Petr Kováčik a první rok startupu Blabu.com: Opatrným zkoušením světový produkt nepostavíte

Petr KováčikPetr Kováčik

blabuKomentář

Foto: Blabu

Spoluzakladatelé Blabu Petr Kováčik, Eva Peterková a Tomáš Strejček

0Zobrazit komentáře

Už je to více než rok, co Petr Kováčik opustil Skrz.cz. Po osmi letech, kdy český slevový vyhledávač dovedl až k prodeji britské skupině Secret Escapes, se rozhodl pustit se do nového projektu, kterým se nakonec stalo Blabu.com. Jak před rokem popsal pro CzechCrunch, cílem bylo vytvořit službu na způsob Uberu, akorát pro konverzaci v cizím jazyce s rodilými mluvčími.

Nyní Blabu.com oslavilo první rok existence a Petr Kováčik se ve svém komentáři ohlíží za tím, co všechno jeho startup, který založil společně s Evou Peterkovou a Tomášem Strejčkem, zažil, co se povedlo i nepovedlo a co ho čeká v roce 2020.

***

Ani jsme se nestačili rozkoukat a první rok Blabu je za námi. 7. ledna 2019 jsme začali s Evou Peterkovou pracovat na Blabu v kavárně Cafedu v Praze u Muzea. Neměli jsme nic: kanceláře, tým, čekali jsme ještě na Tomáše Strejčka, než dokončí svoje zaměstnání. Tak jsme se rozhodli věnovat extrémní úsilí diskuzím, analýzám, rešerším, testování konkurence a získávání feedbacku k našemu přemýšlení o Blabu.

Začal jsem pracovat na budgetu a postupně jsem si začal potvrzovat všechny klíčové vstupy díky veřejně dostupným datům. Jako další zdroj dat jsme si nechali napsat skripty, které nám odhalily více informací o konkurenci, a měl jsem tak další pohled na naše hypotézy a strategii.

Jeden měsíc jsme s Evou pendlovali mezi kancelářemi spřátelených firem, které nám vždy poskytly místo k sezení, kafe a internet, a my jsme jim na oplátky zpravidla s něčím pomohli nebo probrali 1:1 jejich plány a dali jim k tomu náš pohled.

Spouštíme. Vypínáme? Spouštíme!

V lednu jsem se zavázal, že v dubnu spouštíme. Neměli jsme ani řádku kódu, logo, nikoho v týmu, ale termín byl už daný. Nakonec se nám podařilo skutečně spustit MVP 30. dubna 2019. Samozřejmě to bylo plné chyb a pěkně jsme se u toho zapotili řadu nocí v kuse, až jsme Blabu zase radši vypnuli a doladili nejhorší problémy.

blabucom

Česká služba Blabu.com pro konverzaci v cizím jazyce

Hodí se tu můj oblíbený citát od zakladatele LinkedInu Reid Hoffmana: „Pokud se nestydíte za první verzi svého produktu, spustili jste ho příliš pozdě.“

První expanzní krůčky

Od začátku jsme chtěli testovat Blabu hned ve více zemích a sledovat, jak se bude odlišovat chování různých národů. Hned v létě jsme tedy zkusili otevřít Latinskou Ameriku, konkrétně Mexiko a Argentinu. K našemu překvapení jsou potřeby lidí v Latinské Americe naprosto stejné jako v Čechách, mají stejný strach z mluvení anglicky vypěstovaný nejspíš stejně špatným školským systémem a nemají problém s učením se přes videohovory.

Nebyli jsme ale připravení, co se týče správného pokrytí časových zón, neměli jsme lokální platební metody (a tak nám prakticky nikdo nebyl schopný zaplatit, i když chtěl) a podcenili jsme nutnost lokalizovat web do dokonalosti a mít vždy španělsky mluvící zákaznickou podporu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Think globally, act locally.“ 

Teď už víme, že musíme mít nejčastější platební metody (pokrýt alespoň 80 % nejčastěji používaných platebních metod), dokonale přeložený web bez chybějících překladů a zejména ukazovat ceny vždy v lokální měně (i když to je jen přibližný přepočet). A při aktivní komunikaci přes notifikace nebo e-mail používat samozřejmě pouze latinskoamerickou španělštinu.

Změna přišla od září

Léto bylo těžké, protože jsme do něj vstoupili s nulovou trakcí a nováčci se během léta špatně hledají (firmy moc nefungují a lidé radši cestují, než by se sebevzdělávali). Všechno jsme tedy směřovali na září a modlili se. V září jsme spustili kampaň s prvním influencerem Broňou a výsledek byl úžasný. Naši tutoři nestíhali a prosili jsme je průběžně, ať se jich připojí více.

https://www.youtube.com/watch?v=2ChpncbB5Wg

Ale co je nejdůležitější, dostávali jsme neuvěřitelně pozitivní feedback ve stylu „přesně tohle jsem hledal“ nebo „něco takového potřebuju“. Cítíme, že z Blabu bude jednou skutečný lovebrand. Doteď máme 5 000 hodnocení zákazníků s průměrem 4,93 z 5 a téměř polovina z nich má i textové hodnocení s úžasnými příběhy.

Proč na to jdete tak rychle?

Za celý rok mě nejvíce překvapilo, kolik lidí se mě opakovaně ptalo na to, proč ten startup tolik tlačíme, proč hned chceme jít ven, proč více nebootstrapujeme nebo prostě to jen ladíme v pár lidech. Jak ale chcete postavit firmu schopnou se poprat v mezinárodním prostředí, pokud to první roky budeme ladit na českém rybníčku na pár zákaznících? Fixní náklady budou víceméně stejné, protože ve třech lidech to uděláte za rok a ve dvanácti lidech za půlku. Čas je ta nejdůležitější metrika, kterou sledujeme.

Čím déle bude trvat reálné spuštění a první úspěch u zákazníků, tím více riskujeme, že v týmu opadne nadšení, nebo už nebudeme tak zajímaví pro případné investory (o tom zase příště). Blabu mě takto zatím stálo 12 milionů korun. Není to malý risk a nemusí to vyjít. Jen kdo neriskuje, tak taky nic nezíská. Důležité je neztratit trakci a neustále směřovat dopředu.

Investoři

První investorský zájem přišel už v únoru a nebyl jsem na to vůbec připravený. V červnu jsem si řekl, že poprvé aktivně otestuji investorský zájem a rozjel jsem se na konferenci do Berlína. Nasbíral jsem první kontakty a testoval si různé verze pitche projektu. Sepisoval jsem si nejčastější otázky a témata, o kterých se bavíme, abych byl pak vždy připraven se správnými čísly a připravenými slajdy v pitch decku.

V září jsem se rozhodl rozjet investorské kolo naplno a vydal se do Tel Avivu na konferenci. Potkal se s více lidmi, vyzkoušel si Investor Speed Dating a nakonec vystoupil bez prezentace i na pódiu a pitchoval Blabu před 200 lidmi. Výsledek byl samozřejmě průměrný, ale udělal jsem první krok a vyzkoušel si to.

maye-musk3

Přečtěte si takéElon, Kimbal a Tosca aneb co stojí za úspěchem rodiny Muskových? Za vším hledej matku i soběstačnostElon, Kimbal a Tosca aneb co stojí za úspěchem rodiny Muskových? Za vším hledej matku i soběstačnost

Následovaly čtyři měsíce příprav a trénink pitchů, usilovné komunikace, prezentace, předkládání všech možných budgetů, odhadů, analýz. Velké díky za feedback a cenné rady zejména Michalu Šmídovi z Twista, který je podle mě jeden z nejlepších fundraiserů v Čechách. Pokud se nic zásadního nezmění, tak v lednu 2020 bychom měli oznámit, jak toto investorské kolo dopadlo. Bylo by to přesně 12 měsíců po oficiálním startu.

Lessons learned za první rok?

Původně jsme očekávali, že největší problém budeme mít na straně tutorů (na straně nabídky). Tam jsme překvapivě velmi úspěšní a vidíme, že tutorům se tento koncept instantních konverzací v jejich volném čase velmi líbí. Opravdu velké překvapení bylo, jak moc těžký je akviziční funnel na straně zákazníků.

Špatně jsme se na začátku (ne)dokázali odlišit od konkurence. Když už se nám dařilo lépe popsat službu, tak se zákazníci registrovali, ale i když měli zdarma zkušební hovor, stejně si nezavolali. Přes dvě třetiny času jsme tak první měsíce věnovali pouze akvizičnímu funnelu a hovorům samotným. Ke konci roku jsme dosáhli 8 tisíc registrovaných účtů, ale řádově jen 25 procent uživatelů jsme dokázali rozhýbat k akci.

Na podzim jsme také spustili Mini Kurzy – jasně dané téma a předem známé otázky. Zjistili jsme totiž, že flexibilita Blabu může být pro někoho až moc velká a preferuje tak mít jasné téma a cíl s jasně danou strukturou.

blabu-petr-kovacik

Foto: Blabu

Zakladatel Blabu Petr Kováčik

I když se už píše rok 2020, potýkáme se stále se zásadním procentem, kdy se zákazníkům nepodaří před hovorem spustit kameru nebo mikrofon. Přibližně 5 procent hovorů tak končí neúspěchem už při jeho startu.

Největší zkušeností a výzvou do budoucna je neustálé vybalancování poptávky a nabídky v marketplace, kde ani jedna strana nemá závazky, kdy být online. Řešíme tak, jak obě strany motivovat si volat přesně ve vybrané časy, řešíme ideální utilizaci tutorů a jejich času online. Nyní je Blabu online 16 hodin denně 7 dní v týdnu a postupně se budeme přibližovat ke 24/7 provozu společně s expanzí do dalších časových pásem.

Co nás čeká ve 2020?

V první řadě chci dotáhnout do konce ledna seed investici do Blabu, kterou bychom chtěli použít na expanzi týmu, dokončení produktu a expanzi do nových regionů. I z tohoto důvodu chceme do konce roku rozšířit tým o 12 až 15 nových lidí. Hledáme nejen vývojáře, ale hlavně pozice spojené s expanzí, jako je marketing, business development a country managers.

Protože se chystáme s Blabu do Asie (Jižní Korea a Japonsko), je naprosté must-have být mobile-first. Aplikace pro Android je před vypuštěním ve formě PWA a iOS aplikaci budeme psát od nuly. I když jsme začali Blabu jako B2C aplikaci, ozývají se nám firmy, že by to bylo krásné řešení pro jejich zaměstnance, kterým nevyhovuje klasická firemní výuka angličtiny, jež je složitá na koordinaci a příliš rigidní v plánování. Rozhodli jsme se připravit self-service platformu pro firmy a rozjet tak variantu Blabu for Business. Nečekáme, že budeme plnou náhradou za klasické vzdělávání ve firmách, ale budeme zajímavý doplněk.

Uspět v Asii může být jednodušší než v Silicon Valley. Vhodnou startovací stanicí je i pro české startupy Singapur

Peter BrejčákPeter Brejčák

singapur-min

Singapur se stává pro startupy stále zajímavější

Letos v srpnu oslaví Singapur pětapadesát let své nezávislosti. Za více než půlstoletí se z městského státu stala velká success story – díky podpoře soukromého podnikání a rychlému ekonomickému růstu se dokázal zařadit mezi nejvyspělejší země světa. V Asii zaznamenává nejvyšší index lidského rozvoje a globálně má sedmou nejvyšší úroveň HDP na obyvatele.

Díky tomu se Singapur zařadil mezi světová ekonomická centra, což současně pomáhá rozvoji startupového ekosystému. I když se v Asii pozornost zaměřuje zejména na Čínu, Singapur si na globální startupové mapě vydobyl nesmazatelné místo.

„Singapur je skvělým odrazovým můstkem na trhy jihovýchodní Asie, je to jedna z nejkonkurenceschopnějších a nejotevřenějších ekonomik pro podnikání,“ vyjmenovává Grace Sai, spoluzakladatelka inovačního ekosystému Found8, který provozuje také dva VC fondy a šest coworkingových center v Singapuru a Malajsii a nově v regionu spolupracuje i s českým programem CzechAccelerator.

Právě Singapur má podle Sai, která loni na podzim navštívila Česko a potkala se s tuzemskými startupy, vůbec největší venture kapitálové financování v jihovýchodní Asii – v zemi s necelými šesti miliony obyvatel proběhl největší počet obchodů v regionu za posledních 5 let.

Singapur jako přátelská vesnice

„Singapur představuje ekosystém na vzestupu s největší dostupností venture kapitálu v celé Asii kromě Číny. Stále je to však taková přátelská ‚vesnice‘, komunita, kde se všichni vzájemně znají a kde více financí proudí k méně nápadům a podnikatelům. Takže pokud jste dobrý podnikatel s dobrým nápadem, získat peníze je podstatně jednodušší a čelíte menší konkurenci,“ pokračuje Sai.

sai

Foto: CzechInvest

Grace Sai loni na podzim navštívila Českou republiku

Městský stát tak podle spoluzakladatelky Found8 nabízí lepší podmínky na budování startupů než například americká města: „Domnívám se, že v etablovaných inovačních hot-spotech, ať už v Silicon Valley, New Yorku nebo jinde, je v současnosti prostředí příliš konkurenční a příliš komplexní na to, aby se v nich nový evropský startup dokázal zorientovat.“

Díky své poloze na půli cesty mezi Indii, Čínou a Spojenými státy má Singapur výhodnou pozici pro firmy, které se již od svých začátků chtějí profilovat jako globální. Protože jde o westernizovanou, ale pořád asijskou zemi, nabízí podle Sai vhodnou perspektivu a možnosti cílit na čínský i americký trh.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Všeobecně se přitom v Singapuru daří jakýmkoliv typům startupů. Podobně jako na jiných trzích, i tady jsou nejvíc zastoupeny finanční technologie, realitní technologie, elektronické obchodování či například umělá inteligence a strojové učení, které aktuálně čerpají velkou podporu ze strany vlády i investorů.

„Máme skvělé univerzity, které patří mezi nejlepší dvacítku na světě. Ty nabízí výzkum na vysoké úrovni a talentované absolventy v oblastech technologií životního prostředí, strojním inženýrství, biomedicínských technologií, vesmírných a leteckých technologií, robotiky. Takže Singapur je vynikající pro jakýkoli startup, není sektorově vyhraněný,“ popisuje Sai.

Velmi dostupný rizikový kapitál

Rozvinutost startupového ekosystému dokazuje také oblast venture kapitálu, jeho dostupnost je podle nejaktuálnějších dat Světové banky globálně čtvrtá nejlepší. Pro srovnání, Česká republika se v roce 2017 umístila na šestatřicátém místě.

„Jako český podnikatel nejste omezen zdroji ve vaší zemi. Ano, začněte doma, ale pokud to je potřeba, rychle se poohlédněte i ve zbytku světa. Určitě je na místě nejdříve prozkoumat možnosti v České republice, ale ve chvíli, kdy zjistíte, že je třeba ocenění příliš nízké nebo nabízení investice není strategicky výhodná, dává smysl poohlédnout se jinde,“ říká Sai.

Jednu z možností podpory při expanzi právě do Singapuru nabízí tříměsíční program CzechAccelerator agentury CzechInvest, která nedávno s inkubátorem Found8 uzavřela nové partnerství. Díky tomu CzechInvest vezme startupy do Singapuru už letos na jaře a zprostředkuje jim na tři měsíce kancelářské prostory v centru města, přes 100 hodin mentoringu od poradců z Found8 a uhradí část nákladů na letenky, networkingové akce a workshopy v regionu. Uzávěrka přihlášek je však již 10. ledna.

sai2

Foto: CzechInvest

Grace Sai v Česku ukazovala asijský startupový ekosystém

„Pokud projdete skrze CzechInvest, potažmo Found8 jakožto jeho partnera, jsme schopni vám otevřít dveře. Vzhledem k tomu, o jak efektivní ekonomiku se jedná, klidně se už během prvního týdne můžete setkat se zástupci 20 venture kapitálových fondů. Je to velmi efektivní, což je obzvlášť v případě startupů, pro které je největším nepřítelem čas, klíčové,“ vysvětluje Sai.

CzechInvest zatím do Singapuru přes své programy vyslal již 18 startupů. Program v minulosti absolvovala i firma Retailys.com vytvářející nástroje pro vícekanálový prodej, které se podařilo v Singapuru otevřít vlastní pobočku.

tomas-cupr-rohlik-boxed2

Přečtěte si takéRohlik.cz od začátku buduji jako velkou firmu, příští rok vyděláme 150 milionů, říká v CzechCrunch Podcastu Tomáš ČuprRohlik.cz od začátku buduji jako velkou firmu, příští rok vyděláme 150 milionů, říká v CzechCrunch Podcastu Tomáš Čupr

„Díky zastoupení v Asii vidíme, že je pro nás snazší pronikat i do dalších zemí regionu, na což se nyní zaměřujeme. Každé firmě, která chce expandovat do zahraničí doporučuji podobnou zkušenost, jako jsou právě akcelerační programy, kde lze otestovat to, jestli projekt funguje v tržním prostředí,“ říká zakladatel startupu Petr Heller.

Zkušenosti ze Singapuru si pochvaluje také Vladimír Hičák ze startupu Pikto Digital, který nabízí řešení pro textilní firmy tisknoucí na látky s menšími ekologickými dopady. „Již v prvních fázích rozvoje jsme uzavřeli spolupráci s partnery z Asie a momentálně pracujeme na distribuci a samozřejmě i na spolupráci v segmentu výzkumu a vývoje,“ říká Hičák.

singapur

Pohled na noční Singapur

Rozdílů mezi evropským a asijským trhem přitom vidí několik. „Určitě v mentalitě, velikosti trhů, dynamice. Ale vždy a všude platí, že všichni chtějí dělat byznys, ze kterého profitují. To je důležitý faktor, který spojuje všechny trhy světa,“ doplňuje Hičák.

Zahraničí by se zároveň neměly české startupy vůbec obávat. Na základě svých zkušeností to tvrdí i Sai, která v Praze nedávno potkala několik zástupců tuzemského ekosystému. „Udělali na mě opravdu velký dojem,“ přiznává.

„Myslím, že máte větší potenciál a šanci uspět, než si myslíte. Doporučila bych vám, abyste byli ambiciózní, nebáli se vykročit do světa a byli hrdí na to, že jste podnikatelé z České republiky. Globální byznys klidně budujte odsud, nejste o nic horší než podnikatelé z USA nebo Singapuru,“ dodává Grace Sai.