Petr Kellner je v divadle, přímo na jevišti spolu se zasněženými diváky. A skoro nic neřekne

Nová scéna Národního divadla uvedla neobvyklou hru o českém miliardáři. Pokládá řadu otázek, na které se ale stále velmi těžko hledají odpovědi.

privatizace

Foto: Národní divadlo/Martin Špelda

David Prachař jako Petr Kellner a čínský drak

0Zobrazit komentáře

Na diváka sedícího na jevišti padá divadelní sníh, chvílemi nic nevidí kvůli všudypřítomné mlze a přímo u nohou se mu svíjí herec. Nejde přitom o zážitek z nějakého experimentálního divadla, ale o pražskou Novou scénu Národního divadla a představení o kdysi nejbohatším Čechovi – miliardáři Petru Kellnerovi. I když na konci března uplynou čtyři roky od jeho tragického úmrtí na Aljašce, stále vzbuzuje zájem. A tak jsou zatím všechny vypsané termíny hry Privatizace vyprodané. Na Nové scéně se navíc bude letos hrát jen do poloviny roku, pak by se mělo divadlo na čas zavřít kvůli rekonstrukci.

Že Privatizace, kterou divadlo představilo letos na konci ledna, nebude klasickým představením, pochopí člověk už ve chvíli, kdy vstoupí do sálu Nové scény, mine řady sedadel a zamíří rovnou na jeviště. Tam se pak usadí na dočasně vybudované třípatrové schody sestavené do tvaru písmene U. Jeviště se tak rázem o dost zmenší a herci jsou divákovi výrazně blíž. Psychologický efekt to má okamžitý. Člověk nemá šanci sesunout se na křesle do pololehu a po očku kontrolovat ztišený mobilní telefon. Svítí na něj reflektory, ocitá se přímo v ději hry a vlastně se ani nemá kde opřít.

Herci také zhruba stovku diváků vzápětí do hry vtáhnou. Stejnou cestou jako všichni ostatní přijde i herec Robert Mikluš v šedém devadesátkovém obleku s igelitkou v ruce a začne se všech vyptávat, jestli by chtěli chodit s Kellnerovou dcerou. Mužů v oblecích se ale na scéně postupně objeví víc. A divák s překvapením zjišťuje, že celou dobu seděli mezi ostatními.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celkem jsou čtyři. Koho přesně mají představovat, se nedá říct, a to i proto, že své identity v průběhu představení mění. Jednou jsou to velcí byznysmeni, kteří Petra Kellnera občas až trapně uctívají, jindy lidé, kterých se byznys jeho skupiny PPF osobně dotkl.

Mark Kristián Hochman v jednu chvíli například ztělesňuje muže, kterého PPF údajně podivnými praktikami připravila o rodinný palác u Karlova mostu. Autorské a režisérské duo Petr Erbes a Boris Jedinák, kteří za hrou stojí a jinak působí jako dramaturgové v Divadle Na zábradlí, tvrdí, že při psaní vycházeli z reálných příběhů. Kromě jiného i z výpovědí asi dvacítky lidí z byznysu či médií, kteří se pohybovali v okolí Petra Kellnera a rozhodli se s divadlem spolupracovat a poskytnout kýžené informace výměnou za slib, že nebudou jmenovaní. Konkrétně etuda s palácem by mohla v realitě odpovídat případu, kdy PPF v roce 2018 v nucené dražbě získala Pinkasův palác v Praze.

Hra se ale nesnaží vykreslit Petra Kellnera jako padoucha ani jako hrdinu. Stejně jako vtáhne diváka do děje a vybízí ho okrajově k tomu, aby se zapojil, nechává ho také vytvořit si vlastní názor a pozoruje spolu s ním nejbohatšího Čecha z různých úhlů prostřednictvím již zmíněných čtyř „kravaťáků“.

I rodina Kellnerových je ve hře přítomná. Jelikož ale ve skutečnosti s veřejností příliš nekomunikuje, neřeknou její členové ani ve hře jediné slovo – ať už jde o Pavlu Beretovou alias Renátu Kellnerovou, nebo Marii Poulovou v roli dcery Anny. Stejně tak David Prachař, který představuje Petra Kellnera, pronese jen pár vět z rozhovorů, které miliardář během života dal. To vše občas působí až frustrujícím dojmem.

„Kravaťáci“ by totiž, stejně jako ve skutečném světě veřejnost, rádi odpovědi na řadu otázek ohledně Kellnerových kroků, které zásadně ovlivnily směřování Česka. Jako je jeho údajná spolupráce s Václavem Klausem či Milošem Zemanem, snaha orientovat Česko na Rusko nebo expanze byznysu PPF do Číny. Reakce ale nepřijde. Beretová s Poulovou dokonce většinu představení tráví symbolicky zavřené ve skleněném kvádru, izolované od ostatních herců.

Hra končí tak, jak začíná. Petr Kellner v lyžařské výstroji umírá na Aljašce, obklopen čínským drakem a ruským Mrazíkem, aniž by cokoliv ze svých motivů nebo ze soukromého života prozradil. Tvůrci tvrdí, že skupina PPF, kterou po Kellnerově smrti vede jeho žena Renáta, o přípravě hry od začátku věděla. Vyjádření ani reakci ale nezískali. Hra je tak vlastně trefnou metaforou k realitě. Odpovědí se nedočká nikdo: ani tvůrci hry, ani diváci a zatím ani společnost.

Texty psala na záchodcích pražských klubů. Britská hvězda vytvořila ódu na českou rave scénu

Pražský rave zpěvačku FKA Twigs tak moc pohltil, že se v něm inspirovala při tvorbě nové desky Eusexua. S ní tady odstartuje i turné.

fka-twigs_1

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Pitchfork/YouTube

FKA Twigs

0Zobrazit komentáře

Patří mezi nejvýraznější tváře klubové hudby současnosti, získala i ocenění MTV Europe Music Awards a byla nominovaná na Grammy. Britská zpěvačka a vizionářka na poli alternativního popu FKA Twigs teď vydala nové album s názvem Eusexua a přiznává, že se v něm výrazně inspirovala pražskou rave scénou. Před lety totiž v Česku natáčela film Vrána a uchvátily ji pražské kluby, které se podle ní vyznačují skutečnou svobodou.

FKA Twigs se po třech letech od posledního alba rozhodla opustit své typické experimentální teritorium a ponořit se do světa klubové hudby – hlavně díky Česku. „Praha je úžasná. Má nádhernou gotickou architekturu, ale také neuvěřitelnou undergroundovou techno scénu. Ta atmosféra mě úplně pohltila,“ řekla už loni v létě v show Jimmyho Kimmela. V Česku pobývala několik měsíců v roce 2022, když natáčela film Vrána. V pořadu se tak rozpovídala o tom, jak se tady ponořila do nočního života a jak se setkávala s lidmi, kteří rave považují za způsob vyjádření i kolektivní terapie.

Ostatně elektronická hudba jí je blízká. FKA Twigs, vlastním jménem Tahliah Debrett Barnett, se proslavila svým unikátním spojením právě elektroniky, ale i alternativního popu a vizuálního umění. Svůj ikonický vokál propojuje s experimentálními beaty a emotivními texty, přičemž čerpá inspiraci z různých subkultur a tanečních stylů. Je také známá fyzicky náročnými vystoupeními, do kterých zapojuje třeba tančení u tyče.

Její nové, v pořadí třetí studiové album přináší směs elektronických žánrů. Pohybuje se na pomezí taneční hudby, techna, drum’n’bassu i britského garage soundu, a jak sama zpěvačka popisuje, není doslovně techno albem – spíše poctou energii, kterou v pražských klubech zažila. Tomu napovídá i jeho název, který naznačuje stav euforie, ale i intimního spojení se sebou samým skrze hudbu.

FKA Twigs popisuje pražský rave jako komunitní prostor, ve kterém zažila jakési mentální uzdravení a po dlouhé době pocítila kompletní svobodu. „Nikdo neměl vytažené telefony, všichni tančili. Víte, když se během večera stane něco úžasného, nenatočíte to. Je to jen pro lidi, kteří to tam opravdu prožívají,“ popsala svůj zážitek v rozhovoru pro stanici NPR.

Jeden z nových tracků Room of Fools vznikl dokonce na záchodech jednoho z pražských rave klubů, kde si hudebnice spontánně zapsala úryvek textu na ruku. „Eusexua se zrodila ze škrábanců napsaných na hřbet mé ruky na záchodech na raveu v Praze. ‚V téhle místnosti plné bláznů společně něco tvoříme.‘ A taky, že to děláme – raveujeme, potíme se, líbáme, milujeme se za bouřlivého dunění kultury,“ napsala na sociální sítě zpěvačka, která mimo jiné navštívila třeba vršovický klub Ankali.

Eusexua se zrodila ze škrábanců napsaných na hřbet mé ruky na záchodech na raveu v Praze.

Právě místní techno scéna je typická svou přátelskou atmosférou. Umělci, kteří v několika klubech opakovaně vystupují, si párty mnohdy sami pořádají, vytváří k nim plakáty i promo na sítích a s lidmi, kteří na akce chodí, se dobře znají. Samotné ravey pak na příchozí nemají žádné přísné požadavky – na rozdíl třeba od Berlína, kde se člověk musí často specificky obléknout, respektive svléknout, aby ho do klubu vůbec pustili.

Přestože se FKA Twigs ke své inspiraci českým undergroundem otevřeně hlásí, její album vzbudilo v místních kruzích i kritické reakce. Někteří posluchači na sociálních sítích poukazují na to, že na albu podle dostupných informací nespolupracoval žádný český umělec a že tato tvorba není pražskému zvuku podobná.

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

Jedna z nejoblíbenějších pražských DJek současnosti si to ale nemyslí. „Máme příliš vysoké nároky. Možná stačí, že se tímhle prostředím ona sama inspirovala. Pro nás je normální jít do toho nebo onoho klubu, pro ni to ale mohlo být oči otevírající. Nevyčítala bych jí to. Myslím, že tomu dává ohromný kredit a je to podle mě zlaté,“ řekla v podcastu Režim nerušit na CzechCrunchi Nina Farrina, která pravidelně hraje třeba v Ankali, Fuchs2 nebo Bike Jesus. Celý rozhovor si budete moct pustit ve středu 19. února.

V návaznosti na svou inspiraci se FKA Twigs každopádně rozhodla odstartovat své nadcházející turné právě v českém hlavním městě. První koncert tak proběhne 8. března ve Foru Karlín, pak umělkyně zamíří do Berlína, Paříže, Londýna a dalších evropských metropolí.