Piloti jen jako dohlížející pasažéři. Airbus úspěšně otestoval vzlet letadla plně v režii autopilota

airbus

Foto: Airbus

Letoun A350-1000 během vzletu

0Zobrazit komentáře

Pokud budete někdy cestovat letadlem plným německých seniorů a českých turistů, nejspíše budete po přistání svědky děkovného potlesku směřovaného do pilotní kabiny. Zvláštní zvyk, na který jinde ve světě narazíte jen opravdu výjimečně. Jenže brzy dost možná potlesk z letadel zmizí úplně, protože nebude komu tleskat. Plně autonomní komerční lety by se mohly stát realitou dříve, než se nadějeme.

Dopravní průmysl momentálně prožívá revoluci, která se odehrává především dole na zemi. Týká se elektrifikace automobilů i plavidel a také vývoje autonomních technologií, díky kterým nás budou vozy schopné převézt na zvolené místo, aniž bychom sáhli na volant.

Jenže skutečná budoucnost dopravy osob spočívá dost možná zcela jinde, o několik stovek metrů výše. Momentálně je na vzestupu sektor vzdušné mobility, do kterého se zapojuje stále větší počet investorů a na vývoji osobních letounů pracuje řada společností. Jejich stroje jsou nejčastěji vybavovány technologií elektrického pohonu a mnoho z nich již nyní počítá i s plnou autonomií.

airbus-havana-evtol

Foto: Airbus

Airbus v rámci projektu Havana vyvíjí také elektrické létající taxi

Prozatím se však jedná o letouny sloužící jako městské taxíky, jejichž přepravní kapacita nebude ve většině případu překračovat deset osob. Nicméně autonomie se týká také komerční letecké přepravy a velkých dopravních letadel, kde k plné autonomii chybí už jen malý krůček.

Téměř všechnu práci zastane autopilot

Využívání autopilota je dnes zcela běžné v momentě, kdy se letadlo dostane do klidové fáze letu v potřebné výškové hladině. V ten moment se o sebe letadlo začne starat zcela samo a piloti jen monitorují průběh letu a komunikují s řízením letového provozu. Ruce na knipl nemusejí pokládat ani v momentě, kdy se letadlo chystá k přistání, protože i tento manévr dokáže obstarat autonomní technologie.

Co ovšem autopilot až doposud nedokázal, byl vzlet, který vždy spočívá na pilotech. Jenže Airbus dokázal, že i tento manévr by již brzy mohl být plně v režii techniky. Evropský výrobce dopravních letadel, který v současné době platí za jedničku na trhu, provedl v prosinci zkušební testování technologie, která na francouzském letišti Toulouse-Blagnac dostala svépomocí do vzduchu letoun A350-1000, a to hned osmkrát.

S piloty se jen tak loučit nebudeme

Neznamená to však, že by v kokpitu letadla nebyl přítomen lidský faktor. Seděli v něm dva piloti, kteří měli na starosti kontrolu systému i uvedení letadla do správné polohy na ranveji. „Autopilota jsme zapojili v momentě, kdy jsme vyrovnali letadlo na ranveji a čekali na povolení od řízení letového provozu. Nastavili jsme vzletovou páku na vzlet a kontrolovali systém,“ popisuje kapitán letu Yann Beaufils.

„Letadlo začalo automaticky akcelerovat a udržovat centrální linii ranveje v přesně takových otáčkách, jak bylo nařízeno systémem. Čumák letadla se začal automaticky zvedat, aby nabral požadovanou vzletovou výšku a o pár sekund později jsme již byli ve vzduchu,“ dodal k testovacímu vzletu Beaufils.

Jeho výpověď potvrzuje video zveřejněné Airbusem, na kterém je skutečně patrné, že se ovládacích prvků piloti v momentě startu vůbec nedotýkají. Umožnil jim to nově vyvinutý technologický systém, který rozpoznává obraz přímo z kabiny letadla. Provedený test byl vůbec prvním svého druhu.

V roce 2019 provedla společnost Ansys studii, ve které zjišťovala přístup cestujících k autonomním letadlům. Z výsledku vyplynulo, že až 70 % respondentů z celkového vzorku 20 tisíc dotázaných osob je připraveno létat v plně autonomních letadlech. Studii na váze dodává fakt, že byla provedena po dvou haváriích Boeingu 737 Max, které byly zaviněny právě chybou softwaru.

boeingxairbus5

Foto: Boeing

Boeing 737 Max se potýká s problémy stabilizačního systému MCAS

Pokud ale patříte spíše do tábora oněch 30 % respondentů, kterým se představa autonomního létání ani trochu nelíbí, nemusíte mít strach. I kdyby se Airbus rozhodl novou technologii nasadit do ostrého provozu, piloti v kabině zůstanou i nadále, aby kontrolovali bezproblémový chod stroje a obstarávali potřebnou komunikaci s cestujícími, posádkou i řízením letového provozu.

Airbus totiž v tiskové zprávě uvádí: „Piloti zůstanou základním jádrem autonomní technologie zlepšující provoz letadla a jeho celkový výkon. Autonomní technologie jsou v prvé řadě podpůrný prvek pro piloty, který jim umožňuje zabývat se méně letadlem a více se soustředit na strategická rozhodnutí a řízení letu.“