Pilulka v novém úpisu investorům nabídla 500 tisíc akcií. Jejich cena je nižší než na burze

Nové akcie lékárenská skupina prodává za 450 korun, se stávajícími se na pražské burze Start obchoduje kolem hranice 480 korun.

Peter BrejčákPeter Brejčák

martin-petr-kasa3

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Po dvou letech od vstupu na parket Start pražské burzy cenných papírů, který je určen menším společnostem, lékárenská skupina Pilulka začala s druhou emisí svých akcií. Podle zveřejněného prospektu jich aktuálně nabízí 500 tisíc kusů za cenu 450 korun, přičemž nakupovat je zatím mohou jen stávající akcionáři společnosti.

První kolo prodeje nových akcií má skončit 6. června, o dva dny později se možnost nakoupit otevře i ostatním investorům za předpokladu, že je stávající investoři nenakoupí všechny. Poprvé o plánu na druhou emisi akcií Pilulka mluvila začátkem dubna, kdy prezentovala své konsolidované hospodářské výsledky za loňský rok.

Podle nich dosáhla tržeb ve výši 2,465 miliardy korun s meziročním růstem o šest procent. Čistou ztrátu přitom meziročně navýšila z 26 milionů korun na loňských 65 milionů. Ukazatel EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy) dosáhl v minulém roce záporných 800 tisíc korun.

„Zhoršení jde na vrub především zahraničním trhům a e-health aktivitám. Oproti roku 2021 jsme rozjeli Rakousko a Maďarsko, náš core business – Česko a Slovensko – byl naopak profitabilní,“ komentoval výsledky pro CzechCrunch Tomáš Hospůdka, finanční manažer Pilulky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Lékárenská skupina na burzu vstupovala v říjnu 2020, kdy nabrala přes 300 milionů korun. Jedna akcie se tehdy prodávala za 500 korun. Během pandemie koronaviru, která pozitivně ovlivňovala výsledky celého e-commerce trhu, následně hodnota akcií Pilulky rostla k úrovni 1 800 korun v lednu 2022. Od té doby klesá, nyní se pohybuje kolem 480 korun.

Druhý úpis akcií, který probíhá za 450 korun, je tak levnější než aktuální tržní hodnota firmy. Současní akcionáři mohou při nynějším úpisu koupit jednu novou akcii na maximálně pět stávajících akcií.

Jak si dále všiml deník E15, aktuálně je největším akcionářem skupiny společnost All-Star Holding ze skupiny Wood & Company s podílem 18,64 procenta. Zakladatelé Pilulky Martin Kasa a Petr Kasa oba drží po 17,25 procenta, dalším je pak Marek Krajčovič s podílem 12,24 procenta.

Lékárenská síť Dr. Max loni jen na internetu utržila 2,3 miliardy, podíl online prodejů roste

Zatímco před pěti lety prodával Dr. Max asi pět procent volně prodejných položek online, loni to byla již pětina.

Peter BrejčákPeter Brejčák

drmax

Foto: Dr. Max

Pobočka lékárny Dr. Max

0Zobrazit komentáře

Během loňského roku utržila síť lékáren Dr. Max dohromady 24,8 miliardy korun, což je o 2,2 miliardy, neboli o téměř deset procent meziročně více. Samotný e-shop podle vyjádření firmy z toho přidal částku 2,3 miliardy. Dlouhodobě tak podíl prodejů přes internet roste – na celkových tržbách za položky ve volném prodeji se podílel dvaceti procenty, ještě před pěti lety to bylo jen asi pět procent.

„Potvrzuje to správnost konceptu omnichannel, který Dr. Max v Česku rozvíjí už několik let. Ukazuje se, že lékárenský e-shop funguje lépe, může-li se opřít o síť tradičních lékáren, které slouží jako výdejní místa objednávek,“ komentuje generální ředitel lékárenské sítě Jan Žák.

Dr. Max s více než dvoumiliardovými tržbami patří mezi hlavní hráče české e-commerce v segmentu lékárenského zboží. Konkurenční Pilulka, s jejímiž akciemi se obchoduje na pražské burze cenných papírů Start, v Česku loni na internetu utržila přibližně 1,4 miliardy korun, nad miliardu ročně zde utrží také Lékárna.cz a síť Benu. Podle Žáka přitom podíl Dr. Max na e-commerce mezi lékárenskými e-shopy dosahuje asi čtyřiceti procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

dynamo-mvp-x

Přečtěte si takéTajemná Nigerijka a neznámí investoři stojí za převzetím DynamaNarodila se v Nigérii a už dřív koupila jiný fotbalový klub. Prodej Dynama zařídila tajemná podnikatelka

Jak Žák dodal, podíl produktů vlastní značky ve volném výdeji v klasických lékárnách činí více než třetinu, na e-shopu pak asi šest procent. Struktura obratu má potvrzovat definitivní ústup covidového portfolia a sortiment charakteristicky spojený s pandemií hrál v tržbách nevýznamnou roli.

V minulém roce pokračovala také akviziční činnost Dr. Max, počet lékáren v síti se zvýšil na 482, rok předtím uzavírala firma se 466 pobočkami. K výrazným loňským změnám se pak podle Žáka řadí i otevření centrální laboratoře v Praze, spuštění nové logistické základny sesterské distribuční společnosti ViaPharma v Pavlově a zahájení provozu skladového centra e-shopu v Nučicích.