Piloti jen jako dohlížející pasažéři. Airbus úspěšně otestoval vzlet letadla plně v režii autopilota
Pokud budete někdy cestovat letadlem plným německých seniorů a českých turistů, nejspíše budete po přistání svědky děkovného potlesku směřovaného do pilotní kabiny. Zvláštní zvyk, na který jinde ve světě narazíte jen opravdu výjimečně. Jenže brzy dost možná potlesk z letadel zmizí úplně, protože nebude komu tleskat. Plně autonomní komerční lety by se mohly stát realitou dříve, než se nadějeme.
Dopravní průmysl momentálně prožívá revoluci, která se odehrává především dole na zemi. Týká se elektrifikace automobilů i plavidel a také vývoje autonomních technologií, díky kterým nás budou vozy schopné převézt na zvolené místo, aniž bychom sáhli na volant.
Jenže skutečná budoucnost dopravy osob spočívá dost možná zcela jinde, o několik stovek metrů výše. Momentálně je na vzestupu sektor vzdušné mobility, do kterého se zapojuje stále větší počet investorů a na vývoji osobních letounů pracuje řada společností. Jejich stroje jsou nejčastěji vybavovány technologií elektrického pohonu a mnoho z nich již nyní počítá i s plnou autonomií.
Prozatím se však jedná o letouny sloužící jako městské taxíky, jejichž přepravní kapacita nebude ve většině případu překračovat deset osob. Nicméně autonomie se týká také komerční letecké přepravy a velkých dopravních letadel, kde k plné autonomii chybí už jen malý krůček.
Téměř všechnu práci zastane autopilot
Využívání autopilota je dnes zcela běžné v momentě, kdy se letadlo dostane do klidové fáze letu v potřebné výškové hladině. V ten moment se o sebe letadlo začne starat zcela samo a piloti jen monitorují průběh letu a komunikují s řízením letového provozu. Ruce na knipl nemusejí pokládat ani v momentě, kdy se letadlo chystá k přistání, protože i tento manévr dokáže obstarat autonomní technologie.