Peníze pro startupy zamrzly. České firmy loni získaly 11,4 miliardy, meziročně o 75 procent méně

Zima pro startupy nepřichází, oficiálně tu už je. Rok 2023 se na těch českých podepsal pádem objemu peněz, které do nich proudí, o celé tři čtvrtiny.

Iva BrejlováIva Brejlová

cc25_clanek_foto_1Insider

Foto: CzechCrunch

Mezi startupy v Česku zavládla zima, investice do nich se meziročně propadly o tři čtvrtiny

0Zobrazit komentáře

Investice do startupů v Česku se loni významně snížily. Mladé technologické firmy, které založili Češi, v průběhu roku 2023 získaly na svůj rozvoj 11,4 miliardy korun. To odpovídá asi čtvrtině částky, která do takového typu společností proudila v roce 2022. Podrobná data za celý průběh roku sesbíral a zanalyzoval CzechCrunch v projektu CC25 Startupové Česko. Ukazujeme v něm nejen velmi opatrný sentiment právě proběhlého roku, ale také ty největší obchody, nejvýznamnější hráče startupového trhu i zakladatele, kteří při prodeji svého startupu získali miliardy.

Na startupy českých zakladatelů plně dolehla špatná nálada trhu ze zahraničí i domácí problémy a především neochota fondů posílat jim nové peníze. Klesala obvyklá hodnota investice do startupu (medián), která loni dosáhla částky 24 milionů korun. To je o šest milionů méně než v roce 2022. Méně bylo i investičních kol v hodnotách stovek milionů korun. A také se snížil počet startupů, které si vůbec nějakou investici připsaly – celkem jich bylo 98, oproti 112 společnostem z předchozího roku.

„Loni jsme viděli řadu investičních kol za stejné nebo nižší valuace, neboť spousta investorů má větší požadavky na metriky, které v dobrých časech startupy častokrát ignorovaly,“ dává datům za pravdu Petra Moravcová, investorka z fondu 3VC. „Když na trh přijde medvěd, tak zařve, odstraší turisty a odfoukne u toho všechny projekty ze slámy. Je jasné, že situace je nejistá a investoři obezřetní,“ doplňuje pak Roman Smola, partner deeptechového fondu Tensor Ventures.

Kolik peněz směřovalo do startupů českých zakladatelů (v Kč)

 

Podle dřívějších průzkumů CzechCrunche mezi investory valuace mladých firem klesaly i o čtvrtinu, někdy ale až o 40 procent. Objem investic plynoucích do startupů byl proti předchozím rokům nižší téměř v každém kvartále roku, a to až osmkrát. A proti „bohatším“ rokům byla výrazně nižší i obvyklá hodnota exitů, tedy prodejů celých společností. Mediánová částka se loni zastavila na 223 milionech a oproti roku 2022 stoupla. Ve srovnání s předchozími dvěma roky ale nedosahovala ani poloviny.

Technologické firmy loni narazily na řadu obtíží. Dolehly na ně úspory ve startupovém ekosystému v zahraničí i problémy vyvolané především kolapsem americké Silicon Valley Bank, nejvýznamnější banky pro startupy. Na domácím trhu je pak negativně ovlivňovala vysoká inflace i rostoucí úrokové sazby. I zavedené firmy ve velkém škrtaly, propouštěly, a pokud nabíraly investice, tak mnohdy nebyly podle jejich představ.

Investoři nepospíchali, víc prověřovali, a tak někdy mladé firmy CzechCrunchi popisovaly, že mají dojem, že jsou ochotni „je nechat vykrvácet“. Z druhé strany reagovali investoři, že dochází ke splasknutí startupové bubliny. „Vnímám to jako návrat k normálu po rekordních covidových letech, kdy byl trh zaplaven levným kapitálem a docházelo k inflaci valuací,“ popsal pro CzechCrunch v průběhu roku Martin Kešner, partner J&T Ventures.

Jak se mění běžná výše investice (v Kč)

 

Data za rok 2023 jsme analyzovali v jeho průběhu. Podobu celého startupového ekosystému, přelivy peněz a pro investory nejzajímavější obory nyní shrnujeme právě v přehledu Startupové Česko. To obsahuje i top jména proběhlého roku, tedy zakladatele, kteří získali nejvyšší investice, i ty, jimž se podařilo dojít se svým startupem k exitu, a to v několika případech i v miliardových řádech.

Nejdráž se loni prodala společnost Manta, která firmám ukazuje jejich vlastní data ve srozumitelné podobě. Za víc než tři miliardy přešla pod IBM. Cenovku přesahující dvě miliardy získal startup Smartlook, jenž pomáhá chápat chování uživatelů na internetu a který koupilo Cisco. Za hodnotu odhadovanou na víc než miliardu se prodával i Shoptet, za víc než půl miliardy UltimateSuite.

Startupové Česko ale přináší i odpovědi na otázku, kdo je vlastně český startupista. Specifika můžou překvapit. Průměrně český startupista v roce 2023 získal investici, když mu bylo 37 let. Mezi zhruba 180 zakladateli je pouze 14 žen, množství, které odpovídá osmi procentům. Přestože jsou startupy celosvětově mužskou doménou, české číslo je extrémně nízké. Ve světě se ženy jako zakladatelky objevují u 15 procent, případně podle některých studií až u 20 procent startupů. A ve Spojených státech to má být dokonce 28 procent.

Projděte si právě proběhlý rok ve startupovém světě v projektu CC25 Startupové Česko.

Startupové Česko a jeho data uveřejňujeme jako součást CC25, projektu, který tradičně mapuje český startupový ekosystém a upozorňuje na startupy, které se vyplatí sledovat. V předchozích vydáních CzechCrunch upozornil hned na několik firem, jež letos převzaly nadnárodní firmy, včetně nejvyšších investic letoška, zmíněné Manty (IBM) a Smartlooku (Cisco). Nové vydání startupů, u kterých CzechCrunch předpovídá významný růst, uveřejníme 17. ledna.

Data za jednotlivé obchody jsou dostupná v uzavřené sekci CC+, kde pravidelně uveřejňujeme stav českého startupového ekosystému, počet obchodů, komunikovanou hodnotu, investory i další podrobnosti k dealům. Součástí CC+ jsou mimo jiné i přehledy investorů s jejich zaměřením a dalšími informacemi, včetně například témat k small talku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

CzechCrunch komunitu dlouhodobě buduje a pomáhá jí s rozvojem, vzděláním i networkingem. Má vlastní startupovou akademii, které se zúčastnilo již na 125 začínajících i pokročilých projektů mladých podnikatelů a podnikatelek. Mezi největší startupové projekty v oboru pak patří Startup Awards, v rámci kterých jsme vybrali spolu s odbornou porotou i širokou veřejností ty nejlepší projekty a investory hned ve čtyřech kategoriích a pro vítěze i komunitu uspořádali za podpory partnerů finálový galavečer.

Analýzy Startupového Česka vycházejí z oficiálních zpráv i interních informací. Sestavuje je analytická část redakce CzechCrunche na základě dlouhodobého sledování finančních pohybů ve startupovém světě a podmínek a vývoje jednotlivých obchodů. Konkrétní částky jsou v některých případech kvalifikovanými odhady sestavenými na základě dodatečných informací od zúčastněných stran.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Učí stroje vnímat pro lidi neviditelné. Brněnský startup už pomohl i ve Škodovce, teď chce do Ameriky

Výroba se na stroje spoléhá, jenže mnohé mívají problém správně vnímat třeba lesklé věci. Brněnská firma má patentovaný jiný způsob „vidění“ robotů.

Iva BrejlováIva Brejlová

sanezoo

Foto: Venture Club Invest

Luboš Lorenc, CTO Sanezoo, Luboš Brzobohatý, CEO Sanezoo a Petr Šedivý, CEO Venture Club Invest

0Zobrazit komentáře

Pokud by se úspěch startupu dal posuzovat podle množství technologických trendů, které se mu podaří zapojit do svého produktu, Sanezoo by bylo na pomyslném žebříčku zajímavých projektů hodně vysoko – dává totiž dohromady umělou inteligenci, strojové vidění i jeho 3D podobu. Roboti tím získávají„oči“, ale také se můžou bezpečně pohybovat. Brněnská společnost se soustředí na výrobní podniky, jako je například Bosch, Škoda Auto nebo ZF, které si už její služby vyzkoušely, a opakovaně jí na rozvoj přispěli investoři. Teď hlásí nové desítky milionů, podrobnosti investice přinášíme v podrobném přehledu.

Zainvestovaný startup: Sanezoo

Kdo investuje: Venture Club Invest

Kolik: Víc než 23 milionů korun. Jde o druhou tranši z letního seedového kola, v němž už dříve Venture Club Invest do startupu poslal 21 milionů korun. Za celkem 44,4 milionu získal ve firmě podíl 10,1 procenta. Letos v létě  Sanezoo dostalo od dalších menších investorů také 25 milionů, celkem tak nasbíralo 69,4 milionu korun. Ve všech kolech dohromady to bylo už 140 milionů.

Co startup dělá: Sanezoo se zabývá automatizací kontroly kvality povrchů a naváděním robotů pomocí strojového vidění a umělé inteligence. Popisuje se jako deep tech společnost, která se soustředí na výrobu a automatizuje práci robotů tam, kde na samostatnou činnost ještě nestačí. Někde jim díky strojovému vidění a umělé inteligenci dodává rychlost či přesnost, jinde jim umožňuje kontrolovat výrobky – dokáží pak třeba dokonce zhodnotit lesklé, frézované nebo lakované povrchy, které jsou pro stroje problematické. Na základě umělé inteligence od Sanezoo stroje odebírají a chystají součástky či segmentují a klasifikují předměty. Software také plánuje bezkolizní trajektorie robotů.

Jak je startup velký: Aktuální investice jej oceňuje na 440 milionů korun. Vyvíjí šest let a má reference od společností jako Bosch, Škoda Auto nebo ZF.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zakladatelé: Luboš Lorenc a Luboš Brzobohatý. Oba se věnují robotice a pokročilému rozpoznání obrazu, pro Sanezoo mají zapsaný patent na autonomní zařízení pro pokročilou analýzu obrazu, jeho inteligentní rozpoznávání a vyhodnocení.

Sídlo startupu a kde všude působí: Brno, chystá expanzi do USA

Proč je to zajímavé a jaký je potenciál: Takzvaný Průmysl 4.0, tedy modernizaci průmyslové výroby, řeší každý výrobní podnik. Produkty Sanezoo zvyšují přesnost a spolehlivost vyhodnocení automatizované kontroly povrchové kvality.

Na co startup plánuje využít investici: Především na expanzi do zahraničí, součástí je ale i pomoc rozvoje byznysu jako takového. „Zapojení Venture Clubu nám přináší více prostředků pro škálování produktů a pro rozšíření na nové trhy. Současně máme možnost konzultovat naše kroky se seniorními kvalifikovanými partnery,“ říká Luboš Brzobohatý. „Posilujeme kompetence firem v oblastech řízení, marketingu a obchodu s cílem maximalizovat jejich úspěch,“ dodává za Venture Club Invest Petr Šedivý. Právě on zároveň jako zástupce investorů získává místo ve správní radě.

Vše o startupových investicích