Penta chce na Florenci stavět do pěti let. Do území za Masaryčkou investuje 20 miliard korun
K pozemkům na pražské Florenci přišla společnost Marka Dospivy díky koupi ČSAD Praha holding. Stala se tak i vlastníkem nádraží.
Na konci loňského roku ohlásila investiční společnost Penta svůj dosud největší obchod. Za pozemky převážně v centru Prahy, kolem autobusového nádraží Florenc, zaplatila miliardy. Teď se chystá na brownfield vyhlásit několik mezinárodních architektonických soutěží. Čeká se na změnu územního plánu.
V prosinci 2021, dva roky předtím, než Penta pozemky koupila, byly vyhlášeny výsledky urbanistické soutěže na budoucí podobu Florence. Vyhrál ji tým složený ze studií Unit architekti, A69 architekti a Marko and placemakers. Cílem bylo načrtnout základ toho, jak by v budoucnu mělo místo vypadat. A to nejen té části Florence, kterou dnes běžně známe, ale také dalších, které zůstávají i v jednadvacátém století nepoužívané. A právě sem chce nyní Penta umístit novou část města.
V zásadě se jedná o pozemek, který z jedné části ohraničuje Masaryčka a ulice Na Florenci, dále budova zvaná Bastion na Křižíkově, autobusové nádraží Florenc a ulice Prvního pluku a nakonec koleje vedoucí z Masarykova nádraží. „Pozemek jsme rozdělili do několika bloků, které tvoří logické celky. Na ně máme v plánu vypsat čtyři architektonické soutěže,“ uvedl pro CzechCrunch mluvčí Penta Real Estate Martin Lánský.
Ideálně by společnost chtěla poslat zadání soutěží do světa ještě do konce letošního roku, čeká se ale na změnu územního plánu. Tu musí odsouhlasit pražské zastupitelstvo. Zhruba do pěti let by pak v území mohla vzniknout nová čtvrť, která by kromě nových budov měla čítat také parky a celé nové ulice.
Jedna povede například od Masaryčky – budovy, kterou Penta dokončila loni. Půjde o bulvár, který de facto naváže na ulici Na Florenci. Ústit by mohla zhruba tam, kudy se dnes z ulice vchází na autobusové nádraží. Penta zároveň počítá s tím, že by tvorbou nových ulic a veřejných prostranství vyplnila takzvané kontribuce hlavnímu městu za změnu územního plánu. „Samotná ulice Na Florenci, kterou jsme rekonstruovali spolu s výstavbou Masaryčky, vyšla na 250 milionů. Tady jich plánujeme vícero,“ přibližuje Lánský, o jak velké náklady jde.
Počítá se také s tím, že od nároží Opletalovy a Hybernské ulice povede až k Vojenskému historickému ústavu stezka pro cyklisty a pěší. Ta má zajistit pohodlný průchod územím tak, aby se člověk vyhnul rušné křižovatce U Bulhara, pokud jde z Masarykova nádraží na Žižkov či opačně.
Celková investice do území by mohla čítat kolem dvaceti miliard korun. Roli hraje i to, že jde převážně o složité pozemky, a to z několika důvodů. Jednak není jasně dán osud autobusového nádraží na Florenci, které urbanistická soutěž plánovala integrovat do zástavby. Může se ale místo toho stát, že se zastřeší. Zároveň není jasné, jak to dopadne s dopravou v budoucnu. Město například už nyní plánuje několik dalších autobusových terminálů, je tak možné, že vznikne tlak na to, aby do centra metropole nezajíždělo velké množství autobusů.