Placená verze YouTube vstoupila mezi největší streamovací služby. Nabízí hudbu jako Spotify i videa bez reklam
Když se mluví o hlavních hudebních streamovacích službách, zmiňuje se Spotify, Apple Music a případně Tidal nebo Amazon Music. Rychle rostoucí konkurence ale přichází také od Googlu, jehož YouTube Music a Premium se právě pochlubily 50 miliony uživatelů – tedy o 20 milionů více než před rokem. Jednak tím demonstruje, že trh se streamovacími službami má stále daleko k nasycení, a jednak se mu daří lákat uživatele výhodami spojenými s prémiovým předplatným.
Google na své audiovizuální platformě nabízí dvě placené verze, YouTube Music a Premium. Jedna nabízí za 149 korun měsíčně podobnou zkušenost jako třeba Spotify, druhá s cenovkou 179 korun za měsíc k tomu přidá také odstranění veškerých reklam u videí, možnost videa stahovat nebo přehrávat na pozadí v telefonu.
YouTube Music má ovšem oproti konkurenci několik výhod i v čistě hudební sféře. Především zde lze objevit různé verze, covery nebo remixy skladeb, které prakticky nikde jinde nejsou. Google navíc na té nejvyšší úrovni pracuje se strojovým učením, které se přetavuje také do kvalitních doporučovacích algoritmů. Mnozí jistě dobře znají zkušenost, kdy se na YouTube proklikali k něčemu zcela nečekanému, ale velice zajímavému. Totéž platí pro playlisty a návrhy na YouTube Music.
Velká část platících uživatelů přesto dost možná přichází z jiné strany než uživatelé Spotify. Prémiová verze YouTube osvobodí od reklam a k tomu nabídne navíc hudební streamovací službu. Zvlášť v kontextu s postupně se zvyšující četností reklamních klipů před videem, v jeho průběhu i na konci je to pro mnohé pravidelné uživatele velice zajímavá nabídka. Samotnému Googlu to pak alespoň potenciálně umožní snížit svou závislost na inzerci.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsS úzkým propojením Music a Premium se pojí také ohlášené číslo předplatitelů. Nevíme totiž, jak velká část z celkových padesáti milionů využívá jen hudební část a naopak. Stejně tak nevíme, kolik lidí za služby platí plnou cenu nebo je využívá v rámci nějaké slevové akce či měsíční (popř. dvouměsíční) bezplatné zkušení doby. Na blogu se nicméně šéf hudby YouTube Lyor Cohen chlubí, že je to v současnosti nejrychleji rostoucí streamovací služba s předplatným.
Pro srovnání, Spotify v červenci hlásilo 165 milionů platících uživatelů, díky čemuž svému segmentu zcela dominuje. Na druhém místě je Apple Music. To svoje čísla oficiálně zveřejnilo naposledy v červnu roku 2019, kdy oznámilo 60 milionů uživatelů. Server Financial Times přitom cituje odhad firmy Midia, která dnes Apple Music přičítá 78 milionů aktivních posluchačů. Amazon Music mělo na počátku loňského roku 55 milionů uživatelů, takže dnes to bude alespoň o několik milionů více.
50 milionů tak YouTube Music posouvá mezi největší streamovací služby, a to mnohem rychleji, než se předpokládalo. V roce 2018, kdy se služba v rámci nabídky Googlu oddělila jako samostatná alternativa Spotify, analytici podle Financial Times předpovídali 25 milionů předplatitelů do roku 2022. Na druhou stranu mohlo poslední velký růst způsobit zrušení služby Google Play Music v prosinci loňského roku. Nabízela v zásadě totéž, co dnes YouTube Music.
Vytvořit z YouTube plnohodnotnou hudební streamovací službu dávalo dobrý smysl zvlášť proto, že ho tak miliony lidí využívaly už dávno před spuštěním předplatného Music v roce 2015. Platforma tehdy do určité míry fungovala podobně jako kdysi Napster – lidé sem nahrávali neautorizované kopie skladeb a alb, které stáhli na torrentech nebo z pirátských fór.
V lepším případě šly příjmy z reklamy na takových videích nahrávací společnosti, jak se tomu u identifikované hudby na YouTube děje dodnes. V horším případě, který v omezené míře stále platí, z toho původní držitelé autorských práv neměli nic, nebo se z příjmů dokonce těšili internetoví piráti. YouTube měl proto s hudebním (potažmo obecněji zábavním) průmyslem dlouho složitý vztah a až v posledních letech se ho daří nějak rehabilitovat.
Proto je také milník 50 milionů uživatelů významný. Zkrátka indikuje, že uživatelé platformy jsou ochotni na ní za hudbu platit, byť to nyní platí jen pro malý zlomek z celkových asi dvou miliard aktivních účtů. Zůstává nicméně otázkou, o jak výhodný obchod se pro hudební průmysl skutečně jedná.
Streamovací služby sice přiměly desítky milionů lidí pravidelně platit za hudbu, mnoha hudebníkům ale nenabídly realistický zdroj příjmů. Nejčastěji se za to kritizuje Spotify, které podle odhadů držitelům autorských práv vyplácí pár centů za jedno přehrání. Například u Apple Music nebo Tidalu se typicky odhaduje i násobně větší odměna. Podle webu Soundcharts YouTube Music platí jen zlomek z toho, co Spotify.
Šéf hudby YouTube Leon Cohen letos v černu řekl, že platforma držitelům autorských práv za uplynulých dvanáct měsíců vyplatila přes čtyři miliardy dolarů (85 miliard korun). To má být o miliardu méně než Spotify a vzhledem k počtu předplatitelů překvapivě srovnatelné množství. Asi třetina odměn YouTube měla vycházet z předplatných, zbytek pak z reklamy.