Petr Kováčik: Jak jsme (ne)spouštěli Blabu aneb dá se rozjet startup za 120 dní?
Na konci roku odešel po osmi letech ze Skrz.cz a začátkem roku už byl zase naplno ponořený do práce. Petr Kováčik nelenil a hned se pustil do nového startupu, který nazval Blabu. Cíl? Vybudovat něco jako Uber pro výuku cizích jazyků a zároveň splnit jeden velmi ambiciózní plán. Vypustit nový produkt do světa do čtyř měsíců. Nyní pro CzechCrunch Petr Kováčik popisuje, jestli to za 120 dní je vůbec možné…
V prosinci jsme se dohodli se spoluzakladateli Evou Peterkovou a Tomášem Strejčkem, že od začátku roku 2019 se vrhneme na nový projekt společně. V lednu jsme začali definicí projektu a společnosti. V únoru se přidal Tomáš a od půlky února se začalo s kódováním. Od začátku jsme si předsevzali, že nechceme úplně odfláknout začátek a stavíme platformu tak, abychom ji nemuseli v horizontu roku přepisovat.
Už v lednu jsme si předsevzali šibeniční termín, že již v dubnu bude Blabu fungovat. Mezitím jsme provedli desítky pohovorů a přijali celkem 10 lidí do týmu. Začali jsme hledat tutory – bez jediné koruny vydané na promo se nám jen v Praze přihlásilo přes 100 rodilých mluvčích. Momentálně máme v platformě 35 tutorů, kteří prošli naším screeningem. Dva a půl měsíce po začátku kódování jsme 30. dubna spustili MVP verzi na Blabu.com.
Zjednodušujeme si to
Čas je vždy ten největší nepřítel a u startupu to platí dvojnásob, protože nejsou příjmy a jsou jen náklady. Osekali jsme všechno nedůležité. Mezi to patří například i hledání a zařizování kanceláří. Dá se to vyřešit coworkingy, my se rozhodli zeptat se blízkých firem, zda by nám mohly pronajmout na pár měsíců pár stolů. Díky tomu jsme tak mohli sdílet prostor, kde už všechno funguje, a dostávat cenný feedback přímo od nejlepších lidí z oboru. Tímto děkujeme Glami a firmám z Mitonu za první kanceláře a nyní Slevomatu, že můžeme využívat jejich skvělé zázemí.
Není to jen o kancelářích. Snažíme se neobjevovat kolo a využívat kontaktů a zkušeností z minulosti. Hledáme rovněž nástroje, jak si zjednodušit práci, a programovat jen ty core záležitosti. Nemáme skvělý registrační formulář pro zájemce tutory, Google Form musí stačit. Nemáme jednotný nástroj na práci s komunitou tutorů, tak jich používáme víc a musíme si s tím vystačit.
Od začátku brainstormingů jsme věděli, že nebude jednoduché rozjet globální marketplace fungující nepřetržitě 24/7. Když tam nebudou tutoři ve správný čas, nebudeme mít ani studenty. Jestliže nebude dost studentů, nebudeme mít ani tutory. Rozhodli jsme se tedy pro první týdny vyhlašovat na každý den otevírací hodiny a spouštět Blabu jen na pár hodin denně. Postupně takto půjdeme od časového pásma do jiného časového pásma, až jeden den už poběžíme celý den.
Den D. Spouštíme 30. 4.
Ač byl termín duben 2019 (nastavený už v lednu) neuvěřitelný a šibeniční, byl klíčový. Všichni v týmu věděli, že se bude spouštět a o termínu nebyla diskuze – jediná diskuze mohla být o rozsahu spuštěné verze. Největším hlídačem zadání se tak stal CTO Tomáš Strejček a osekával všechna zadání na to nejnutnější minimum.
Někdy vedeme zdánlivě zbytečné diskuze o každém políčku, ale zpětně vidím jako klíčové udržet naše ambice při zemi a neustále si opakovat: je to MVP, nebude to dokonalé. Rozhodli jsme se to vzít americkým způsobem, tedy nepřemýšlet o tom moc a hlavně projekt spustit, získat první feedback a opravit to. Takto to neustále opakovat a vylepšovat.
První den se všechno pokazilo
První den 30. dubna byl šílený. Ač jsme 10 dní dopředu testovali, prošli si všechno dopředu a připravili si krizové scénáře, stejně vás v praxi překvapí něco dalšího (to podporuje tu myšlenku release zbytečně neodkládat, nikdy to nebude dokonalé). V den spuštění se rozpadly videohovory. Pak se nepodařilo všechno správně nasadit.
Když jsme vložili early adopters do databáze a začali posílat pozvánkové e-maily, MailGun nás zablokoval, protože jsme z nuly během hodiny vystřelili na stovky e-mailů. Když jsme připravili v Mailchimpu kampaň, aniž bychom odeslali jediný e-mail, tak nám umělá inteligence Mailchimpu zablokovala účet a odblokování trvalo 10 dní. Statická část webu běžící na WIX nezvládla změnu DNS, a tak jsme nakonec obchodní podmínky vyřešili jako odkaz na PDF uloženého na Dropboxu.
Když už jsem byl na prášky, František Peterka z Driveta mě uklidnil větou: „Pokud by to bylo perfektní v den spuštění, spustili jste to pozdě.“
Radši jsme Blabu vypnuli
První dny jsme se potýkali s obrovskými problémy při spojení hovorů. Téměř 60 procent všech hovorů končilo chybou, nepřenášel se zvuk nebo obraz, nebo se hovory ani nespojily. Po několika dnech jsme se rozhodli část videohovorů kompletně přepsat a Blabu opět na týden zavřít. Mezitím se nám podařilo vychytat spoustu bugů a extrémních situací a určili jsme si další termín spuštění na 15. května.
Aby další spuštění neprobíhalo formou velkého třesku a překvapení, co se stane, provedli jsme privátní spuštění Blabu už 14. května, a to jen pro lidi ve Slevomatu, čímž jsme získali opět další přímý feedback a potvrzení, že teď už to funguje, jak má.
Růst, růst, růst!
Nyní nás čeká ta nejdůležitější etapa života firmy – růst. Získat první skutečné uživatele, naměřit klíčové hodnoty a porovnat si je s původními očekáváními, znovu upravit budget, sbírat feedback a být v úzkém kontaktu s early adopters. K týmu se připojil hlavní Growth Hacker Dušan Šimonovič (na úvodní fotce vpravo) a začínáme ladit prorůstové priority a strategii.
A nyní tedy už na ostro: 15. května startujeme od 18 do 22 hodin. První dny jsou všechny hovory zdarma. Otevírací hodiny na další dny budeme postupně vyhlašovat a testovat různá nastavení.
Držte nám palce.