Petr Kováčik a první rok startupu Blabu.com: Opatrným zkoušením světový produkt nepostavíte
Spoluzakladatelé Blabu Petr Kováčik, Eva Peterková a Tomáš Strejček
Už je to více než rok, co Petr Kováčik opustil Skrz.cz. Po osmi letech, kdy český slevový vyhledávač dovedl až k prodeji britské skupině Secret Escapes, se rozhodl pustit se do nového projektu, kterým se nakonec stalo Blabu.com. Jak před rokem popsal pro CzechCrunch, cílem bylo vytvořit službu na způsob Uberu, akorát pro konverzaci v cizím jazyce s rodilými mluvčími.
Nyní Blabu.com oslavilo první rok existence a Petr Kováčik se ve svém komentáři ohlíží za tím, co všechno jeho startup, který založil společně s Evou Peterkovou a Tomášem Strejčkem, zažil, co se povedlo i nepovedlo a co ho čeká v roce 2020.
***
Ani jsme se nestačili rozkoukat a první rok Blabu je za námi. 7. ledna 2019 jsme začali s Evou Peterkovou pracovat na Blabu v kavárně Cafedu v Praze u Muzea. Neměli jsme nic: kanceláře, tým, čekali jsme ještě na Tomáše Strejčka, než dokončí svoje zaměstnání. Tak jsme se rozhodli věnovat extrémní úsilí diskuzím, analýzám, rešerším, testování konkurence a získávání feedbacku k našemu přemýšlení o Blabu.
Začal jsem pracovat na budgetu a postupně jsem si začal potvrzovat všechny klíčové vstupy díky veřejně dostupným datům. Jako další zdroj dat jsme si nechali napsat skripty, které nám odhalily více informací o konkurenci, a měl jsem tak další pohled na naše hypotézy a strategii.
Jeden měsíc jsme s Evou pendlovali mezi kancelářemi spřátelených firem, které nám vždy poskytly místo k sezení, kafe a internet, a my jsme jim na oplátky zpravidla s něčím pomohli nebo probrali 1:1 jejich plány a dali jim k tomu náš pohled.
Spouštíme. Vypínáme? Spouštíme!
V lednu jsem se zavázal, že v dubnu spouštíme. Neměli jsme ani řádku kódu, logo, nikoho v týmu, ale termín byl už daný. Nakonec se nám podařilo skutečně spustit MVP 30. dubna 2019. Samozřejmě to bylo plné chyb a pěkně jsme se u toho zapotili řadu nocí v kuse, až jsme Blabu zase radši vypnuli a doladili nejhorší problémy.
Hodí se tu můj oblíbený citát od zakladatele LinkedInu Reid Hoffmana: „Pokud se nestydíte za první verzi svého produktu, spustili jste ho příliš pozdě.“
První expanzní krůčky
Od začátku jsme chtěli testovat Blabu hned ve více zemích a sledovat, jak se bude odlišovat chování různých národů. Hned v létě jsme tedy zkusili otevřít Latinskou Ameriku, konkrétně Mexiko a Argentinu. K našemu překvapení jsou potřeby lidí v Latinské Americe naprosto stejné jako v Čechách, mají stejný strach z mluvení anglicky vypěstovaný nejspíš stejně špatným školským systémem a nemají problém s učením se přes videohovory.
Nebyli jsme ale připravení, co se týče správného pokrytí časových zón, neměli jsme lokální platební metody (a tak nám prakticky nikdo nebyl schopný zaplatit, i když chtěl) a podcenili jsme nutnost lokalizovat web do dokonalosti a mít vždy španělsky mluvící zákaznickou podporu.