Placená verze YouTube vstoupila mezi největší streamovací služby. Nabízí hudbu jako Spotify i videa bez reklam

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

youtube-music

Foto: Unsplash/Alvaro Reyes

YouTube Music je plnohodnotná konkurence Spotify

0Zobrazit komentáře

Když se mluví o hlavních hudebních streamovacích službách, zmiňuje se Spotify, Apple Music a případně Tidal nebo Amazon Music. Rychle rostoucí konkurence ale přichází také od Googlu, jehož YouTube Music a Premium se právě pochlubily 50 miliony uživatelů – tedy o 20 milionů více než před rokem. Jednak tím demonstruje, že trh se streamovacími službami má stále daleko k nasycení, a jednak se mu daří lákat uživatele výhodami spojenými s prémiovým předplatným.

Google na své audiovizuální platformě nabízí dvě placené verze, YouTube Music a Premium. Jedna nabízí za 149 korun měsíčně podobnou zkušenost jako třeba Spotify, druhá s cenovkou 179 korun za měsíc k tomu přidá také odstranění veškerých reklam u videí, možnost videa stahovat nebo přehrávat na pozadí v telefonu.

YouTube Music má ovšem oproti konkurenci několik výhod i v čistě hudební sféře. Především zde lze objevit různé verze, covery nebo remixy skladeb, které prakticky nikde jinde nejsou. Google navíc na té nejvyšší úrovni pracuje se strojovým učením, které se přetavuje také do kvalitních doporučovacích algoritmů. Mnozí jistě dobře znají zkušenost, kdy se na YouTube proklikali k něčemu zcela nečekanému, ale velice zajímavému. Totéž platí pro playlisty a návrhy na YouTube Music.

Velká část platících uživatelů přesto dost možná přichází z jiné strany než uživatelé Spotify. Prémiová verze YouTube osvobodí od reklam a k tomu nabídne navíc hudební streamovací službu. Zvlášť v kontextu s postupně se zvyšující četností reklamních klipů před videem, v jeho průběhu i na konci je to pro mnohé pravidelné uživatele velice zajímavá nabídka. Samotnému Googlu to pak alespoň potenciálně umožní snížit svou závislost na inzerci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S úzkým propojením Music a Premium se pojí také ohlášené číslo předplatitelů. Nevíme totiž, jak velká část z celkových padesáti milionů využívá jen hudební část a naopak. Stejně tak nevíme, kolik lidí za služby platí plnou cenu nebo je využívá v rámci nějaké slevové akce či měsíční (popř. dvouměsíční) bezplatné zkušení doby. Na blogu se nicméně šéf hudby YouTube Lyor Cohen chlubí, že je to v současnosti nejrychleji rostoucí streamovací služba s předplatným.

Pro srovnání, Spotify v červenci hlásilo 165 milionů platících uživatelů, díky čemuž svému segmentu zcela dominuje. Na druhém místě je Apple Music. To svoje čísla oficiálně zveřejnilo naposledy v červnu roku 2019, kdy oznámilo 60 milionů uživatelů. Server Financial Times přitom cituje odhad firmy Midia, která dnes Apple Music přičítá 78 milionů aktivních posluchačů. Amazon Music mělo na počátku loňského roku 55 milionů uživatelů, takže dnes to bude alespoň o několik milionů více.

50 milionů tak YouTube Music posouvá mezi největší streamovací služby, a to mnohem rychleji, než se předpokládalo. V roce 2018, kdy se služba v rámci nabídky Googlu oddělila jako samostatná alternativa Spotify, analytici podle Financial Times předpovídali 25 milionů předplatitelů do roku 2022. Na druhou stranu mohlo poslední velký růst způsobit zrušení služby Google Play Music v prosinci loňského roku. Nabízela v zásadě totéž, co dnes YouTube Music.

Vytvořit z YouTube plnohodnotnou hudební streamovací službu dávalo dobrý smysl zvlášť proto, že ho tak miliony lidí využívaly už dávno před spuštěním předplatného Music v roce 2015. Platforma tehdy do určité míry fungovala podobně jako kdysi Napster – lidé sem nahrávali neautorizované kopie skladeb a alb, které stáhli na torrentech nebo z pirátských fór.

youtube-music-web

Foto: YouTube Music

Webové rozhraní YouTube Music

V lepším případě šly příjmy z reklamy na takových videích nahrávací společnosti, jak se tomu u identifikované hudby na YouTube děje dodnes. V horším případě, který v omezené míře stále platí, z toho původní držitelé autorských práv neměli nic, nebo se z příjmů dokonce těšili internetoví piráti. YouTube měl proto s hudebním (potažmo obecněji zábavním) průmyslem dlouho složitý vztah a až v posledních letech se ho daří nějak rehabilitovat.

Proto je také milník 50 milionů uživatelů významný. Zkrátka indikuje, že uživatelé platformy jsou ochotni na ní za hudbu platit, byť to nyní platí jen pro malý zlomek z celkových asi dvou miliard aktivních účtů. Zůstává nicméně otázkou, o jak výhodný obchod se pro hudební průmysl skutečně jedná.

Streamovací služby sice přiměly desítky milionů lidí pravidelně platit za hudbu, mnoha hudebníkům ale nenabídly realistický zdroj příjmů. Nejčastěji se za to kritizuje Spotify, které podle odhadů držitelům autorských práv vyplácí pár centů za jedno přehrání. Například u Apple Music nebo Tidalu se typicky odhaduje i násobně větší odměna. Podle webu Soundcharts YouTube Music platí jen zlomek z toho, co Spotify.

Šéf hudby YouTube Leon Cohen letos v černu řekl, že platforma držitelům autorských práv za uplynulých dvanáct měsíců vyplatila přes čtyři miliardy dolarů (85 miliard korun). To má být o miliardu méně než Spotify a vzhledem k počtu předplatitelů překvapivě srovnatelné množství. Asi třetina odměn YouTube měla vycházet z předplatných, zbytek pak z reklamy.

Z nového Batmana se tají dech. První testovací projekce naznačují, že půjde o silný psychologický horor

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

batman-ccw

Reprofoto: ONE Media/YouTube

Z nového Batmana se tají dech

0Zobrazit komentáře

Je tady páteční podvečer a s ním pravidelné vydání newsletteru CC Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém a televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Těšíme se například na nového Batmana s Robertem Pattinsonem, který má mít za sebou první testovací projekce zjišťující, jak snímek působí na běžné diváky a co je případně potřeba upravit. Podle reakcí se zdá, že změnit mnoho netřeba, zmiňuje se totiž nadšení z až hororového podání a lapání po dechu.

Film by měl vyjít v první polovině příštího roku, kam se teď kvůli pokračující pandemické situaci přesunula i premiéra Top Gunu: Maverick. Studio Paramount i další se přitom rozhodli odložit uvedení hned několika titulů. V blízké době ale můžeme zajímavé věci očekávat alespoň ze strany Amazonu, který právě odhalil trailer na velkolepé fantasy The Wheel of Time, zčásti natočené v Česku.

Po dalších trailerech na blockbuster Netflixu či katastrofickou novinku Rolanda Emmericha nechybí ani tipy, na co se podívat. Mezi nimi je třeba osmdesátkový komediální horor připomínající Evil Dead nebo kanál na YouTube rozebírající mnoho aspektů klimatických změn.

Aby vám naše shrnutí a doporučení propříště neuniklo, můžete se k odběru newsletteru CC Watch přihlásit zde.

***

Co hýbe světem filmu a televize

Reakce na testovací projekci Batmana jsou nadšené: Jak navázat na Batmany Christophera Nolana, dodnes považované za jedny z nejlepších (komiksových) filmů vůbec? Dát projekt na starost Mattu Reevesovi, stojícím za sci-fi hororem Monstrum nebo novou trilogií Planeta opic. Snímek, kde se v roli Temného rytíře objeví Robert Pattinson, se na testovací projekci nedávno představil prvním divákům a reakce jsou přinejmenším nadějné.

Zaprvé šlo dost možná jen o raný sestřih filmu, který se bude zkracovat, lidé ale minulý pátek viděli Batmana s délkou tři hodiny. Pro srovnání například nejdelší Nolanův film, Temný rytíř povstal, má 158 minut a Batman vs Superman Zacka Snydera v režisérské verzi tři hodiny ještě o pár minut přesahuje. Do kina nejspíš Reevesův snímek v takové délce nedorazí, nová informace ale minimálně zdůrazňuje ambice tvůrců.

batman-pattinson

Foto: Vertical Ent.

Hlavní roli ve filmu The Batman hraje Robert Pattinson

Matt Reeves už delší dobu mluví o tom, že i když se jeho Batman zcela vyhne klišé, které převypravuje dětství Bruce Wayna, mladého hrdinu ukáže ve fázi formování morálky uprostřed temného, zkorumpovaného Gothamu. Město má být přitom zcela zásadním prvkem, v němž se střetne politika, kriminalita a psychologická sonda do společenského podsvětí. Něco takového s nadšením potvrzuje reakce na testovací projekci, která se nedávno objevila na Twitteru.

„Batman je horor, velmi názorný, velice temný a strašidelný. Paul Dano (herecký představitel zloducha Hádankáře, pozn. red.) je naprosto šílený a děsivý, užil jsem si každou vteřinu. Hlas Roberta Pattinsona je perfektní. O Catwoman bych mohl říct milion věci, je mojí oblíbenou částí filmu. Na jeho konci je scéna, u níž všichni doslova zakřičeli a zalapali po dechu. Normálně mi jsou Batman nebo DC ukradené, ale stejně se mi podlomila kolena, jak to mnou otřáslo.“

Samozřejmě nelze s jistotou potvrdit, že je citovaná reakce autentická. Popsaná atmosféra nicméně odpovídá jak dřívějším komentářům režiséra, tak rok starému traileru. Nová upoutávka se očekává v říjnu, film Batman pak má vyjít 3. března příštího roku.

Pokračování hitu Netflixu Vyproštění se bude točit v Praze: Akční thriller s Chrisem Hemsworthem se loni stal nejsledovanějším filmem v historii streamovací služby, takže vznik pokračování byl jasný. To se nedávno už začalo připravovat na natáčení v Austrálii, kvůli karanténám, nízké proočkovanosti v zemi a možnému konfliktu v rozvrhu hlavního herce se produkce přesune do Prahy. Zjistil to magazín Variety. Pokračování Vyproštění tak bude po nedávném natáčení špionážního thrilleru The Gray Man s Ryanem Goslingem už druhý velký projekt Netflixu, co vznikne zčásti v Česku.

Na co jsme zvědaví

Pro české diváky je na The Wheel of Time zajímavé, že vznikalo v Česku a herečka Rosamund Pike zde kvůli tomu i nějakou dobu žila. Především ale jde o televizní adaptaci oceňovaného fantasy, která se připravovala už delší dobu a budí značná očekávání. V centru stojí mocná čarodějka Moiraine (Pike), která se s pěti mladými ženami a muži vydává na cestu kolem Země.

Jeden ze skupiny je možná vtělením bytosti schopné zachránit nebo zničit svět. Fanoušci knižního hitu navazujícího na tolkienovské epické fantasy možná zůstávají obezřetní, nový seriál Amazonu ale zatím působí velmi zajímavě.

***

aim-startup-team

Přečtěte si takéPůsobil v Avastu, teď tvoří lék proti informačnímu zahlcení i FOMOJako datový vědec roky působil v bývalém Avastu, teď tvoří lék proti informačnímu zahlcení i FOMO

Další zprávy, tipy na novinky a trailery, na něž jsme zvědaví, výběr zajímavých filmů i seriálů, které stojí za vidění, či osobní tip osobnosti českého byznysu najdete v kompletním, už dvacátém-třetím vydání newsletteru CC Watch.

Pokračování nového newsletteru CC Watch si můžete přečíst zde.