Petr Pavel kraluje TikToku, i když sám účet nemá. Je teď oblíbencem mladých, říká novinář Zelenka
Kandidát na prezidenta nemá oficiální účet, přesto ho je TikTok plný. Jakou roli může v oslovování ostatních sehrát fanouškovská podpora?
Filip Zelenka, redaktor deníku E15
Před prvním kolem prezidentských voleb to byla především Danuše Nerudová, o níž se dlouho mluvilo jako kandidátce, která si získává mladý elektorát i díky své kampani na Instagramu a zejména TikToku. Právě tamní uživatelé si ale v posledních týdnech oblíbili jiného kandidáta. Petr Pavel se objevuje ve virálních videích i přesto, že sám se proti čínské sociální síti vymezuje.
Videosestřihy, které tvoří spontánně jeho fanoušci, oslavují Pavlovu minulost v NATO, civilní přístup k životu nebo kombinují jeho odpovědi z různých rozhovorů a debat. Sám generál ve výslužbě ale oficiální účet na TikToku nemá, protože dlouhodobě upozorňuje na nebezpečí čínských sociálních sítí. Nic naplat, obsah s jeho osobou tam žije vlastním životem a sbírá stovky tisíc zhlédnutí.
Vliv TikToku na prezidentskou kampaň sleduje i novinář Filip Zelenka z deníku E15. „Když jsem se bavil s lidmi z kampaně Danuše Nerudové, tak i u nich převažoval názor, že Petr Pavel na TikToku vyletěl v číslech opravdu hodně, hlavně v posledních týdnech,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.
Právě čtete upravenou verzi rozhovoru s Filipem Zelenkou, který jsme natočili pro podcast Weekly. Společně s dalšími zprávami týdne si ho můžete pustit na Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts. K dispozici je i na cc.cz/podcasty a v přehrávači níže.
TikTok už dnes patří do mainstreamu sociálních sítí, ale nebylo to tak vždy. Je stále populární hlavně mezi mladými?
Určitě je mezi mladými populární a je jich tam nejvíc, nicméně není to už jen jejich sociální síť. Myslím si, že během pandemie přišel zlom, kdy na TikTok začali migrovat i starší lidé. Proběhla také jakási „tiktokizace“ Instagramu i YouTubu, díky čemuž se tiktokový formát (krátká videa, zpravidla s hudbou, pozn. red.) rozšířil i mezi starší. Dnes není výjimkou, že jsou na TikToku lidé nad čtyřicet let, ale i firmy, politické strany a média. Už je to tedy skutečně mainstreamová sociální síť. O tom vypovídají i čísla. TikTok má miliardu měsíčně aktivních uživatelů, v Česku to má být mezi 1,7 a 1,9 milionu lidí.
Na mladou generaci se ptám i proto, že TikTok je samozřejmě síť, kde se odehrávala a odehrává i aktuální kampaň k prezidentským volbám. Zajímá mě, jak si tam počínali jednotliví kandidáti?
Pokud se budeme bavit o první trojici kandidátů, tak strategie je u každého jiná. Jediný z nich, kdo měl oficiálně přiznaný účet na TikTou, byla Danuše Nerudová, která i na tuto síť od začátku sázela. Petr Pavel i Andrej Babiš tam své účty oficiálně nemají, nicméně i tak tam obsah s jejich názory je poměrně výrazně přítomný. Existuje třeba účet prezidentbabis, který má okolo šedesáti tisíc sledujících, nicméně ten je budovaný dlouho. Je minimálně rok starý, ale hnutí ANO ani Andrej Babiš se k němu nijak nepřiznávají, takže se dá těžko říct, jak to je.
V případě Petra Pavla také existují fanouškovské stránky. Některé mají patnáct tisíc, některé třicet tisíc sledujících. Je zajímavé, že v jeho případě obsah lidé vytvářejí zcela organicky. Pod svými normálními účty dělají fanouškovské sestřihy s jeho osobou. To se tam děje v posledních týdnech z mého pohledu masivně.