnost studia Blizzard Entertainment.
Mobilní hry z dílny pražského studia Gamee globálně oslovily desítky milionů hráčů, aktuálně je každý měsíc hrají tři miliony fanoušků. A i když šlo původně o „jednoduché“ hry, budoucnost celého gamingu tuzemská firma už roky vidí jinde – ve světě Webu 3.0, blockchainu a NFT. Jak vysvětlujeme i v našem Průvodci světem krypta, tyto stále populárnější technologie mají potenciál změnit fungování nejednoho odvětví.
Klíčovou roli v tom sehraje nezaměnitelné virtuální vlastnictví. Když jste si doteď cokoliv koupili v jedné hře, už to v ní zůstalo. Velmi obrazně řečeno, zakoupenou výzbroj z GTA jste si nedokázali přenést do světa Call of Duty. Díky blockchainu a nezaměnitelným tokenům ale vznikají hry, které tuto přenositelnost virtuálních statků umožní. A právě na tvorbě takového ekosystému her nyní pracuje Gamee.
Vizi nové generace her věří i investoři – již před dvěma lety pražské studio odkoupila společnost Animoca Brands, která vývoj blockchainových her podpořila svým know-how a ona sama letos získala investici 360 milionů dolarů s valuací pět miliard dolarů. V únoru pak přímo do Gamee přes svůj fond investovala největší kryptosměnárna světa Binance.
Gamee aktuálně vyvíjí multiplayerovou herní platformu Arc8, která pracuje s vlastními tokeny GMEE, což je hrací měna pro nakupování dalších odměn. K tomu pracuje i na herních postavách na bázi NFT G-Bots, které lze používat napříč hrami od Gamee, ale také na dalších platformách.
O tom, jak blockchain a související technologie mění odvětví gamingu, kde je největší potenciál a jaká je celková vize Gamee, v rozhovoru pro CzechCrunch mluví spoluzakladatelka herního studia Božena Řežáb.
Foto: Gamee
Božena Řežáb, spoluzakladatelka a šéfka Gamee
Gamee vzniklo jako platforma pro mobilní hry, jak jste se dostali k blockchainu? Když jsme s Gamee před osmi lety začínali, naše hlavní motivace byla samozřejmě zábava, zároveň jsme ale chtěli najít způsob, jak lidi můžeme pomocí her propojovat a budovat tak rostoucí komunitu. Byl to náročný úkol, ale podařilo se nám to, máme čtyřicet milionů registrovaných hráčů, tři miliony jsou aktivní každý měsíc. Zhruba před dvěma lety jsme se začali dívat směrem k blockchainu a NFT, protože jde o technologie a nástroje, které nám umožní původní misi prohloubit.
Co tím konkrétně myslíte? Technologie blockchainu nám umožňuje dávat komunitě vlastnictví věcí ve hře, navíc to můžeme udělat na platformě, tedy jakoby nad hrami. To nás nadchlo. Blockchain může propojovat komunitu, herní peníze či další virtuální aktiva mohou uživatelům přímo patřit. To jsme zrealizovali v naší herní platformě Arc8, zároveň jsme vytvořili herní postavy fungující na NFT pod názvem G-Bots.
Na co ty hry blockchain potřebují? Jde o zápis vlastnických práv k virtuálním aktivům. Díky nim můžeme vytvořit herní ekonomiku, která funguje jinak než dosud.
Lidé pochopí, že i na virtuální věci mohou mít vlastnická práva. Internet, jak jej známe, se změní.
V čem je tedy blockchainový gaming jiný? Dříve vývoj her fungoval v podstatě ve směru od vývojáře k jednomu hráči a tím to končilo. Když hráč ve hře vlastní různé předměty, postavičky a podobně, nedokáže je mimo hru využít, je omezený podmínkami jednoho vývojáře nebo firmy. Blockchain umožňuje vytvořit prostředí, kde lidé tyto virtuální věci skutečně vlastní a dokážou s nimi pracovat i mimo danou hru, například je dále prodávat. A netýká se to jen her, ale všeho na internetu.
Takže takové virtuální vlastnické právo? Přesně tak, i když nejde o fyzické, ale virtuální věci, uživatelům patří a nikdo se nemůže rozhodnout, že je jim vezme, protože je všechno transparentně zapsané na blockchainu. Tento způsob fungování se týká základních principů Webu 3.0, nejenom gamingu. Lidé časem pochopí, že i když jde o virtuální věci, mohou na ně mít vlastnická práva a ta budou vyžadovat všude. Internet, jak jej známe, se změní.
Jak se v reakci na nástup těchto principů a technologií mění oblast gamingu? Technologie jako taková je neutrální, ale umožňuje nám dělat strašně moc věcí jinak. Hry už od úplných začátků musí být vyvíjené s tím, že jsou otevřené, že když lidé něco ve hře získají, že to mohou „odnést“ a někomu jinému prodat. Původní hry, které s tímto myšlením nepočítaly, by se rozbily. Pro nás to znamená obrovské hrací pole, jak mohou hry a platformy vypadat, když už jsou designované tak, že věci ve hře patří lidem. V momentě, kdy vydáte herní token, tak už lidé nejsou jenom vaši hráči, stávají se součástí týmu a celá komunita má společný zájem na tom, aby hra prosperovala. V podstatě se tím ze dne na den přeorientujete ze soukromě vlastněné na veřejně vlastněnou firmu.
Foto: Gamee
Tým Gamee
Jak se s učíte pracovat s novým způsobem vývoje her? Nejdůležitější byla na začátku potřebná změna myšlení. Všechno, co děláme, bude komunita – v dobrém případě – vlastnit a bude přemýšlet nad tím, že když něco vlastní, tak co všechno s tím může dělat. Vzniká tím mnoho nových „podnikatelů“, kteří hledají nové způsoby výdělků. Objevují se třeba herní organizace, které dostávají investici na to, aby si ve hrách nakoupily věci. Během hraní získávají další aktiva, která mohou prodávat někomu dalšímu a vydělávat na tom. Není to vývojář, který všechno prodává hráčům, a když ho to přestane bavit, tak všechno končí. Vzniká druhotný trh a je to úplná změna v designu herní ekonomiky.
Nahradí hry založené na blockchainu ty „tradiční“? V gamingu je prostor pro obrovské množství žánrů a existujících modelů. Tento prostor bude existovat hodně dlouho a nemyslím si, že jeden typ nahradí jiný. Nicméně, lidé si zvyknou na principy vlastnictví virtuálních věcí a ty tu s námi – věřím – zůstanou.
Když budou lidé přímo virtuální aktiva vlastnit a moct s nimi obchodovat, nemůže to vést k větší míře závislostí nebo k dalšímu nezdravému chování? Nevím, jestli se dá najít přímá úměra mezi mírou závislosti a vlastnickým právem. To není ani pointa. Samozřejmě existuje riziko závislostí u her, sociálních sítí a u spousty dalších věcí. Ale fakt, že máme virtuální aktiva a virtuální práva na ně, je velmi revoluční věc, která umožňuje mnoho inovací ve spoustě oborů, nejenom gamingu.
Kde mimo gaming vidíte největší potenciál? Gaming je jen vlajkovou lodí. Mohou s nimi pracovat tvůrci nebo vývojáři, kteří mají možnost vytvářet přenositelná virtuální aktiva. Nepřestanou existovat, ani například když sociální síť nebo jiná platforma zanikne. Nejvíc se v poslední době v souvislosti s NFT mluvilo o umění, protože si uživatelé díky této technologii mohli koupit digitální vlastnická práva a mít důkaz, že jim skutečně patří. Oborů je ale obecně spousta.
Jaká je v tomto blockchainovém světě vaše vize, kam chcete s Gamee dlouhodobě doputovat? Pro nás je největší motivace postavit platformu, která využívá principy Webu 3.0. To znamená, že je otevřená a digitální aktiva jsou přenositelná i do jiných her, platforem a světů. Zároveň chceme stavět mosty mezi různými projekty. Mezi naší a dalšími herními platformami, abychom principy, o kterých mluvíme, ukázali v reálném světě. Existuje spousta teoretických white paperů, konferencí, přednášek, které říkají, jak by všechny tyto otevřené principy fungovat mohly, naše motivace je ukázat, jak fungují doopravdy. A můžu říct, že z chování hráčů a jejich zapojení vidíme, že to opravdu funguje.
Přibližte to více konkrétně. Vyvíjíte platformu Arc8, k tomu jste vytvořili herní postavy na bázi NFT G-Bots, jak to spolu souvisí? Naše herní platforma Arc8 má aktuálně dvanáct her, kde mohou hráči získávat tokeny GMEE. Spustili jsme nové partnerství, další firmy mohou na platformu přinášet vlastní tokeny, sponzorovat odměny pro naše hráče a podobně. Postavičky G-Bots aktuálně mají dvě hry a připravujeme s nimi napojení na jiný herní svět, takže budou přenositelné. Takovým způsobem stavíme spoustu dalších mostů.
Foto: CzechCrunch
Herní platforma Arc8 od Gamee
K tomu navíc chystáte i projekt Hubs, o co půjde? Jde o další krok k decentralizaci platformy Arc8, protože my nebudeme vlastnit celou platformu, ale bude ji vlastnit naše komunita. Arc8 je mobilní aplikace, má spoustu hráčů, her, podporuje různé tokeny a NFT kolekce. Pro představu, různé turnaje či zápasy se organizují na takových virtuálních místech – což jsou ty „huby“ z názvu projektu. A my komunitě umožníme je vlastnit, díky čemuž budou moct získat podíl na příjmech Arc8. Tohle nebude věc, kterou uděláme za den, je to postupný proces.
Jak dlouho to potrvá? První vlastníci Hubs budou existovat ještě letos. Naše ambice je být blockchainovou arkádou a směřují k tomu všechny naše aktivity. To jsou ty mosty mezi projekty, zapojení komunity vůči Arc8 i dalším platformám. My podporujeme jiné tokeny, stejně tak oni naše NFT kolekce.
Od doby, co jsme se přidali k Animoca Brands, vyrostli pětadvacetkrát.
Souvisí vaše současné směřování také s prodejem Gamee do rukou Animoca Brands před dvěma lety? S technologii blockchainu jsme do té doby neměli žádnou zkušenost, všechno bylo nové, a proto jsme se rozhodli spojit síly s Animoca Brands, což byla a je rozjetá firma v oblasti blockchain gamingu. Od doby, co jsme se k nim přidali, začali neuvěřitelně růst a nyní mají valuaci pět miliard dolarů. Za dva roky vyrostli pětadvacetkrát. Pro nás jako firmu se tak tato spolupráce ukázala jako správná, nasedli jsme do správného vlaku. Animoca Brands je lídrem odvětví a tím, že jsme tam byli brzo, tak jsme zároveň jednou z firem, která je v samotné implementaci blockchainu nejdál.
Prodej se přitom prezentoval jako exit. Pro vás je Animoca partnerem, se kterým rostete dál? Je to tak. Gamee už jako firma vypadá samozřejmě jinak, má jiné technologie a produkty, vyvinulo se tady hodně věcí. Tým zakladatelů Gamee včetně Jana Částky a Miroslava Chmelka pokračuje nadále v Animoca Brands.
Do velké míry jste Gamee prodávali ve formě akcií. S tím, jak roste Animoca, vydělává také český tým v Praze? Ano, prodávat Gamee v akciích bylo celkem dobré rozhodnutí.
Kromě Animoca Brands do vás nedávno investoval také Binance Labs. Jak v takovém nastavení vlastně Gamee funguje? Gamee jako pobočka funguje úplně nezávisle, rozhodování o produktu či spolupracích děláme sami. Animoca má jako firma celkem 600 investic, což je poměrně široká síť projektů ve světě Webu 3.0, nejde jen o gaming. Pomáhají nám v propojování s dalšími projekty nebo právními službami. Možnosti, koho oslovit a s kým se poradit, jsou díky nim opravdu široké. Binance Labs jako investor klasicky radí, konzultuje, propojuje. Jsme sice součástí mezinárodní skupiny, ale záleží nám na tom, že jsme z Česka, a jsme na to hrdí.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.